- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Jak pojedziemy komunikacją miejską przy węźle Śródmieście?
W ramach budowy Forum Gdańsk powstaje duży węzeł przesiadkowy. W czwartek ZTM przedstawił koncepcję organizacji ruchu komunikacji miejskiej w tym miejscu. Sprawdzamy, jak pasażerowie będą się tam poruszać i przesiadać wiosną 2018 r., gdy inwestycja zostanie oddana do użytku.
Węzeł ma w sposób znaczący odciążyć przystanki w rejonie dworca głównego PKP.
- Prognozujemy, że nowy węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze śródmieścia - mówi Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Nowy węzeł powstaje na nowym wiadukcie - znajdą się tam dwa perony tramwajowe - do jazdy w obu kierunkach - a także dwa perony autobusowe. Dodatkowo nowy węzeł będzie umożliwiał zawracanie autobusom. Ponadto do przystanku SKM będą prowadziły z peronów schody i windy.
Oprócz węzła przesiadkowego otwarty ma być też tunel pod ul. Okopową w rejonie Muzeum Narodowego. Ma on umożliwić przejście od ul. Toruńskiej do Forum Gdańsk przez peron SKM lub zachodni fragment ul. Okopowej. Na obiekcie skorzystają przede wszystkim pracownicy instytucji zlokalizowanych w tej części miasta.
Przy zejściu do tunelu od strony ul. Toruńskiej powstanie ponadto przystanek autobusowy, na którym zatrzymują się autobusy jadące od strony Oruni. Pasażerom umożliwi to przejście do SKM-ki i Forum Gdańsk.
Nadmieńmy, że jedną ze ścian tunelu stanowi elewacja Bastionu Kot. Został on wyeksponowany i oświetlony. Co dalej się z nim się stanie - na razie nie wiadomo. Pewnym jest za to, że niebawem ruszy przebudowa znajdującego się nad nim wiaduktu Biskupia Górka. Dalszy los historycznego obiektu zależy od konserwatora zabytków.
Nowa linia tramwajowa z Moreny na Stogi
Tramwaje przez Węzeł Śródmieście pojadą już pod koniec października 2017 r. By tak się stało, wykonawca musi wbudować w skrzyżowanie nowy rozjazd. Warto zaznaczyć, że po zakończeniu inwestycji nie zniknie przystanek przy ul. 3 Maja, który powstał na potrzeby przebudowy torowiska w rejonie ul. Rogaczewskiego.
- Zakładamy, że tramwaje linii 4 i 11 kursowały z Chełmu właśnie przez ul. 3 Maja. Mieszkańcy jadący z górnego tarasu miasta będą mieli dostęp do instytucji zlokalizowanych przy ul. 3 Maja - mówi Zomkowski.
Tramwaje nr 2, 7 i 6 pojadą według dawnych tras - przez Węzeł Śródmieście.
- Nowością natomiast ma być linia tramwajowa łącząca Morenę ze Stogami. Na razie nie mamy pomysłu na numer tej linii, ale pewnym jest, że taka linia zostanie uruchomiona. Pojazdy będą przejeżdżać właśnie przez Węzeł Śródmieście. Całość jednak ruszy po otwarciu torowiska w ciągu ulic: Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej - dodaje Zomkowski.
Autobusy na Węźle Śródmieście będą zawracać
Duże zmiany czekają miejskie linie autobusowe kursujące z centrum w kierunku południowych dzielnic Gdańska i do Pruszcza Gdańskiego. Wyjeżdżając z centrum będą one przejeżdżać przez Węzeł Śródmieście. Po zabraniu pasażerów pojazdy zawrócą i pojadą dotychczasową trasą. Autobusy, które będą wracać do centrum z południa Gdańska, nie będą już wjeżdżać na Węzeł Śródmieście - zatrzymają się na nowym przystanku na wysokości ul. Toruńskiej.
Zniknie przystanek autobusów podmiejskich przy dworcu
Po otwarciu Forum Gdańsk autobusy podmiejskie będą musiały zniknąć sprzed dworca - przystanek przy Hotelu Central zostanie zamieniony w prawoskręt w ul. Nowe Podwale Grodzkie. O tej ulicy pisaliśmy w czwartek bardzo szczegółowo.
Pojazdy komunikacji podmiejskiej zostaną przeniesione na kamienny fragment ul. Podwale Grodzkie - za bastion św. Elżbiety. Dodatkowo tego rodzaju autobusy będą zajeżdżać też na Węzeł Śródmieście kierując się w stronę Pruszcza Gdańskiego.
Opinie (221) ponad 20 zablokowanych
-
2017-10-15 22:27
Orunia (1)
Zastanawiam się nad sensem przesiadki z autobusu na Orunię na PKP. Przecież ci pasażerowie dopiero co wsiedli do tych autobusów i jaki by mieli cel w przesiadce na PKP? Przystanki powinny być tu gdzie były.
- 1 0
-
2019-05-16 07:25
Bardziej chodziło o to, żeby ludzie dojeżdżający tramwajem i SKM przesiedli się na Śródmieściu a nie na dworcu. Tylko po co
- 0 0
-
2017-10-17 23:10
Chełm-Morena
A kiedy linia Chełm/Ujescisko-Morena? Na Lostowickiej aż się prosi!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.