• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka może być metropolia roku 2030?

Krzysztof Koprowski
27 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jaka powinna być trójmiejska metropolia przyszłości? Dzisiaj kształtujemy jej przyszły wygląd m.in. poprzez przebudowę rejonu dworca kolejowego we Wrzeszczu (nz.). Jaka powinna być trójmiejska metropolia przyszłości? Dzisiaj kształtujemy jej przyszły wygląd m.in. poprzez przebudowę rejonu dworca kolejowego we Wrzeszczu (nz.).

Przyszłość rozwoju cywilizacji już dzisiaj drzemie w potężnych aglomeracjach i metropoliach, w których skupia się działalność gospodarcza. Nad przyszłością polskich metropolii, w tym Trójmiasta, dyskutowano przez dwa dni w ramach kongresu Miasto Plus.



Co powinno stanowić priorytet działań w zakresie rozwoju metropolii?

W kongresie, który odbył się w centrum targowym Amber Expo oraz w PGE Arenie, wzięło udział pół tysiąca uczestników, wśród których byli przede wszystkim urbaniści, architekci, samorządowcy oraz ludzie mediów. Dyskusje dotyczyły gospodarowania przestrzenią miejską, zarządzania miastem, innowacyjnej gospodarki, przestrzeni komunalnej miasta oraz jakości życia w mieście.

Właśnie o jakości życia rozmawiali uczestnicy panelu pt. Dlaczego warto mieszkać w Gdańsku? Wbrew tak postawionemu pytaniu, dyskusja wcale nie była łaskawa dla władz miasta, a w zasadzie - Trójmiasta. Rozmówcy zwracali uwagę, że miasta muszą ze sobą lepiej współpracować przy pozyskiwaniu inwestorów nie z Polski, lecz z Europy czy nawet całego świata. Tradycyjnie zwracano też uwagę, że zbyt wiele jest zbędnych podziałów w ramach Trójmiasta.

- Obraz życia w Gdańska wcale nie jest taki różowy. Być może żyje nam się lepiej niż w Warszawie, ale to nie znaczy, że mieszkańcy innych polskich miast wybiorą właśnie Gdańsk jako miejsce do życia - przestrzegał Maciej Krupa, gdański radny i pomysłodawca debaty o jakości życia w Gdańsku.

Co waszym zdaniem trzeba zmienić, by podnieść jakość życia w Trójmieście? Piszcie w komentarzach pod artykułem.

- Podczas kongresu poznaliśmy opinie ekspertów, ale chcemy też poznać oczekiwania mieszkańców - zapewnia Tomasz Drozdowski, zastępca dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej gdańskiego magistratu.

Podczas kongresu sporo ich wyartykułowano, ale w większości zgłaszali je studenci, stanowiący poza ekspertami najliczniejszą grupę wśród uczestników spotkań.

Na ważny udział społeczeństwa w tworzeniu aglomeracji zwracał również w kontekście organizacji Euro 2012 Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Ta impreza wprowadziła kapitał społeczny na zupełnie inny poziom. Pomagali nam wolontariusze, a więc coś, czego wcześniej nie było. Ponadto nauczyliśmy się również rozmawiać z różnymi instytucjami, a także z kibicami.

Dyskusje mają posłużyć znalezieniu drogi rozwoju Gdańska jako aglomeracji nowoczesnej, innowacyjnej, a przede wszystkim wyjątkowej na tle innych. Takie zadanie stawiają sobie uczestnicy kongresu, biorąc pod uwagę perspektywę wbrew pozorom niezbyt odległą, bo rok 2030.

- Powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytania: Jak mamy zasób, który odróżnia nas od innych? Czy mamy do zaproponowania coś wyjątkowego? Dopiero na tym budować swoją specyfikę. Jak to uczyniły wcześniej Szanghaj czy Paryż - namawiał prof. Dariusz Filar, ekonomista i były członek Rady Polityki Pieniężnej.

Zobacz też:
Metropolia potrzebuje spójnej wizji planistycznej
Nowoczesne miasto musi rozwijać się do wewnątrz

Wydarzenia

Zarządzanie metropoliami XXI wieku

wykład, konferencja

Opinie (155) 2 zablokowane

  • czy w 2030 nadal bedzie wiadukt przy Okopowej? (1)

    oto jest pytanie do wrozbity macieja

    • 10 0

    • warto się zastanowić co będzie jeśli go nie będzie

      nie ma prostych rozwiązań, są tylko inteligentne wybory. Miasto albo dla ludzi, albo dla samochodów.

      • 0 2

  • napewno nie inwestycja w biurowce

    • 0 3

  • CENTRUM KOMUNIKACYJNE!!! (3)

    Biorąc pod uwagę na przykład Kraków, gdzie niedługo oddadzą do użytku gigantyczny kompleks łączący pętle Autobusową, Szybkie Tramwaje, Tramwaje, Pociągi, PKS oraz Centrum Handlowe siecią budynków usługowych, tuneli z siecią informacyjną w kilku językach... itd...

    Biorąc to pod uwagę, nasz, Gdański węzeł komunikacyjny (PKS, PKP i Centrum Handlowe) jest w OPŁAKANYM STANIE!!!

    • 2 0

    • to że jest nie znaczy że w 2030 roku będzie w takim stanie

      po co tracisz czas na zawracanie głowy? Nie ośmieszaj się.

      • 0 0

    • Pomyliło ci sie z Poznaniem w Krakowie nic takiego nie budują

      • 0 0

    • W Krakowie od dawna istnieje coś takiego i jest podawane jako antyprzykład. Galeria handlowa zdominowała funkcje dworca, przez co pasazerowie musza się przeciskać między galeriankami. Do tego fatalnie zaprojektowano ciągi piesze.

      • 1 0

  • Człowiek roku 2012 !

    W tej dyskusji punktem odniesienia powinna być myśl Vice Prezydenta o wyższości kultury człowieka białego.
    I z tego wynikać powinny dalsze przemyślenia.Jeśli taki pogląd jest punktem wyjścia to sukces cywilizacyjny murowany.

    • 0 2

  • W 2030 roku Trójmiasto będzie wyludnione jak miasteczko Prypiat obok

    Czarnobyla. No pozostanie kilku starców błąkających się po opustoszałych ulicach

    • 9 3

  • Światowa czołówka

    W 2030 w ramach funduszy UE wysypisko w Szadułkach otwiera filie na monicaku, Pol-Service spalarnie przy wejściu do Portu Gdyńskiego, a sztuczny stok narciarski z Wiślinki w połowie zostaje przeniesiony do Parku Oliwskiego. Metropolia trójmiejska przebojem wyrasta na światowego lidera - cancer leader

    • 8 1

  • do 2030

    do 2030 zeby wspólny bilet byNKWD transport publiczny ok?

    • 0 2

  • "zeby był wspólny bilet"- miało być. co za fatalne przejezyczonko;)

    • 0 0

  • Myślenie wspólne jest konstruktywne, tylko ta żałosna "urzędnicza metropolia" śmieszy

    bo metropolią nie jest, tylko w urzędniczych papierzyskach i stołkach. Trójmiasto jest wspaniałą konurbacją i tyle.

    • 5 2

  • do 2030

    Czy do 2030 roku postanie jakieś połączenie nocne BANINA z Gdańskiem !?

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane