• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinien wyglądać Węzeł Wzgórze?

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską. Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską.

Choć przebudowa Węzła Wzgórze zakończyła się raptem dwa lata temu, to jego estetyka i funkcjonalność wciąż budzą kontrowersje. Problemom tego węzła i barierze komunikacyjnej w tym rejonie miasta, poświęcone były pierwsze z cyklu warsztatów planistycznych.



Grające schody w Sztokholmie to przykład na uatrakcyjnienie nieciekawego przejścia podziemnego.

W poniedziałek ponad 40 osób uczestniczyło w warsztatach planistycznych dotyczących Węzła Wzgórze w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pierwsze spotkanie, które odbyło się w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu, było dopiero wprowadzeniem do tematu.

Uczestnicy spotkania definiowali problematykę przestrzeni oraz to, w jaki sposób węzeł stanowi barierę między przemieszczaniem się ze Śródmieścia na drugą stronę torów kolejowych, gdzie wciąż królują niezagospodarowane parcele.

- Jedynym połączeniem zachodniego i wschodniego rejonu węzła są przejścia podziemne, które w opinii mieszkańców nie stanowią atrakcyjnej przestrzeni miejskiej. Chcemy spróbować przeobrazić to miejsce, tak by uczynić je bardziej przyjazne pieszym i rowerzystom - opisuje koncepcje warsztatów ich pomysłodawca, Maciej Zielonka.

Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów. Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów.
Wspomniane tunele, zdaniem obecnych na spotkaniu osób, to jedna z największych wad węzła. Nie chodzi tylko o ich antymiejski charakter i niewygodę dla osób starszych czy też matek z wózkami, ale także malowanie na wściekle żółty kolor. Uczestnikom spotkania brakowało w tym miejscu również elementów ożywiających przestrzeń - np. zlikwidowanej księgarni.

- Jeżeli jesteśmy już zmuszeni do wykonania przejścia podziemnego, to należy wykonać je w możliwie najbardziej atrakcyjnej formie. Przykładem może być Sztokholm, gdzie na schodach zainstalowano instalację, która pozwala na "grę" na fortepianie - zwraca uwagę Roman Sebastyański,architekt i urbanista.

Największa wada Węzła Wzgórze to...

O atrakcyjnej formie przestrzeni miejskiej zapewniali natomiast obecni na spotkaniu przedstawiciele inwestora rozbudowy centrum handlowego Wzgórze - firmy Mayland. Zgodnie z ich wizją, potężny gmach zachwycać ma nie tylko zieloną elewacją, ale też bulwarem wzdłuż Drogi Gdyńskiej.

- Chcemy utworzyć atrakcyjny pasaż spacerowy dla pieszych, który będzie się ciągnął od wejścia do tunelu w rejonie Węzła Wzgórza wzdłuż całej długości centrum handlowego - mówi Zofia Pichelska, architekt współpracująca przy projekcie CH Wzgórze.

Niestety z tej przyjaznej pieszemu alei spacerowej, do centrum handlowego będą prowadzić zaledwie dwa wejścia. Nie przewidziano żadnych lokali gastronomicznych dostępnych z zewnątrz (być może powstanie takowy przy głównym wejściu od strony węzła), ani nawet witryn sklepowych. Zdaniem inwestora, takie rozwiązania są po prostu najlepsze dla centrum handlowego.

Uczestnicy zwracali też uwagę na zaskakujące ulokowanie parkingu przesiadkowego typu Park&Ride właśnie przy Węźle Wzgórze. - W Warszawie są tworzone takie parkingi przy stacjach metra, ale z dala od centrum. Tu jest odwrotnie, bo tuż obok gmachu urzędu miejskiego - nie krył zdziwienia gdyńskimi wizjami przedstawiciel... inwestora CH Wzgórze.

Organizatorzy zapewniają, że docelowo chcą wypracować optymalny model Węzła Wzgórze. - Znaczenie tego obszaru wkrótce wzrośnie nie tylko za sprawą centrum handlowego, ale również planowanego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Należy więc dążyć do większej integracji przestrzeni, szczególnie w kierunku ścisłego centrum miasta. Wszystkie wypracowane postulaty i propozycje działań przedstawimy władzom miasta oraz ekspertom z zakresu urbanistyki i architektury - zapewnia Zielonka.

Kolejne spotkanie, połączone z krótkim spacerem po samym Węźle Wzgórze, odbędzie się już 25 kwietnia. Dokładne szczegóły spotkań oraz zapisy na warsztaty, możliwe są poprzez adres e-mail kontakt@przestrzengdyni.pl. Zakończenie cyklu spotkań planuje się na maj br.

Miejsca

Opinie (70) 3 zablokowane

  • bez polotu

    zarówno tunel jak i CH Wzgórze są architektonicznie bez polotu. CH az sie prosi zeby było wyższe chociaz 1 pietro i więcej szkła, tak aby otaczająca przestrzen sie w nim odbijała. Architekt sie nie popisał.Na razie centrum wygląda jak szary moloch i obawiam sie ze po wybudowaniu nadal taki będzie.

    • 2 0

  • Połowa tego węzła pod ziemię

    i mielibyśmy bezkolizyjnie, szybko, a przy tym bardziej przyjaźnie dla pieszych.

    • 1 0

  • Tunel

    Węzeł to ważna inwestycja, ale przydałby się tunel pod torami z ul. Hutniczej na ul. Chylońską.

    • 1 1

  • kk

    jasne, przerabiac znowu! a kto za to zapłaci??? I kolejne miejsce na powstanie następnych korków w Gdyni!

    • 1 1

  • O jakiej zielonej elewacji mówimy?

    Ja tam widzę fantazyjnie powyginaną szarość. Następny będzie to niewypał architektoniczny. Przejścia podziemne - kompletnie bezpłciowe, schody w kierunku UM, Partyzantów to krańcowy idiotyzm, ścieżka wydeptana w skarpie w kierunku Partyzantów sama za siebie mówi. Ile razy tam chodzę, tyle razy krew mnie zalewa.
    Myślenie empatyczne w Naszym kraju ma cały czas kolosalną przyszłość.

    • 1 0

  • ja po prostu boje się przechodzić tymi tunelami

    • 2 0

  • Jako mieszkaniec dzielnicy Wzgórze twierdzę, że ...

    Piękny ten węzeł nie jest, ale spełnia swoją funkcję. Jeszcze kilka lat temu musiałem przechodzić aż przez dwa przejścia dla pieszych, aby się dostać na peron SKM-ki. Często bywało tak, że podczas gdy stałem na czerwonym świetle widziałem jak odjeżdża mi SKM-ka (a śpieszyłem się na uczelnię w gdańsku) :)... Przejazd samochodem jest też lepszy. Wcześniej ul. Świętojańska w tym miejscu miała jedynie 2 pasy ruchu w każdą stronę, a teraz ma 3 + pasy do skrętu w lewo/prawo... Pamiętam, że przebudowa całego węzła trwała dość długo, ale mieszkańcy mojej dzielnicy (Wzgórze Św. Maksymiliana) widzą wyraźną poprawę w przemieszczaniu się ;)

    • 0 3

  • Stara Wersja

    stara wersja była lepsza jak dla mnie mnie się nie podoba ten tunel. Przejście tam gdzie było powinno tam być dalej.Denerwuje mnie ten węzeł codziennie muszę tam przechodzić . Przed przebudową (jak dla mnie) było o wiele lepsze mi chodzi tylko o architekture a poza tym stoją tam tylko teraz jedno wielkie drzewo a dalej brudne pole powinno być tam więcej drzew przed przebudową pamiętam jak tam rosły jeszcze te piękne topole i zawsze się tam ukrywałem a teraz 1 drzewo i łąka brudna , To mnie wkurza

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane