• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakość dróg w Polsce i na Pomorzu. Jak wypadamy na tle innych?

mJ
29 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według autorów rankingu polskie drogi są jednymi z gorszych w Europie. Według autorów rankingu polskie drogi są jednymi z gorszych w Europie.

W międzynarodowym rankingu jakości infrastruktury drogowej Polska zajęła dopiero 26. miejsce w Europie i 43. na świecie. Na Starym Kontynencie wyprzedziliśmy zaledwie... cztery kraje. W raporcie przedstawiono także zestawienie jakości dróg w województwach. Jak wypadło Pomorze?



Drogi w Europie: Polska pod koniec stawki



Tak wynika ze Światowego Rankingu Konkurencyjności (The World Competitiveness Yearbook) za 2022 r., który sporządził Międzynarodowy Instytut Rozwoju Zarządzania (IMD). Polska zajęła w nim 43. lokatę wśród 63 państw całego globu.

Niestety, od kilku lat w tym zestawieniu nasz kraj wyraźnie pikuje. W 2018 r. zajęliśmy 34. miejsce, rok później 36., w 2020 r. - 35., a w 2021 r. - 42.

Trzy pierwsze miejsca przypadły kolejno: Szwajcarii, Danii i Szwecji. Według autorów rankingu najgorsze drogi mają: Wenezuela, Mongolia i Botswana.

W światowym rankingu jakości dróg uwzględniono 30 krajów Europy. W rywalizacji europejskiej Polska zajęła dopiero 26. miejsce. Niżej ocenione zostały drogi w Chorwacji, Rumunii, Turcji i Bułgarii.

Ponad 37 proc. polskich dróg jest w kiepskim stanie



Zresztą o konieczności poprawy stanu nawierzchni dróg w naszym kraju informowała swego czasu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W swoim ostatnim raporcie GDDKiA wskazała, że 37,3 proc. dróg w Polsce jest w stanie niezadowalającym lub złym.

13,3 proc. - według analityków GDDKiA tyle jest w naszym kraju dróg o złej nawierzchni. Na ich remont należałoby przeznaczyć około 4,8 mld zł.

Jak te statystyki przekładają się na poszczególne województwa?

Niespełna 10 proc. dróg na Pomorzu do remontu



Najwięcej kiepskich dróg wymagających remontów znajduje się w województwie lubuskim (27,9 proc.). Pomorze w tym zestawieniu wypada naprawdę dobrze - zajęło wśród wszystkich województw czwarte miejsce. Według autorów rankingu 9,4 proc. pomorskich dróg nadaje się do remontu. Okazuje się, że najlepszymi drogami może pochwalić się województwo zachodniopomorskie (tylko 5,9 proc. dróg wymagałoby remontu).

Od wtorku zwężenie ul. Wielkopolskiej



Ile kilometrów dróg wyremontowano?



W latach 2017-2021 zdecydowanie najwięcej dróg wyremontowano w Wielkopolsce - 403,1 km. W tym zestawieniu województwo pomorskie wypada dość blado, bo we wspomnianych latach w naszym regionie ukończono remonty dróg o łącznej długości 66,3 km. Co w rankingu dało Pomorzu dopiero 11. lokatę.

Gdzie wybudowano najwięcej dróg?



I o ile w remontach dróg zdecydowanie góruje Wielkopolska, to w budowie nowych jezdni prym wiedzie Mazowsze. W latach 2017-2021 w województwie mazowieckim wybudowano 309,9 km dróg. Pomorze z niewielkim dorobkiem, niespełna 50 km nowych dróg zajęło przedostatnie miejsce. Mniej dróg wybudowano jedynie w województwie opolskim.

Pomorze oszczędne. Wydano najmniej na remonty i budowę dróg



Duże inwestycje drogowe w Wielkopolsce przełożyły się na duże wydatki. Na remonty i budowy nowych dróg w województwie wielkopolskim wydano 392,4 mln zł. Na Pomorzu, za wspomniane wyżej remonty ponad 66-kilometrowych odcinków dróg i budowę 47,3 km nowych jezdni włodarze zapłacili w sumie 33,4 mln zł. A to oznacza, że na Pomorzu za wszystkie remonty dróg, które przeprowadzono w latach 2017-2021, wydano najmniej pieniędzy spośród wszystkich województw.

Trasa Kaszubska: bukmacher wycofuje zakład o termin otwarcia



Kolizje i wypadki spowodowane złym stanem dróg



To na koniec ciekawostka. Kiepskiej jakości drogi mogą mieć wpływ na liczbę kolizji i wypadków. W 2021 r. na drogach Pomorza z tego powodu doszło do 628 incydentów. Co w tym zestawieniu plasuje województwo pomorskie w środku stawki. Najmniej kolizji i wypadków spowodowanych kiepskimi drogami doszło na Podlasiu - 141, a najwięcej na Śląsku - 2038.
mJ

Opinie (254) 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Polskie drogi już nie są złe w porównaniu z tym co było kiedyś. Ale dramatem są drogi w miastach (33)

    Samorządy nie mają kasy bo wszystko zabiera Wiejska. W miastach nawierzchnie się sypac co widać zwłaszcza w mniej reprezentacyjnych rejonach gdzie nawet w dużych miastach ostatni remont pamięta PRL albo lata 90, tudzież nie było go nigdy. Gdynia jest przykładem miasta z drogami bardzo kiepskimi. Być może najgorszymi spośród dużych polskich miast. Ale prawdziwa tragedia zaczyna się w powiatach i miasteczkach które nie mają jakichś nie wiadomo jakich dochodów czyli 95% kraju. Trochę zjeździłem kraj i widziałem. Jak wygląda na tym tle Pomorze? Gminy wokół Trójmiasta i nadmorskie ratuje trochę boom budowlany i gęstość zaludnienia. Deweloper zrobi kawałek drogi, obok inny jakiś dojazd, gmina coś tam wyrzeźbi między osiedlami.. Ale poza tym to jest smutny obraz niezależnie od zamożnosci regionu. I lepiej nie będzie. Przejedliśmy jako kraj czasy prosperity gospodarczej Europy gdy można było dużo zrobić dla miast u wsi tanim kosztem. Teraz będzie piekielnie ciężko. Referat Utrzymania Dróg w Gdyni może zrobić 1-2 inwestycje rocznie na 5 pilnych. I co roku dochodzą nowe bo stare nawierzchnie się sypią więc jakość dróg się obniża. O mniejszych interwencjach nie wspomnę bo widziałem jak to robią. To są remonty na chwilę co generuje pozniej koszty bo trzeba poprawiać za rok, dwa

    • 160 26

    • Powieści to pisz w innym dziale (14)

      Komu się chce takie długie wywody czytać, bo mi nie.

      • 12 40

      • Można ktrócej. (12)

        Morawiecki wyprowadził 300mln rocznie z budżetu Gdyni i 400mln rocznie z budżetu Gdańska.

        • 24 17

        • Dochody budżetu Gdyni: (9)

          2015: 1,3 mld zł,
          2022: 1,7 mld zł.
          Zachęcam do samodzielnego myślenia a nie powtarzania za telewizorem.

          • 24 12

          • a co do wzrostu dochodów ma wyprowadzanie kasy? (4)

            to dwa odrębne tematy. Przy okazji za część tego "wzrostu" odpowiada inflacja.

            • 9 12

            • Wyprowadzenie kasy oznacza spadek dochodów (3)

              A żadnego skokowego spadku dochodów o 300 mln pomiędzy 2021 a 2022 rokiem nie było. Wydatki są również mniej więcej na tym samym poziomie. Dochody od 2015 roku wzrosły o około 30%. O mniej więcej tyle w tym okresie wzrosła również inflacja. Zadania samorządu znacząco przez siedem lat się nie zmieniły. Więc proszę nie narzekać na brak kasy i zabrać się do roboty. Dziury w jezdniach czekają na załatanie.

              • 14 7

              • (1)

                Czemu w takim razie w tym samym czasie dochody budżetu państwa wzrosły o 70%?

                Zadania może się nie zmieniły, za to PiSflacja spowodowała, że kosztują o wieeeele więcej.

                • 2 8

              • A czemu np. Wielkopolska wydaje znacznie więcej na inwestycje? Da się?

                • 6 1

              • No i jest spadek, ciemna maso. Gdyby nie polskie waly, budzet wynosilby ponad 2 milairdy.

                Z drugiej strony, gdyby faktycznie wycofac wszystkie szalone decyzje tych zdrajcow u wladzy, to budzet wynosilby dalej te 1,3 miliarda, ale bylby wart wiecej niz obecne 2 miliardy. Ciekawe tez jakim niby cudem inflacja wzrosla o 30% w 7 lat, skoro w samym ostatnim polroczu cena paliw wzrosla o blisko 100%. A paliwa maja ogromny udzial w rynku. Znacznie wiekszy niz lokomotywy.

                • 4 9

          • Dochody budżetu centralnego: (2)

            2015: 289 mld zł
            2022: 491,9 mld zł

            Gdyby budżet Gdyni rósł jak budżet krajowy, wynosiłby w 2022 2.21 mld zł.

            Zachęcam do samodzielnego myślenia, a nie powtarzania przekazu.

            • 4 6

            • Gdyby babcia miała wąsy

              W latach 2015-2021 Gdynia skurczyła się o 3800 mieszkańców. Przez litość nie porównam liczby mieszkańców z 2021 roku do pierwszego roku rządów Szczurka. Chcecie mieć większe dochody z PIT? Proponuję zacząć rządzić tak, żeby miasto przestało się zwijać.

              • 6 0

            • No właśnie w gospodarce chodzi o to żeby budżet krajowy nie rósł a pieniądze zostawały w kieszeni obywatela który najlepiej wie

              • 0 0

          • A wolałbyś zarabiać na rękę 1,7 tys teraz czy 1,3 w 2015? :)

            • 0 0

        • xd bo Morawiecki rozwalił nabrzeża i przeznaczył je pod deweloperkę, knajpy i budy z frytkami (1)

          zamiast pod usługi portowe, które przynoszą kasę...i dotyczy to zarówno Gdyni i Gdańska (tutaj dodatkowo przez lata miasto starało się wywalić stocznię z terenów na których budują teraz klocki pod wynajem).

          • 12 11

          • Z ktorych prwnie w wiekszosci zyski czerpia fundusze inwestycyjne z zagranicy

            • 2 1

      • No i ch., no i czesc. Kogo Ty obchodzisz?

        • 0 3

    • Samorządy nie mają kasy bo nie są w stanie nic zaplanować (4)

      i wszystko jest robione na odwrót. Podobnie decydenci miast i Gdańsk jest tego świetnym przykładem. Budują nowe osiedla na jakichś zad*piach bez dojazdu, potem przez x lat nie dobudowują tam normalnej drogi a cały ruch schodzi na lokalną dojazdówkę do najbliższej wiochy lub osiedla, główne ciągi komunikacyjne sypią się i są dziurawe jak ser. Zobacz całe Podwale Przedmiejskie, Elbląską, Armii Krajowej, Świętokrzyską, Do Studzienki, Hallera i inne. Do tego zabudowują rezerwy terenowe w mieście które były przewidziane na drogi już w latach 70. a potem x lat zastanawiają się jak poprowadzić nowe....O Gdyni szkoda nawet pisać bo to miasto niestety cofa się z roku na rok. Kiedyś to był wzór rozwoju dla całej Polski, teraz przez nieudaczników w UM jest wzorem marazmu i zacofania.

      • 17 5

      • Miasto nie buduje bloków wręcz w sąsiednich gminach (2)

        Robią to deweloperzy. Jak to kupujesz i oczekujesz, że teraz będą dojazówkę pod samą halę budować, spoważniej

        • 4 3

        • To zobacz na granice Gdańska (1)

          i gdzie są osiedla od lat budowane, kilka lat temu te tereny nie podlegały pod miasto w dużej części, żeby było śmiesznej pamiętam jak te dziury wyglądały bo jeździłem tam zwierzęta szczepić. W wielu przypadkach powstało x razy więcej domów, bloków a droga została ta sama co była

          • 8 0

          • Miasto nie buduje bloków i domów!

            Robią to deweloperzy i osoby prywatne.

            Skoro ktoś tam się buduje lub kupuje mieszkanie to najwyraźniej ta jedna stara droga mu odpowiada. No chyba, że jest i**otą i nie myśli o tak podstawowych kwestiach jak infrastruktura przy wyborze miejsca zamieszkania.

            Oczywiście za zapewnienie podstawowej infrastruktury odpowiadają gminy, jednak trudno oczekiwać by powstała ona z dnia na dzień bo to z wielu powodów niemożliwe.

            • 0 3

      • Deweloper szuka Janusza. Czy miasto ma reagować skoro Janusz sam chce?

        • 0 0

    • To kwestia niegospodarności samorządu, a nie zabierania kasy przez Wiejską (10)

      Jeśli wydaje się kasę na przejścia dla pieszych tam, gdzie są one niepotrzebne (bo obok są tunele), buduje się anty-zatoki (które są niepotrzebne, niebezpieczne, i utrudniają życie), i kupuje się rzeczy po kosmicznych cenach (np. telewizorki za przystanki po 110 tys. zł za sztukę, rowery po 40 tys. zł za sztukę, minibusy droższe niż Maybachy) to nic dziwnego, że potem nie ma kasy na budowę nowych dróg, czy choćby remonty tych istniejących.

      • 21 8

      • niegospodarność samorządu i niegospodarność władz centralnych nie są przeciwieństwami (6)

        wręcz przeciwnie, jedni i drudzy przykładają się do tandety, która nas otacza

        • 11 2

        • Dokładnie (2)

          Jeden pies czy z lewa, czy z prawa. Zgadza się tylko w kieszeni władzy.

          • 8 0

          • Gdyby tam jeszcze byli jacys prawdziwi Polacy, to moze choc jeden z dziesieciu kierowalby sie polska racja stanu. (1)

            • 0 3

            • Ale tu trzeba budować drogi, remontować, poprawiać dostępność

              A nie jakaś mityczna polska racja stanu dla naiwniaków przy urnach. To ma działać jak firma

              • 0 0

        • (2)

          Oczywiście, wiele pomysłów władz centralnych mi się nie podoba, jak np. 500+ , dopłaty węglowe czy CPK (chociaż część kolejowa CPK to dobry pomysł).

          Natomiast nasz samorząd jest na tyle niegospodarny, że sam trwoni pieniądze na niepotrzebne rzeczy, i potem nie ma kasy na te potrzebne. Samorząd do tej niegospodarności nie potrzebuje władz centralnych, sam się pogrąża. Dlatego zrzucanie biedy samorządu tylko i wyłącznie na rząd centralny jest szukaniem przez samorząd kozła ofiarnego i zrzucaniem na niego własnych błędów.

          • 6 3

          • "Rzuć fajki to odłożysz na Ferrari" (1)

            Miasto choćby się skręciło, nie poskłada z "niegospodarnych inwestycji" po kilkaset tysięcy sztuka brakujących w budżecie 500 000 000 rocznie.

            • 3 2

            • To czemu inni (wielkopolskie np.) a w Gdańsku niedasie?

              • 2 0

      • dodaj złote rydwany, śmietniki betonowe po 5 tys za sztukę, wiaty autobusowe po 40 tys za sztukę i podobne (1)

        • 8 0

        • I przez 30 lat od upadku komuny wyjdzie Ci z tego z pół Sasina.

          • 2 2

      • Dopiero co krzyczałeś o wiadukt nad istniejącą drogą.

        Czyżby tu już nie było niegospodarności, kiedy chodzi o Twój tłusty tyłek?

        • 0 2

    • Nie do końca się zgadzam gdyż artykuł traktuje głównie o autostradach i drogach ekspresowych, które są budowane z budżetu centralnego, dokładniej przekazywanego GDDKiA a samorządy zazwyczaj remontują swoje lokalne drogi. Co do wsi to uważam, że jest źle ale jest coraz lepiej. Nie mówię o Kaszubach bo Kaszuby są naprawdę zadbane na tle całej Polski ale prosty, bliski przykład - sąsiednie województwo warm-maz, 513 Pasłęk-Orneta i 592 Bartoszyce-Kętrzyn wyremontowane w całości a są to drogi wojewódzkie

      • 1 0

    • Powinieneś wiersze pisać

      Ja nazwałbym gdynski syfex burd...Lem.

      • 0 2

  • miejsce w eurpie (9)

    Jak jezdze po europie to, w przypadku autostrad, polska ma najlepsze. Moze nie mamy 3-4 pasow, ale chociaz jest sie gdzie zatrzymac i kible nie sa platne i cynne od 9-20 (jak niektore w niemczech na autostradzie) oraz czyste

    • 13 14

    • (8)

      Kible nie są płatne, bo już mamy je wliczone w cenę autostrady, a autostrady mamy najdroższe w Europie, jeśli nie na świecie.
      Już wolałbym zapłacić te 50 eurocentów za kibel.

      • 15 1

      • (2)

        zależy która. np s7 jest darmowa

        • 1 5

        • S7 to nie jest autostrada, o czym Ty piszesz.

          • 6 0

        • S7 to nie autostrada tylko ekspresowka

          • 7 0

      • Odlać można się pod drzewem za darmo (3)

        • 1 3

        • albo i bez drzewa

          • 2 0

        • Na autostradzie? (1)

          • 1 0

          • Obok

            • 0 0

      • W Austrii płaciłem 2euro więc nie 50 centow

        • 1 0

  • Gdynia

    Jeśli chodzi o drogi to prawie jak Wenezuela. Nawet głupiego ronda przy głównym dworcu nie potrafią zrobić, bo te łatanie dziur co jakiś czas to prostu żenada. Wstyd!

    • 12 0

  • Na szczęście

    jeżdżę skmką i może nie jest idealnie, ale zdecydowanie lepiej niż miałbym jeździć autem czy też komunikacją miejską (korki i stan ulic)

    • 2 2

  • Problemem są samochody a nie drogi. (4)

    Już dawno powinien być zakaz wjazdu do centrum pojazdów spalinowych.

    • 8 13

    • I elektrycznyh tesz

      • 6 1

    • I rowerów! (2)

      • 2 4

      • A także pieszych (1)

        • 3 3

        • Oraz dzików, lisów i jenotów.

          • 6 1

  • (1)

    Drogi na Pomorzu są względne. Najgorzej niestety jest w Trójmieście, w szczególności w Gdyni. Nawet główna arteria przez Trójmiasto miejscami jest w tragicznym stanie! Koleiny i dziury to stały element!

    • 15 1

    • Dopóki będzie rządził

      Szczur i jego świta , nie licz na poprawę

      • 3 0

  • GDDKiA to ma poczucie humoru chociaż, 13,3 złej ?? ciekawe gdzie, chyba za miastami nie byli, 60-70% to tak.

    • 3 1

  • Pan konserwator zabytków,tak chętnie zmienia nawierzchnię ulic na tandetną kostkę ale tam gdzie jest prawdziwa kostka,którą trzeba przełożyć jakoś dziwnym trafem nie zauważa!!Przykładowo ulica Seredynskiego!!! Porażka!!!Może należy zrobić porządek tam gdzie kostka brukowa jest a potem brać się za inne ulice?? Do tego proszę zobaczyć co się dzieje na ulicy Łąkowej!!Ruina!!Ten rodzaj kostki to jakaś masakra!!!!!

    • 9 1

  • gdy patrzę na nasze ulice i to te głowne jak np Rzeczypospolitej (1)

    to zastanawiam się czy bombardowania są w Ukrainie czy u nas.
    Najgorsze jest to, że remonty w Gdańsku są takiej jakośc, że po roku dwóch, ulica wygląda jak przed remontem.
    Komunikacja miejska to osobny dramat, tylko wczoraj awaria skm i dwa wykolejenia tramwajów.
    Nie można zwalać wszystkiego na brak kasy, moim zdaniem głowną przyczyną jest nieudolne zarządzanie (proszę nie mieszać tego z opcjami politycznymi) i brak zaintereswania gospodarskiego miastem ze strony osób podejmujących decyzje.

    • 22 0

    • Na niektórych głównych arteriach wciąż są dziury po zimie

      Rozumiem, że koleiny naprawić niełatwo, to już spory koszt, ale dziury głębokie na kilka cm w które wpada co dzień kilkadziesiąt tys samochodów... Taki problem połatać?

      • 11 0

  • Może warto przy tej okazji przypatrzeć się nawierzchnią ulic w Gdańsku? (3)

    Nawierzchnie są fatalne! Nic właściwie się nie robi. Co najmniej 80% ulic do naprawy! No ale włodarze mają wyższe cele i nie mają czasu zająć się bzdurami!

    • 17 3

    • W NP na Wyzwolenia to horror,tiry i przeładowany transport portowy zniszczył nam ulicę w środku osiedla mieszkaniowego.

      • 2 0

    • lepiej przypatrywać się oczami niż nawierzchnią (1)

      język polski, taki trudny

      • 0 2

      • Co Ty możesz wymagać ode mnie poprawnego języka

        jak ja skończyłem tylko historie! A jedyną książkę którą przeczytałem to była ta którą dla mnie napisali!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane