- 1 50 lat pracuje w jednym zakładzie (74 opinie)
- 2 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (168 opinii)
- 3 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (170 opinii)
- 4 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (191 opinii)
- 5 Woda w zatoce bezpieczna. Można się kąpać (126 opinii)
- 6 Sześciu poszukiwanych wpadło w dwa dni (77 opinii)
Inwestycja za 50 mln euro w Porcie Północnym
50 mln euro zainwestuje w Porcie Północnym firma Sea-Invest, właściciel i operator 24 portowych terminali przeładunkowych na świecie. W ciągu dwóch lat w Gdańsku powstanie wielki terminal przeładunkowo-składowy suchych ładunków masowych.
30 tys. ton na dobę - z taką średnią prędkością będą rozładowywane statki w nowym terminalu. W tym samym czasie będzie mógł załadować 20 pociągów po 2,4 tys. ton ładunku każdy, przeznaczonych do transportu w głąb Polski oraz do Europy Środkowej.
Umowa podpisana w piątek przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Sea-Invest i Arcelor Mittal Poland dotyczy wydzierżawienia terenów portowych potrzebnych pod budowę terminalu, w tym pirsu rudowego. Ministerstwo Skarbu Państwa wydało zgodę na wydzierżawienie gruntów portowych na 30 lat.
Nowy terminal obejmie tereny, w skład których wchodzą place składowe o powierzchni ok. 30 hektarów. W skład inwestycji wejdą też dwa dźwigi o udźwigu 50 ton każdy, system przenośników taśmowych, zwałowarko-ładowarka, nowe place składowe, przenośnik łączący dwa terminale, modernizacja istniejącego systemu przenośników taśmowych, załadownia wagonów, system redukcji pylenia, system odprowadzenia wody, itp.
Terminal będzie zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunkową dla ładunków suchych masowych, głównie węgla i rudy żelaza, przy jednoczesnym zastosowaniu najlepszych dostępnych technologii z zakresu ochrony środowiska.
- Gdańsk jest największym polskim portem i naszą dumą narodową. Ma wielki potencjał rozwojowy - mówi Anna Wypych-Namiotko, wiceministra infrastruktury - Ta inwestycja, jak i kolejne jakie za nią pójdą, pokazuje, że Polska jednak rozwija politykę morską państwa.
Inwestycja jest przygotowywana jest od paru lat. - Pracujemy nad tym od 2006 roku - mówi Philippe van de Vyvere, prezes Sea-Invest. W 2008 r. Jego firma kupiła większościowy pakiet udziałów w Przedsiębiorstwie Przeładunkowo-Składowym Port Północny w Gdańsku, zajmującej się m.in. załadunkami polskiego węgla, ekspediowanego statkami do odbiorców zagranicznych. Z klei Arcelor Mittal, największy na świecie producent stali i wyrobów stalowych jest właścicielem spółki Rudoport, dysponującej na terenie Portu Północnego terenem o powierzchni 14 hektarów i połowy pirsu rudowego.
Przygotowania do inwestycji idą pełną parą. Zbadano stan technicznego pirsu rudowego. W najbliższym czasie wykonane zostaną też ekspertyzy oraz złożone wnioski dotyczące pozwoleń środowiskowych i na budowę.
Inwestycja ma być gotowa w 2012 roku. W tym samym roku przy nabrzeżu ma zacumować pierwszy masowiec.
Miejsca
Opinie (98) 5 zablokowanych
-
2010-05-29 02:52
''statek masowy''
ciekawe okreslenie. W jezyku polskim prawidlowa nazwa brzmi: masowiec.
- 7 0
-
2010-05-29 11:25
nie zapomnijcie o infrastrukturze drogowej!
bo terminali coraz więcej, a drogi są tzw. wąskim gardłem portu gdańskiego
- 2 0
-
2010-05-29 12:01
Wegiel ze statku
Czegoś tu nie rozumiem ??
Ta cala inwestycja jest po to by kupować od zachodu węgiel i rozładowywać go na wagony i wysyłać dokąd ??- 1 0
-
2010-05-29 13:22
Panie Prezesie
Udziały w rękach a gdzie druga transza dla pracowników??
Już zapomniałeś ?- 0 0
-
2010-05-29 13:28
a Gdynia śpi dalej !!
- 3 1
-
2010-05-29 18:25
(1)
Przede wszystkim to miejsca pracy .
- 0 0
-
2010-05-30 00:28
tylko miejsca pracy...
ale jakim kosztem?! To jest myslenie krótkodystansowe:( Polska zaczyna byc nie krajem a kolonią innych:(
- 0 0
-
2010-05-29 22:42
A co z fortyfikacjami???
Czy ktoś pomyślał o znajdujących się tam fortyfikacjach z końca lat 40-tych??? 25 Bateria Artylerii Stałej jest kompleksem unikatowych budowli, które powinny być udostępnione dla wszystkich, a z tego co widzę to część składowiska wejdzie na jej teren.
- 1 1
-
2010-05-30 13:37
Duma narodowa?
- Gdańsk jest największym polskim portem i naszą dumą narodową. Ma wielki potencjał rozwojowy - mówi Anna Wypych-Namiotko, wiceministra infrastruktury - Ta inwestycja, jak i kolejne jakie za nią pójdą, pokazuje, że Polska jednak rozwija politykę morską państwa.
Skoro tak, to czemu państwo nie wyda grosza, na drogi i kolej, aby towary mogły jakkolwiek w sensownym tempie dotrzeć dalej wgłąb Polski i Europy, bo to główna chyba wada naszego portu.- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.