• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bulwar Nadmorski. Od bezdomnych po reprezentacyjną promenadę

neo
13 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Początkowo bulwar był jedynie niezbyt reprezentacyjną opaską, którą zniszczył powojenny sztorm. Początkowo bulwar był jedynie niezbyt reprezentacyjną opaską, którą zniszczył powojenny sztorm.

Historia bulwaru NadmorskiegoMapka im. Feliksa Nowowiejskiego sięga lat międzywojennych. Najpierw był piaszczystą ścieżką, potem promenadą, następnie powstała opaska betonowa o wysokości raptem 80 centymetrów. Bulwar w obecnej formie istnieje od początków XXI wieku.



Często bywasz na bulwarze Nadmorskim?

Historia bulwaru Nadmorskiego zaczęła się już w latach 20. poprzedniego wieku, gdy dla wygody spacerowiczów zbudowano wzdłuż nabrzeża piaszczystą ścieżkę na małym nasypie. Po 10 latach powstawać zaczął trakt spacerowy znany w dzisiejszym kształcie.

Bezdomni budowali bulwar Nadmorski



Pierwsze większe prace przy bulwarze Nadmorskim w Gdyni prowadzone były przez zatrudnionych w tym celu bezdomnych. To właśnie oni zaczęli od wzmacniania stoku Kamiennej Góry, na którym posadzili pierwsze drzewa. Powstały też wtedy pierwsze schody od strony nabrzeża na Kamienną Górę.

Bulwar Nadmorski pod Kamienną Górą w Gdyni. Lata 1931-1934. Bulwar Nadmorski pod Kamienną Górą w Gdyni. Lata 1931-1934.
Pierwsza opaska betonowa powstała w połowie lat 30. Nie była to jednak imponująca budowla, bo miała zaledwie... 80 cm wysokości. To za nią - pomiędzy opaską a zagospodarowanym już zboczem Kamiennej Góry - usypano kilkumetrowej szerokości ścieżkę ze żwiru.

Betonowa opaska oparła się niemieckim atakom podczas II wojny światowej, ale musiała uznać wyższość potęgi prawdziwego żywiołu: zniszczył ją sztorm w 1949 r. Ścieżkę przed falami ochraniały nieco gruzy opaski, ale z tygodnia na tydzień coraz słabiej.

Zdjęcie nieznanego autora przedstawiające powrót do portu ORP Błyskawica w 1947 r. Zdjęcie nieznanego autora przedstawiające powrót do portu ORP Błyskawica w 1947 r.
Taka sytuacja trwała jednak przez lata, bo po wojennej pożodze było sporo ważniejszych obiektów i budynków do odbudowania.

Bulwar Nadmorski wczoraj i dziś



Dopiero w 1958 r. w Gdyni powstał Społeczny Komitet Budowy Bulwaru Nadmorskiego. Prace nad jego stworzeniem trwały jednak długie 11 lat. Uroczyste oddanie promenady do użytku nastąpiło w czerwcu 1969 r. przy okazji obchodów Dni Morza.

Budowa ostatniego odcinka bulwaru Nadmorskiego u stóp Polanki Redłowskiej. Zdjęcie wykonano 6 sierpnia 1968 r. Budowa ostatniego odcinka bulwaru Nadmorskiego u stóp Polanki Redłowskiej. Zdjęcie wykonano 6 sierpnia 1968 r.
Od tamtego czasu 1,5-kilometrowy bulwar jest nie tylko miejscem spacerów, ale też falochronem, który zabezpiecza brzegi i stromiznę Kamiennej Góry przed działaniem sztormów.

  • Już w 1981 roku piękne widoki można było podziwiać zarówno z bulwaru, jak i na bulwarze Nadmorskim.
  • Bulwar Nadmorski w 1977 roku.
Na kolejne zmiany czekaliśmy już do początków XXI wieku. Na wiosnę 2000 r. ogłoszono konkurs na zagospodarowanie bulwaru Nadmorskiego. Architekci mieli wkomponować nowe budynki w sąsiedztwo morskiego i leśnego krajobrazu oraz wydzielić ruch pieszy i rowerowy. Konkurs wygrali architekci z Politechniki Gdańskiej.

W wyniku konkursu wybudowano pięć budynków. W czterech z nich są całoroczne kawiarnie, a piąta służy ratownikom jako magazyn. Dziś bulwar to nie tylko deptak dla pieszych, ale też osobna droga rowerowa pod lasem, a także wydzielona, 600-metrowa bieżnia dla biegaczy, którą mieszkańcy wybrali w ramach budżetu obywatelskiego.


Konstrukcja bulwaru chroni nabrzeże przed sztormem.

neo

Miejsca

Opinie (152) 2 zablokowane

  • Nazwe Gdyni proponuję zmienić na Łucykowo ! (3)

    • 39 11

    • Zmieniaj sobie nazwę swojej rodzinnej wiochy na Podlasiu. (1)

      • 7 2

      • Może niech Kucyk zarządza swoją rodzinną wiochą?

        • 4 4

    • łucykowo ,tu się żyje najdroższe opłaty za parkingi w calej Polsce ,mimo tego że nie ma co tu oglądać.

      • 4 1

  • obecny kształt bulwaru to przełom lat 60/70 ubiegłego wieku. (14)

    Późniejsze zmiany to jedynie próby dyskontowania potencjału tego miejsca przez chciwych pachciarzy. Żadnej inwestycji w sam bulwar a jedynie we własne maszynki do pieniądza.

    • 155 8

    • Tak właściwie to lata sześćdziesiąte. (1)

      Pamiętam czasy starego połamanego falochronu. To na przewróconych fragmentach rozkładano koce do opalania się. Już w 1966 roku po starym już śladu nie było, a my młodzież siadaliśmy na czynnej części nowego falochrony z gitarami i śpiewaliśmy. Znalazły się też takie pary, które do naszego śpiewu zatańczyli. Było miło i wesoło. Nawet MO nas się nie czepiało.

      • 20 1

      • pomiędzy połamanymi bryłami betonu tworzyły się "jaskinie",

        które z radością eksplorowałem, płosząc "kolki" i okonie.

        Potem przyszły lata 70 i sinice. Od tego czasu rzadko zapuszczam się w te okolice...

        • 6 0

    • pachciarz - dawniej: osoba dzierżawiąca od kogoś gospodę, trzodę itp.; arendarz (4)

      to wg ciebie oni powinni inwestować w bulwar? Ty byś tak robił?

      • 1 11

      • Partnerstwo publiczno-prywatne jak dworzec w Sopocie.

        Miasto daje ziemię resztę robią prywatni inwestorzy. Przecież nie odgrodzą bulwaru. Grodzi to samorząd skwer pod komercyjne imprezy- to jest dopiero gospodarność.

        • 5 0

      • pachciarz - później, niesolidny partner, dzierżawca ssący dochodzy z powierzonego majątku

        jeszcze później - drobny złodziejaszek pustoszący sady, ogrody i pola.

        Nie jest (a raczej było) niczym dziwnym, że dzierżawca zostawia teren w stanie lepszym niż zastany. Onegdaj był ranking zarządców, w postaci cyklicznej publikacji informacji o nich i ich osiągnięciach. Nie było niczym dziwnym, że mieli udział w zyskach i prowadzili inicjatywy mające je intensyfikować. Od tego byli!
        Z czasów współczesnych najlepszy przykład to DCT, gdzie umowa opiewała na 30 lat i przejęcie terminala przez Skarb Państwa. Wszystko zależy od umowy i zabezpieczenia interesów stron.
        Ale to raczej nie "u nas" gdzie nawet wynajmujący mieszkanie nie rozumie zapisów o "stanie niepogorszonym". Czy partnerstwa PP, które rozumie się jako budowę za społeczne pieniądze parkingu przy prywatnym budynku.

        • 8 0

      • A kto jak nie oni? Przecież nie władze Gdyni, które doprowadziły miasto do bankructwa (1)

        a teraz muszą skubać kierowców najwyższymi w Polsce opłatami za parkowanie

        • 2 0

        • wlasnie nie oni

          Bo bez kontroli i moderacji sa jedynie "pachciarzami" ciagnacymi dorazne zyski.
          Jak dotad magistrat nie pokazal, ze takim moderatorem potrafi byc...

          • 1 0

    • Proste- poszerzyć bulwar w stronę morza, do klifu przytulić apartamentowce i gitara (4)

      Wszyscy będą zadowoleni, spacerowicze będą mieli więcej słońca i lepsze widoki, developerzy zarobią do tego będą miejsca pracy w hotelach, żabkach i restauracjach. A najważniejsze że wszystko za prywatne pieniądze. Niestety narazie bulwar zmienia się na gorsze nawet latarnie usunęli niedawno. Przykre to a tak niewiele potrzeba- wystarczy nie blokować....

      • 1 7

      • czyli robić coś, co Skandynawowie robią od jakichś 200lat (2)

        bija "larseny" (skąd ta nazwa?), sypią piach, robią biznes, oddają teren, biją larseny, sypia piach, robią następny biznes... Co prawda można mieć pewne wątpliwości co do wpływu takich działań na dalsze odcinki wybrzeża, ale skoro Sopotu to nie obchodzi?

        U nas nie można zbudować portu zewnętrznego, który ma oczywiste uzasadnienie gospodarcze, bo łatwiej jest wyciągnąć 10-20% zysków z portu za szybkie zabudowanie nabrzeży...

        • 4 0

        • Nazwa od wynalazcy. (1)

          "Larssen sheet piling was developed in 1906 by Tryggve Larssen."

          • 2 0

          • pytanie retoryczne

            ;)

            • 0 0

      • A wyp... mi z tymi deweloperami, oni już dosyć pokazali

        więcej nie trzeba

        • 4 0

    • fajnie, że dodałeś "ubiegłego wieku"

      • 0 0

    • Witamy w Gdyni.

      • 4 0

  • Ta druga od prawej na zdjęciu z 1981 to faktycznie piękny widok.

    Teraz ma pewnie ze 60 lat?

    • 8 1

  • NIedługo powstaną tu smażalnie, później budy aż w końcu deweloper wykupi teren

    • 35 5

  • Nie ciekawie (2)

    Czym możemy się pochwalić w Gdyni i to w samym centrum to sklepy z tanią odzieżą rosną jak grzyby po deszczu dobrze że są takie sklepy ale chyba samo centrum nie służy do promowania tego miasta chociażby względem turystów zagranicznych bo oferta Gdyni w centrum to: tania odzież apteki z bankami naprzemiennie plus jedzenie w klitkach przy ulicy gdzie każdy zagląda w talerz i to jest nasza Gdynia w całej okrasie.

    • 43 3

    • (1)

      Bylem parę lat w Anglii Tam w takich sklepach z tanią odzieżą to mogleś kupić za grosze super orginalne nowoczesne ubrania.U nas jak weszlem do tych lumpeksów to szmaty z lat 80-90-tych nie da się tego ubrać.

      • 2 0

      • Chyba raczej szmaty z tanich ciuchów z Anglii typu Primark

        • 0 0

  • Chwała Poprzednim pokoleniom! (3)

    Nawet w kapitalistycznej II RP tworzyli Dobro Wspólne!
    Ale mieli szczęście że nie mieli wtedy Wojtka prywato- samowolka...
    Wtedy nikt by nie śmiał pomyśleć o przekrętach typu Polanka Redłowska...
    Przy obecnych realiach to nie było by ani Skweru Kościuszki ani bulwaru, ani Parku na Kamiennej Górze!

    • 52 2

    • Więcej rozległych parafii ?

      • 1 2

    • CBA itp SS powołano ,w jakim celu ?

      • 0 1

    • smial, smial...

      Chociazby historia budowy gmachu Poczty prze 10 lutego.
      Bo to Gdynia wlasnie... A raczej chmara chciwcow, co takie miejsca obsiadaja jak muchy g... no.

      • 0 0

  • Nikt nie krytykuje betonozy?;) (1)

    • 7 4

    • A z czego mieli zbudować falochron? Z trawy?

      • 4 0

  • Bzdura,że piekny

    Bulwar jest koszmarny,zaniedbany,bez pomyslu

    • 13 22

  • skoro to ochrona przed destrukcją, to może i przy klifie zbudować?

    • 6 0

  • Dla mnie tzw. bulwar = zabetonowana plaża

    • 6 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane