• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazz czy Tramino? Dwie oferty tramwajów dla Gdańska

Krzysztof Koprowski
1 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pesa zaproponowała tramwaje Jazz Duo, znane gdańszczanom z wcześniejszego zamówienia. Pesa zaproponowała tramwaje Jazz Duo, znane gdańszczanom z wcześniejszego zamówienia.

Tylko dwie oferty, Pesy oraz Stadlera - Solarisa, wpłynęły w przetargu na zakup 15 fabrycznie nowych niskopodłogowych tramwajów dla Gdańska. Różnica między nimi wynosi zaledwie ok. 637 tys. zł, a przy wyborze brane będą również rozwiązania techniczne. Obie oferty przekroczyły jednocześnie zaplanowane wydatek GAiT na ten cel.



Który tramwaj będzie lepszym wyborem?

Wydawać by się mogło, że zainteresowanie przetargiem ogłoszonym przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje będzie duże, ponieważ wpłynęło ponad 90 pytań dotyczących zapisów w dokumentacji. Jednak w piątek, kiedy upłynął termin składania ofert, pojawiły się propozycje tylko od dwóch przedsiębiorstw.

Tańszą ofertę złożyła bydgoska Pesa, która proponuje miejskiej spółce zakup tramwaju serii Jazz Duo. Pięć pojazdów tej serii jest już eksploatowanych w Gdańsku od 2014/2015 r., a ich zakup był podyktowany rozbudową sieci o trasę na Piecki - Migowo (Morenę). Ponadto w taborze GAiT jest jeszcze 35 Pes Swing z wcześniejszego zamówienia.

Pesa za jeden tramwaj Jazz Duo oczekuje zapłaty ok. 9,323 mln zł. Do tego, zgodnie z przetargiem, bydgoska firma zaproponowała ok. 1,119 mln zł za specjalistyczne wyposażenie obsługowe, ok. 193 tys. zł za pakiet eksploatacyjno - naprawczy oraz ok. 2,715 mln zł za pakiet naprawczy.

Łączna wysokość oferty złożonej przez Pesę to ok. 143,878 mln zł brutto.

Tramwaj Pesa Jazz Duo dla Warszawy. Tramwaj Pesa Jazz Duo dla Warszawy.
Droższa oferta pochodzi od konsorcjum firm: Stadler Polska (Siedlce) - Solaris Bus & Coach - Solaris Tram (obie z siedzibą w Bolechowie k. Poznania). Solaris, znany w Trójmieście głównie z autobusów i trolejbusów, od kilku lat zajmuje się również produkcją tramwajów, a pierwsze kroki w tym zakresie wykonał współpracując w 2006 r. z Bombardierem przy przygotowaniu pojazdów szynowych m.in. dla Gdańska.

Stadler - Solaris proponują dostarczenie do Gdańska tramwaju serii Solaris Tramino. Pojazdy tego typu można spotkać w Poznaniu, Olsztynie, a także kilku miastach niemieckich.

W ofercie przetargowej produkcję jednego Tramino wyceniono na ok. 9,355 mln zł. Ponadto konsorcjum Stadler - Solaris proponuje: ok. 1,291 mln zł za specjalistyczne wyposażenie obsługowe, 2,842 mln zł za pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz 58,5 tys. zł za pakiet naprawczy.

Łączna wysokość oferty złożonej przez konsorcjum Stadler - Solaris to ok. 144,515 mln zł brutto.

Dwukierunkowy tramwaj Solaris Tramino dla Olsztyna. Dwukierunkowy tramwaj Solaris Tramino dla Olsztyna.
Wybór tańszej Pesy nie jest jednak oczywisty, ponieważ kryterium ceny jest decydujące w 60 proc. Pozostałe 40 proc. to rozwiązania techniczne - w tym m.in. okres udzielonej gwarancji, średnica kół, rozwiązania układu antykolizyjnego.

Wiadomo już, że pod względem gwarancji zdecydowanie lepiej wypada produkt Stadlera - Solarisa, który oferuje: 72 miesiące gwarancji od daty odbioru tramwaju przez GAiT, zaś Pesa 36 miesięcy.

Ponadto mazowieckie - wielkopolskie konsorcjum zapewnia: 12 lat gwarancji na perforację korozyjną struktury nadwozia, blach, poszycia zewnętrznego oraz poszycia dachu (Pesa 3 lata), 12 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze (Pesa 3 lata), 10 lat na wady masowe (Pesa również 10 lat) oraz 10 gwarancji na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji (Pesa 3).

Przekroczony budżet

Obecnie złożone oferty są badane pod kątem pozostałych kryteriów technicznych oraz spełnienia zapisów formalnych przetargu. Decyzję o wyborze producenta poznamy za kilkanaście dni.

Możliwy jest także scenariusz unieważnienia całego przetargu, ponieważ spółka GAiT na tramwaje planowała przeznaczyć niższą kwotę - 138,175 mln zł.

Jednokierunkowy Solaris Tramino dla Poznania. Jednokierunkowy Solaris Tramino dla Poznania.
Wyposażenie tramwajów

Zgodnie z zamówieniem wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami motorniczego po obu stronach, dzięki czemu będą mogły zawracać bez korzystania z pętli) oraz całkowicie niskopodłogowe, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wnętrze pojazdu będzie w pełni klimatyzowane oraz objęte systemem monitoringu. Fotele mogą być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a ponadto pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych (telefon, tablet).

Solaris Tramino dla niemieckiego Brunszwiku. Solaris Tramino dla niemieckiego Brunszwiku.
Każdy tramwaj będzie wyposażony w System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

1,5 roku na wyprodukowanie

Oba przedsiębiorstwa, które złożyły oferty w przetargu, deklarują dostarczenie tramwajów w ciągu 18 miesięcy od poinformowania ich przez miejską spółkę o uzyskaniu dofinansowania unijnego na zakup taboru.

Zapisy przetargu pozwalają GAiT rozszerzyć zakres zamówienia o kolejne 15 tramwajów od zwycięskiego producenta. Obecnie nie zapadły żadne decyzje w tym zakresie. Na ten cel zaplanowano wydać 132,84 mln zł.

Prezentacja Pesy Jazz Duo dla Gdańska z 2014 r.

Miejsca

Opinie (173) 4 zablokowane

  • Solaris ładniej wygląda a pessy są awaryjnie

    • 8 1

  • Jak zwykle zabudżetowano za małą kwotę.

    Myślą, że firmy żyją miłością.

    • 10 2

  • Nie opłaca się jedzić tramwajami

    Gdańsk na najgorszej jakości transport publiczny, przesiadka na rower i auto po roku jazdy w ciąż psujących się tramwajach,. 18 miesięcy czyli 2019 rok?

    • 10 3

  • dla mnie ważną informacją byłoby (4)

    ile będzie miejsc siedzących , bo czym nowszy tramwaj czy autobus, to miejsc siedzących jest coraz mniej. Jeżeli miasto chce przekonać ludzi do jeżdżenia komunikacją, to nie mogą ludzie jeżdzić poupychani jak sardynki w puszce. To odstrasza bardzo od komunikacji miejskiej i przesiadki z samochodu.

    • 15 0

    • (2)

      otóż to. piszę to w każdym komentarzu. W Gdańsku jest filozofia, aby ludzi pakować jak bydło. Spieszę z odpowiedzią. W nowych 5-członowych tramwajach ma być.... 28 miejsc siedzących!! Dla porównania - w innych miastach 60-120 miejsc.

      • 7 0

      • Jeżeli ktoś jedzie w tłoku jak sardynka, codziennie do roboty powiedzmy 30 minut (to wcale nie długo) (1)

        to jest wykończony przed startem roboty.

        • 5 0

        • dokładnie

          i druga strona medalu:jeśli ktoś prowadzi taki wóz przez 10h dziennie w pozycji embrionalnej to nie ma sie co mu dziwić,że w połowie zmiany jest wykończony i zaczyna popełniać idiotyczne błędy czego pasażerowie nie rozumieją...:-(

          • 2 0

    • 28 :D tak, nie przesłyszałeś się, 28 :D

      • 2 0

  • Może ktoś się zaiteresuje

    Apel do ludzi zamawiających

    porozmawiajcie z pracownikami zaplecza technicznego tramwajowego z brygadami zmianowymi, bo to oni mają największy zakres wiedzy, najwięcej napraw drobnych oraz tych które mają zostać szybko i skutecznie naprawione.

    porozmawiajcie o rozwiązaniach o możliwościach szybkiego i sprawnego naprawiania tramwajów. Zasięgnijcie opinii ludzi którzy przy tym pracują, wiedzą i znają bolączki błędów konstrukcyjnych a także znają rozwiązania na wiele problemów, które pozwolą na efektywniejszą długotrwałą eksploatację tramwajów.

    w końcu chodzi o to żeby naprawy były skuteczne i na długo przy łatwym dostępie do podzespołów.

    • 15 0

  • co lisicki zacierasz raczki lajzo,zajezdnie sprzedales robygowi teraz kolejny walek

    • 6 6

  • Gdansk najgorsze miasto komunikacyjne w Polsce,ciagle awarie i najdrozsze bilety ave Adamowicz!!!

    • 9 6

  • Gwarancja

    Zwróćcie uwagę na gwarancje. Logicznie jak ktoś jest pewny swojego produktu to jej termin jest dłuższy. To co słyszałam to Kraków i Warszawa ma już dosyć Pesy, a w Poznaniu nawet kupili niesprawdzone jeszcze tramwaje aby tylko nie pesy. Może ktoś podpowie mi ile Pes jeździ w Europie Zachodniej ? Jechałam polskim tramwajem w Brunszwiku. Tramwaj bajka, piękny, cichy. Dlaczego Niemcy chcą to kupować, a my nie ?

    • 13 1

  • Kiedy powstaną nowe trasy tramwajowe? (3)

    Dobrze że kupuje się nowe tramwaje ale kiedy powstaną nowe trasy?

    • 7 0

    • W przyszłym roku (2)

      Serio!
      2018 rok - Nowa Bulońska Północna (Migowo - Jasień - Ujeścisko).
      2019 rok - Nowa Warszawska (Chełm - Ujeścisko).
      2021 rok - Nowa Bulońska Południowa (Ujeścisko - Zakoniczyn - Kowale).

      Niestety przez FRAG nie póki co nie powstanie trasa GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz). W żadnej formie, ani przez Bohaterów Getta Warszawskiego, ani przez Do Studzienki.

      • 2 0

      • Nowa Bulońska Południowa nie ma szans na 2021. Tam nie ma gotowych żadnych dokumentów. GP-W jest natomiast na etapie decyzji środowiskowej.

        • 4 0

      • Pojadę z Jasienia do Wrzeszcza 45 minut na stojąco w szczycie klaustrofobii

        już lecę po miesięczny!!!

        • 3 1

  • Ładny ten Tramino

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane