• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inteligentny system zadba o bezpieczeństwo

Michał Sielski
14 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Z czasem nie tylko na ulicy Morskiej, ale również w innych częściach Trójmiasta sygnalizacje świetlne mają być "inteligentne". Z czasem nie tylko na ulicy Morskiej, ale również w innych częściach Trójmiasta sygnalizacje świetlne mają być "inteligentne".
- Na ul. Morskiej są wypadki, bo sygnalizacja jest źle ustawiona - uważa Ryszard Kamiński z Gdyni. - Wkrótce ruszają przetargi na prace w tym miejscu - odpowiada Jacek Oskarbski z magistratu.

Pan Ryszard wraz z kilkoma mieszkańcami Chyloni i Pustek Cisowskich wystosował w sprawie niebezpiecznych zjazdów z ulicy Morskiej pismo do gdyńskiego Urzędu Miejskiego. Na skrzyżowaniu na Morskiej zginął kiedyś przyjaciel naszego Czytelnika, który jechał do niego w odwiedziny.

Czy inteligentne światła poprawią bezpieczeństwo na drogach?


- Przyczyną jest źle zastosowana sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach z Kartuską oraz Wiejską i Swarzewską - uważa Kamiński. - Obecne rozwiązanie prowokuje wypadki, bo nie daje kierowcom możliwości bezpiecznego skrętu w lewo.

Na obu skrzyżowaniach nie ma bowiem osobnego sygnalizatora do skrętu w lewo i wszyscy kierowcy, którzy chcą to zrobić, muszą najpierw przepuścić jadących prosto z naprzeciwka. Nie każdemu się to udaje, bo ruch na Morskiej jest ogromny. Niektórzy ryzykują, próbując ruszyć dynamicznie i przejechać skrzyżowanie przed innymi pojazdami. Do stłuczek dochodzi każdego tygodnia, zdarzają się także dużo poważniejsze wypadki.

- Sam jestem kierowcą i jestem przekonany, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zaprogramowanie trzeciego cyklu świateł, który np. przez dziesięć sekund pozwalałby bezkolizyjnie skręcić wszystkim w lewo - uważa Ryszard Kamiński.

Okazuje się, że nie jest to jednak takie proste. Aby to zrobić, trzeba zainstalować dodatkowe sygnalizatory, wymienić sterowniki, a nawet zrobić nowy projekt budowlany i ogłosić przetarg. Trwałoby to bardzo długo, przy obecnie obowiązujących procedurach - minimum kilkanaście miesięcy.

Ale problem zostanie rozwiązany.

- Już niedługo ruszają przetargi na roboty budowlane w ramach systemu "inteligentnego" sterowania ruchem Tristar - zapewnia Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu Urzędu Miejskiego. - W ramach tego programu zainstalowane zostaną m.in. sygnalizatory kierunkowe, uwzględnimy wszystkie sensowne propozycje usprawnienia w ruchu. Cały system ma ruszyć za trzy lata, ale będzie oddawany etapami, a pierwsze przetargi będą rozstrzygnięte na początku 2008 r. i prace ruszą bardzo szybko.

Opinie (52) 2 zablokowane

  • Gdynia ma najgorszą sygnalizację

    Inteligentna sygnalizacja w Gsyni? Brzmi jak utopia. Zapraszam na Plac Kaszubkski. Tam zobaczycie szczyt debilizmu wszechczasów. Oto przykład jak sygnalizacja świetlna może rozwalić ruch pieszych i samochodów. Dla porównania podaję skrzyżowanie Al. Niepodległości i ul. Podjazd oraz ul. gen. Wł. Sikorskiego w Sopocie. Dwa przeciwległe bieguny. Kto cholera w Gdyni odpowiada za sygnalizację świetlną?

    • 0 0

  • A po co w samochodzie ABSy ESP MSR kurtyny napinacze mądre reflektory doświetlające zakręty radary ostrzegające przed przeszkodą Brake Asisty itp?Jak przesadzisz z prędkością na oblodzinej drodze to nic to nie pomoże.To są tylko pomocnicy a samochodem kieruje człowiek.Tak samo jest ze skręcaniem,jak znikną tiry zastawiające widoczność to problem trudnego lewoskrętu na Kartuską zniknie prędzej niż założą tam ten system.Niech tylko otworzą Trasę Kwiatkowskiego

    • 1 0

  • Chłopie jak się uprze to fakt zrobi wszystko, ale robi się to wszystko po to żeby to utrudnić. Po co Ci alarm w aucie, złodziej jak się uprze to i tak złamie każde zabezpieczenie... Takie wasze guwniane gadanie.

    • 0 0

  • Jak to kto Oskarbski.To jego potworek tamte światełka.Każdego kto nie ma anielskiej cierpliwości trafia szlag na Placu Kaszubskim.Chyba ktoś miał nawalone we łbie że kazał zrobić coś takiego.Wciskasz guzik i czekasz a przez pół minuty wszyscy mają czerwone rany co to jest.Albo wyjazd z Warszawskiej kurde 4 samochody nie przejazdą bo zielone trwa 5 sekund.Przecież to jest chore a to namiastka tego wspaniałego systemu.2 trolejbusy wyjechać nie mogą za jednym zamachem.Wyjazd z Chylońskiej tak samo krótko trwa a niecierpliwsi kierowcy wyjeżdżają na czerwonym i walą na auta wyjeżdżające z uliczki Władysławskiego i pieszych.Był tam już dzwon jakiś czas temu.Dla pieszych i rowerzystów permanentna czerwień przy przejściu przez Chylońską trzeba wciskać guzik i czekać długo.Ten system za setki milionów to śmiech na sali,na dodatek jego głupota polega na tym że nie wiadomo jak nauczyć się tych zmian bo raz zielone trwa minutę a innym razem pół.

    • 1 0

  • jesli chodzi o potokową, to sam tam swego czasu nieźle wyleciałem w kiepskim samochodzie na mokrej jezdni przy 70...ale wszystko zalezy od tego, jak sie ten zakret pokonuje- mozna i 140 na śliskiej nawierzchni jechać, ścinając zakret, jak 90%kierowcow(którzy regularnie tworza zagrozenie dla jadacych prawym pasem:) )...ale jadac baaardzo dokladnie po luku zewnetrznego pasa...cóż, tył zaczyna wychodzić przy 90-110 w zalezności od samochodu na suchej nawierzchni:) nie mówie tu o jakichś subaru oczywiscie tylko o zwyklych samochodach, ktore mialem okazje tamtedy prowadzic (octavia, golf4, hilux(4x4), laguna, nexia)

    • 0 0

  • właśnie widzę że utrudnia się rowerzystom motorowerzystom i motocyklistom poruszanie się po mieście.Tak bo czym innym nazwać konieczność czekania powiedzmy kwadrans czy dwa przed lewoskrętem bo pętelka indukcyjna nie łapie pojazdów lżejszych niż kilkaset kilogramów?Kierowca tego nie zauważy ale dla innych użytkownków to jest problem.Nie lubię łamać przepisów ale parę razy musiałem to zrobić bo zwyczajnie koło północy chciało mi się spać a żadne auto akurat w lewo skręcać nie chciało.Czy o to chodzi twórcom tego systemu?Żeby jednym ułatwiać a innych tłamsić?

    • 1 0

  • Poza tym do samego artykułu to nie udaje się to po prostu słabym kierowcom.Tak się składa że na Morskiej są wszędzie światła i ruch jest puszczany falowo przeleci fala aut i jest przerwa i można wykonać manewr ale niektórzy ściganci są tak cwani że stojąc na czerwonym ruszają z ogniem żeby przeciąć jezdnię przed ruszającą grupą aut w kierunku przeciwnym i wpadają wtedy na pieszych przechodzących drogą poprzeczną którzy dostają wtedy zielone światło,właśnie tak mogło dojść do wtorkowego potrącenia,konia z rzędem dla tego kto powie że sygnalizacja jest źle ustawiona.Jest dobrze ustawiona bo zieleń dla pieszych trwa krótko i potem piesi mają już zakaz wstępu na drogę poprzeczną i można skręcać w lewo,na Kartuskiej dla kierunku do Rumi jest nawet tak zrobione że kierunek do Centrum ma już czerwone a wtedy jadący na Pustki mogą skręcać w lewo śmiało przez jakieś 10 sekund jeszcze.Tych co krytykują niech tam podjadą i zobaczą jak to działa.Działa dobrze a semaforki kierunkowe mogą pomóc ale tylko trochę.Ruch tirów się zmniejszy od 2008 roku zrobi się tam luźniej.

    • 0 0

  • Co wy tu pie...

    W Gdyni nie ma problemów !!! Gdynia Prezydenta Szczurka.

    • 1 0

  • Charakterystyczne dla nas...

    Nawet najnowocześniejsza sygnalizacja nie zmieni wiele. Panowie! dziury i koleiny w nawierzchni trzeba najpierw zrobić, potem pomysleć nad bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, a potem można unowocześniać sygnalizację.
    Walenie w pusty karton...

    • 0 0

  • SMG

    Szybkie miasto gdynia, tu nie ma czasu na 9 sekund ! Szczurek górą

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane