- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
Czy okolice Bramy Żuławskiej długo jeszcze będą skazane na podziemne przejścia dla pieszych? Remont trasy tramwajowej na Przeróbkę to najlepszy moment na zmianę tego miejsca, tym bardziej, że już teraz można zrobić to bez straty dla kierowców.
Choć węzeł Brama Żuławska ma zaledwie 20 lat, to już dzisiaj należy do miejsc, które odpychają. Przy jego projektowaniu skupiono się niemal wyłącznie na potrzebach kierowców, zaś pieszym zaproponowano podziemny tunel do przystanku tramwajowego. Co ciekawe, po obu stronach wykonano rampy, ale na perony prowadzą strome schody.
Życie zweryfikowało projektowanie zza biurka, bo w śniegu lub trawie bez problemu dostrzec można ścieżki, z których korzystają piesi. Wydeptane są praktycznie wszystkie możliwe relacje wokół skrzyżowania, a po stronie stadionu żużlowego wyrwana jest nawet barierka, która miała uniemożliwić przechodzenie w inny sposób niż tunelem.
Okazuje się nawet, że istniejąca sygnalizacja świetlna pozwala na udostępnienie poziomu jezdni pieszym bez większej szkody dla kierowców.
Z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody można bez problemu przejść przy istniejącym ustawieniu sygnalizacji świetlnej.
Od ul. Długie Ogrody przystanek tramwajowy oddzielają zaledwie dwa pasy ruchu. Są to pasy ruchu wykonana głównie z myślą o kierowcach z Przeróbki oraz tych, którzy jadą ul. Długie Ogrody w stronę Śródmieścia. Ci pierwsi muszą i tak oczekiwać na swoje światło, gdy "uwalniany" jest ruch z ul. Długie Ogrody. Jednocześnie jednak kierowców z tego rejonu miasta jest na tyle mało, że na pozostałych wylotach w stronę Podwala Przedmiejskiego (np. przez ul. Łąkową ) nie ma żadnych świateł. Główny ruch w relacji do Śródmieścia jest niesiony bezkolizyjnie przez estakadę.
Gdy dodamy do tego jeszcze fazy świateł od strony ul. Elbląskiej, okazuje się, że można swobodnie przejść z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody. W przypadku naszych obserwacji czas, gdy nie jedzie tędy żaden samochód, wynosi ok. 40 sekund. W tym momencie istnieje wprawdzie możliwość wyjazdu samochodu z ul. Długie Ogrody w stronę Podwala Przedmiejskiego, ale jak już wspomniano, takich kierowców jest niewielu.
Dodatkowo dla większego bezpieczeństwa, można potencjalne przejście przesunąć bliżej skrzyżowania i dać pieszym azyl między pasami na wprost a pasem do skrętu z ul. Długie Ogrody w stronę Podwala .
Ruch w stronę Przeróbki jest wstrzymany przez sygnalizatory. Jedynie w stronę ul. Elbląskiej należałoby ustawić dodatkowy sygnalizator.
W kierunku przeciwnym, tj. z przystanku tramwajowego w stronę stadionu żużlowego oraz nowego marketu spożywczego, który jest znacznym generatorem ruchu pieszego w tym rejonie, nie ma problemu, by już dzisiaj zezwolić pieszym na przejście z przystanku na skrawek zieleni dzielący pasy do jazdy w stronę Mostu Siennickiego i ul. Długie Ogrody od tych w stronę ul. Elbląskiej , bowiem tu kierowców światło czerwone wstrzymuje na ok. 40 sekund.
Problematyczny pozostaje jedynie skręt w stronę ul. Elbląskiej, po pokonaniu którego kierowcy i tak często wstrzymywani są przez następne światła - na skrzyżowaniu ul. Elbląskiej z Głęboką oraz Zawodników . Ponadto w tym miejscu można zamontować sygnalizację wzbudzaną na guzik (przynajmniej w pierwszym etapie). Warto też dodać, że kierowcom ufundowano kosztem ponad 1 miliarda złotych nową drogę wyjazdową w kierunku Elbląskiej i Warszawy - Południową Obwodnicę Gdańską.
Z punktu widzenia powiązania przystanku tramwajowego z nowymi przejściami problemem pozostaje poprowadzenie chodnika z peronu wschodniego (po stronie stadionu żużlowego). Istniejący odstęp między torem a tunelem wydaje się zbyt wąski dla osoby niepełnosprawnej lub rodzica z wózkiem dziecięcym .
Mimo to, sądząc po wydeptanej ścieżce i śladach w śniegu, piesi chętnie z niego korzystają. Dlatego warto je udostępnić, ale jednocześnie należy dać alternatywę w postaci przejścia przez tory na drugą stronę przystanku, gdzie miejsca pod estakadą jest w nadmiarze. W tym kierunku, z racji umiejscowienia budynków mieszkalnych, i tak zmierza przeważająca część pasażerów.
A jaki plan dla przystanku mają włodarze miasta? W ramach modernizacji torowiska na Przeróbkę planuje się dalsze podtrzymanie istnienia tunelu, który zyska m.in. nową izolację, zadaszenie schodów, nowe poręcze i odnowione balustrady na schodach. Na przystanku pojawią się też nowe wiaty oraz ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej.
Czytaj też: Miasto wytnie kasztanowce, by budować tramwaj na Przeróbkę
- Projekt nie obejmuje montażu wind. Zmianie nie ulegną też podstawowe parametry tunelu - monitoring i oświetlenie zadaszenia zostanie zamontowane na nowej konstrukcji - dodaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za projekt remontu trasy tramwajowej.
Jak informuje Zarząd Dróg i Zieleni, w tym miejscu na razie nie planuje się wytyczenia przejść naziemnych. By je wdrożyć niezbędne jest przeprowadzenie analiz ruchu, a te gotowe będą już po rozpoczęciu prac budowlanych przez GIK.
- Jeśli z analiz tych wyniknie, ze można zastosować takie rozwiązania [tj. wykonanie przejść naziemnych - dop. red.] zostaną one wprowadzone w życie. W tym roku planujemy dokonać obserwacji ruchu oraz być może także ich analiz. Ewentualne działania podejmiemy najwcześniej w 2015 r. - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.
W podobnym tonie wypowiada się również Biuro Rozwoju Gdańska, które do czasu przedstawienia analizy ZDiZ nie chce w tej sprawie zajmować stanowiska.
- Wyniki tej analizy określą warunki i skutki ewentualnych zmian. Natomiast z punktu widzenia obowiązującego planu zagospodarowania dla tego miejsca, nie ustalono sposobu przekraczania ulicy przez pieszych. Tym samym możliwe do realizacji są zarówno przejścia naziemne, jak i w dwóch poziomach - mówi Marek Piskorski, dyrektor BRG.
Przejścia naziemne w tym miejscu powinny być wytyczone już teraz - wraz z remontem torów tramwajowych. Czekanie ponad rok na analizy ZDiZ , czyli gdy prace budowlane GIK-u będą już mocno zaawansowane, obnaża brak komunikacji i wzajemnej współpracy pomiędzy tymi jednostkami miasta.
Dotychczasowe analizy wskazują, że otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska odciążyło Podwale Przedmiejskie, ale tylko na krótko. Kierowcy widząc, że korki się zmniejszyły, znowu zaczęli jeździć przez centrum miasta.
Utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Żuławskiej oraz przy pozostałych tunelach powinno nastąpić możliwie najszybciej, abyśmy nie zaprzepaścili ogromnej szansy dla Śródmieścia, jaką dają nam wielomiliardowe inwestycje w układ drogowy.
Ucywilizowanie tego miejsca i oddanie go pieszym nie powinno stanowić problemu. Ruch drogowy nie jest bowiem intensywny na poziomowe "zerowym" węzła, zaś główny wjazd do miast odbywa się i tak bezkolizyjnie estakadą.
Problematyczny może być jedynie prawoskręt w stronę ul. Elbląskiej, gdzie kierowcy będą musieli zachować szczególną ostrożność po długim bezkolizyjnym odcinku, na którym często rozpędzają się dużo więcej ponad przepisową prędkość.
Remont torowiska tramwajowego na Przeróbkę to dobry moment, by wprowadzić wreszcie nową jakość przy Bramie Żuławskiej - niekoniecznie rozumianą jako estetyzacja tunelu, ale całkowitą metamorfozę tego miejsca.
Opinie (169) 6 zablokowanych
-
2014-02-10 15:46
To jest jawne nękanie i szykanowanie zmotoryzowanych
przejście sobie tutaj zrobię bo tak mi wygodnie i już?
- 5 4
-
2014-02-10 16:06
następny tępy redaktor typu naskręt
Ci panowie powinni przenieść się w czasie do średniowiecza.
Zawsze każde bezkolizyjne skrzyżowanie będzie lepsze od kolizyjnego.
Ci niespełna rozumu panowie szukają na peryferiach absurdu uzasadnienia zasypywania tuneli i tworzenia świateł blokujących samochody i narażając pieszych na niebezpieczeństwo. W imię czego, głupoty ?
Że niby tunele są niebezpieczne, a czy nie łatwiej by było zamontować w nich monitoring, który zapanował właściwie już wszędzie.
Mam nadzieje że ci tępi panowie redaktorzy zasypią sięw swoich piwnicach na zawsze- 12 5
-
2014-02-10 16:06
zalac betonem te wstrętne tunele
na Reymonta /Nowa Słowackiego jest nowy tunel a wygląda tak jakby już od lat służył za meline
- 3 5
-
2014-02-10 16:10
Tunele (1)
to miejskie szambo!!! Rozwalić to .Na Wałach Jagielońskich nie ma tuneli,i jest dobrze i bezpiecznie.
- 4 12
-
2014-02-10 17:21
Chciałeś napisać
jest źle i niebezpiecznie. Tak to wygląda.
- 0 0
-
2014-02-10 16:13
NIGDY NIE ZAGŁOSUJĘ NA SŁODKOWSKIEGO
z tego co czytam to maniak z tunelami , a zasypywanie ich to szkodnictwo i cofanie się do miasta prowincjonalnego. Czemu nie ma winnych w urzędzie miejskim doprowadzenia do takiego stanu tych wszystkich tuneli , teraz tą niegospodarność Słodkowski chce zasypać. Tunele powinno wydzierżawić się prywaciarzom za przysłowiową złotówkę w zamian za remont i postawienie ochroniarza co by gonił graficiarzy , czy to takie trudne do wymyślenia.
- 10 1
-
2014-02-10 16:34
Bo to wlasnie wasza polska jest !!!
Brod smrod i ubostwo !!!
az strach przyjezdzac na urlop lub wakacje !!!
albo cie napadna i okradna albo dostanieszjakiejs choroby od tego brodu !!!- 3 0
-
2014-02-10 16:47
za mitle wargole gdansk miasto brudu syfu i gnoju - jestescie brudasy
zobaczcie jak wasze miasto dzisiaj wyglada - pelno brudu blota i syfu moze byc biednie ale musi byc czysto a nie ze wszyscy ludzie w blocie chodza i wszystko do okola gnije
- 3 0
-
2014-02-10 17:01
przejście na łuku-genialne
- 7 0
-
2014-02-10 17:22
debil jednym słowem
- 5 0
-
2014-02-10 17:24
No cóż, głupota goni głupotę! (1)
Czy tak trudno zrozumieć że pieszy nie ma żadnych szans w konfrontacji z pijanym kierowcą samochodu, dlatego tunele są o niebo bezpieczniejsze?!
- 13 2
-
2014-02-10 19:55
Jeśli nie potrafisz...
...przejść przez ulicę samodzielnie oceniając swoje bezpieczeństwo i bezgranicznie ufasz wskazaniom sygnalizacji świetlnej to pozostaje współczuć. Odradzam wychodzenie z domu bez opiekuna.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.