- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
Nocami malują pasy na jezdniach
Pracują w nocy przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Za pomocą malarek ręcznych i samobieżnych odświeżają znaki na 300 gdańskich ulicach, na powierzchni ok. 70 tys. m kw.
W drugiej kolejności prace będą prowadzone na ulicach Głównego Miasta, we Wrzeszczu, w Oliwie, na Oruni, Chełmie, Ujeścisku oraz Jasieniu. Ponadto odmalowane zostanie oznakowanie w miejscach wskazanych przez Komisję Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego, m.in. przejścia dla pieszych znajdujące się w pobliżu gdańskich szkół.
Pracują od wieczora do rana
Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu, ekipy odpowiedzialne za malowanie pasów na gdańskich ulicach pracują tylko w nocy w godz. od 20 do 6 rano. Postęp prac uzależniony jest od warunków atmosferycznych - temperatura malowanej powierzchni powinna wynosić powyżej 5 st. C. Nie ma mowy o malowaniu podczas deszczu, a że w maju pogoda jest w kratkę, to i prace niestety nieco się opóźniają.
W Gdańsku do wykonania prac ekipy wykorzystują dwa rodzaje malowarek: samobieżną i ręczną. Malarka samobieżna wykorzystywana jest do malowania linii segregacyjnych oraz krawędziowych. Urządzenie sterowane jest komputerowo, a pistolety natryskowe włączają się i wyłączają w sposób automatyczny.
Z kolei do malowania tzw. elementów drobnych, czyli m.in. przejść dla pieszych, strzałek czy linii zatrzymań, wykorzystuje się malarkę ręczną.
Dwa lata nauki malowania
- Operator obsługuje sterownik-komputer odpowiadający za długość i rodzaj linii, a jednocześnie jest kierowcą urządzenia i ma bezpośredni wpływ na ich proste wykonanie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Umiejętność odpowiedniego aplikowania farby nabywa się wraz z liczbą wymalowanych znaków na jezdni. Przeważnie trwa to około dwóch lat. Przez cały ten okres pracownik uczy się pod okiem doświadczonego operatora nie tylko obsługi malowarki, ale także umiejętności czytania projektów organizacji ruchu czy też trasowania znaków na jezdni. Trasowanie jest to wyznaczenie miejsc, w których będą pomalowane linie wydzielające pasy ruchu i inne elementy oznakowania poziomego.
Do malowania nawierzchni bitumicznej oraz betonowej używa się specjalnej farby wykonanej na bazie żywicy akrylowej z dodatkiem rozpuszczalników organicznych. Farba charakteryzuje się białą barwą oraz dużą trwałością i odpornością na ścieranie. Czas schnięcia farby, gdy temperatura nawierzchni ma 10 st. C. wynosi od 20 do 30 minut.
- Trwałość oznakowania uzależniona jest od natężenia ruchu na danej ulicy. Ta ścieralność jest dużo większa na głównych drogach, którymi porusza się także komunikacja miejska - kończy Magdalena Kiljan.
Miejsca
Opinie (90) 4 zablokowane
-
2019-05-19 16:52
Bieda farba
Szkoda tyko za miasto zamawia malowanie najtańsza farba który po roku trzeba na nowo malować .
- 3 0
-
2019-05-19 17:09
A to ciekawe, bo farby na jezdniach szybko się ścierają i są śliskie - piesi i skutery oraz rowery wpadają na nich
w poślizg, zwłaszcza jak popada deszcz lub śnieg.
- 4 0
-
2019-05-19 17:23
Ale kolega też powinien mieć maseczkę, bo wdycha chemię. Do tego powinni mieć okulary robocze typu gogle. Oczy też ważne.
- 2 0
-
2019-05-19 19:08
z ulicy Łagiewniki na Doki nie da się spokojnie przejść, ruch pieszych duży a pasów nie ma
- 0 0
-
2019-05-19 19:08
malowanie pasow
Bardzo prosze o malowanie pasow i przwjsc dla pieszych ul. matejki we wrzeszczu.Dzisiaj o malo co nie doszlo do wypadku na skrzyzowaniu ul.Wassowskirgo i Matejki Tu nie wiadomo czy sa pasy czy solno przechodzic czy nie
- 1 0
-
2019-05-19 19:40
Proponuję inny sposób malowania (1)
Zamiast malować pasy przejścia dla pieszych tak jak dotychczas, proponuję malować je inaczej. Tylko zaznaczyć miejsce dla pieszych dwoma prostopadłymi pasami, bez wypełniania tej powierzchni poprzecznymi pasami (tak jak obecnie zaznacza się przejazd dla rowerów na trasie ścieżki rowerowej przecinającej jezdnię, biegnący obok przejścia dla pieszych). Dzięki temu piesi nie będą ślizgać się na tej nieszczęsnej farbie a przy okazji malowanie pasów będzie tańsze - mniejsze zużycie farby i krótszy czas malowania.
- 2 0
-
2019-05-20 00:18
Słusznie. Tak na Zachodzie maluja. Pomalowane zarysy, za to dokladnie i zawsze widocznie. I nie ma problemow z przechodzeniem dla pieszych i zauwazaniem przejscia dla kierowcow.
- 0 0
-
2019-05-20 08:20
A czy malowanie odbywa się farbą bezpieczną dla jednośladów czy taką jak zwykle?
- 0 0
-
2019-05-29 09:01
Przejazd przez próg z określonej znakiem prędkością...
... nie wystarczy. Chcę zwolnić na garbie do 5 km/h i mam do tego prawo.
- 0 0
-
2019-05-29 09:19
na ile czasu wystarczy takie malowanko ? (1)
- 0 0
-
2019-05-30 18:38
Jak farba plakatowa, to do najblizszego deszczu
- 0 0
-
2019-05-29 17:06
malowarka czy malarka
:) chyba ktoś tu się nie potrafi zdecydować, w temacie jedno w treści drugie, malarki lepiej niech malują pejzaże...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.