- 1 Dostał 5 mandatów naraz (65 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (301 opinii)
- 3 Winda, która wygląda jak kapliczka (34 opinie)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (64 opinie)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (200 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (117 opinii)
Historia jednego zdjęcia. Co łączy słynnego kapra i zapomniany majątek?
W 1929 r. wykonano serię zdjęć lotniczych Wolnego Miasta Gdańska. Są one dobrze znane, część z nich opublikowano nawet w albumie. Warto jednak do tych ujęć wracać, bo diabeł tkwi w szczegółach. Tak jak na opisywanej fotografii prezentującej okolice obecnej ul. Marynarki Polskiej.
Fotografia przedstawi okolicę między dzisiejszymi Młyniskami a Dolnym Wrzeszczem, nieco na północ od obecnego węzła Kliniczna. Doskonale jest widoczna jasna smuga dzisiejszej ul. Marynarki Polskiej, a więc głównej drogi do Nowego Portu - w okresie międzywojennym Paul-Benecke-Weg. Ulica swoją nazwę zawdzięczała słynnemu gdańskiemu kaprowi, za którego sprawą do Gdańska trafił drogocenny obraz Hansa Memlinga "Sąd Ostateczny". Przebudowana została w 1929 r., choć powstała kilka lat wcześniej.
![Ponad 500 lat temu Gdańsk zdobył](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1084/150x100/1084475__kr.webp)
Zawłaszczony patron ulicy
Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że trasa do Nowego Portu "ukradła" nazwę innej, już istniejącej uliczce Dolnego Wrzeszcza. Odpowiadała ona fragmentowi obecnej ul. Żywieckiej
Z powodu jednak wytyczenia nowej, kluczowej drogi do Nowego Portu władze gdańskie postanowiły nadać jej odpowiedniej rangi nazwę. Na początku czerwca 1926 r. dotychczasowa Paul-Benecke-Weg została więc przemianowana na Wolfsweg (ul. Wilczą, na zasadzie nawiązania do nieodległej Bärenweg, czyli Niedźwiedziej - obecnej ul. Adama Mickiewicza
Zielony Trójkąt miał być Kącikiem
Powróćmy do omawianego zdjęcia. Po lewej od ul. Marynarki Polskiej widać fragment jednego z najbardziej charakterystycznych osiedli międzywojennego Gdańska - Zielonego Trójkąta. Tu, w przeciwieństwie do wspomnianych wcześniej ulic, nazwa osiedla przetrwała do naszych czasów (choć były zakusy, by nazwać je... Kącikiem!).
Było to pierwsze tak spójne i nowe założenie urbanistyczne, które zostało oddane do użytku już w okresie Wolnego Miasta właśnie (dokładnie 26 września 1921 r.) Osiedle powstało według projektu profesora Ottona Kloeppela. Powstało łącznie 30 bliźniaczych domów, do których przylegały relatywnie duże ogrody. Część z liczących ponad 100 lat "bliźniaków" można i dziś odszukać
![Otto Kloeppel nie lubił](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3233/150x100/3233621__c_113_105_882_637__kr.webp)
Dwór Młyniska przetrwał do dziś
W górnej części fotografii, ukryty w zieleni, znajduje się Dwór Młyniska. Stoi szczęśliwie do dziś
![Dwór Młyniska na Zielonym Trójkącie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/298/150x100/298427__kr.webp)
Fabryka zapałek działała sto lat
Poniżej na zdjęciu widać niewielki budynek fabryki zapałek. Powstała ona najpóźniej w 1879 r. Po krótkiej przerwie ponownie uruchomiona w grudniu 1945 r., działała do 1986 r. Do początku lat 50. była jedną z sześciu fabryk Polskiego Monopolu Zapałczanego w całym kraju. Dziś w tym miejscu stoi sklep sieci Lidl
![Zebrał ponad 20 tys. etykiet zapałczanych](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1195/150x100/1195987__c_349_10_1478_1069__kr.webp)
Zapomniany majątek Rejerowo
Na końcu zostawiłem odpowiedź, czym jest ów tajemniczy majątek, zasygnalizowany w tytule niniejszego artykułu. Rejerowo (niem. Reihershof, choć wersji zapisu było kilka) to dawny majątek wydzielony z dóbr Młynisk w 1740 r. Był on zlokalizowany mniej więcej w połowie drogi między Młyniskami a traktem łączącym Gdańsk z Oliwą.
Niewiele o nim wiadomo. Nie jest znane żadne wyobrażenie, jak dokładnie wyglądał dwór ani jego najbliższa okolica (ogród) w XVIII w. czy XIX w. Podobnie mało można powiedzieć o jego kolejnych właścicielach.
Słynne przedsiębiorstwo rodziny Schnibbe
W przeciwieństwie do Młynisk, które znalazły się w obrębie Gdańska dopiero w 1914 r., Rejerowo zostało włączone w granice miasta już w 1877 r. Teren majątku został administracyjnie zaliczony do Wrzeszcza, a dwór przypisany do adresu Schellmühler Weg 3-7 (obecnie rejon ul. Okrąg
Od ostatniego właściciela Rejerowo zakupił Schnibbe (nie wiadomo tylko który: czy Georg Rudolf, czy może już jego syn, Georg Wilhelm).
Tak czy owak to właśnie ten drugi założył i przez wiele lat prowadził na terenie dawnego Rejerowa znaną w okolicy szkółkę drzew ozdobnych i ogrodnictwo.
Obaj panowie zresztą dali się poznać jako miłośnicy ogrodów i społeczni aktywiści. Georg Rudolf był wieloletnim przewodniczącym Towarzystwa Budowy Ogrodów, a jego syn był dyplomowanym ogrodnikiem.
Ślad Rejerowa na zdjęciu lotniczym
Wspomniana zarówno fabryka zapałek, jak i późniejsze o kilka dekad osiedle Zielony Trójkąt powstały na terenach dawnego Rejerowa. W latach 20. XX w. praktycznie zatarły się wszelkie ślady po tajemniczym Rejerowie, jeśli nie liczyć... samego dworku. Wszystko wskazuje na to, że na tytułowym zdjęciu - bodaj jedyny raz, właśnie w 1929 r. - uwieczniono dawny dwór zapomnianego Rejerowa.
O autorze
![autor](https://s-trojmiasto.pl/zdj/redaktorzy/8abe838f9bb7539a3408957441973b78.jpg)
Jan Daniluk
- doktor historii, adiunkt na Wydziale Historycznym UG, badacz historii Gdańska w XIX i XX w., oraz historii powszechnej (1890-1945).
Opinie wybrane
-
2023-05-07 09:13
(7)
Wspaniała historia na niedzielny poranek.Widać kawał włożonej roboty.
- 96 12
-
2023-05-09 00:54
czytane o epizodzie niemieckim to jak czytac psychologie masowego mordercy.
- 0 1
-
2023-05-07 11:02
Jak ja ci współczuję, wszyscy dzisiaj na grillu przy pięknej pogodzie, a ty w klitce w Zieleniaku komentarze musisz klepać. (5)
- 9 7
-
2023-05-07 11:09
(4)
Bzdura już 130 km na motocyklu zrobione,zaraz spacer i Rodos.
- 6 7
-
2023-05-07 11:31
Na twoje teksty to się dzieci z przedszkola nie nabierają. (3)
Siedź w tej swojej klitce, klep komentarze i myśl dalej - jestem wygrywem.
A my przy karkóweczce z grilla, z zimnym piwkiem w ręku mamy ubaw z takiego przegrywa.- 6 8
-
2023-05-07 22:01
(2)
Taki pasjonujący był ten grill że musiałeś poświęcić tak wyśmienita zabawę na siedzenie w komentarzach na tym portalu ?
- 7 1
-
2023-05-09 15:34
Zupełnie jak i gy
- 0 0
-
2023-05-08 10:22
I do tego alkoholik
O 11 stej z piwem w ręku już
- 1 1
-
2023-05-09 07:04
Dwór - ZUS?
Co to był za budynek, w którym dzisiaj mieści się ZUS? Wygląda jak jakiś naprawdę duży dwór.
- 0 0
-
2023-05-07 09:27
Patrząc na te zdjęcia widać Ogrom pracy (42)
Wykonanej przez PRL.
Przy dzisiejszych bezdarnych władzach popisu w najlepszym wypadku rosły tam ziemniaki ale i tego nie można być pewnym- 46 73
-
2023-05-07 11:57
mtrzaac na zglicza gdaanskaa to trudno uwierzyk jakie ogromne kosty w ludich i mjtku Polcy poniesli by wyrugowc (1)
nazistowskie zdurnienie niemieckiego narodu. Coz Polacy maja teraz spokoj i moga rosnac na potezny i bogaty kraj i to sie dzieje pomimo sporow to tu a to tam. Wektor korzysci jest pozytywny.
- 3 5
-
2023-05-07 16:53
Durniów nad Wisła nigdy nie brakowało.
- 3 0
-
2023-05-07 10:23
Masz racje
W prl dużo zbodowano. Tylko 40 lat a kraj się przeobraził
- 7 7
-
2023-05-07 10:19
POwcy obecnie bardziel komunistyczni niz nowa lewica nic by nie zrobili bo pieniedzy niema i nie bedzie! (4)
Jak to mawiał Donbald jak ktos wie gdzie te miliardy są ukryte to niech mi powie .Pisowce mu mu powiedzieli a jak wygrali to je wykorzystali !!
- 11 14
-
2023-05-07 19:36
Rosyjscy komuniści z list PO dostali się do Europarlamentu
Dziękujemy szwabom z PO
- 5 6
-
2023-05-07 12:15
PIS to, moim zdaniem, jedyna opcja (1)
Opozycyjni politycy już kilka razy mówili że zakupy takiej ilości broni są niepotrzebne a to samo mówią niektórzy byli wojskowi z czasów rządów opozycji. Tylko bez zmian i zakupów będziemy bezbronni a wtedy nawet NATO nie pomoże.
- 7 8
-
2023-05-07 23:35
Maciora skasował dopięty przetarg na kilkadziesiąt caracali.
Obiecał w zamian setki black-hawków.
A on jak coś obiecuje, to obiecuje!- 5 2
-
2023-05-07 10:53
Więc twierdzisz, że pieniądze były i są?
To po co trzydzieści pięć nowych podatków zwanych dla niepoznaki opłatami i daninami? Skąd rekordowa inflacja i wysokie ceny towarów i usług? Skąd wysokie ceny paliwa, węgla, gazu, energii elektrycznej przy niskich cenach surowców na giełdach światowych?
- 14 7
-
2023-05-07 10:11
(8)
Przede wszystkim to nie PRL wykonał pracę - tylko ludzie, niekoniecznie ten PRL popierający. Ponadto - z uwagi na niewydolny system gospodarczy czy nieporadność ówczesnych władz - odbudowa trwała bardzo długo. Wystarczy przypomnieć sobie Gdańsk końca lat 80-tych, w którym ślady wojenne były nadal nieźle widoczne. Ruiny można było wtedy spotkać nawet w samym Głównym Mieście.
- 18 9
-
2023-05-07 14:42
bardzo długo?
Jako tako odbudowano w 15lat w warunkach gospodarki wojennej...
Potem było 10 lat gomułkowskiej smuty i 5 lat gierkowskiego karnawału.
Co zrobiono w 40 lat "nowej Polski"?
Zrobiono drogi... Tylko dlatego, że UE była tym zainteresowana.- 4 7
-
2023-05-07 12:13
PRL to okres sowieckiej okupacji Polski (4)
Nigdy więcej ruskich w Polsce.
- 10 3
-
2023-05-07 17:03
1945 - 1989 okupacja ruska w Polsce
- 5 2
-
2023-05-07 14:43
zawsze masz jakiegoś (2)
pana...
- 2 5
-
2023-05-07 16:48
(1)
Polak na zagrodzie równy wojewodzie
- 0 0
-
2023-05-07 17:04
Starosta na zagrodzie jak prezydent w PO
- 2 2
-
2023-05-07 10:23
Wiadomo różczki nie było, ale teraz dekadami czeka się na windę. A idbudować niczego nie potrafią, tylko ziemię wyprzedają.
- 7 8
-
2023-05-07 10:20
Zgadza sie tylko ze ale o odbudowie zdecydowano w PRLu tamte władze i tego dokonały
- 8 7
-
2023-05-07 10:07
Okupacja rosyjska 194-1989 zwana przez komunistów PRLem zniszczyła prawie wszystko. (12)
Szczęściem niektórych budynków było to że rusek tam zamieszkał. Wtedy ocalał. Dziś robią to samo na Ukrainie
- 19 12
-
2023-05-09 00:56
tak sie dziwnie sklada ze, polakow bylo wtedy 40 milionoww a teraz dobijamy do 25?
mamy tylko madrali politykow.
- 1 1
-
2023-05-07 15:38
(4)
Okupacja rosyjska? Wtedy było ZSRR.
Pamiętasz Północną Grupę Wojsk Armii Radzieckiej stacjonującej na terytorium Polski w latach 1945-1993?
Na dzień 1 stycznia 1989 stan PGW przedstawiał się następująco (oficjalne dane radzieckie):
- stan osobowy: 59 053 żołnierzy, w tym 11597 oficerów, 6823 chorążych, 40633Okupacja rosyjska? Wtedy było ZSRR.
Pamiętasz Północną Grupę Wojsk Armii Radzieckiej stacjonującej na terytorium Polski w latach 1945-1993?
Na dzień 1 stycznia 1989 stan PGW przedstawiał się następująco (oficjalne dane radzieckie):
- stan osobowy: 59 053 żołnierzy, w tym 11597 oficerów, 6823 chorążych, 40633 podoficerów i szeregowych, 39995 członków rodzin.
Wszystkie narody ZSRR służyły w Armii Radzieckiej. Nie tylko Rosjanie, ale też Ukraińcy, Białorusini, Gruzini, ludy azjatyckie.- 4 4
-
2023-05-07 17:02
Stalin był Osetynczykiem, do tego pryszczaty ryj miał (3)
- 2 0
-
2023-05-07 20:01
(2)
Jeden ****. Po prostu sowiecki człowiek.
Sowieci to obywatele (byłego już) ZSRR.- 6 0
-
2023-05-08 10:20
dla mnie zawsze była i będzie to zwyczajnie azjatycka dzicz (1)
- 4 0
-
2023-05-09 00:59
to chyba byla najbardziej wlasciwa odpowiedz na to co wyprawiali zezwierzeceni niemcy w obozach pracy i zaglady.
- 0 0
-
2023-05-07 12:08
Jak (1)
okupacja? Wtedy Ruscy płacili za postój w bazach na terenie PRL. Teraz to mu płacimy za postój jankesów i jeszcze w ty...ek ich całujemy, żeby chcieli to być. Uzbrojenie kupowaliśmy wtedy u Ryskich - teraz u jankesów. Mieliśmy w miarę tanią ropę i gaz za węgiel, produkty spożywcze i statki. Wydobywaliśmy 200 mln ton węgla rocznie. A teraz co mamy?
okupacja? Wtedy Ruscy płacili za postój w bazach na terenie PRL. Teraz to mu płacimy za postój jankesów i jeszcze w ty...ek ich całujemy, żeby chcieli to być. Uzbrojenie kupowaliśmy wtedy u Ryskich - teraz u jankesów. Mieliśmy w miarę tanią ropę i gaz za węgiel, produkty spożywcze i statki. Wydobywaliśmy 200 mln ton węgla rocznie. A teraz co mamy? Ani jednego statku handlowego od polska banderą. Nawet nowy gazowiec "Lech Kaczyński" ma port macierzysty ...Marsylia!
Węgiel sprowadzamy z całego świata. Za gaz płacimy 4-5 x więcej niż za ruski. Lotos sprzedaliśmy Arabom za bezcen. O stoczniach produkcyjnych już nawet nie wspominam. 30 % sieci kolejowych zlikwidowanych i rozkradzionych.
Kilka tysięcy fabryk i zakładów bezpowrotnie zlikwidowanych. lasy są wycinane bardziej niż przez Niemców za okupacji. Przyrost naturalny ujemny. Szkoły i system nauczania - pożal się bożę. Tylko sukienkowi mają się lepiej bo maja znacznie więcej nieruchomości i ziemi niż w II RP ( powierzchnia II RP-388 tys. km2 a teraz III RP 312 tys. km2). Są największym beneficjentem dopłat EU dla ...rolników w III RP ! Płacimy im ZUS-y , zwolnieni są od podatków, praktycznie nietykalni w iii rp. kiedyś uczyli mnie o wielkiej Emigracji Polaków w XiX wieku. Zastanawiam sie jak zatem nazwać emigrację a raczej exodus Polaków z III RP?
Jedyne co jest lepsze od PRL-owskich do drogi.
w iii rp nawet NBP tylko w mniej od 50% jest polski !- 6 20
-
2023-05-07 17:01
Płacili?
Weź, tak mówił polityczny na spotkaniach
- 16 0
-
2023-05-07 10:22
(3)
A idź z tą prymitywną propagandą, kto już dziś to łyka. Ludzie sami widzą, myślą i ani IIRP, a tym bardziej obecna III nie wytrzymują konkurencji z PRL.
- 11 24
-
2023-05-07 12:33
w II RP nie miales szans na mieszkanie. w iii rp masz szance na 90 lat kredytu lub 45 we dwoje. W PRL (2)
dawali meszkanie wielodzietnym bez pytania. To jest tajemnica PRL i jego 40 milionow Polkow.
- 10 11
-
2023-05-08 12:51
(1)
taa - po 20 latach czekania.. PRL to ty widziałeś na starych kronikach filmowych.
- 7 2
-
2023-05-09 00:16
dziś jak nie masz pieniędzy to i 100 lat możesz czekać i nie dostaniesz mieszkania.
- 1 2
-
2023-05-07 09:51
(9)
W latach 1937-39 wybudowano dziesiątki zakładów COP. Ile dzisiaj by budowano taki okręg przemysłowy?
- 14 6
-
2023-05-07 10:08
Za PO 20 lat (8)
Za PiS 3 lata.
- 17 37
-
2023-05-08 14:33
na marsie. 3 lata to by kase brali i dalej by było pole :):):):)
- 0 1
-
2023-05-07 10:51
Joooo.. (6)
Mamy przekop przez który nie przepłyną kontenerowce, lotnisko z którego nie latają samoloty i centralny port komunikacyjny na którym rośnie trawa. Sukcesy PiSu pełną gębą.
- 36 15
-
2023-05-07 11:43
Niewiele (5)
osób wie dlaczego trzeba było robić przekop przez mierzeję. Ano dlatego , że pan R.Sikorski jako min. ON odtajnił dokumenty układu warszawskiego objęte klauzulami tajności do 2025 roku wg umów międzyrządowych PRL-ZSRR.
W reperkusji na to Rosjanie wycofali się z umowy międzyrządowej pomiędzy PRL i ZSRR z 1946 roku o swobodnym przepływie przez Cieśninę Pilawską. Głupota lub sprzedajność kosztuje krocie. Szkoda tylko , że nie p. Sikorskiego i jego mocodawców.- 15 14
-
2023-05-07 23:12
i te 3 statki dziennie o zanurzeniu do 4m nie mogły przepłynąć przez Cieśninię Pilawską
Przy tych 1,9m zanurzenia obecnie w porcie Elbląg to by dopiero był biznes. Myślę, że przez ten czas straciliśmy całe 2137 gr.
- 10 7
-
2023-05-07 12:11
(3)
Sikorski wiele razy już skompromitował się. Ciekawe czy PO nadal widzi go jako szefa MSZ?
- 16 14
-
2023-05-07 17:07
Sikorski ma ryj jak ten znany malarz z Austrii (2)
- 10 11
-
2023-05-09 19:50
Zgadzam się! Nos Radzia Sikorskiego - to idealnie nos Adolfa Ha.!
- 0 2
-
2023-05-07 23:31
Pokaż swój, ocenimy do kogoś podobny.
- 12 7
-
2023-05-07 09:39
Miasto (1)
Zgadzam się z tobą całkowicie. Jaki był nie był ten PRL naprawdę odbudowali bardzo dużo. Teraz by była masakra. Przetarg na to na tamto opóźnienia itp. kiedyś na to nie patrzyli . Budowali.
- 25 16
-
2023-05-07 11:00
Decyzja i budujemy!
Tak to wygląda obecnie u Łukaszenki. A nie jakieś projekty, budżety, przetargi...
- 16 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.