• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historia drugiej największej z gdańskich wysp

Bronisław Poźniak
28 lipca 2024, godz. 09:00 
Opinie (60)
Kiedyś Wyspa Ujścia i Wyspa Stogi dziś Wyspa Portowa, jest drugą w kolejności największą z gdańskich wysp. Kiedyś Wyspa Ujścia i Wyspa Stogi dziś Wyspa Portowa, jest drugą w kolejności największą z gdańskich wysp.

Nie jest łatwo policzyć wyspy znajdujące się w Trójmieście. Niektóre są tak małe, że można je przeoczyć. Z kolei ta, o której dzis piszemy, jest tak duża, że można pomylić ją ze stałym lądem.



Wyspy i wysepki. Ile ich jest w Trójmieście? Wyspy i wysepki. Ile ich jest w Trójmieście?


Wyspa od niespełna 200 lat



Wyspa Portowa, nazywana też Wyspą Stogi czy Wyspą Ujścia, powstała zimą 1840 roku, gdy płynąca Wisła woda przerwała wydmy w Neufähr (obecnie Górki), oddzielające rzekę od morza. Nowe ujście, które podzieliła osadę na Górki Zachodnie i Górki Wschodnie, nazwano Wisłą Śmiałą. Tym sposobem obszar o powierzchni 26 km kw., leżący pomiędzy dwoma ujściami Wisły, stał się wyspą.

Jedna wyspa i trzy dzielnice...



Dziś teren wyspy podzielony jest między aż trzy dzielnice: Krakowiec - Górki Zachodnie, Stogi i Przeróbkę. Górki Zachodnie i Krakowiec zajmują wschodnią część Wyspy. Stogi znajdują się w jej środkowej części, ciągnąc się od Martwej Wisły do Portu Północnego. Natomiast Przeróbka zajmuje zachodnią część nad Martwą Wisłą - od mostu wantowego, po lewej stronie Trasy Sucharskiego aż po Westerplatte.

...oraz trzy nazwy



W 1945 roku obszar ten uzyskał polską nazwę Wyspą Ujścia przyjmując tłumaczenie z niemieckiego Insel Münde. Tym bardziej, że od wschodu było ujście Wisły Śmiałej a na zachodzie ujście Martwej Wisły na Westerplatte. Po oficjalnej zmianie nazw pod koniec 1946 roku stał się Wyspą Stogi, gdyż ta dzielnica była największa na wyspie. Gdy w latach 70. zbudowano Port Północny i rozszerzono granice portu gdańskiego do Wisły Śmiałej przyjęto nową nazwę - Wyspa Portowa.

Obok nabrzeży portowych, Wyspa ma dwa historyczne, wręcz symboliczne dla Polski miejsca - Westerplatte z Pomnikiem Obrońców Wybrzeża i Twierdzę Wisłoujście. Poza tym piękną plażę w Stogach, przystanie i kluby żeglarskie w Górkach Zachodnich i w Krakowcu, unikatowy las wydmowy z Pustym Stawem i Jeziorem Bursztynowym.

Zanim wyspa stała się wyspą



Z lewej: mapa ujścia Wisły do Zatoki Gdańskiej z 1655 roku Erika Dahlbergha ze szwedzkich zasobów. Z prawej: fragment "Apoteozy Gdańska" Isaaka van den Blocka z 1608 r. przedstawiający ujście Wisły z twierdzą po prawej stronie (zdjęcie Ewy Greli - MHMG) Z lewej: mapa ujścia Wisły do Zatoki Gdańskiej z 1655 roku Erika Dahlbergha ze szwedzkich zasobów. Z prawej: fragment "Apoteozy Gdańska" Isaaka van den Blocka z 1608 r. przedstawiający ujście Wisły z twierdzą po prawej stronie (zdjęcie Ewy Greli - MHMG)
Jeszcze do roku 1840 Mierzeja Gdańska ciągnęła się na długości stu kilometrów wzdłuż brzegu Zatoki Gdańskiej. Na zachodzie zaczynała się ujściem Wisły Gdańskiej do morza tuż za twierdzą zbudowaną na prawym brzegu dla strzeżenia wejścia do portu. Na krańcu wschodnim dochodziła do Piławy (obecnie Bałtyjsk w obwodzie królewieckim).

W czasach rozbicia dzielnicowego (XII-XIII wiek) mierzeja należała do książąt gdańskich, a w latach 1308 - 1454 do Zakonu Krzyżackiego. Po zakończeniu wojny trzynastoletniej król Kazimierz Jagiellończyk oddał posiadłości na mierzei Głównemu Miastu Gdańsk. Ten stan trwał do drugiego rozbioru Polski w 1793 roku. Wtedy tereny te przeszły pod panowanie pruskie.

Mierzeja w najszerszych miejscach miała kilka kilometrów. Za szeroką piaszczystą plażą ciągnął się pas zalesionych wydm i dalej łąki po nadwiślański brzeg.

Już w XIV wieku z Mierzei wyodrębniła się na zachodnim krańcu wyspa Holm (Holm, czyli Ostrów. 700 lat wyspy w centrum Gdańska). Łacha Bosmańska połączyła nurt Wisły w jej zakolu naprzeciw gdańskiego grodu. Na prawym brzegu nowej łachy założono dwa majątki ziemskie z wiatrakami - Mały i Wielki Holender.

Czerwoną linią na francuskiej mapie okolic Gdańska z XVIII w. zaznaczono Mierzeję Gdańską - ze zbiorów muzeum Skoklosters (Szwecja). Czerwoną linią na francuskiej mapie okolic Gdańska z XVIII w. zaznaczono Mierzeję Gdańską - ze zbiorów muzeum Skoklosters (Szwecja).
Dalej na północ, u samego ujścia Wisły, najpierw była strażnica strzegąca wejście do portu gdańskiego. To tutaj pod koniec XIV wieku krzyżacki urzędnik mündemeister pobierał opłatę od przepływających statków przeznaczoną na pogłębianie toru wodnego. Sto lat później w miejsce strażnicy wzniesiono wieżę otoczoną blokhauzem. Obiekt ten pełnił też rolę latarni. W następnych latach wokół wieży zbudowano kwadratowy fort, który stał się twierdzą otoczoną fosą.

Chłosta, robaki i śmierć. Niedole żołnierzy z twierdzy Wisłoujście Chłosta, robaki i śmierć. Niedole żołnierzy z twierdzy Wisłoujście

W XVI wieku na tym obszarze oprócz twierdzy były następujące osady: Górki (Neufahr), Krakowo (Krakau), Hejbudy (Heubude), Minda (Münde) oraz Rzym (Sand Krug), karczma z majątkiem G. Zimmermanna.

Szlak handlowy z Gdańska do Królewca



Po wydmowym wale Mierzei wiódł szlak handlowy z Gdańska do Królewca, stolicy Prus Książęcych. Wyjeżdżając z miasta Bramą Żuławską trakt zmierzał do Gęsiej Karczmy nad Wisłą, gdzie była przeprawa na drugi brzeg. Tam znajdowały się łąki i las dochodzący do plaży nad Zatoką Gdańską.

Trakt wiódł w kierunku wschodnim i do Bąsaka (dzisiejsze Sobieszewo) powstawały karczmy: Duczke w Hejbudach (dzisiejsze Stogi), Rzym - Sand Krug w Krakowie (dziś Krakowiec) oraz w Nowym Promie czyli w Górkach.

Z tego traktu korzystała też poczta królewska z końmi rozstawnymi, stacjonującymi w przydrożnych karczmach. W Narmeln (dzisiaj pierwsza miejscowość po rosyjskiej stronie granicy), wówczas ostatniej osadzie na Mierzei, która należała do miasta Gdańska, następowało przekazanie przesyłek poczcie elektorskiej dowożącej je do Królewca.

Woda z Wisły omija zator lodowy i powstaje Wyspa Ujścia



Żuławy i Gdańsk położone w delcie Wisły były zawsze narażone na powodzie, szczególnie w okresie zimowo wiosennym. Wielka woda co kilkanaście lat zalewała tereny na polderach a powódź w 1829 roku dotknęła nie tylko obszary depresyjne. Pod wodą znalazło się ponad 65 proc. powierzchni Gdańska, w tym Ołowianka i Wyspa Spichrzów, a na Mierzei Gdańskiej Stogi, Wisłoujście i Krakowiec leżące nad Wisłą.

Jedenaście lat później przed Żuławami i Gdańskiem pojawiła się groźba wielkiej powodzi. W styczniu 1840 roku nagła odwilż w górnym biegu Wisły spowodowała ruch kry lodowej. Na północy panował mróz, który skuł lodem rzeki i rowy na Żuławach. Naturalne odnogi królowej rzek - Nogat i Szkarpawa (Wisła Elbląska) z powodu zalodzenia nie przyjmowały płynącej kry, która siłą rzeczy kierowała się Wisłą Gdańską. Powstał kilkunastokilometrowy zator lodowy od Górek do Westerplatte, a napływające z południa wody szukały jakiegokolwiek ujścia.

W nocy z 31 stycznia na 1 lutego 1840 roku spiętrzona woda przerwała szerokie na ponad 2 kilometry wydmy i sama utworzyła nowe ujście do morza. Przełom nazwany po niemiecku Weichseldurchbruch, który polski poeta i geograf Wincenty Pol ochrzcił Wisłą Śmiałą nie tylko podzielił Górki na Wschodnie i Zachodnie.

Wisła bardzo śmiała. Jak powstało nowe ujście największej polskiej rzeki Wisła bardzo śmiała. Jak powstało nowe ujście największej polskiej rzeki

Z zachodniego krańca Mierzei Gdańskiej powstała nowa wyspa, której granice wyznaczały:

  • stare ujście na zachodzie za twierdzą w Wisłoujściu,
  • nowe ujście na wschodzie w Górkach,
  • brzeg Zatoki Gdańskiej na północy,
  • Wisła Gdańska na południu.


Z lewej: rysunek Adriana Krzyżanowskiego z 1843 r. Z prawej: Wyspa Ujścia /Insel Münde na mapie z lat 1840 - 1890 w Atlasie dla Dziennika Budowlanego wydanego przez Ministerstwo Robót Publicznych/Ministerium für öffentliche Arbeiten (Preußen) tom 42 z 1892 r. (źródło: Technische Universität Berlin Archtekturmuseum) Z lewej: rysunek Adriana Krzyżanowskiego z 1843 r. Z prawej: Wyspa Ujścia /Insel Münde na mapie z lat 1840 - 1890 w Atlasie dla Dziennika Budowlanego wydanego przez Ministerstwo Robót Publicznych/Ministerium für öffentliche Arbeiten (Preußen) tom 42 z 1892 r. (źródło: Technische Universität Berlin Archtekturmuseum)

Insel Münde czyli Die Nehrung do 1945 roku



Nowe ujście Wisły sprawiło, że dawnym korytem płynęło mniej wody, stąd nazwę Wisły Gdańskiej zmieniono na Martwą Wisłę. Zapiaszczone stare ujście za twierdzą w latach 1845- 47 zamknięto groblą, a nurt rzeki skierowano kanałem w kierunku Nowego Portu, gdzie uchodziła do morza.

W ten sposób powstał Półwysep Westerplatte z połączenia West PlaateOst Plaate, które było już na Mierzei Gdańskiej.

Do końca XIX wieku Wyspa Ujścia (Insel Münde), którą na niemieckich mapach określano jako Die Nehrung (mierzeja), miała charakter rolniczo - rekreacyjny. Wsie Westlisch Neufähr (Górki Zachodnie, 697 mieszkańców), Krakau (Krokowo, 514 mieszkańców), Heubude ( Hejbudy, 1420 mieszkańców), Troyl (Przerabka, 359 mieszkańców), Münde (Wisłoujście, 1467 mieszkańców) i obszar dworski Rieselfeld (Sączki, 30 mieszkańcami) wchodziły w skład powiatu gdańskiego. Tylko w Sączkach i na Przeróbce nie było przystani rybackich.

Do 1869 roku pomiędzy Wisłoujściem a Hejbudami rósł las świerkowy i były łąki. Po zniwelowaniu, osuszeniu i zdrenowaniu ok. 200 ha obszaru, utworzono tu pierwszą gdańską oczyszczalnię ścieków. Natomiast w okolicy przeprawy promowej po przeciwnej stronie Gęsiej Karczmy z biegiem Wisły przerabiano dostarczane z głębi Polski zboża przed skierowaniem go do gdańskich spichlerzy. Proces ten polegał na szuflowaniu i osuszaniu ziarna. Stąd też wzięła się nazwa tego miejsca jako Przerabka bądź Przeróbka.

Fragment francuskiej mapy Gdańska i okolic z 1880 r. przedstawiający Wyspę Ujścia (Die Nehrung) z zaznaczonymi: czerwony prostokąt Rieselfeld, żółte trójkąty kąpieliska na Westerplatte, w Wisłoujściu i na Stogach a zielone koło to Przeróbka. Fragment francuskiej mapy Gdańska i okolic z 1880 r. przedstawiający Wyspę Ujścia (Die Nehrung) z zaznaczonymi: czerwony prostokąt Rieselfeld, żółte trójkąty kąpieliska na Westerplatte, w Wisłoujściu i na Stogach a zielone koło to Przeróbka.

Przeróbka - obraz Georga Ferdinanda Gregoroviusa z 1843 r. ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku. Przeróbka - obraz Georga Ferdinanda Gregoroviusa z 1843 r. ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Heubude/Stogi - przystań żeglugi pasażerskiej na Martwej Wiśle (okolice przystani Tamka). Ze zbiorów danzig.on-line Heubude/Stogi - przystań żeglugi pasażerskiej na Martwej Wiśle (okolice przystani Tamka). Ze zbiorów danzig.on-line
Na północy, na plażach od Westerplatte po Górki Zachodnie, powstawały kąpieliska: Ostseebad Westerplatte, Ostseebad Weichselmünde, Ostseebad Heubude.

Plaża Westerplatte podzielona na odrębne sektory plażowe dla mężczyzn i kobiet przedzielone sekcją rodzinną (herrenbad, damenbad und familienbad).

Kąpielisko na Westerplatte. Karta pocztowe z przełomu XIX i XX w. Źródło: Muzeum Pomorza - Cyfrowe Muzeum Dziedzictwa Kulturowego Województwa Pomorskiego (muzeumpomorza.pl) Kąpielisko na Westerplatte. Karta pocztowe z przełomu XIX i XX w. Źródło: Muzeum Pomorza - Cyfrowe Muzeum Dziedzictwa Kulturowego Województwa Pomorskiego (muzeumpomorza.pl)

Kąpielisko na Westerplatte. Karta pocztowe z przełomu XIX i XX w. Źródło: Muzeum Pomorza - Cyfrowe Muzeum Dziedzictwa Kulturowego Województwa Pomorskiego (muzeumpomorza.pl). Kąpielisko na Westerplatte. Karta pocztowe z przełomu XIX i XX w. Źródło: Muzeum Pomorza - Cyfrowe Muzeum Dziedzictwa Kulturowego Województwa Pomorskiego (muzeumpomorza.pl).


Westerplatte: kąpielisko, z którego zostały tylko pocztówki Westerplatte: kąpielisko, z którego zostały tylko pocztówki

Kąpielisko w Stogach: od Spechta przez Pasanil do MOSIR-u Kąpielisko w Stogach: od Spechta przez Pasanil do MOSIR-u

Na początku XX wieku pogłębiono Łachę Bosmańską rozdzielającą Wyspę Ujścia i Holm w celu budowy Portu Cesarskiego.

Na zachód od Przeróbki po Wisłoujście powstały nowe nabrzeża portowe, do których w 1905 roku doprowadzono tory kolejowe. Nowa linia Holmbahn połączyła stacje rozrządową Gdańsk Południe z wyspą Holm poprzez Orunię, Olszynkę, Sienną Groblę, most kolejowy na Martwej Wiśle, Przeróbkę i z Portu Cesarskiego promem kolejowym na Holm. Linia ta została przedłużona z Przeróbki do nowo zbudowanego basenu węglowego w Wisłoujściu a następnie na Westerplatte.

Jak budowano kolej do portu w Gdańsku na przełomie XIX i XX wieku Jak budowano kolej do portu w Gdańsku na przełomie XIX i XX wieku

Na Przeróbce w 1912 roku otwarto Główne Warsztaty Kolejowe (Eisenbahn Hauptwerkstaatt Danzig - Troyl) naprawiające lokomotywy i wagony. W 1907 roku w granice administracyjne Gdańska włączono Przeróbkę a w 1914 roku pozostałe wsie i osady na Wyspie Ujścia, z których największe były Hejbudy (Stogi), w tym czasie mieszkało tam ponad trzy tysiące osób.

Po I wojnie światowej, na terenach po zdewastowanym przez sztorm kąpielisku na Westerplatte powstała polska Wojskowa Składnica Tranzytowa. Był to specjalny teren w porcie przeznaczony do wyładunku sprzętu wojskowego. Dla ochrony tego obiektu utworzono oddział wartowniczy złożony z polskich żołnierzy. W 1925 roku do Składnicy doprowadzono tory kolejowe od stacji Gdańsk Przeróbka (Danzig Troyl). Atak na tę placówkę rozpoczął II wojnę światową. Trwająca siedem dni obrona Składnicy stała się symbolem męstwa polskiego żołnierza.

Z lewej: Polski wartownik strzegący bramy wjazdowej do Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte (zdjęcie z zasobów Biblioteki Gdańskiej PAN). Z prawej: pocztówka z 1971 roku  przedstawiająca Pomnik Obrońców Wybrzeża na Westerplatte. Z lewej: Polski wartownik strzegący bramy wjazdowej do Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte (zdjęcie z zasobów Biblioteki Gdańskiej PAN). Z prawej: pocztówka z 1971 roku  przedstawiająca Pomnik Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.
W Wisłoujściu, tuż przed twierdzą, wykopano nowy basen portowy dla przeładunku węgla i rudy żelaza oraz wybudowano dla rybaków z Półwyspu Helskiego pochodzenia niemieckiego osiedle domków i nazwano je "Neu Hela" (Nowy Hel).

Jak i dlaczego zniknęło osiedle na Wisłoujściu Jak i dlaczego zniknęło osiedle na Wisłoujściu

W Hejbudach (Stogi) za czasów Wolnego Miasta Gdańska w 1921 roku powstała fabryka wyrobów pasmanteryjnych Danziger Heubude Gummiband-Weberei (późniejszy "Pasanil").

100-letnia fabryka Pasanil idzie do rozbiórki 100-letnia fabryka Pasanil idzie do rozbiórki

Sześć lat później oddano dwutorową linię tramwajową z pętlą nieopodal plaży. "Czwórka" z Placu Hanzy jechała przez ulicę Długą, Długie Ogrody, Bramę Żuławską, Most Siennicki na Martwej Wiśle i Przeróbkę na Stogi pod samą Strandhalle.

90 lat trasy tramwajowej na Stogi 90 lat trasy tramwajowej na Stogi

Sandkrugweg (ul. Kutnowska) nad Martwą Wisłą z typową zabudową dla Krakowca i Górek Zachodnich. Zdjęcie z 1935 r. 
Sandkrugweg (ul. Kutnowska) nad Martwą Wisłą z typową zabudową dla Krakowca i Górek Zachodnich. Zdjęcie z 1935 r.

Powrót wyspy do Polski



Po zakończeniu II wojny światowej nadano polskie nazwy wszystkim miejscom na wyspie. I tak Die Nehrung nazwano Wyspą Ujścia, Heubude - Siankami, Westlisch Neufähr - Górkami Zachodnimi, Krakau - Krokowem, Troyl - Zawiślem lub Trojanem, Rieselfeld - Sączkami, Münde - Wisłoujściem. Tylko nazwę Westerplatte zachowano ze względów symbolicznych.

Dopiero później (1947 i 1949 r.) Krokowo zostało Krakowcem, Zawiśle czy Trojan Przeróbką a Wyspa Ujścia - Wyspą Stogi.

W 1947 roku Zarząd Miejski podzielił Gdańsk na osiem dzielnic:

  1. Śródmieście,
  2. Siedlce,
  3. Wrzeszcz,
  4. Oliwa,
  5. Nowy Port,
  6. Zawiśle - Sianki,
  7. Dolne Miasto,
  8. Orunia.

Po zatwierdzeniu urzędowych nazw polskich w 1949 roku nazwe dzielnicy szóstej zmieniono na Przeróbka - Stogi. Jej zasięg terytorialny obejmował całą Wyspę Stogi, od Westerplatte i Wisłoujścia na zachodzie poprzez Przeróbkę i Stogi po Krakowiec i Górki Zachodnie nad Wisłą Śmiałą.

W 1954 roku podzielono Gdańsk na trzy dzielnice - Śródmieście, Wrzeszcz i Portowa.

W granicach nowej dzielnicy Portowa znalazła się cała Wyspa Stogi, Nowy Port, Brzeźno, tereny na wschód od linii kolejowej z Gdańska do Nowego Portu (ul. Jana z Kolna, Zielony Trójkąt, Letniewo) i tereny stoczniowe (Stoczni Gdańskiej, Stoczni Północnej i Remontowej - GSR).

Jak Wyspa Stogi stała się Wyspą Portową



Pod koniec lat 60. XX wieku zapadła ważne decyzje nie tylko dla Gdańska ale dla polskiej gospodarki. Budowa Portu Północnego i rafinerii ropy naftowej z nim połączonej wpłynęła na losy Wyspy Stogi.

Budowa Portu Północnego, zdjęcie z 1973 r. Z zasobów Archiwum Państwowego w Gdańsku. Budowa Portu Północnego, zdjęcie z 1973 r. Z zasobów Archiwum Państwowego w Gdańsku.
Konsekwencją tych przemian było też wyburzenie będących w dobrym stanie technicznym domów przy ul. Burtowej tworzących osiedle Nowy Hel oraz leżących po sąsiedzku nad Martwą Wisłą zabudowań Wisłoujścia. W tym miejscu w latach 70. powstał "Siarkopol". Łącznie z tego terenu wykwaterowano prawie 1500 osób.

Osiedle Neu Hela/Nowy Hel na tle budowy basenu węglowego w 1928 r. Zdjęcie z zasobów Bildarchiv (Deutsche Digital Bibliothek). Osiedle Neu Hela/Nowy Hel na tle budowy basenu węglowego w 1928 r. Zdjęcie z zasobów Bildarchiv (Deutsche Digital Bibliothek).
Osiedle Nowy Hel  i ul. Burtowa, niedługo przed wyburzeniem w 1973 r. Ze zbiorów Biblioteki Gdańskiej PAN. Osiedle Nowy Hel  i ul. Burtowa, niedługo przed wyburzeniem w 1973 r. Ze zbiorów Biblioteki Gdańskiej PAN.
Całą Wyspę objęto granicami portu z wyłączeniem zabudowy mieszkaniowej na Przeróbce, Stogach, Krakowcu i Górkach Zachodnich, obszaru Lasu Miejskiego oraz terenu wojskowego na Półwyspie Westerplatte. Te enklawy stanowiły ok. 30 proc. powierzchni Wyspy. W latach 70. XX wieku przyjęto też termin Wyspa Portowa zamiast Wyspy Stogi.

Na mapie granic portu gdańskiego zaznaczono strzałkami enklawy: zieloną teren Westerplatte, niebieską teren miejski Stogów, Krakowca i Górek Zachodnich a brązowa teren miejski Przeróbki. Na mapie granic portu gdańskiego zaznaczono strzałkami enklawy: zieloną teren Westerplatte, niebieską teren miejski Stogów, Krakowca i Górek Zachodnich a brązowa teren miejski Przeróbki.
W 1992 roku Rada Miasta podzieliła Gdańsk na 30 jednostek pomocniczych - dzielnic (powyżej 20 tys. mieszkańców) lub osiedli. Stogi z Przeróbką oraz Krakowiec z Górkami Zachodnimi były osiedlami. W 2010 roku rozdzielono Stogi i Przeróbkę a od 2014 roku wszystkie jednostki pomocnicze stały się dzielnicami.

Dzielnice Gdańska na Wyspie Portowej w 2014 r. Dzielnice Gdańska na Wyspie Portowej w 2014 r.

Komunikacja z Wyspą Portową



Do końca XIX wieku na Wyspę można było dostać się albo promem albo statkiem żeglugi przybrzeżnej. Promy pływały pomiędzy Nowym Portem a Westerplatte, Nowym Portem a Wisłoujście, Gęsią Karczmą a Przeróbką oraz pomiędzy Górkami Zachodnimi a Płonią i drugi do Górek Wschodnich na Wyspie Sobieszewskiej.

Pierwszy most zbudowano w 1905 roku w związku z powstaniem Holmbahn. Kolejowy most obrotowy łączył stację rozrządową Gdańsk Południe z nowo powstałym Portem Cesarskim, a w późniejszych latach z nabrzeżami portowymi na wschodnim brzegu Martwej Wisły oraz z wybudowanym w latach 70. XX wieku Portem Północnym. Zlokalizowany w okolicy Białego Dworku i Przeróbki most w 2016 roku zastąpiono nowym o konstrukcji łukowej z dwoma torami.

W 1912 roku oddano pierwszy most drogowy, który połączył Sienną Groblę z Przeróbką. Most zastąpił zlokalizowaną po sąsiedzku przeprawę promową. Był zbudowany z trzech części, z których środkowa podnosiła się umożliwiając przejście statkom.

Kolejowy most obrotowy na Martwej Wiśle w 1929 r. Kolejowy most obrotowy na Martwej Wiśle w 1929 r.

Most Siennicki (Breitenbachbrucke) na zdjęciu z 1930 r. Ze zbiorów Deutsche Fotothek. Most Siennicki (Breitenbachbrucke) na zdjęciu z 1930 r. Ze zbiorów Deutsche Fotothek.
W 2001 roku otwarto drugi most drogowy nad Martwą Wisłą, łączący Wyspę Portową z Rudnikami. Po latrach stał się on elementem Trasy Sucharskiego, szlaku komunikacyjnego z Portu Północnego i Terminalu DCT do Obwodnicy Południowej Gdańska.

Most wantowy przez Martwą Wisłę. Most wantowy przez Martwą Wisłę.
Ostatnią przeprawę promową na Wyspę Portową zamknięto w związku z wybudowaniem w 2014 roku tunelu pod Martwą Wisłą łączącym Trasę Sucharskiego z Letnicą. Tunel składający się z dwóch rur, po jednej dla każdego kierunku ruchu ma długość prawie 1400 metrów (część pod wodą - 1072,5 metra). Dzięki tej inwestycji nie tylko usprawniono komunikację z Wyspą Portową ale połączono też Obwodnicę Południową z północnymi dzielnicami miasta - z Zaspą, Przymorzem i Oliwa z pominięciem Śródmieścia.

1400-metrowy tunel pod Martwą Wisłą otwarto w 2014 r. 1400-metrowy tunel pod Martwą Wisłą otwarto w 2014 r.


Bibliografia:

  1. Kazimierz Łomniewski "Ujście Wisły" Rocznik Polskiego Towarzystwa Geologicznego tom XXIX (1959) Zeszyt 4 Kraków 1960,
  2. Olaf Krause, Rafał Krause "Stogi - Dawny kurort na Wyspie Ujścia" Gdańskie Miniatury, Instytut Kultury Miejskiej (https://gdanskieminiatury.ikm.gda.pl>2015.04),
  3. Klaudiusz Grabowski "Przeróbka" Studium historyczno-przestrzenne wykonane na potrzeby festiwalu NARRACJE 2021 (https://narracje.eu>N13_Przerobka),
  4. Ewa Kowalska "Krakowiec - Górki Zachodnie. Pomysł na spacer w Gdańsku" iBedeker 18.03.2018.
  5. Michał Lipka "Historia gdańskiej Twierdzy Wisłoujście" 4.04.2012 na portalu trojmiasto.pl
Bronisław Poźniak

Opinie (60) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańsk i okolice na zdjęciach Grupa na Facebooku

    Warto tam zajrzeć.

    • 2 0

  • Jak zawsze kiepski art jak by na zamówienie z UMG byle jaki taki byle cos zapchaj dziure cos na propagande partyjna obecnej (7)

    Wyspe to mamy sobieszewska.Tunel okazał sie najwieksza porazka władz miasta nie wydolny byle jak zbudowany kosztowny i juz zapchany.

    • 6 26

    • (2)

      Wolność słowa wolnością słowa, ale jak się czyta takie bezmyślne komentarze to wprowadziłbym cenzurę. Zero logiki i mijający się z prawdą. Czysty hejt podszyty polityką...
      A swoją drogą to brawa dla autora tego artykułu. Dobrze zebrane wiadomości na temat Wyspy Stogi i ładnie podane. Gratulacje.

      • 4 2

      • Ja bym nigdy nie wprowadzał żadne cenzury, nawet jeżeli większość komentarzy jest głupkowata, przynajmniej możemy się dowiedzieć o wiele więcej niż z głównych mediów o stanie polskiego społeczeństwa.

        • 0 2

      • Kazdy dzban taki jak ty ma nieodparte chgetci chwalenia sie głupota a najbardziej prawda boli bezroaumnych fanatykówPowskich

        ci najchetnie ocenzurowali by wszystkich i wszystko jak za czasów PZPR bo to ten sam typ ludzi

        • 0 0

    • sam jesteś jak zwykle kiepski

      • 2 0

    • te uwagi pisze

      pisowski troll, uwaga!

      • 3 0

    • raczej bierz podwójną dawkę tego lekarstwa co co lekarz przepisał, może wrócisz do równowagi i zaczniesz funkcjonować normalnie. Dobrze ci radzę.

      • 1 0

    • Okrutny z ciebie malkontent. Tunel jest bardzo przydatny i to nie tylko dla wszelakich biznesów ale dla zwykłego użytkownika dróg, mieszkańca Gdańska i dzielnic oraz miejscowości przyległych. Nawet jeśli byle jaki artykuł, to lepszy taki niż żaden i zawsze mozna samodzielnie pójść tropem interesujących nas tematów, które zostały w nim poruszone, a także a może przedewszystkim może być bodźcem do sięgnięcia po książkę, internet itd.

      • 0 0

  • SP 48 (2)

    Na terenie Wyspy istniała kiedyś Szkoła Podstawowa nr 48. Ktoś to jeszcze pamięta?

    • 2 0

    • Ale chyba dawno ja zamknieto

      Bo jak chodziłem do SP48 na Zaspie od 1984 r.

      • 1 0

    • I skorpion pracował na Wyspie i chodził dumnie po Przerabce.

      • 0 0

  • Ciekawy ten obraz Przeróbka - suszyli zboże na zewnątrz...

    Widać wtedy lato było bardziej stabilne i co chwila nie padało.

    • 8 0

  • Gdańsk - jego "dolny taras" jest podzielony wieloma ciekami wodnymi: kanałami i skanalizowanymi rzekami

    warto tworzyć (odtwarzać) kiedyś zburzone mosty przy pomocy lekkich konstrukcji zwodzonych kładek pieszo-rowerowych i w ten sposób zadbać, by ruch pieszy i rowerowy w wielu relacjach był konkurencyjny wobec ruchu samochodów i w ten sposób podnieść jakość systemu komunikacyjnego miasta. Przy okazji warto kontynuować prace nad tworzeniem atrakcyjnych promenad pieszo - rowerowych wzdłuż cieków wodnych. Jako pierwszy ruch proponuję odbudowanie mostu Matników - połączenie Dolnego MIasta z historycznym centrum przy pomocy kładki pieszo - rowerowej. Za ułamek kosztów projektowania dobudowania trzeciego pasa obwodnicy lub budowy jednego kilometra drugiej obwodnicy Trójmiasta.

    • 7 1

  • (1)

    Takim sposobem obszar o powierzchni 26 km kw., leżący pomiędzy dwoma ujściami Wisły, stał się wyspą. Ten obszar wcześniej też był wyspą, przerwanie wydm spowodowało jej podział na dwie wyspy.

    • 6 0

    • Autorowi chyba umknęło,

      że obszar który nazywa Mierzeją Gdańską był w rzeczywistości wyspą i przebicie się Wisły do morza spowodowało tylko podział na dwie wyspy.

      • 0 0

  • Na Jarmarku jest zawsze kilku wystawców z pocztówkami które pokazują stary przed wojenny Gdańsk. (3)

    Temat wysp inspirujący. Może uda się `wyłowić` jakieś stare pocztówki przedstawiające opisaną część Miasta ? Ale najpierw musi przestać padać w ten niezbyt piękny lipcowy poranek :)))))))))))))))))))))))))))))))))

    • 3 3

    • Ps. I słowniki ortograficzne można tam kupić. :))))) (2)

      • 1 0

      • Ja tez se nakupywam taki slownik (1)

        • 0 0

        • Ten w wersji radzieckiej z lat 50tych polecam. Studiuję go od ponad 70 lat. Ponadczasowy.

          • 1 0

  • his TOR i A :)

    • 0 3

  • Opinia wyróżniona

    Gratulacje, świetny artykuł.

    • 26 2

  • Profeska

    Dziekuje!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane