• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak serwisować terminal płatniczy?

24 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Terminal płatniczy to dzisiaj niezbędny sprzęt w sklepie, restauracji. Coraz więcej klientów korzysta z operacji bezgotówkowych, brak terminala płatniczego lub niedziałający sprzęt może ich więc zniechęcić do zakupów.



Serwis terminalu płatniczego - dlaczego taki ważny?



Terminal płatniczy to sprzęt umożliwiający szybkie i bezproblemowe dokonywanie płatności bezgotówkowych. Dzisiaj to rozwiązanie staje się coraz bardziej popularne. Klienci spotykający się z odmową płatności kartą, telefonem czy z pomocą smartwatcha często są bardzo zdziwieni, a brak takiego rozwiązania często traktują jako argument przemawiający za rezygnacją z dokonywania zakupów w danym miejscu.

Coraz więcej osób nie nosi przy sobie gotówki, inaczej więc jak z pomocą karty nie jest w stanie zapłacić za zakupy. Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego Polska Bezgotówkowa ma na celu pomóc przystosować się większej grupie, szczególnie małych przedsiębiorców do tej zmiany. Jednym z kluczowych elementów wdrożenia jest instalacja terminali płatniczych. Warto jednak od samego początku zatroszczyć się nie tylko o ich zakup i instalację, ale i gwarancję, że serwis terminali płatniczych będzie przebiegał w odpowiedni sposób. Takie rozwiązanie gwarantują między innymi polskie ePłatności.

Terminale płatnicze - jak zadbać o odpowiedni serwis?



Jak serwisować terminal płatniczy? Przede wszystkim zadbać należy o odpowiedniego dostawcę sprzętu i technologii. Przyjmowanie płatności jest kluczowe, aby było możliwe, niezbędny jest stale działający, sprawny sprzęt. Warto więc zwrócić uwagę nie tylko na to, ile kosztują terminale stacjonarne czy mobilne albo jaka jest wysokość prowizji, ale jaka obsługa jest oferowana w ramach umowy i czy obejmuje awarię urządzenia i pomoc w jej usunięciu. Od zakresu umowy zależy czy centrum obsługi klienta szybko będzie reagować na zgłoszenie, w jakim czasie pojawi się serwisant i serwis będzie objęty pełnym dofinansowaniem, czy trzeba będzie w związku z naprawą ponosić dodatkowe koszty. 

Jak wybrać dostawcę terminala płatniczego? Na co zwrócić uwagę?

 
Najczęściej zadawane pytania obejmują z reguły ceny terminali, wysokość prowizji, warto jednak pamiętać, aby zapytać także:

  • o okres trwania umowy, możliwość jej przedłużenia lub wcześniejszego rozwiązania bez dodatkowych kosztów,
  • koszty ponoszone przez okres trwania umowy (czy przedsiębiorca płaci za dzierżawę, czy naliczana jest prowizja od transakcji),
  • kto i jak przeprowadza instalację oraz profesjonalny serwis terminali płatniczych (czy związane są z tym dodatkowe opłaty).

Każdy specjalista od płatności bezgotówkowych zwraca zaś uwagę na to, że przedsiębiorca, który chce mieć pewność, że terminal będzie działał, a w razie problemów sprzęt będzie profesjonalnie naprawiony, powinien zwrócić uwagę, czy w ofercie dostawcy rozwiązań znajdują się:

  • instalacja, deinstalacja, wymiana (jeśli zajdzie taka potrzeba) terminala płatniczego,
  • parametryzacja terminala POS,
  • kontrola poprawności działania terminala po jego podłączeniu,
  • wsparcie przy integracji terminala z wykorzystywanymi urządzeniami fiskalnymi,
  • serwis terminala polegający na kontroli poprawności jego funkcjonowania.

Bardzo istotne jest, aby w ramach umowy z operatorem płatności przedsiębiorca miał gwarancję, że za instalację i wdrożenie rozwiązań związanych z płatnościami odpowiadają fachowcy, specjaliści w zakresie urządzeń służących do płatności bezgotówkowych. Na polskim rynku nadal nie brakuje operatorów, którzy kuszą przede wszystkim niską ceną urządzenia, nie gwarantują jednak właściwego poziomu obsługi przy instalacji terminala lub usuwaniu awarii sprzętu. 
Terminal to urządzenie, bez którego niemożliwe jest realizowanie płatności kartą, telefonem, smartwatchem. Zanim więc podejmiesz decyzję, kto ma dostarczyć ci urządzenie i odpowiednie oprogramowanie, dokładnie przyjrzyj się ofertom i zakresowi usług oferowanych w ramach umowy.

Czy zawsze trzeba zamawiać naprawę terminala płatniczego?



Terminal może czasami sprawiać problemy w sprawnym korzystaniu z niego. Na szczęście nie zawsze oznacza to problem na tyle poważny, że wymagałby on pomocy ze strony specjalisty. Czasami wystarczy sprzęt jedynie zrestartować przez odłączenie od źródła zasilania. Procedurę taką można przeprowadzić, jeśli:

  • dojdzie do zawieszenia terminala,
  • wystąpi brak jakiejkolwiek odpowiedzi ze strony sprzętu, 
  • pojawi się problem z połączeniem terminala z siecią,
  • niemożliwe okaże się zamknięcie dnia.
 
W wielu z tych przypadków odłączenie terminala od źródła energii i podłączenie go po pół minuty w zupełności wystarcza, aby rozwiązać problem. Jeśli jednak działanie to nie przyniesie skutku, należy zgłosić problem do obsługi klienta właściwego operatora. Często zdalne instrukcje ze strony doradcy pomagają skutecznie uporać się z awarią. Zdarza się jednak (na szczęście coraz rzadziej), że konieczna okazuje się interwencja fachowca. Zanim jednak ją zamówimy, warto się także upewnić, czy nie doszło do jakiejś globalnej awarii systemów organizacji płatniczych. Rzadko, ale się one jednak zdarzają. 

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Opinie

Najczęściej czytane