• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jacy są kierowcy komunikacji miejskiej?

Katarzyna Kołodziejska
15 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Niepunktualni i nieuprzejmi są według skarżących się pasażerów kierowcy i motorniczowie w Trójmieście. Zdarzają się też pochwały, np. dotyczące ich urody. Niepunktualni i nieuprzejmi są według skarżących się pasażerów kierowcy i motorniczowie w Trójmieście. Zdarzają się też pochwały, np. dotyczące ich urody.

Ponad 200 skarg na kierowców i motorniczych wpłynęło od początku roku do trójmiejskich Zakładów Komunikacji Miejskiej. Pasażerowie najczęściej skarżą się na nieuprzejmość, brak kultury, niepunktualność, ale zdarzają się też pochwały.



Ponad połowa skarg, które wpłynęły w kwietniu do gdyńskiego ZKM okazała się bezzasadna. Ponad połowa skarg, które wpłynęły w kwietniu do gdyńskiego ZKM okazała się bezzasadna.
Do naszej redakcji tygodniowo dociera co najmniej kilka maili od czytelników, którzy opisują sytuacje z trójmiejskiego transportu zbiorowego. Najczęściej dotyczą relacji pasażer - kierowca/motorniczy. Zastrzeżenia dotyczą tego, że kierowcy nie otwierają przednich drzwi, nie włączają klimatyzacji, nie mają drobnych, żeby wydać resztę przy zakupie biletu, odjeżdżają 'sprzed nosa', czyli, najogólniej mówiąc, są nieuprzejmi.

Jak oceniasz kierujących pojazdami komunikacji zbiorowej w Trójmieście?

Skargi o podobnej treści przesyłane są do odpowiedzialnych za komunikację miejską w Gdańsku i w Gdyni. - Każdą z opisanych sytuacji dokładnie weryfikujemy - mówi Alicja Mongird rzecznik gdańskiego ZKM.

Tendencja, jak twierdzi, jest jednak spadkowa.

- W tym roku dostaliśmy 97 skarg. Po sprawdzeniu zapisów z monitoringu i po przeanalizowaniu okazało się, że 1/3 z nich jest niezasadna. Kiedyś skarg było więcej. W tym samym okresie 2012 roku dostaliśmy ich dwa razy więcej - podkreśla.

Sytuacja poprawia się m.in. ze względu na umieszczony w pojazdach monitoring. W tych gdańskich odtworzyć można jednak jedynie obraz, a nie dźwięk. Trudno więc zweryfikować zdarzenia, jak chociażby to, z którym spotkał się nasz czytelnik pan Adrian.

- Z moją przyjaciółką postanowiliśmy się wybrać wieczorem na plażę w Brzeźnie. Podeszła po bilet do motorniczego, prosząc o normalny i ulgowy. Z racji że jest z Krakowa, nie miała pojęcia, ile takie bilety kosztują i jak nasz system funkcjonuje. Ja również nie mam o tym pojęcia, bo poruszam się zazwyczaj autem. Motorniczy na jej pytanie o czas ważności biletu i jego koszt odpowiedział jedynie, że wszystko jest napisane i na tym się skończyło. Szkoda, że nie zauważył, że jest ona osobą niedowidzącą - skarży się nasz czytelnik.

Inny motorniczy okazał się nieuprzejmy podczas zakupu biletu.

- Podszedłem do kierującego. "Dobry wieczór. Poproszę jeden cały ", a tu cisza - relacjonuje gdańszczanin. - Pomyślałem, że motorniczy mnie nie usłyszał. Zaczekałem więc do następnego przystanku, aby nie przeszkadzać, po czym powtórzyłem zdanie, a na to w odpowiedzi usłyszałem od kierowcy z wyrzutem "Słyszałem! Czekam na pieniądze!".

O tych sytuacjach został powiadomiony także ZKM. - Nie chcę komentować sprawy przed rozmową z kierującymi i próbą wyjaśnienia sytuacji. Nie wydawajmy wyroków przed wyjaśnieniem. Jeśli skargi okażą się zasadne, kierujący zostaną ukarani - mówi nam Alicja Mongird.

Co w takich przypadkach im grozi? Najczęściej upomnienie, ale możliwe są też kary finansowe.

- Nie tak powinna wyglądać obsługa klienta. Zamiast zachęcać podróżnych do korzystania z transportu zbiorowego, kierowcy najzwyczajniej zniechęcają takim zachowaniem. Przyznam szczerze, że nie mam najmniejszej ochoty korzystać ponownie z usług tej firmy. Wolę jednak własny samochód, tam przynajmniej nie mam do czynienia z takim prostackim zachowaniem - denerwuje się pan Adrian.

Docierają do nas też skargi od osób, które korzystają z pętli przesiadkowej Łostowice-Świętokrzyska. Tutaj problemy dotyczą rozkładu.

- Nie ma dnia, żeby tramwaj nie odjechał pasażerom sprzed nosa. Dokładnie w momencie, kiedy podjeżdża autobus, ten rusza. Często wygląda to na zwykłą złośliwość - narzeka nasza czytelniczka.

- Kierowcy i motorniczowie muszą odjeżdżać zgodnie z rozkładem jazdy, bo z tego są rozliczani. Oczywiście staramy się w miarę możliwości czekać na pasażerów, jednak rozkłady jazdy ZTM nie przewidują skomunikowania w rejonie tej pętli - tłumaczy Mongird.

Skargi od pasażerów docierają też do gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej. Tylko w kwietniu trafiło ich tam ponad 30. Na co narzekają pasażerowie?

- Najwięcej skarg dotyczy przyśpieszonego odjazdu i nieprzestrzegania zasad ruchu drogowego - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Są też pojedyncze przypadki, kiedy pasażerowie skarżą się na to, że kierowca nie zatrzymał się na przystanku, nie zabrał rowerzysty czy dobiegającego pasażera lub przytrzasnął kogoś drzwiami.

- Po wnikliwym przeanalizowaniu zapisów monitoringu okazało się, że ponad połowa skarg była całkowicie bezzasadna - takie zdarzenia nie miały miejsca - wyjaśnia Gromadzki.

Pasażerowie w Trójmieście zwykli najczęściej narzekać na Szybką Kolei Miejską. Skarg adresowanych bezpośrednio do kierujących jest jednak mało.

Co ważne, klienci piszą do przewoźników nie tylko po to, żeby skarżyć. Zdarzają się też pochwały.

- Pasażerowie zadowoleni są z techniki jazdy. Chwalą też zachowania kierowcy czy motorniczego, takie jak pomoc przy wsiadaniu osobom starszym, rodzicom z wózkami czy osobom niepełnosprawnym. Coraz częściej dostajemy też maile, w których panie zachwalają urodę motorniczych - dodaje z uśmiechem rzecznik gdańskiego ZKM.

Miejsca

Opinie (445) 6 zablokowanych

  • Kierowcy,Kierowniczki,Motorniczy,Motornicza.... sa ok!

    -jedyna rzecz ktora mnie i nie tylko mnie "w..a" to czerwone swiatla na skrzyzowaniach dla tramwajow....
    Dlaczego tramwaj staje na kazdym skrzyzowaniu.... mamy "tristar" za pareset milionow zlotych nie mozna jakos tego ustawic,zeby tramwaj przelatywal z zielona fala...
    pozdraiwm.

    • 7 1

  • Automaty biletowe

    Motorniczy/kierowca jest tylko kierowcą i tak powinno pozostać. Nie można od niego oczekiwać "obsługi" pasażera na wysokim poziomie. Bardzo często zakup biletu i prowadzenie pojazdu stwarza niepotrzebne niebezpieczeństwo.

    Przyjechałem z innego miasto i byłem bardzo zdziwiony, że w środku autobusów nie ma zamontowanych automatów biletowych. W wielu miastach widziałem to rozwiązanie i naprawdę świetnie działa (dzięki płatnościom zbliżeniowych cały proces trwa naprawdę szybko).

    • 9 1

  • siądźcie sami i zobaczcie jak wygląda dzień pracy

    Niech ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia urządzą dzień otwarty na zajezdni i pozwolą usiąść pasażerom w kabinie i zerknąć w lusterka - z III i IV drzwi przegubu to widac po pół metr chodnika i ci wszyscy mądrzy wyłaniający się zza i nagle są po prostu niezauważalni. Do tego dochodza za małe zatoki przystankowe...klimatyzacja - niech zamawiają busy z otwieranymi oknami do połowy szyby i wentylacją a nie z klimą która w ruchu miejskim, co 1min musi poradzić sobie z napływem ciepłego powietrza po otwarciu drzwi...to nie autobus rejsowy. A co ze smrodem z klimy i bakteriami?? Pomyślał ktoś o alergikach i przeziębionych? Żeby klima cokolwiek działała to musi napier... zimnem że mało łba nie
    urwie...
    Ciągle narzekamy - pomyślmy o dwóch stronach. Wszędzie zdarzą się niemili i nieuprzejmi ale jakoś lekarzowi czy w urzędzie skarbowym to nikt im nie nawrzuca bo się boi a tu...

    • 15 0

  • w większości kierowcy ZKM/ZTM to takie 'złotówy' w większych brykach

    ...wciskają się, blokują skrzyżowania, przelatują na późnym żółtym o uprzejmości przepuszczania choćby motocyklistów nie wspominając

    • 1 10

  • kierowca -praca za kare? mozna zmienic... (1)

    Skoro kierowcy nie spelniaja oczekiwań pasazerów - klientów, może trzeba ich ZMIENIĆ, jest mnóstwo chętnych na ich miejsce.

    • 4 10

    • około 13 tysiecy złotych kosztuje całe prawo jazdy. ( pewnie nie wiesz dlaczego 13) a zarabiasz nie całe 2tysiace:)zmień co tylko chcesz

      • 5 0

  • Kierowca na medal! (3)

    A ja na przekór opowiem o wspaniałym kierowcy z gdańskiego ZKM, z którym czasami jeżdżę linią 143 (ostatnio chyba zmienili mu przydział :-(). Niestety nie znam jego imienia i nazwiska. Pan jest z pochodzenia Bułgarem, do Polski przyjechał za żoną - uwielbianą zresztą przez niego>> kupujesz u niego bilet a on Ci opowiada jakie to Polki są cudowne a jego żona to już najlepsza :-) Pan jest zawsze miły i pyta o samopoczucie, a jak wychodzisz z autobusu a stałeś przy nim to życzy Ci miłego dnia :-) No i najlepsze: puszcza na głos muzykę, najczęściej klasyczną i to jest cudowne. A jak nie klasyka to też bardzo miłe dla ucha kawałki i do nich podśpiewuje. Po prostu najwyższa klasa. Pozdrawiam serdecznie. (Może warto żebyście pisali o takich pozytywnych osobowościach na łamach portalu).

    • 18 2

    • 143

      Linię 143 obsługuje akurat firma Warbus, gdzie pracuje właśnie ten miły kierowca, którego tą drogą również pozdrawiam serdecznie :)

      • 5 0

    • pan.....

      • 0 0

    • pan...

      Wyrzucony z ZKM>>>>

      • 0 0

  • patrz

    zacznij wozic te bydło za 2000 zł na miesiac:) wstawać 2,30 ( w nocy) koncz w nocy dojedz do domu:) i użeraj sie z tymi PANAMI PASAŻERAMI:)do pierwszych drzwi biegną jak muchy do stolca a i tak siadaja na samym koncu.bilety, NORMALNY RAZ, i rzuci jakiesdrobne z zapytaniem ILE TAM JESZCZE, ludzie szanujcie nas to by bedziemy szanowali was, a na razie bedzie jak jest

    • 22 0

  • Przestańcie szczuć!

    • 9 0

  • Kto dla Kogo (2)

    "- Kierowcy i motorniczowie muszą odjeżdżać zgodnie z rozkładem jazdy, bo z tego są rozliczani. Oczywiście staramy się w miarę możliwości czekać na pasażerów, jednak rozkłady jazdy ZTM nie przewidują skomunikowania w rejonie tej pętli - tłumaczy Mongird."

    No to juz kompletna ignorancja w stosunku do pasażerów.... Powstała pętla przesiadkowa - część autobusów dojeżdża tylko do niej i trzeba się przesiąść na tramwaj - i okazuje sie że ZKM nie potrafi skomunikować rozkładu jazdy! Ba nawet tego nie przewiduje! (?)

    • 3 6

    • (1)

      to nie ZKM układa rozkały:) najpierw sie zorientuj w temacie a pozniej pisz brednie

      • 2 1

      • pasażera akurat nie obchodzi, kto układa rozkłady i dlaczego tak bez sensu

        wiem, że nie kierowca je układa, ale która spółka matka, siostra czy córka?

        • 0 1

  • Może temat (1)

    jacy sa piszący na trojmiasto.pl?

    • 8 1

    • Lepiej nie,

      bo takiego festiwalu jadu serwery mogłyby nie wytrzymać...

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane