- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (39 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
Czy okolice Bramy Żuławskiej długo jeszcze będą skazane na podziemne przejścia dla pieszych? Remont trasy tramwajowej na Przeróbkę to najlepszy moment na zmianę tego miejsca, tym bardziej, że już teraz można zrobić to bez straty dla kierowców.
Choć węzeł Brama Żuławska ma zaledwie 20 lat, to już dzisiaj należy do miejsc, które odpychają. Przy jego projektowaniu skupiono się niemal wyłącznie na potrzebach kierowców, zaś pieszym zaproponowano podziemny tunel do przystanku tramwajowego. Co ciekawe, po obu stronach wykonano rampy, ale na perony prowadzą strome schody.
Życie zweryfikowało projektowanie zza biurka, bo w śniegu lub trawie bez problemu dostrzec można ścieżki, z których korzystają piesi. Wydeptane są praktycznie wszystkie możliwe relacje wokół skrzyżowania, a po stronie stadionu żużlowego wyrwana jest nawet barierka, która miała uniemożliwić przechodzenie w inny sposób niż tunelem.
Okazuje się nawet, że istniejąca sygnalizacja świetlna pozwala na udostępnienie poziomu jezdni pieszym bez większej szkody dla kierowców.
Z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody można bez problemu przejść przy istniejącym ustawieniu sygnalizacji świetlnej.
Od ul. Długie Ogrody przystanek tramwajowy oddzielają zaledwie dwa pasy ruchu. Są to pasy ruchu wykonana głównie z myślą o kierowcach z Przeróbki oraz tych, którzy jadą ul. Długie Ogrody w stronę Śródmieścia. Ci pierwsi muszą i tak oczekiwać na swoje światło, gdy "uwalniany" jest ruch z ul. Długie Ogrody. Jednocześnie jednak kierowców z tego rejonu miasta jest na tyle mało, że na pozostałych wylotach w stronę Podwala Przedmiejskiego (np. przez ul. Łąkową ) nie ma żadnych świateł. Główny ruch w relacji do Śródmieścia jest niesiony bezkolizyjnie przez estakadę.
Gdy dodamy do tego jeszcze fazy świateł od strony ul. Elbląskiej, okazuje się, że można swobodnie przejść z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody. W przypadku naszych obserwacji czas, gdy nie jedzie tędy żaden samochód, wynosi ok. 40 sekund. W tym momencie istnieje wprawdzie możliwość wyjazdu samochodu z ul. Długie Ogrody w stronę Podwala Przedmiejskiego, ale jak już wspomniano, takich kierowców jest niewielu.
Dodatkowo dla większego bezpieczeństwa, można potencjalne przejście przesunąć bliżej skrzyżowania i dać pieszym azyl między pasami na wprost a pasem do skrętu z ul. Długie Ogrody w stronę Podwala .
Ruch w stronę Przeróbki jest wstrzymany przez sygnalizatory. Jedynie w stronę ul. Elbląskiej należałoby ustawić dodatkowy sygnalizator.
W kierunku przeciwnym, tj. z przystanku tramwajowego w stronę stadionu żużlowego oraz nowego marketu spożywczego, który jest znacznym generatorem ruchu pieszego w tym rejonie, nie ma problemu, by już dzisiaj zezwolić pieszym na przejście z przystanku na skrawek zieleni dzielący pasy do jazdy w stronę Mostu Siennickiego i ul. Długie Ogrody od tych w stronę ul. Elbląskiej , bowiem tu kierowców światło czerwone wstrzymuje na ok. 40 sekund.
Problematyczny pozostaje jedynie skręt w stronę ul. Elbląskiej, po pokonaniu którego kierowcy i tak często wstrzymywani są przez następne światła - na skrzyżowaniu ul. Elbląskiej z Głęboką oraz Zawodników . Ponadto w tym miejscu można zamontować sygnalizację wzbudzaną na guzik (przynajmniej w pierwszym etapie). Warto też dodać, że kierowcom ufundowano kosztem ponad 1 miliarda złotych nową drogę wyjazdową w kierunku Elbląskiej i Warszawy - Południową Obwodnicę Gdańską.
Z punktu widzenia powiązania przystanku tramwajowego z nowymi przejściami problemem pozostaje poprowadzenie chodnika z peronu wschodniego (po stronie stadionu żużlowego). Istniejący odstęp między torem a tunelem wydaje się zbyt wąski dla osoby niepełnosprawnej lub rodzica z wózkiem dziecięcym .
Mimo to, sądząc po wydeptanej ścieżce i śladach w śniegu, piesi chętnie z niego korzystają. Dlatego warto je udostępnić, ale jednocześnie należy dać alternatywę w postaci przejścia przez tory na drugą stronę przystanku, gdzie miejsca pod estakadą jest w nadmiarze. W tym kierunku, z racji umiejscowienia budynków mieszkalnych, i tak zmierza przeważająca część pasażerów.
A jaki plan dla przystanku mają włodarze miasta? W ramach modernizacji torowiska na Przeróbkę planuje się dalsze podtrzymanie istnienia tunelu, który zyska m.in. nową izolację, zadaszenie schodów, nowe poręcze i odnowione balustrady na schodach. Na przystanku pojawią się też nowe wiaty oraz ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej.
Czytaj też: Miasto wytnie kasztanowce, by budować tramwaj na Przeróbkę
- Projekt nie obejmuje montażu wind. Zmianie nie ulegną też podstawowe parametry tunelu - monitoring i oświetlenie zadaszenia zostanie zamontowane na nowej konstrukcji - dodaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za projekt remontu trasy tramwajowej.
Jak informuje Zarząd Dróg i Zieleni, w tym miejscu na razie nie planuje się wytyczenia przejść naziemnych. By je wdrożyć niezbędne jest przeprowadzenie analiz ruchu, a te gotowe będą już po rozpoczęciu prac budowlanych przez GIK.
- Jeśli z analiz tych wyniknie, ze można zastosować takie rozwiązania [tj. wykonanie przejść naziemnych - dop. red.] zostaną one wprowadzone w życie. W tym roku planujemy dokonać obserwacji ruchu oraz być może także ich analiz. Ewentualne działania podejmiemy najwcześniej w 2015 r. - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.
W podobnym tonie wypowiada się również Biuro Rozwoju Gdańska, które do czasu przedstawienia analizy ZDiZ nie chce w tej sprawie zajmować stanowiska.
- Wyniki tej analizy określą warunki i skutki ewentualnych zmian. Natomiast z punktu widzenia obowiązującego planu zagospodarowania dla tego miejsca, nie ustalono sposobu przekraczania ulicy przez pieszych. Tym samym możliwe do realizacji są zarówno przejścia naziemne, jak i w dwóch poziomach - mówi Marek Piskorski, dyrektor BRG.
Przejścia naziemne w tym miejscu powinny być wytyczone już teraz - wraz z remontem torów tramwajowych. Czekanie ponad rok na analizy ZDiZ , czyli gdy prace budowlane GIK-u będą już mocno zaawansowane, obnaża brak komunikacji i wzajemnej współpracy pomiędzy tymi jednostkami miasta.
Dotychczasowe analizy wskazują, że otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska odciążyło Podwale Przedmiejskie, ale tylko na krótko. Kierowcy widząc, że korki się zmniejszyły, znowu zaczęli jeździć przez centrum miasta.
Utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Żuławskiej oraz przy pozostałych tunelach powinno nastąpić możliwie najszybciej, abyśmy nie zaprzepaścili ogromnej szansy dla Śródmieścia, jaką dają nam wielomiliardowe inwestycje w układ drogowy.
Ucywilizowanie tego miejsca i oddanie go pieszym nie powinno stanowić problemu. Ruch drogowy nie jest bowiem intensywny na poziomowe "zerowym" węzła, zaś główny wjazd do miast odbywa się i tak bezkolizyjnie estakadą.
Problematyczny może być jedynie prawoskręt w stronę ul. Elbląskiej, gdzie kierowcy będą musieli zachować szczególną ostrożność po długim bezkolizyjnym odcinku, na którym często rozpędzają się dużo więcej ponad przepisową prędkość.
Remont torowiska tramwajowego na Przeróbkę to dobry moment, by wprowadzić wreszcie nową jakość przy Bramie Żuławskiej - niekoniecznie rozumianą jako estetyzacja tunelu, ale całkowitą metamorfozę tego miejsca.
Opinie (169) 6 zablokowanych
-
2014-02-10 10:33
wpadłem w poslizg
ja na zjezdzie wpadłem w poslizg własnie przez stojacego klocka
- 2 1
-
2014-02-10 10:34
za malo wypadkow z udziałem pieszych przechodzących na czerwonym i samochodów przejeżdżających w ten sam sposób nie wspomnę o tych na podwójnym Gazie remont tuneli monitoring w nim i surowe karanie wandali chcecie zastąpić przejście bez kolizyjne na zagrażające Życiu a potem placz
- 13 4
-
2014-02-10 10:34
Jakim trzeba być arogantem żeby likwidować tunele i estakady? Chcecie zakorkować całe miasto jeszcze bardziej????
- 25 14
-
2014-02-10 10:37
Dwaj specjaliści od "ulepszania" rzeczywistości. (3)
Tak zapytam jakie Panowie mają wykształcenie i jaki dorobek zawodowy że chcą decydować i o zgrozo! decydują o tych sprawach? Znajomy królika i ekonomista . Pusty śmiech!
- 23 9
-
2014-02-10 10:57
Zlikwidować estakadę. Jest niepotrzebna
- 5 3
-
2014-02-10 12:00
Właśnie.
- 3 0
-
2014-02-10 22:41
ktoś gra na inwestycje w przejscia widocznei ma w tym interes
potem się okaże że pomysłodawca nie będzie mógł się doliczyć mieszkań, albo zegarków :) co to komu przeszkadza ? wyremontować zamontować kamery IP po 400zł za szt i po sprawie
- 0 0
-
2014-02-10 10:55
dajcie spokoj tunelom
tunele sa zle do czasu az pierwsza osoba zginie na naziemnym przejsciu...
- 22 10
-
2014-02-10 11:08
Następny szkodliwy artykuł redaktora Koprowskiego lub Naskręta na temat tuneli... (1)
Na siłę próbują wmówić nam, ze tunele są złem. Zamiast rozwiązać problem brzydkich tuneli ich remontem promują pomysł ich zasypania. W celu poparcia swoich pomysłów posługują się wypowiedziami pseudo - ekspertów którzy popierają ich poglądy. Szkoda, że nie zamieszczą wypowiedzi ekspertów którzy wybili by im te durnowate pomysły o likwidacji tuneli z głowy.
Tunele to bezpieczeństwo dla kierujących i pieszych. Tunele to też usprawnienie ruchu i płynności przejazdu pojazdów przez miasto. Z punktu widzenia ekologicznego to też mniejszy korki a za czym idzie smog. Szkoda, że Pan z Ekometropolia ma małe pojęcie o ekologii tak o ekologii zielonej jak i ekologii społecznej.
CHECMY WIĘCEJ TUNELI BEZPIECZNYCH Z MONITORINGIEM I WYREMONTOWANYCH!!!!!!- 33 13
-
2014-02-10 11:21
Zostawić tunele
jakby autor artykułu chociaż raz przeszedł się tym tunelem w dniu kiedy jest rynek, od razu zmieniłby zdanie. Po pierwsze trzy razy w tygodniu jest rynek i jest wtedy masa pieszych. Po drugi wielu z pieszych to osoby starsze, najczęściej jeszcze ciągnące jakiś wózeczek za sobą, a co za tym idzie poruszają się bardzo powoli. Po trzecie niestety widzę bardzo często, że wiele osób widząc nadjeżdżający tramwaj nie robi sobie nic z czerwonego światła i biegnie na oślep. JESTEM ZA POZOSTAWIENIEM TUNELI, TRZEBA JE TYLKO WYREMONTOWAĆ I DOSTOSOWAĆ DO POTRZEB OSÓB STARSZYCH I Z WÓZKAMI.
- 12 7
-
2014-02-10 11:11
czasami widuje gości konferencyjnych z magistratu dumnie maszerujących Drogą Królewską
- pogoniłbym ich dalej, zimą, dodając wózek dziecięcy, walizkę.. tym tunelem metropolitalnym.
- 14 3
-
2014-02-10 11:11
moja opinia
Dwojacki - i wszystko jasne...
- 4 1
-
2014-02-10 11:19
zrobic tam przejscie dla pieszych!
- 7 13
-
2014-02-10 11:19
To na pewno usprawni ruch drogowy, zmnieszy korki i liczbę wypadków, brawo!
- 7 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.