• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jacy są kierowcy komunikacji miejskiej?

Katarzyna Kołodziejska
15 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Niepunktualni i nieuprzejmi są według skarżących się pasażerów kierowcy i motorniczowie w Trójmieście. Zdarzają się też pochwały, np. dotyczące ich urody. Niepunktualni i nieuprzejmi są według skarżących się pasażerów kierowcy i motorniczowie w Trójmieście. Zdarzają się też pochwały, np. dotyczące ich urody.

Ponad 200 skarg na kierowców i motorniczych wpłynęło od początku roku do trójmiejskich Zakładów Komunikacji Miejskiej. Pasażerowie najczęściej skarżą się na nieuprzejmość, brak kultury, niepunktualność, ale zdarzają się też pochwały.



Ponad połowa skarg, które wpłynęły w kwietniu do gdyńskiego ZKM okazała się bezzasadna. Ponad połowa skarg, które wpłynęły w kwietniu do gdyńskiego ZKM okazała się bezzasadna.
Do naszej redakcji tygodniowo dociera co najmniej kilka maili od czytelników, którzy opisują sytuacje z trójmiejskiego transportu zbiorowego. Najczęściej dotyczą relacji pasażer - kierowca/motorniczy. Zastrzeżenia dotyczą tego, że kierowcy nie otwierają przednich drzwi, nie włączają klimatyzacji, nie mają drobnych, żeby wydać resztę przy zakupie biletu, odjeżdżają 'sprzed nosa', czyli, najogólniej mówiąc, są nieuprzejmi.

Jak oceniasz kierujących pojazdami komunikacji zbiorowej w Trójmieście?

Skargi o podobnej treści przesyłane są do odpowiedzialnych za komunikację miejską w Gdańsku i w Gdyni. - Każdą z opisanych sytuacji dokładnie weryfikujemy - mówi Alicja Mongird rzecznik gdańskiego ZKM.

Tendencja, jak twierdzi, jest jednak spadkowa.

- W tym roku dostaliśmy 97 skarg. Po sprawdzeniu zapisów z monitoringu i po przeanalizowaniu okazało się, że 1/3 z nich jest niezasadna. Kiedyś skarg było więcej. W tym samym okresie 2012 roku dostaliśmy ich dwa razy więcej - podkreśla.

Sytuacja poprawia się m.in. ze względu na umieszczony w pojazdach monitoring. W tych gdańskich odtworzyć można jednak jedynie obraz, a nie dźwięk. Trudno więc zweryfikować zdarzenia, jak chociażby to, z którym spotkał się nasz czytelnik pan Adrian.

- Z moją przyjaciółką postanowiliśmy się wybrać wieczorem na plażę w Brzeźnie. Podeszła po bilet do motorniczego, prosząc o normalny i ulgowy. Z racji że jest z Krakowa, nie miała pojęcia, ile takie bilety kosztują i jak nasz system funkcjonuje. Ja również nie mam o tym pojęcia, bo poruszam się zazwyczaj autem. Motorniczy na jej pytanie o czas ważności biletu i jego koszt odpowiedział jedynie, że wszystko jest napisane i na tym się skończyło. Szkoda, że nie zauważył, że jest ona osobą niedowidzącą - skarży się nasz czytelnik.

Inny motorniczy okazał się nieuprzejmy podczas zakupu biletu.

- Podszedłem do kierującego. "Dobry wieczór. Poproszę jeden cały ", a tu cisza - relacjonuje gdańszczanin. - Pomyślałem, że motorniczy mnie nie usłyszał. Zaczekałem więc do następnego przystanku, aby nie przeszkadzać, po czym powtórzyłem zdanie, a na to w odpowiedzi usłyszałem od kierowcy z wyrzutem "Słyszałem! Czekam na pieniądze!".

O tych sytuacjach został powiadomiony także ZKM. - Nie chcę komentować sprawy przed rozmową z kierującymi i próbą wyjaśnienia sytuacji. Nie wydawajmy wyroków przed wyjaśnieniem. Jeśli skargi okażą się zasadne, kierujący zostaną ukarani - mówi nam Alicja Mongird.

Co w takich przypadkach im grozi? Najczęściej upomnienie, ale możliwe są też kary finansowe.

- Nie tak powinna wyglądać obsługa klienta. Zamiast zachęcać podróżnych do korzystania z transportu zbiorowego, kierowcy najzwyczajniej zniechęcają takim zachowaniem. Przyznam szczerze, że nie mam najmniejszej ochoty korzystać ponownie z usług tej firmy. Wolę jednak własny samochód, tam przynajmniej nie mam do czynienia z takim prostackim zachowaniem - denerwuje się pan Adrian.

Docierają do nas też skargi od osób, które korzystają z pętli przesiadkowej Łostowice-Świętokrzyska. Tutaj problemy dotyczą rozkładu.

- Nie ma dnia, żeby tramwaj nie odjechał pasażerom sprzed nosa. Dokładnie w momencie, kiedy podjeżdża autobus, ten rusza. Często wygląda to na zwykłą złośliwość - narzeka nasza czytelniczka.

- Kierowcy i motorniczowie muszą odjeżdżać zgodnie z rozkładem jazdy, bo z tego są rozliczani. Oczywiście staramy się w miarę możliwości czekać na pasażerów, jednak rozkłady jazdy ZTM nie przewidują skomunikowania w rejonie tej pętli - tłumaczy Mongird.

Skargi od pasażerów docierają też do gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej. Tylko w kwietniu trafiło ich tam ponad 30. Na co narzekają pasażerowie?

- Najwięcej skarg dotyczy przyśpieszonego odjazdu i nieprzestrzegania zasad ruchu drogowego - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Są też pojedyncze przypadki, kiedy pasażerowie skarżą się na to, że kierowca nie zatrzymał się na przystanku, nie zabrał rowerzysty czy dobiegającego pasażera lub przytrzasnął kogoś drzwiami.

- Po wnikliwym przeanalizowaniu zapisów monitoringu okazało się, że ponad połowa skarg była całkowicie bezzasadna - takie zdarzenia nie miały miejsca - wyjaśnia Gromadzki.

Pasażerowie w Trójmieście zwykli najczęściej narzekać na Szybką Kolei Miejską. Skarg adresowanych bezpośrednio do kierujących jest jednak mało.

Co ważne, klienci piszą do przewoźników nie tylko po to, żeby skarżyć. Zdarzają się też pochwały.

- Pasażerowie zadowoleni są z techniki jazdy. Chwalą też zachowania kierowcy czy motorniczego, takie jak pomoc przy wsiadaniu osobom starszym, rodzicom z wózkami czy osobom niepełnosprawnym. Coraz częściej dostajemy też maile, w których panie zachwalają urodę motorniczych - dodaje z uśmiechem rzecznik gdańskiego ZKM.

Miejsca

Opinie (445) 6 zablokowanych

  • CENTRALA RUCHU - ZTM

    Interesuje mnie, do czego jest powołany ZTM Gdańsk, będący komórką UM? Z moich obserwacji wynika, ze się się kręcą, o niczym pojęcia nie mają a przy ostatniej awarii tramwaju bezczelnie utrudniali pracę nadzorowi ruchu ZKM.Zasadnicza zasada - nie pomagasz - nie przeszkadzaj! "PANOWIE"

    • 5 0

  • a o tym że od soboty powstanie nowa linia 315 to ZTM na swojej stronie nie raczy poinformowac

    I czy doczekamy się rozkładu linii NM (noc muzeów) czy znów biedak z centrali ruchu będzie odbierał setki telefonów?

    • 3 0

  • Spisek kierowców dot. Naszych opinii..... (3)

    Zauważcie, że ci którzy wydają opinię na temat kierowców, oczywiście z regóły negatywne to automatycznie są zaznaczane " kciuki w dół " ????

    haha kierowcy autobusów/tramwajów myślicie że nie zorientujemy się że robicie to specjalnie ???

    ponad 300 opini już jest i każda ma większość, że czytający nie zgadza się z opinią ;)

    żenada...................

    • 3 12

    • Gdzie pani pracuje Madziu , może jakas ankietka o Pani pracy ? Chętnie coś wysmaruję , pomarudzę .

      • 8 2

    • Ogarnij się, kobieto! Ludzie po prostu myślą i wiedzą, że praca kierowcy nie należy do najłatwiejszych. Oczywiście zdarzają się nieuprzejmi kierowcy, ale w każdym miejscu pracy można takich osobników znaleźć. A generalizowanie jest bezsensu.

      • 3 1

    • Ja nie jestem kierowcą czytam wszystkie opinie i wstawiam tak lub nie trochę jesteś przewrażliwiona.

      • 3 0

  • A kto poza turystami kupuje bilety jednorazowe? (1)

    Ludzie pracujący czy uczący się, mają przecież miesięczne. Często na liniach nocnych widzę kolejki studentów po bilety. To co, oni jadąc na uczelnię nie mają miesięcznego? Nawet jeżeli mają ten za 40 zł pn-pt to wystarczy dorzucić 6 zł i mają na na cały tydzień +nocne. I tak wychodzi taniej niż 2x4 zł

    • 0 1

    • A jak w tym miesiącu nie skorzysta, to będzie 2 w plecy

      • 0 0

  • Rozwiązaniem problemu z biletami jest pobieranie dodatkowej opłaty.

    To działa. Wtedy u kierowcy kupują tylko w sytuacjach awaryjnych. Proszę wrócić do starych dobrych praktyk.

    • 8 0

  • Mnie bardziej irytuje ignorancja ze strony ZTM,

    bo co to za odpowiedź "my nie obsługujemy tej linii tylko WARBUS czy inny ....." Jeżeli rozkład jazdy udostępnia ZTM, to rozumiem że bierze za to jakąś odpowiedzialność. Jeżeli nie ma wiedzy o autobusach obsługiwanych przez innych przewoźników, to taka informacja z numerem kontaktowym obsługujących linię powinna pojawić się na rozkładzie jazdy.

    • 2 1

  • Jakie nastawienie pasażera taki kierowca.

    Niektórzy przed wejściem do pojazdu mają przygotowaną pretensję do kierowcy. Bo jak wytłumaczyć, że cała reszta szczegółów jest o.k ? Bywa,że widząc z przystanku 2 km korek pasażer mimo wszystko atakuje kierowcę o wytłumaczenie spóźnienia. Dla takich każda odpowiedź będzie bezczelna i godna wniesienia skargi. Na szczęście ktoś rozumny to weryfikuje.

    • 9 1

  • bilety

    już od dawna na przystankach są biletomaty, to dlaczego zawracać głowę kierowcy czy motorniczemu. Oni są po to by bezpiecznie prowadzić pojazd a nie sprzedawać bilety.Pasażer biegnący jest pasażerem następnego pojazdu!!!!!!!!!!!!! i to dla jego dobra!

    • 2 0

  • Jaki jest zysk kierowcy ze sprzedaży biletu ? (3)

    A w skali miesiąca ?

    • 0 2

    • bardzo mały (1)

      skoro od każdego biletu mam 5%... to policz sobie ile bym musiał biletów sprzedać by dostać za nie 100 złotych...

      • 4 1

      • 5% minus podatek :)

        • 1 0

    • Opłaca się tak męczyć? Po co wam to? Nie lepiej zlikwidować tę usługę i bardziej reklamować kioski, automaty, sprzedaż telefoniczną, bilety miesięczne itd?

      Każdym (absolutnie każdym) telefonem da się kupować jednorazowe bilety MZT (no, dokładniej MZKZG) i już nie trzeba do tego zamrażać kwot na koncie prepaidowym.

      A wy mieli byście spokój. I niekoniecznie stówę miesięcznie mniej.

      • 2 0

  • (6)

    Z tego co mi wiadomo to 5% od sprzedanych biletów

    • 1 1

    • (3)

      Bzdura!

      • 0 2

      • (2)

        takich bredni już dawno nie czytałem.

        • 0 1

        • żadne brednie

          • 0 0

        • Pracujesz pewnie w Zkm i wiesz?

          • 0 0

    • minus podatek i stracony czas na ich zakup.

      • 1 0

    • 4,9 % BRUTTO

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane