• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak pracują teraz trójmiejskie urzędy miejskie?

Ewelina Oleksy
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Urzędowa praca w Gdyni wykonywana jest w dużej mierze zdalnie i przy użyciu nowoczesnych technologii. Urzędowa praca w Gdyni wykonywana jest w dużej mierze zdalnie i przy użyciu nowoczesnych technologii.

Od środy, 22 kwietnia, w urzędach miast i gmin w całym kraju zaczęły obowiązywać nowe przepisy wynikające z Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z epidemią koronawirusa. Sprawdziliśmy, jak teraz pracują trójmiejskie urzędy i co można w nich załatwić.



Czy w ostatnim czasie miałe(a)ś problem z załatwieniem urzędowej sprawy?

Rządowe rozporządzenie wskazuje listę zadań o charakterze publicznym, niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom, które będzie musiał świadczyć każdy urząd. Chodzi o zadania związane z rejestracją stanu cywilnego, ewidencją ludności i dowodami osobistymi, pomocą społeczną, świadczeniem usług komunalnych, działaniem urzędów pracy, wydawaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych oraz administracją architektoniczno-budowlaną i tą dotyczącą ochrony środowiska.

Urząd Miasta Gdyni pracuje na pełnych obrotach



Dla Urzędu Miasta Gdyni rozporządzenie nie oznacza żadnych zmian - wskazane zadania są cały czas realizowane przez gdyński magistrat w sposób nieprzerwany.

Trójmiejscy radni i urzędnicy



- Zadbaliśmy o sprawne funkcjonowanie urzędu podczas kryzysu jeszcze przed rządowym rozporządzeniem. Położyliśmy nacisk na bezpieczeństwo mieszkańców i urzędników, stąd nasza wcześniejsza decyzja o zamknięciu magistratu przy jednoczesnej obsłudze wszystkich spraw w innej formie. Dziś wiemy, że postąpiliśmy słusznie i zareagowaliśmy z odpowiednim wyprzedzeniem - mówi Rafał Klajnert, dyrektor Urzędu Miasta Gdyni.
Prezydent Gdyni podzielił kierownictwo urzędu na dwie grupy, izolując od siebie ich miejsca pracy. Część władz miasta pracuje w magistracie na miejscu, część zdalnie.

Co do zasady urząd jest nieczynny dla interesantów, ale sprawy miasta i jego mieszkańców nie leżą odłogiem. Urzędowa praca wykonywana jest w dużej mierze zdalnie i przy użyciu nowoczesnych technologii. Gdyński urząd w wyniku pandemii koronawirusa wprowadził i podtrzymuje aż do odwołania ograniczenie w bezpośrednim dostępie do budynków dla mieszkańców, a podstawową formą kontaktu jest ePUAP lub profil zaufany. Sprawy urzędowe można też załatwiać przez telefon lub e-mail.

To w Urzędzie Miasta Gdyni załatwisz online

- Zachęcamy do załatwiania spraw przez profil zaufany. Osoby, które go nie mają, mogą go potwierdzić za pośrednictwem bankowości elektronicznej, bez konieczności wizyty w urzędzie. Ta metoda pozwala wszcząć każdą sprawę, a także składać pisma i większość wniosków wraz z załącznikami. Skargi i interwencje można zgłaszać także e-mailem - informują gdyńscy urzędnicy.
Interesanci są przyjmowani tylko w wybranych wypadkach, po wcześniejszym umówieniu daty i godziny w wyznaczonych miejscach, w budynkach przy al. Marszałka Piłsudskiego 52/54 oraz przy ul. 10 Lutego 24.

Nieczynne są: Sala Obsługi Mieszkańców oraz Sala Obsługi Gdyńskiego Centrum Wspierania Przedsiębiorczości, Biuro Planowania Przestrzennego Miasta i Kancelaria. Do budynków UM wpuszczani są jedynie pracownicy, po okazaniu identyfikatorów. Wszystkim pracownikom, dla których było to możliwe, przełożeni polecili pracę zdalną.

Czytaj też: Korespondencyjna sesja RM Gdyni, zdalna w Gdańsku i Sopocie

Straż miejska od poniedziałku do piątku w godz. 8-14 umożliwia wejście osobom udającym się do Urzędu Stanu Cywilnego w sprawach związanych ze zgłoszeniem zgonu. Rejestracja noworodków, w wypadku gdy konieczne jest złożenie oświadczenia o uznaniu ojcostwa (dla rodziców, którzy nie są małżeństwem), możliwa jest w godzinach 14-16 (pozostałe zgłoszenia urodzeń dzieci przez platformę ePUAP i Profil zaufany). Uroczystości ślubne odbywają się planowo, na salę ślubów wpuszczani są jednak jedynie narzeczeni, dwóch świadków i ewentualnie fotograf.

Gdańsk zaleca kontakt elektroniczny



Urząd Miejski w Gdańsku od początku pandemii funkcjonuje i realizuje obsługę mieszkańców przy zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa. Część pracowników urzędu w dalszym ciągu pracuje rotacyjnie i zdalnie.

Wejście w życie nowego rozporządzenia nie spowodowało konieczności wprowadzenia kolejnych zmian w organizacji pracy urzędu. Wyszczególnione w dokumencie działania były już bowiem realizowane na mocy wcześniej wprowadzanych przepisów o stanie epidemii. Przyjęte rozwiązania pozwalają na płynną realizację zadań, a mieszkańcy mają możliwość załatwiania swoich spraw. Obowiązują jednak pewne ograniczenia związane z bezpośrednią obsługą klientów.

Urząd Miejski w Gdańsku zachęca do kontaktu elektronicznego. Na załatwienie sprawy osobiście trzeba się wcześniej umówić. Urząd Miejski w Gdańsku zachęca do kontaktu elektronicznego. Na załatwienie sprawy osobiście trzeba się wcześniej umówić.
- Zalecamy kontakt elektroniczny. Pisma zwykłe, skargi i wnioski można wysyłać na e-mail: umg@gdansk.gda.pl, wnioski wymagające podpisu przez platformę epuap.gov.pl. Chcąc uzyskać informację, jak załatwić daną sprawę, czy na jakim etapie jest toczące się postępowanie, wystarczy skontaktować się z Gdańskim Centrum Kontaktu, które działa 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, np. telefonicznie pod numerem 58 524 45 00 - informuje Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu. - We wszystkich sprawach merytorycznych związanych z pracą wydziałów i biur Urzędu Miejskiego prosimy nawiązywać kontakt telefoniczny lub e-mailowy.
Odbierać prawa jazdy czy dowody rejestracyjne można po wcześniejszym umówieniu się. Można to zrobić e-mailowo pod adresem wk@gdansk.gda.pl. Wszystkie czynności w Urzędzie Stanu Cywilnego wykonywane są na podstawie wniosku złożonego drogą korespondencyjną poprzez pocztę tradycyjną lub platformę ePUAP. Mowa o: wydaniu aktu stanu cywilnego, wydaniu zaświadczenia o stanie cywilnym oraz wydaniu zaświadczenia o danych zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze. Sprawy, które wymagają osobistej wizyty, można załatwiać po wcześniejszym umówieniu się telefonicznie lub e-mailowo.

Przewodnik załatwiania spraw w gdańskim urzędzie w czasie epidemii

Odbiór dowodów osobistych realizowany jest w budynku urzędu przy ul. Nowe Ogrody 8/12, po wcześniejszym umówieniu terminu: tel. 58 323 65 88 lub 58 323 65 95.

W Sopocie urząd nieczynny dla interesantów, ale pracuje



Od 13 marca Urząd Miasta Sopotu jest nieczynny dla interesantów. Nie oznacza to jednak, że urząd przerywał pracę. Kontakt z urzędnikami jest możliwy poprzez internet i telefon. Urzędnicy pracują w systemie zmianowym (tydzień na tydzień) - część osób w domu online, część w budynku magistratu.

Czytaj też: Pomysły Sopotu na uratowanie sezonu turystycznego

Sopot zachęca do kontaktu z urzędnikami przez internet lub telefon, ale są sprawy, które można załatwić tam osobiście. Sopot zachęca do kontaktu z urzędnikami przez internet lub telefon, ale są sprawy, które można załatwić tam osobiście.
- Sytuacja wymusiła różne rozwiązania: najprościej zgłosić się do konkretnego urzędnika lub wydziału, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie. Każdy urzędnik, również ci, którzy pracują zdalnie z domów, ma dostęp do poczty elektronicznej, a większość telefonów stacjonarnych ma przekierowania na telefony komórkowe. Wiemy, że pewnych spraw, które zazwyczaj załatwiają nasi interesanci, nie można odkładać na potem, dlatego stworzyliśmy możliwości, aby można większość spraw rozpatrywać zdalnie - mówi Anna Dyksińska z sopockiego magistratu.
Bez ograniczeń mieszkańcy Sopotu mogą osobiście załatwić:
  • sporządzenie aktu zgonu (USC, tel. 5213691 lub 5213692)
  • sporządzenie aktu urodzenia (USC, tel. 5213691 lub 5213692 )
  • wydanie dowodów osobistych (Wydział Obywatelski, tel. 585213711)

- W pozostałych, niecierpiących zwłoki kwestiach możliwe są wizyty w urzędzie po uprzednim umówieniu telefonicznym - z konkretnym urzędnikiem. Do budynku magistratu mogą wejść pracownicy dyżurujący, osoby, które przyjdą załatwić powyżej wymienione sprawy i umówieni telefonicznie interesanci. Kancelaria urzędu nie przyjmuje interesantów. Dokumenty można zostawić przy wejściu do budynku w skrzynce podawczej, po uprzednim włożeniu ich do wyłożonych kopert. Dokumenty złożone przez interesantów podlegają dobowej kwarantannie - wyjaśnia Dyksińska.

Trójmiejskie urzędy i instytucje



Mimo pandemii wydziały w magistracie wykonują swoje zadania. Realizowane są m.in.wnioski o udzielenie pomocy przedsiębiorcom w związku ze stanem epidemii . Wydział Obywatelski wykonuje wszystkie czynności związane z ewidencją ludności oraz dowodami osobistymi, prawami jazdy i rejestracją samochodów. Pracuje na bieżąco również ewidencja działalności gospodarczej, zezwolenia na alkohol, sprawy wojskowe, rejestr wyborców. Wydział Lokalowy przyjmuje na bieżąco wnioski o przydział mieszkań, o rozłożenie należności na raty, odroczenie terminu płatności.

Miejsca

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • Nie wiecie, jak jest od środka...

    a komentujecie!!
    Jeden urzędnik lub max dwóch najczęściej przypada na jeden dział/ np. Spadki - a nas mieszkanców miasta jest ile?! I te osoby muszą wszystko zamknąć. Dlatego wszystko jest tak opóznione. I wy chcecie jeszcze, aby było ich mniej? Zastanówcie sie! U góry w sejmie i senacie to jest za dużo, a nie w urzedach.

    • 1 1

  • USC Gdynia

    UM Gdyni działa na pełnych obrotach?
    USC na początku tygodnia poinformował mnie że na ściągnięcie aktu zgonu z innego miasta będę czekać...miesiąc?! Toż to kpina.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane