• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaki będzie Gdańsk przyszłości? Cztery wizje Instytutu Kultury Miejskiej

as
13 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Choć zapowiadane w Gdańsku oceanarium nie powstanie, to pewne jest, że miasto będzie się rozwijać. Pytanie brzmi tylko - w jakim kierunku? Choć zapowiadane w Gdańsku oceanarium nie powstanie, to pewne jest, że miasto będzie się rozwijać. Pytanie brzmi tylko - w jakim kierunku?

Społecznoczułe megapolis lub technium, kooperatywna homeostaza i błękitna autonomia - to cztery scenariusze przyszłości Gdańska opracowane przez Instytut Kultury MiejskiejInfuture Institute Natalii Hatalskiej. Z jakimi wyzwaniami mierzyć się będzie ich zdaniem Gdańsk i jego mieszkańcy w perspektywie najbliższych 50 lat?



Scenariusze przyszłości to narzędzia strategiczne wykorzystywane w wielu branżach i sektorach, również w zarządzaniu miastami.

W trakcie kilkumiesięcznego procesu badawczego, w który zaangażowani byli zarówno eksperci, urzędnicy, jak i mieszkańcy Gdańska (w tym społecznicy, artyści i dzieci), zdefiniowano najważniejsze wyzwania dla miast w skali globalnej, a następnie umieszczono je w kontekście Gdańska.

Efektem i podsumowaniem wszystkich etapów badania są cztery scenariusze przyszłości, które określono jako:

  • Społecznoczułe technium,
  • Pogrążone megapolis,
  • Kooperatywna homeostaza
  • Błękitna autonomia


- Naszym celem we wspólnym badaniu foresightowym (metoda strategicznego przewidywania pozwalająca na przygotowanie się do nadchodzących zmian) jest przyjrzenie się zjawiskom globalnym, które są mniej lub bardziej nieuniknione, takie jak kryzys klimatyczny, konflikty społeczne czy polityczne, łamanie praw człowieka - tłumaczy Aleksandra Szymańska, dyrektor Instytutu Kultury Miejskiej.
Czytaj także: Instytut Kultury Miejskiej świętuje 10. urodziny

Twórcy raportu przeciwdziałanie niekorzystnym trendom widzą w budowaniu wspólnot, uwspólnieniu wartości, budowaniu relacji.

- To kluczowe wyzwanie także dla kultury, w mikroskali to działalność, którą Instytut Kultury Miejskiej prowadzi lokalnie i w skali Gdańska. Na co dzień korzystamy z analiz trendów badanych przez infuture.institute - chcieliśmy zmierzyć się z wyzwaniami przyszłości. Tak rozumiemy działanie w duchu odpowiedzialności instytucji publicznej - przekonuje Aleksandra Szymańska.
Wśród obszarów zbadanych przez autorów raportu przyszłości znalazły się m.in.: praca, pieniądze, ekonomia, budynki, dom, relacje, władza system, społeczność, bezpieczeństwo, klimat, środowisko, natura, jedzenie, edukacja, zdrowie, medycyna, technologie, innowacje, transport mobilność i infrastruktura.

Scenariusz nr 1 - Społecznoczułe technium



Gdańsk w 2070 roku to połączenie koncepcji znanego z przeszłości modelu miasta relacyjnego (np. Berlina w latach 80. XX wieku) z technologicznym megapolis. Miasto to napędzają technologie. Jest inkluzywne i odporne na kryzysy - gotowe do adaptacji i rozwoju.

Sztuczna inteligencja z jednej strony zapewnia mieszkańcom poczucie bezpieczeństwa, z drugiej zaś, poprzez otwarty dostęp do danych, sprawia, że zmienia się sposób postrzegania prywatności. Rośnie zaufanie społeczne, ale znika poczucie anonimowości. Mieszkańcy mniej obawiają się zagrożeń w świecie fizycznym. Miasto jest stale monitorowane. Odpowiednie służby natychmiastowo reagują na sytuacje zagrażające bezpieczeństwu.

W tym scenariuszu miasto staje się inteligentnym, żywym bytem, który pełni rolę opiekuna znającego potrzeby mieszkańców i stawiającego ich potrzeby w centrum.

Miejska gospodarka wodna funkcjonuje w oparciu o system miasta-gąbki. Dzięki odpowiedniej infrastrukturze - zastosowaniu betonu jamistego (materiału o dużej porowatości), budowaniu zielonych dachów, woda deszczowa zostaje zatrzymana i oczyszczona. Zielona infrastruktura zarządzana jest przez inteligentne systemy.

Większość przestrzeni zielonych w mieście to parki, w których rosną drzewa owocowe i warzywa. Zapewniają otwarty dostęp do świeżej żywności dla mieszkańców i traktowane są jako dobro wspólne.

Woda i powietrze oczyszczane są przez filtry podłączone do infrastruktury Internetu rzeczy.

Za pielęgnację i nawadnianie roślin w parkach odpowiedzialne są drony i roboty.

Scenariusz nr 2 - Pogrążone megapolis



Miasto funkcjonuje w warunkach katastrofy klimatycznej. Ekstremalne zjawiska pogodowe, długie susze, ulewne deszcze, huragany i fale upałów stają się codziennością, co wpływa na całą miejską infrastrukturę.

Technologie wykorzystywane są do budowania miasta kompaktowego i mobilnego (często z wykorzystaniem grafenu, spienionego metalu czy drukowanego w drukarkach 3D szkła metalicznego), które dostosowuje się do dynamicznych zmian meteorologicznych.

Mieszkańcy masowo wszczepiają sobie chipy, które umożliwiają im poruszanie się po mieście (działają niejako jako karty dostępu). W chipach gromadzone są także wszystkie dane mieszkańców, a miasto ma do nich dostęp.

W celu utrzymania porządku i kontroli zachowania mieszkańców na ulicach miast, kamery termowizyjne i roboty bazujące na technologii rozpoznawania twarzy oraz sztucznej inteligencji odczytują emocje mieszkańców oraz nastroje społeczne.

Ludzie komunikują się z urządzeniami dzięki interfejsowi mózg-komputer. Stanowi to jednak ogromne zagrożenie dla cyberbezpieczeństwa.

Dochodzi do przypadków przejmowania urządzeń oraz inwigilacji myśli przez władze oraz gigantów technologicznych.

Od lat wzrasta odsetek osób starszych, spada liczba urodzeń. Mówi się o pladze niepłodności. Wzrasta też liczba gospodarstw bezdzietnych i jednoosobowych.

Smog mechaniczny i cyfrowy ("zanieczyszczenie" światłem i hałasem) sprawiają, że jakość powietrza w mieście jest radykalnie zła.

Ze względu na ocieplenie klimatu jest coraz mniej tlenu. Ludzie masowo zapadają na choroby układu oddechowego. Otoczenie przybiera szary kolor.

Drapacze chmur i masowa urbanizacja - czy taka czeka nas przyszłość? Drapacze chmur i masowa urbanizacja - czy taka czeka nas przyszłość?

Scenariusz nr 3 - Kooperatywna homeostaza



Gdańsk w 2070 roku jest skoncentrowany na społeczności, która nim zarządza. Wszystkie decyzje podejmuje się zbiorczo. Specjalne systemy oraz narzędzia głosowania i dyskusji umożliwiają bezpieczne wyrażenie opinii.

Mieszkańcy mają siłę sprawczą i realny wpływ na działania miejskie oraz zmiany zachodzące w okolicy.

Część żmudnej pracy przejęły roboty i inteligentne technologie. Mieszkańcy mają więcej czasu na realizowanie swoich pasji. Powstają wspólnoty spożywcze i pracownicze.

Najpopularniejszym modelem transakcji jest wymiana, a pojęcie kredytu na dobre przestało funkcjonować.

Gdańsk od niedawna jest neutralny klimatycznie. Niepokoje i konflikty społeczne doprowadziły do przemodelowania strategii opartej dotąd na posiadaniu w strategię wymiany.

Miasto rozwija się w myśl koncepcji wsiowienia, czyli budowania miast przyjaznych środowisku i społecznie odpowiedzialnych.

Przestało funkcjonować pojęcie własności. Świadomość minionych i nadciągających kryzysów sprawia, że mieszkańcy wolą mieć dostęp do produktów i usług niż je posiadać. Modele subskrypcyjne obowiązują w każdym aspekcie życia - pracy, nauce, zdrowiu, mieszkalnictwie.

Dominują kooperatywy mieszkaniowe, czyli miejsca, gdzie pod jednym dachem mieszka grupa osób czy rodzin, wspólnie zarządzając przestrzenią.

Mieszkańcy są coraz bardziej elastyczni i szybko adaptują się do zmian. Miasto jest kompaktowe i elastyczne.

W zależności od pory dnia, partery budynków pełnią funkcję handlową lub mieszkalną. Budynki często przyjmują także formę mobilnych modułów i mogą być przekształcane w zależności od potrzeb mieszkańców.

Scenariusz nr 4 - Błękitna autonomia



Ze względu na zagrożenie zalaniem Gdańsk stopniowo przenosi się w głąb lądu. Trwają prace nad innowacjami w zakresie budowania miast pod wodą.

Gdańsk dąży do bycia wodnym miastem, autonomicznym energetycznie. Wszystkie mieszkania wyposażone są w systemy zbierania i ponownego wykorzystywania wody szarej.

Dostęp do wody pitnej nie jest równo dystrybuowany. W związku z tym rosną niepokoje i walki społeczne. Mieszkańcy wymagają od władzy równomiernej dystrybucji i dostępu do wody.

Następuje wzrost nierówności społecznych i ekonomicznych. W mieście coraz więcej jest tzw. niewidzialnych - osób żyjących poza systemem, na marginesie życia miejskiego.

Fale morskie stanowią główne źródło energii odnawialnej. Żywność jest oparta o hodowlę na wodzie (przemysłowa uprawa makroglonów i roślin). Poszukuje się alternatywnych źródeł białka - takich, które w procesie produkcji nie wymagają dużego zużycia wody.

Miasto zostaje stopniowo odbetonowywane, zyskując przestrzeń dla nowych gatunków roślin odpornych na suszę.

Ze względu na susze i upały jednym z celów architektury miejskiej jest tworzenie cieni. Budynki są wysokie i jasne, przez co promienie słoneczne odbijają się od nich, spowalniając proces ich nagrzewania.

Jedną z wizji przyszłości jest Gdańsk, który dąży do bycia wodnym miastem - autonomicznym energetycznie. Jedną z wizji przyszłości jest Gdańsk, który dąży do bycia wodnym miastem - autonomicznym energetycznie.
PEŁNY RAPORT GDAŃSK PRZYSZŁOŚCI TUTAJ

Metodologia


Nadzór merytoryczny nad projektem pełniła Natalia Hatalska, za koordynację odpowiedzialni byli Aleksandra Kulińska, Marek Gawdzik, Natalia BrylowskaMagdalena Pałka.

Tekst i realizację badań wykonali Aleksandra Kulińska, Zuza BoneckaMonika Jaskulska, Aleksandra Trapp. Redakcja tekstu i korekta Ola Halicka, opracowanie graficzne i ilustracje Ada Zielińska, komunikacja Olga Jankowska, Marta Bańka, Martyna GutowskaMagdalena Nestorowicz. Prace na stworzeniem projektu trwały rok. Całkowity koszt realizacji badań wyniósł 47 tys. zł.

Quiz Trójmiasto kiedyś i dziś Średni wynik 56%

Trójmiasto kiedyś i dziś

Rozpocznij quiz
as

Miejsca

Opinie (356) ponad 20 zablokowanych

  • znajac to towarzysztwo o lewicowo-anarchistycznym odchyleniu (6)

    jedyna wizja to przejscia naziemne przejscia naziemne przejscia naziemne

    • 81 13

    • znamy tych konfederatów przyspawanych mentalnie do foteli samochodów (3)

      pseudobezkolizyjne skrzyżowania i wielopasmowe pseudoautostrady miejskie stojące w korkach a przestrzenie między budynkami wyglądające jak komis samochodowy. Wystarczy pojechać do Rumi - ta wizja już staje się realna.

      • 6 5

      • W brzydkiej rumi mieszkaja ludzie ktorzy radza sobie w zyciu (2)

        A przynajmniej maja zycie. W wizjch ikm mieszkaja pomylency, którzy skończyli tzw. Studia humanistyczne i gdy po 30 dorośli okazało się że nie potrafią nic, co pozwalaloby im być samodzielnym. I tak powstał dom spokojnej młodości ikm.

        • 6 3

        • Oj, chyba zabolało rumiaka (1)

          Jescze dodaj, że Ty znasz życie, nie to co my, którzy mamy pieniądze. Nieudacznik śmieszny :)

          • 1 2

          • Wiesz kto stawia apartamenty w centrum gdanska?

            Sprawdź sobie w krs. Elbląg, Słupsk i kaszuby. Twoje pieniążki to drobne, towarzyszko z ikm :)

            • 0 1

    • (1)

      Jeden pisowski malkontent, kilkanaście wpisów i seryjne łapki w górę w ciągu kilku minut po wpisie. Ty to masz zdrowie, chociaż życie pewnie smutne.

      • 2 8

      • Jak tam w ikm, pensje skoczyly do 2700?

        • 0 1

  • Wizja jest jedną, tęczowa (1)

    Ale nie dopuścimy do tego, jeszcze chwila, padnie ten unijny twór CCCP i wróci wszystko do normy!

    • 72 17

    • A co byłoby dla Ciebie tą normą? PRL czy chaos i bałagan lat 90-tych?

      • 4 6

  • Jak damy się kolejny raz oszukać

    Tej ekipie Pana Adamowicz Dulkiewicz i reszcie to będzie taki jak pomysł gromadzenia plakatów w muzeum z demonstracji. Śmieszny i straszny zarazem.

    • 81 10

  • Uuuu

    Ja to dziś po drinku mam wizję?! Uuuu ale nie będę zdradzać szczegółów (:

    • 53 1

  • Jedna wizja jest niezmienna (9)

    Nie pozwolimy rządzić tu PiSowi i tym podobnym...

    • 49 77

    • Taaak! Za wszelką cenę! (7)

      Nawet za wywóz śmieci po 300zł, brak dróg i chaty po 15 tysi za metr. Byle nie PiS! hehehehe

      • 29 8

      • (6)

        Za śmieci powinniśmy płacić dużo więcej niż dziś, dróg jest aż za dużo. Z mieszkaniami fakt, jest problem, ale rozwiązać go można tylko na szczeblu ogólnopolskim poprzez wprowadzenie mechanizmów wykluczających nabywanie inwestycyjne.

        • 2 17

        • Czyli po prostu komunizm (2)

          Tylko z kogo wybierzecie kgb, które będzie tego raju pilnować?

          • 14 3

          • Komunizm be, 500+ dobre (1)

            Takie to rozumowanie komuchow pisowskich.

            • 1 5

            • Ty sie zdecuduj czy pis to kumunisci czy faszysci

              Bo człowiek nie wie czy szyć flagi brunatne czerwone czy tęczowe:)

              • 3 1

        • hahaha (2)

          dróg jest za dużo, mocne! Oj chłopie czym ty się poruszasz? Hulajnogą, autobusem czy batmobilem?

          • 10 3

          • Fruwa!

            Głupota unosi go w powietrzu!

            • 3 1

          • Widać ze jesteś przyspawany do swojego blachosmroda i nie jesteś w stanie sobie wyobrazić ze można odejść od samochodów i chronić środowisko.

            • 0 1

    • Glupis bardxo.I orzypominam Ci ,ze PiS wygrali. Z PO w ostatnich wyborach!

      • 2 0

  • Gdańsk jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce i Europie, zero nowych dróg, budowy są odkładane, brak pieniędzy (9)

    Jezdnie wiecznie dziurawe, łaty, dziury i wyboje na drogach. Qrna jaka wizja, oni nawet dróg nie potrafią utrzymać nie mówić o budowie dawno potrzebnych!!

    • 96 25

    • Gdansk nie jest przesadnie dobrze zarządzany... (6)

      ...ale z pewnością nie jest zakorkowanym miastem. Taką opinie może wygłosić tylko ktoś, kto nigdy nie jeździł samochodem po żadnym dużym polskim, ani europejskim mieście. Korki w Gdańsku nie umywają się do korków we Wrocławiu, Krakoilwie czy Warszawie, nie mówiąc o wielu miastach Zachodu

      • 18 16

      • 5 miejsce wśród najbardziej zakorkowanych miast! (5)

        Kraków (Traffic Index - 36 proc.), Wrocław (35 proc.), Poznań (31 proc.), Warszawa (31 proc.), Trójmiasto (29 proc.), Bydgoszcz (27 proc.), Szczecin (27 proc.), Lublin (26 proc.)14 sty 2021
        Ktoś kto gada bzdury, że Gdańsk nie jest zakorkowany jest kompletnym ignorantem!

        • 15 3

        • (2)

          Rozwiązaniem nie jest budowa nowych dróg, a zakazy ruchu samochodowego.

          • 5 10

          • same zakazy nie wystarczą, trzeba stawiać na rozwój sieci lokalnej kolei

            wymianę taboru SKM, elektryfikację PKM, budowę SKM do dzielnic Gdańsk Południe, Gdynia Zachód i Gdynia Północ, a także poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji tych linii lokalnej i regionalnej kolei. Oczywiście poprawa częstotliwości połączeń SKM od Pruszcza do Wejherowa - w godzinach szczytu co 5 minut lub częściej.

            • 8 0

          • Gdańsk twierdzi, że nie ma pieniędzy na nowe drogi, a nowe etapy nielicznych budów przeciągają się w nieskończoność

            Brak nowych dróg, zapóźnienia liczone są w latach!

            • 0 0

        • Wysokie miejsce adekwatne do roli i atrakcyjności. Wracaj do Bartoszyc jak się nie podoba.

          • 2 5

        • o ile dane które prezentujesz sa prawdiwe to od kiedy Gdańsk = Trójmiasto?

          korki to masz w Gdyni, która pewnie zawyża wynik całego 3City

          • 0 4

    • najbardziej zakorkowane miasta w Europie to te, które cierpią na nadmiar samochodów

      i wiary w możliwość rozładowania korków przy pomocy budowy wielopasmowych pseudoaustrad miejskich i pseudobezkolizyjnych skrzyżowań tych pseudoautostrad.

      • 3 5

    • Bo rzadził tu Paweł. A typ mial zarzutów wiecej niż mieszkan

      • 4 0

  • My ze szwagrem też mamy różne wizje, zwłaszcza w piątkowe wieczory. Kiedy do nas się zwrócicie o opinię? Kiedy napiszecie o nas artykuł?

    • 67 3

  • Najważniejszy jest zawsze zdrowy rozsądek

    Żadne plany go nie zastąpią.

    • 48 0

  • Z Dulkiewicz to Gdańsk będzie ruiną lub Detroit

    • 81 9

  • Gdańsk niedługo będzie zapadłą dziurą .Nikt nie będzie przyjeżdżał na wakacje nad Zatokę która jest zanieczyszczona

    • 74 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane