• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inspekcja poluje na kierowców w Trójmieście. Jak się przed nią bronić?

Maciej Naskręt
4 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radny walczy o fotoradary na Grunwaldzkiej w Oliwie

Potępiam jazdę z nadmierną prędkością, ale nie popieram zbójeckich metod karania i łupienia kierowców za wykroczenia utrwalone przez wideorejestrator lub fotoradar. Niewielu kierowców umie się przed nimi bronić, choć są na to sposoby - pisze Maciej Naskręt.



Coraz częściej kierowcy z Trójmiasta, przez CB lub fora internetowe, ostrzegają się przed nieoznakowanymi pojazdami Inspekcji Transportu Drogowego. Auta marki Ford Focus, wyposażone w radar zamontowany nad zderzakiem w atrapie chłodnicy i rejestratorem pod przednią szybą, sieją coraz większy postrach na naszych drogach.

Siedzący w nich inspektorzy wyłapują nie tylko niefrasobliwych kierowców wyprzedzających ich z lewej strony z nadmierną prędkością. Pojazdy należące do inspekcji drogowej mogą uwieczniać ponadto rozpędzonych kierowców także stojąc na poboczu lub chodniku. Tak naprawdę sposób użycia kamery zależy od inwencji inspektora.

Warto tu zaznaczyć, że nowe pojazdy inspektorów drogowych nie podejmują działań związanych z zatrzymaniem pojazdu, tak jak robi to wciąż policja, czyli tak naprawdę nie zwiększają bezpieczeństwa ruchu poprzez karanie piratów drogowych.

Jedynym dobrym sposobem na uniknięcie mandatu jest sokoli wzrok. Po pierwsze, należy wypatrywać tablic rejestracyjnych w nowych Fordach Focusach, szczególnie tych w kolorze bordowym. Zaczynają się one literami "WE", a kończą "CE" lub "CW". Po drugie, samochód ma zamontowane trzy anteny - radia CB, do słuchania zwykłego radia i GSM do automatycznego wysyłania wykonanych zdjęć do centrali.

Ponadto pod przednią rejestracją zamontowane są dodatkowe reflektory błyskowe, które pomagają wykonać zdjęcie niefrasobliwemu kierowcy m.in. w złych warunkach pogodowych.

Nie pochwalam i nigdy nie pochwalałem jazdy powyżej dopuszczalnej prędkości, ale bardziej martwi mnie sposób nakładania mandatów. Pomijam już fakt, że nowe pojazdy ustawiane są w miejscach, w których nie doszło wcześniej do wypadków lub są względnie bezpieczne, mimo wprowadzonego ograniczenia prędkości.

ITD czy kierowcy: kto ma rację w sporze o mandaty?

Sporo kontrowersji budzi sytuacja, w której właściciel auta musi określić, kto popełnił wykroczenie, gdy nie pokazuje tego dokładnie zdjęcie z fotoradaru. Za odmowę wskazania kierowcy można otrzymać 5 tys. zł grzywny.

Ale groźba nie zawsze staje się faktem. W listopadzie systemowi postawił się pewien sprawny adwokat z Warszawy.

W jego przypadku zdjęcie kierowcy było nieostre. Adwokat nie potrafił jednoznacznie wskazać, kto kierował autem i tym samym popełnił wykroczenie. Odmówił więc przyjęcia mandatu i wskazania osoby popełniającej wykroczenie. Przeciwko takim osobom Inspekcja Transportu Drogowego wyprowadza najcięższe działa - groźbę grzywny w wysokości 5 tys. zł w postępowaniu sądowym. Sprawa okazała się jednak precedensowa, bo sąd ją umorzył. Uzasadnił to tym, że inspekcja domagając się wskazania kierującego pojazdem przekroczyła swoje uprawnienia, a zapis o karze jest wadliwy.

Adwokat z Warszawy udowodnił, że można wygrać z fotoradarową machiną w naszym kraju. Pora teraz na kolejne osoby.

Miejsca

Opinie (801) 10 zablokowanych

  • jak tak czytam wasze komentarze

    Stwierdzam ze połowa to królowie szos , oni zawsze jezdza bezpiecznie i sa najlepsi a potem przychodza po wypadkach do szpitala leczyc sie na glowke bo spac nie moga i moczą sie w nocy o ile oczywiscie przezyja

    • 5 6

  • DWA SŁOWA do Tych co mówią "a za granicą..." (2)

    Tak, za granicą można jeździć bardziej zgodnie z przepisami niż u nas z dwóch prostych powodów:
    1. Np.Niemcy mają ponad 13000 km autostrad. Mają gdzie się spieszyć, dlatego po drogach lokalnych jeżdżą wolno. Polska ma coś ponad 1000km...
    2. Ogromna ilość ograniczeń szybkości jest u nas stawianych bez sensu. Weźmy np. odcinek od Lipiec, do Oruni. W zasadzie cały odcinek ma ograniczenie do 40km\h ze względu na dziury(d*pochrom dla miasta na okoliczność urwanego zawieszenia). Czyli aby w pełni być w zgodzie z zaostrzonymi przepisami, trzeba jechać 30 parę km\h... Czyż to nie wspaniały odcinek do łapania?? Bo któż tam jedzie z taką szybkością...
    Takich przykładów idiotycznych ograniczeń każdy z nas pewnie zna wiele... Koleiny, dziury, źle zabezpieczane prace drogowe, a co tam postawimy "czterdziestkę" i spokój! A mundury zacierają ręce....

    • 13 3

    • tłumaczenie ludzi prostych nie mających nic mądrego do powiedzenia

      brak kultury to jedyny powód

      • 2 6

    • jechałem przed swietami z Londynu do Gdańska

      trasę z Londynu do rogatek Polski pokonałem w 14 godzin, bo na niemieckiej autostradzie nie ma tej surowej niemieckiej policji, mimo ze są zakazy i nakazy, to policja nie interweniuje, jesli nie ma wypadków z powodu szybkiej jazdy. Począwszy od eurotunelu aż do granic Polski były tylko 3 (TRZY) radary. Natomiast od byłego przejscia w Kołbaskowie az do Gdańska naliczyłem 23 radary i conajmniej dwa razy tyle "straszących" tablic o radarze (przez te durne tablice i radary odcinek ledwo 400kilometrowy pokonywałem kolejne 5 godzin).
      Normalny kraj to to nie jest. Brak argumentów za normalnoscią.

      • 10 0

  • W miesiącu pokonuję jakieś 800km, trochę po mieście, ale głównie po obwodnicy (2)

    i moja średnia prędkość na desce rozdzielczej wynosi w porywach 38km/h - 42km/h. Nawet jeśli po obwodnicy jadę zazwyczaj około 110km/h, to średnia prędkość i tak pod koniec miesiąca wynosi 42km/h.
    Wynika z tego, że nie prędkość decyduje o ilości godzin spędzonych w samochodzie tylko płynność ruchu. A płynność ruchu jest zaburzana przez
    1. światła
    2. jadących za szybko
    3. jadących mniej niż 30km/h

    Tak więc jak jest znak 50km/h to tyle jedź, nic ci się nie stanie. Popieram akcję łapania piratów, i dodam jeszcze, że chciałbym aby mandaty były wyższe.

    • 6 19

    • debil

      debila pogania . Informatyk -zwolnij w necie , bo możesz sobie krzywdę zrobić

      • 5 2

    • a ja bym chciał żebyś niewolniku pracował dla mnie do końca życia

      z twoją mentalnością mam pewność utrzymania z twojej pracy do smierci

      • 4 2

  • ITD

    Instytucja, która miała pierwotnie służyc temu, żeby kontrolowac pojazdy ciężarowe, tiry (dmc, tachografy, itp). Potem przejąc mają obsługę stacjonarnych fotoradarów w Polsce.. A teraz kupują im nowoczesne auta, na które wydają grube miliony zł a auta te mają służyc do robienia zdjęc w nieoznakowanych miejscach. SM musi stawiac radary z msc oznakowanych a ITD swoje pojazdy z maszynką do zarabiania pieniędzy stawia WSZĘDZIE !!!!!!!! Ludzie studiujcie przepisy i masowo odwołujcie się od tych zdjęc.

    • 7 0

  • Państwo policyjne !!!

    O to co zawdzięczamy po i ryżemu ...

    • 4 1

  • Róbcie zdjęcia pojazdom ITD (1)

    które stoją zaparkowane NIEZGODNIE z przepisami RD i składajcie doniesienia na Policję o nieprawidłowościach w parkowaniu tych pojazdów!!! Sam widziałem zdjęcia pojazdów ITD jak stoją zaparkowane na pasach wył z ruchu,co stanowi wykroczenie karane 100zł MKK + 1 pkt karny !!!
    Pojazd stojący w takim msc nie ma prawa parkowac wbrew przepisom.
    RD jasno określa ,kiedy pojazd jest UPRZYWILEJOWANY !!! A pojazdy te stojąc na pasach wył z ruchu itp. nie są pojazdami uprzywilejowanymi !!!
    Nie są też pojazdami wykonującymi prace na drodze w myśl przepisów RD " Art.54 Pojazd wykonujący prace na drodze - zasady go dotyczące
    1. Pojazd wykonujący na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne powinien wysyłać żółte sygnały błyskowe.
    2. Kierujący pojazdem, o którym mowa w ust. 1, może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o obowiązku jazdy na jezdni lub przy jej prawej krawędzi oraz o zatrzymaniu i postoju, z tym że:
    1) na jezdni jednokierunkowej oraz poza obszarem zabudowanym, podczas oczyszczania drogi ze śniegu, dopuszcza się również jazdę przy lewej krawędzi jezdni;
    2) jazdę po chodniku dopuszcza się tylko przy zachowaniu bezpieczeństwa pieszych.
    2a. Kierujący pojazdem, o którym mowa w ust. 1, może korzystać z autostrady lub drogi ekspresowej nawet wtedy, gdy pojazd ten nie jest pojazdem samochodowym lub jego konstrukcja uniemożliwia rozwinięcie prędkości co najmniej 40 km/h.
    3. Pojazd, który ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze może zagrażać "
    Róbcie zdjęcia i składajcie masowe doniesienia na Policję !!! Robią zdjęcia za przekroczenie prędkości a sami łamią przepisy RD (wystarczy zobaczyc zdjęcia (filmiki) tych pojazdów zamieszczane w internecie, gdzie pojazdy te stoją nieprawidłowo zaparkowane...

    • 16 3

    • może po prostu rozpierdolić tą bandę skoro ma prawo w zadku?

      • 2 0

  • Ile to miliardów złotych ... (2)

    Vincent, prawdziwy Polak, przewidział z mandatów?

    • 5 0

    • Vincent to kosmita , nie wie nic o Ziemi...

      • 0 0

    • 13% dochodu budżetu na rok 2013 ma pochodzic

      z mandatów i grzywien. Nie wiem ile to jest miliardów, ale podejrzewam, ze niemało.

      • 2 0

  • jestem za eliminacją nadmiaru samochodów w każdy możliwy sposób (1)

    w Polsce jest ich za dużo co najmniej o 20%. Mam nadzieję, choć mglistą, że sami na wzajem też będą się łapać i karać.

    • 1 3

    • w polsce jest za dużo kretynów, może się eksterminujesz?

      • 2 0

  • bohaterski bucikowy sławoj nowak nazwał swoich pryncypałów mordercami

    .. bo oni zawsze jezdza powyzej dozwolonych szybkości
    głosujcie na sławka, bedziemy oprocz drog przejezdnych miec kamery widzialne!!!

    • 2 0

  • za szkodzenie dla ludu była tylko jedna kara....

    więc nie biedujcie i nie nastawiajcie drugiego policzka. Kiedyś te obłędne koło łupania ludzi trzeba przerwać....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane