• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hałas w środowisku

am
14 maja 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Przygotowanie map akustycznych oraz stworzenie systemu zarządzania hałasem to obowiązek narzucony przez Unię Europejską państwom, które są bądź chcą być jej członkami. W tym roku nad planem walki z hałasem zacznie pracować Gdańsk.

Metody sporządzania map akustycznych, a także możliwości finansowania prac z nimi związanych były omawiane w czwartek i piątek podczas warsztatów "Hałas w środowisku". Z propozycją zorganizowania takiej konferencji wystąpili eksperci zajmujący się zwalczaniem nadmiernego hałasu z Hamburga, którzy poinformowali o aktualnej dyrektywie unijnej w tym zakresie. Zgodnie z nią mapy akustyczne w miastach, gdzie liczba mieszkańców przekracza 250 tys., mają być gotowe do roku 2007. Oprócz specjalistów z Niemiec w warsztatach odbywających się w Nowym Ratuszu udział wzięli goście z Litwy, Łotwy, Estonii, Danii oraz przedstawiciele kilku największych miast Polski. Przygotowanie mapy akustycznej wymaga wielu zabiegów organizacyjnych, a przy tym jest przedsięwzięciem bardzo kosztownym.

Uciążliwości są związane przede wszystkim z rozwojem infrastruktury przemysłowej, technicznej, komunikacyjnej. Rodzaje hałasu to m.in. lotniczy, samochodowy, tramwajowy, kolejowy. Niedogodnością dla wielu mieszkańców są imprezy okolicznościowe jak Jarmark Dominikański, koncerty na Ołowiance, różnego rodzaju festyny, teatry uliczne, wydarzenia sportowe. Prace, jakie trzeba będzie wykonać w drodze do ograniczenia emisji hałasu (aktualne normy natężenia hałasu to: 65 decybeli w godz. 6-22 przy budynkach wielorodzinnych w miastach pow. 250 tys. mieszkańców oraz 55 decybeli w godz. 22-6, z kolei na osiedlach oddalonych od centrum dopuszczalne natężenie wynosi 60 dB w dzień i 50 dB w nocy), to reorganizacja ruchu, zmiana nawierzchni na ciągach komunikacyjnych, wygłuszanie torowisk, wyprowadzenie ruchu pojazdów ciężkich poza miasto, modernizacja skrzyżowań, budowa obwodnic, budowa ekranów akustycznych.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (24)

  • widze w tym plus na korzysc ue ! jeszcze jakby tak autostrady byly, mmmm...

    • 0 0

  • science fiction

    przeciez to brzmi jak science fistion...

    "Prace, jakie trzeba będzie wykonać (...) to reorganizacja ruchu, zmiana nawierzchni na ciągach komunikacyjnych, wygłuszanie torowisk, wyprowadzenie ruchu pojazdów ciężkich poza miasto, modernizacja skrzyżowań, budowa obwodnic, budowa ekranów akustycznych.

    Czy tu mowa o Gdańsku; o Polsce??? Przeciez w tym miescie dwa lata po remoncie glupiego wiaduktu (np. przy urzedzie wojewodzkim) spojenie czesci wiaduktu z droga juz kilkakrotnie sie zapadlo. A kilkaset metrow dalej w NOWEJ nawierzchni drogi jest juz pekniety asfalt (w kilku miejscach). Na nic nie ma kasy, inwestycje drogowe sa prowadzone od przypadku do przypadku, miasto jest zakladnikiem jakis tam zielonych czy innych ekologow. Zapomnijmy o wyprowadzeniu ruchu ciezkiego poza miasto.

    Chyba, ze zaraz sie obudze w UE z jej urzednikami zasiadajacymi w UM Gdansk.

    • 0 0

  • cholera to...

    Czy z Unią czy bez Uni i tak za polskę trzeba się wziąść, a w/w cytat o tym co trzeba zrobić z drogami nie jest zadną fikcją. To porpostu trzeba zrobić, ale nie łudźmy się, że właśnie Unia nam w tym pomoże. To wszystko bajka i właśnei fikcja, że z nią będzie lepiej, że nasze dzieci będą nam gratulować jak wejdziemy do Uni... ile już nas oszukiwano? Ilu posłów, ilu kandydatów na wyższe szczeble mówiło to i tamo? Ciągle tylko w mediach począwszy od ulotek kończywszy na TV obiecywali nam niebieskie gwiazdy na niebie? I co z tego mamy? Biede aż piszczy! Demonstracje, wyzwiska i za niedługi czas strajki. I teraz myślicie, ze juz nie kłamią z Unią? Że Prezydent naprawdę chce dobrze? Sami... osobiście zainteresujcie się tym co będzie w Uni na minus i sami oceńcie - nie będę się narzucał, bo sam tak zrobiłem. Efekty moich poszukiwań były straszne... zważajac na pieniądze któe musimy tam włożyć,a które dostaniemy, ale to tylko jeden z wielu aspektów, które rząd przed nami "namiętnie" ukrywa.

    • 0 0

  • nie ma chleba są igrzyska

    zgadzam sie z pooprzednimi wypowiedziami ale uważam je za bardzo ztonowane. Po kiego grzyba budowano most wiszący do nikąd. NAWET tir-Y NIM NIE JEŻDŻĄ BO I TAK NIE DOJADĄ DO NABRZEŻY ponieważ kolejny most jest o niskiej nośności.Zamiast tego pomnika nawet z nadanym imieniem można bylo doprowdzić Armii Krajowej do obwodnicy, na skrzyżowaniu z Łostowicka wykonać juz na dawno gotowych fundamentach bezkolizyjne rozjazdy. Teraz konczony ekran nie wiele pomoże parunastu domkom, które i tak znajduja się na wysokiej skarpie natomiast w swietny sposob stana się obiciem halasu na drugą stornę do odslonietych bloków. No cóż myslenie szczegolnie gdańskich wlodarzy nigdy niue bylo mocna stroną.No chyba ze jeden z domkow nakleży do....... wtedy rozumiem.Gotowa infrastruktora tramwajowa nie jest kończona pomimo niezbitych korzyści lącznie z najważniejszą ochroną środowiska
    Tak ale za zakup tramwajow nie dostaje się prowizji.A jak juz sie cztery kupilo to mogą jeździć tylko po jednej trasie i dlatego teraz w czasie remonty Al. Legionow stoja w zajezdni. Proponuje nie podejmowac takich tematow bo one jedynioe upewniaja gdańszczan jakim tempem oddalamy się nawet od Elbląga.

    • 0 0

  • Hałas nam nie przeszkadza

    Patrzę na ludzi kupujących nowe mieszkania i budujących domki i widzę, że wielu z nich nie traktuje hałasu jako problemu. W osiedlach położonych blisko np. obwodnicy i to w miejscach gdzie nie ma ekranów akustycznych mieszkania sprzedają sie całkiem nieźle. Nie widać też aby ceny były tam niższe. Czy ci ludzie są głusi? Może zakładają, że takie ekrany się tam niedługo pojawią z racji jakichś norm. Jak na razie spółdzielnie budujące w atkich miejscach, ani miasto nie wykazują zbyt wiele działań w tą stronę.
    Widać naród niewyrobiony.

    • 0 0

  • te gdanszczanin

    kolejny most jest niskiej nosnosci? a bysles kiedys na wiadukcie prowadzacym do Westerplatte? bardzo nowoczesny, calkowicie od nowa wybudowany w zeszlym roku... o bardzo duzej nosnosci. A Twoj most "do nikad" to most do: Portu Polnocnego, promu Gdansk - Kopenhaga, portu na Wisle (wczesniej byl to calkowicie odciety kawalek Gdanska, bo przez most siennicki nie mozna bylo przewiesc wielu konstrukcji - ten ma dopiero mala nosnosc)... a takze w perspektywie element alternatywnej drogi (lacznie z tunelem pod Wisla). Tylko tyle, prawda, ze to most do nikad? Zastanow sie czasem co piszesz..

    • 0 0

  • a propos powyższego zdjęcia

    często przejeżdżam obok budowanego ekranu akustycznego przy trasie Armii Krajowej; wystawione obok dumne tablice informacyjne wieszczą, że budowę prowadzi Hydrobudowa;
    tylko,że nieszczęśni robotnicy trawieni nikotynowym nałogiem większość czasu spędzają na jaraniu fajek przezornie wystawiając jednego na szpicy wypatrującego, czy kierownik nie nadchodzi; jak tak dalej będą robić, to budowa potrwa ze 3 lata...

    • 0 0

  • Nie wiem...

    "...przygotowanie mapy akustycznej wymaga wielu zabiegów organizacyjnych, a przy tym jest przedsięwzięciem bardzo kosztownym."

    Nie wydaję mi sie aby kosztownym było wysłanie kilku bolków w autach z miernikami chałasu... Zrobić to w Gdańsku można w kilka dni.

    • 0 0

  • bez wielkich marzen nie byloby wielkich czynow; )

    dobrze,ze chociaz mysla o tym problemie-to juz jakis wstep do jego rozwiazania.pomysla jeszcze nad nim tak z 10 lat,a za 20 moze uda im sie zrealizowac plany jego likwidacji.powodzenia!

    • 0 0

  • ku europie...

    Mieszkam na osiedlu Mickiewicza i widze codziennie w jakim tempie posuwają się tam prace (gwarantuje że w żówim). Powiem więcej jak budowano tę droge zrobiono fajne podjazdy dla rowerów i inwalidów (teraz wszystko jast poniszczone) posadzono żywopłot na wale i obsadzono to wszystko dzewami ( nic z tego teraz niezostało). Zrobiono nowy chodnik i posadzono trawnik gdzie ludzie chodzą na spacery z psami (jego też nie ma). Niedowiarków zapraszam na zobaczenie tego !!!!!!. My podatnicy zapłacilisny za to a teraz zrobi się nowe po kilku latach. A my znowu zapłacimy, można bylo to zrobić odrazu i zaoszczedzic kilkadzisiąt tysięcy zł lecz po co...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane