• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak skasować bilet, gdy nie działają kasowniki?

Mateusz, czytelnik Trojmiasto.pl
5 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Co zrobić, gdy wszystkie kasowniki w tramwaju są zablokowane? Co zrobić, gdy wszystkie kasowniki w tramwaju są zablokowane?

Co zrobić, gdy chcesz skasować jednorazowy bilet, a w tramwaju zablokowane są wszystkie kasowniki? Czekać, wysiadać, zgłosić problem motorniczemu? Czy taka jazda na gapę nie z własnej winy w razie kontroli grozi mandatem?



W jaki sposób kupujesz jednorazowe bilety?

Problem z zablokowanymi kasownikami dotyczy szczególnie dwuczłonowych składów starszego typu jeżdżących na Stogi czy Brzeźno. We wtorek na linii nr 3 jadącej po południu ze Stogów do Brzeźna zablokowane były wszystkie trzy kasowniki. Nasz czytelnik dopytuje, co należy zrobić w takiej sytuacji?

Czy jazda bez skasowanego biletu grozi mandatem, tak jak w przypadku, gdy chcemy go kupić u motorniczego, a okazuje się, że już wszystkie sprzedał?

"We wtorek po południu jechałem "3" z centrum w kierunku Brzeźna. Wsiadłem do drugiego wagonu i chciałem skasować bilet. Niestety wszystkie trzy kasowniki były zablokowane. Myślałem, że to tylko chwilowy problem, więc stanąłem w pobliżu i obserwowałem czy czerwona kontrolka zgaśnie i będę mógł skasować bilet. Nic takiego nie nastąpiło przez całą moją trasę. Zastanawiam się, co by było, gdyby na którymś z przystanków do tramwaju weszli kontrolerzy. W innym przypadku np. gdy chciałbym kupić bilet u motorniczego, a on by ich nie miał, bo już wszystkie sprzedał - dostałbym mandat, bo to na mnie jako pasażerze spoczywa obowiązek posiadania ważnego biletu. A jak to wygląda w przypadku zablokowanych kasowników? Mam wysiadać, biec do drugiego składu, czekać na odblokowanie? Może redakcja będzie umiała rozwiać te wątpliwości i zapyta w ZKM czy ZTM czy taka jazda na gapę nie ze swojej winy nie grozi mandatem?" - zastanawia się pan Mateusz.
O wyjaśnienia poprosiliśmy Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku.

- Pasażer powinien niezwłocznie powiadomić kierującego pojazdem o tym, że nie działają kasowniki oraz zanotować nr linii, nr pojazdu i godzinę ujawnienia awarii, w celu ewentualnego wyjaśnienia w przypadku kontroli biletowej. Kierujący pojazdem powinien przyjąć zgłoszenie od pasażera, na przystanku końcowym powinien sprawdzić kasowniki odnotowując ten fakt w karcie drogowej, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości powinien poinformować o powyższym odpowiednie służby operatora, gdyż to właśnie operator odpowiada za stan techniczny kasowników. Na szczęście awarie kasowników zdarzają się bardzo rzadko - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
- Czynność kontroli biletowej poprzedzona jest zawsze skasowaniem kontrolki przez kontrolerów w celu ustalenia kodu kasownika. Kontroler, który stwierdzi niedziałające kasowniki w danym pojeździe, odstępuje od wystawienia pasażerowi, który z powodu awarii nie skasował biletu jednoprzejazdowego, wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej za przejazd bez ważnego biletu. Warto jednak pamiętać, by osoby posiadające bilet czasowy, w trakcie obowiązywania którego zmieniają środek transportu, upewniły się, czy ich bilet jest poprawnie skasowany. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy zawsze spisać nr pojazdu i nr linii, w którym bilet został skasowany. Opisy prawidłowych wydruków biletów z kasowników dostępne są na naszej stronie internetowej - dodaje Gołąb.
Reasumując - warto pamiętać, że to pasażer jest pierwszym "kontrolerem" własnego biletu. I jeśli stwierdzi, ze biletu nie można skasować bądź figuruje na nim błędny wydruk, powinien bez wahania zgłosić to kierującemu pojazdem, a także na wszelki wypadek zapisać sobie nr linii i wozu.
Mateusz, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • A co zrobić jak nie ma kasowników bo pourywali je kibice

    Mam mieć swój kasownik?
    I co mam tobic jaki chwyt jak leze z kanarem juz na ziemi?

    • 8 5

  • (2)

    Tramwaje linii nr 12 psują się coraz częściej, w efekcie i 10 nie kursuje, dlaczego awarii jest z każdym m-cem więcej?

    • 10 0

    • Prawda, czy tak musi być?

      • 2 0

    • puścić autobusy Kartuską!

      • 1 0

  • Najlepiej jest

    -Jeden ząb do kasowania biletów zoatawić

    • 2 0

  • Ja jezdze zawsze na starym bilecie! (3)

    Zasada 1 - jak Cię sprawdzają to musisz miec ten bilet lekko nadbrudzony kałem..Każdy kanar rezygnuje ze sprawdzenia!

    • 9 4

    • Forum radunia ty pewnie jeździsz na tym tekturowym z pkp z dziurka w środku

      A to nie ta forma lokomocji.
      Z pralni na wale sie urwałeś?
      Czy z kina kosmos skoczyłeś na glówkie?

      • 2 0

    • Ty cały jesteś lekko (1)

      • 0 0

      • ...nadbrudzony kałem.

        • 0 0

  • W każdej sytuacji trzeba mieć przy sobie notatnik i długopis, aby "zanotować nr linii, nr pojazdu i godzinę" (1)

    Już widzę kilkadziesiąt osób w wagonie zapisujących skrzętnie te rzeczy w swoich notesikach (ewentualnie co młodsi na komórkach), po czym walących masą do pierwszego wagonu, aby poinformować o tym motorniczego.
    Teoria jak zwykle odklejona od rzeczywistości.
    Motorniczy przed ruszeniem w trasę powinien sprawdzić kasowniki tak, aby maksymalna strata ograniczała się do jednego kursu.
    Skoro kasownik "sam wie", kiedy jest zablokowany, to powinna istnieć możliwość odczytania ostatnich okresów blokady przed operatora albo nawet kontrolera i po sprawie.

    • 25 1

    • wadliwe - drukujące miniony czas kasowniki - metoda na dodatkowy zarobek ZTM

      Już trzeci raz w tym miesiącu kasownik wydrukował mi nieaktualną - wcześniejszą datę i godzinę. Za pierwszym razem kanar nie uwzględnił tłumaczenia i kara. W pouczeniu - powinienem zawiadomić kierowcę, skasować drugi (trzeci .. piąty) i ubiegać się o zwrot. Jak nie masz zapasowych biletów lub kasy to wypad. Zapłaciłem, bo szkoda mi nerwów i od przyszłego sezonu przesiadam się na rower. Chcą żeby kupować okresowe i więcej zarabiać.

      • 0 0

  • nowy sposób kasowania biletów (1)

    nie którzy nie potrzebują kasowników i biletów papierowych bo kasują bilety siedząc na siedzeniu i puszczają bąki i czym bardziej "pachnie" to wtedy wiadomo jaki długi bilet skasował

    • 3 2

    • Kiedys nie bylo tylu śmierdzieli!

      To słoiki się nie myją w domach bo taniej w pracy a z rana cuchnie jełop!
      Tfuuuu k... go mać!
      Śmierdziele na pole krowy paść

      • 1 3

  • zębami kasowac i już..

    Dac dziewczynie by nadgryzla bilet,
    Jeśli jest się samemu to niestety samemu nadgryzć by był znak jakiś, a jeśli ma się sztuczne zęby lepiej nie bo szczeka wypadnie i inni pasażerowie ze strachu wysiądą.
    Żeby zwiększyć kasowalnosc biletów Renoma i kierowca autobusu ,trolejbusu (Sopot,Gdynia), tramwaju, powinni zadbać o darmową kawę lub herbate bez cukru.

    • 3 1

  • Niewyrazna data (1)

    Mi kiedyś krzywo się skasował podeszłam do kierowcy spytalam co teraz a,on nie moja wina ... Skasowalam jeszcze raz na szczęście kanarow nie było. Kiedyś przy starych kasownikach kierowca sam napisał i dał podpis, nawet w awarii gdy jeździł autobus co dwie godziny ;)

    • 7 1

    • kiedys to byl 131

      Pani kochana

      • 2 1

  • Posiadam swój kasownik zza pazuchą!

    Kasuję kiedy chcę i jak chcę! Taki trochę wiekszy niz mój tablet..

    • 3 4

  • PRECZ Z BANDYTAMI Z RENOMY (2)

    !!

    • 8 4

    • Kiedy bedzie mozna zarobić za kasowanie? Ale kanarów

      Się pytam ja.

      • 0 1

    • Kasuj bilety, nie będziesz miał z nimi problemu.

      A jeśli potrafią dać się złodziejom we znaki, to tym lepiej.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane