- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (24 opinie)
- 2 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (332 opinie)
- 3 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (116 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (300 opinii)
- 5 Trójmiejskie mola, których już nie ma (104 opinie)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (119 opinii)
Jedno auto, trzech kierowców. Jak zmienia się rynek taksówek?
Po latach zmian na rynku taksówek w Trójmieście doszliśmy do sytuacji, gdy za kierownicą często siedzą zatrudnieni kierowcy, a nie właściciele tego samochodu - do czego przyzwyczailiśmy się przez lata. Czy ma to jakieś znaczenie dla pasażerów?
Coraz częściej jednak zdarzają się sytuacje, gdy taksówka - głównie dotyczy to firm oferujących przejazdy na aplikację w rodzaju Uber, Bolt czy Free Now - jest autem wypożyczonym, a jeździ nią nie jedna osoba, a kilku kierowców w systemie zmianowym.
Dla jednych to plus, bo dzięki takiemu rozwiązaniu kierowców, a więc i taksówek jest więcej. Co za tym idzie ceny przejazdów są niższe, a czas oczekiwania na samochód mniejszy.
Nie brakuje jednak takich, którzy uważają, że przez tego typu zmiany zmniejszył się zdecydowanie standard usług oferowanych przez taksówki.
Czym są licencje taksówkarskie i komu się je wydaje?
Wiele osób jest przekonanych, że licencje taksówkarskie są wydawane na konkretną osobę dysponującą konkretnym pojazdem.
Kilka dni temu znajomy jechał taksówką, którą kierował nieznający języka polskiego mężczyzna pochodzący z Azji.
- Zastanawiałem się, czy to możliwe, by samodzielnie uzyskał licencje przewozowe z Gdańska, Gdyni i Sopotu oraz czy auto - sfatygowana nieco skoda roomster - należy do niego. Uznałem, że prawdopodobnie nie i że on wykonuje swoją pracę na zlecenie właściciela licencji i samochodu.
Kilka kwestii wymaga tu wyjaśnienia.
Licencja na wykonywanie transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką wydawana jest na przedsiębiorcę, a nie na pojazd czy konkretnego kierowcę.
Z licencji wydawane są wypisy dla każdego pojazdu, który przedsiębiorca zgłosi do wykonywania przewozów. Na wypisie zamieszcza się m.in. numer rejestracyjny pojazdu. Więc to wypis przypisany jest do konkretnego pojazdu i w trakcie wykonywania przewozu winien znajdować się w samochodzie.
Warto też zaznaczyć, że przedsiębiorca nie ma obowiązku zgłaszania, ilu kierowców będzie wykonywać przewozy danym pojazdem.
- Ma natomiast obowiązek zgłaszania kierowców, którzy będą wykonywać przewozy na jego rzecz, w ramach udzielonej licencji. Do zgłoszenia kierowcy wymagane jest przedłożenie określonych dokumentów, takich jak zaświadczenie o niekaralności. W przypadku obcokrajowców spoza Unii Europejskiej oraz spoza państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego wymagane jest również zaświadczenie o niekaralności, wystawione przez właściwe organy państwa pochodzenia obcokrajowca - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z referatu prasowego gdańskiego urzędu.
Oznacza to więc, że nie ma żadnych przeciwwskazań, aby z jednej licencji i jednego auta korzystało kilku kierowców. Co więcej, nie musi to być wcale auto należące do któregoś z jeżdżących nim taksówkarzy. Ba, właściciel auta w ogóle nie musi nim jeździć.
Statuty korporacji bardziej restrykcyjne od prawa
Większość "klasycznych" korporacji taksówkarskich do tych kwestii podchodzi bardziej - no cóż - klasycznie.
- Zdarzało się, że i u nas ktoś pracował, używając wypożyczonego samochodu, ale większość naszych kierowców posiada swoje auta, które muszą być dostosowane zarówno do wszystkich prawnych wymogów, jak i do naszego statutu. Mieliśmy chyba tylko raz sytuację, że jednym autem jeździły dwie różne osoby, ale to było małżeństwo, a do tego i mąż i żona posiadali oddzielne licencje - mówi nam Wiesław Młynarczyk, prezes zarządu Halo Taxi Gdańsk.
W podobnym tonie wypowiadają się przedstawiciele innych dużych trójmiejskich korporacji.
- Te korporacje, które wciąż pozostały na rynku, muszą się jakoś na nim wyróżnić, dlatego często mają znacznie bardziej restrykcyjne zasady doboru kierowców, które są uwzględniane w statutach. Z tego co wiem, to wszystkie największe korporacje w Gdańsku, te, które nadal działają i są niezależne, zatrudniają głównie kierowców z własnymi licencjami i własnymi samochodami - mówi nam osoba z innej z trójmiejskich korporacji.
Uber, Bolt, Free Now czy iTaxi: nie potrzebujesz własnego samochodu
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, gdy przyjrzymy się dużym firmom oferującym przewozy na aplikację. Dosłownie zachęcają one kierowców, aby korzystali z wypożyczonych samochodów.
- Nie potrzebujesz posiadać własnego auta wraz z taksometrem. Możesz oczywiście współpracować z nami na własnym uzbrojonym w taksometr aucie w ramach własnej działalności gospodarczej. Możemy również wyposażyć cię zarówno w auto, jak i potrzebne urządzenia. Nie musisz nawet posiadać własnej firmy i licencji. Pomożemy ci ze wszystkim - czytamy w informacji dla potencjalnych kierowców na stronie iTaxi.
Na stronie kolejnej firmy - Bolt - czytamy podobną informację: "jeśli nie posiadasz własnego samochodu, nie martw się - dostępne są inne opcje. Nasz zespół pomoże ci skontaktować się z partnerem flotowym, który oferuje konkurencyjne stawki za wynajem pojazdów".
Free Now, kolejna z firm oferujących przewozy na aplikację, na swojej stronie szuka nie tylko kierowców, ale i partnerów flotowych, czyli przedsiębiorców posiadających licencje oraz samochody, chcących je wypożyczać kierowcom. Partnerów flotowych poszukuje też Uber.
Rynek się zmienia, trzeba się przyzwyczajać
Biorąc pod uwagę popularność przewozów na aplikację oraz to, że kolejne korporacje są przejmowane przez firmy oferujące takie przejazdy, trudno się spodziewać, że zmiany na rynku zastopują.
Jak zauważył kilka miesięcy temu jeden z naszych czytelników, prowadzić może to do sytuacji, gdy będziemy spotykać taksówkarzy "z przypadku" - nieznających miasta, po którym jeżdżą, i nie za bardzo chcących to nawet zmienić.
Opinie (233) ponad 20 zablokowanych
-
2023-09-10 09:38
Lubię przejazdy na aplikacje (2)
Znam cenę przed startem, widzę na bieżąco trasę, mogę ją nawet komuś udostępnić. Znajomość miasta w dobie gps nie jest już niezbędna, a legendy o etosie pracy starych taksiarzy to jakiś ponury żart. Przecież to była totalna patologia.
- 5 9
-
2023-09-10 09:50
Tylko biedak jezdzi taxowkami normalni ludzie z pieniedzmi na poziomie wybieraja gruzinow z apki i jeszcze daja 100 napiwku
- 1 0
-
2023-09-10 11:29
City Taxi Drajwer
Poczekaj wonsie na wypadek, to zrobisz regres sprawę cywilną tahmadzystanow w Tbilisi a w Polsce pod most
- 1 0
-
2023-09-10 10:08
ciekawe kto weryfikuje prawajazdy
tych kierowców ?
- 6 0
-
2023-09-10 10:23
artykuł sponsorowany
nielegalne przewozy wygrały , bo takie portale były stronniczne , teraz macie codzienne wypadki pseudokierowców
- 10 0
-
2023-09-10 10:37
janusze taryfiarze w komentarzach próbują zaklinać rzeczywistość (1)
Kiedyś jednym kursem z lotniska zarabiali tyle co normalny człowiek za cały dzień pracy... el Dorado się skończyło przez aplikacje typu uber. Stąd ten lament w oomentarzach. Plusują swoje własne posty i myślą, że odmienią tym rzeczywistosc
- 7 9
-
2023-09-10 11:31
City Taxi Drajwer
Bo praca na taksówce to ciężka praca, i trzeba dużo rzeczy ogarniać, zapłata powinna być adekwatna. Poczekaj aż prawo zmienia i zaczną egzekwować ZUS od uberowcow wtedy już na rykszy będą przyjeżdżać a Ty u nas jak za mokre zboże płacił znów ;)
- 2 4
-
2023-09-10 10:48
Kiedyś ubecja, milicjanty, Janusze a teraz egzotyczni turyści i wraki (1)
Dawniej resortowe cwaniaki jeżdżące na około i robiące łachę że wezmą kurs, nie wydające paragonów, robiący walki na taryfie, a teraz ludzie bez znajomości topologii miasta, słabo jeżdżący, łamiący przepisy, często w zdezelowanychw autach albo w brudnych klitkach w leasingu, często bez licencji/zgłoszenia i znajomości języka polskiego. Na pewno nie można mieć żadnej pewności że Ci ludzie posiadają (oficjalne) zaświadczenia o niekaralności i czy wszyscy mają zalegalizowany pobyt.
Co ciekaw pomimo wprowadzenia zmian, nadal powszechnie nikt nie wydaje paragonów po kursie.- 4 3
-
2023-09-10 11:21
powiem tak
nie powinien nikt pracowac dopoki nie dostanie zezwolenia na prace, a wyh=glada to tak ze taki patus z zagranicy przyjedzie i jezdzi zanim złoży wniosek i uzyska zezwolenie mija conajmniej pare miesiecy burdel totalny
- 1 0
-
2023-09-10 10:52
Coz za puenta!
Z jakiego to powodu mam sie przyzwyczajać do patologii bo "rynek sie zmienia"? Normalny i przyzwoity człowiek przeczyta ten artykuł, z którego płyną oczywiste wnioski. Pogrążają one takie przewozy jak aplikacje, za kierownicą których jeżdżą nieprzygotowani i nieubezpieczeni ludzie nie potrafiący słowa po polsku powiedzieć, którzy nawet z nawigacja nie wiedzą dokąd jadą. A i wątpliwe jest posiadanie przez nich uprawnień do kierowania pojazdem. To jest patologia. Nie cena za przejazd taką furmanka.
- 11 2
-
2023-09-10 11:18
(2)
Jakim prawem osoby nie znające nawet słowa w języku polskim wykonywują jakąkolwiek pracę na terenie Polski? Państwo z kartonu.
- 9 1
-
2023-09-10 13:57
W Szwecji lekarze przyjmują pacjentów nie znając szwedzkiego (1)
Farmaceutka w hidżabie posługuje się łamanym szwedzkim i normalnie ubraną kobietę traktuje jak prostytutkę. Jak ktoś wyrazi niezadowolenie z tego stanu rzeczy to płaci kary za obrazę. Polaków też to czeka. W UM kształcą się studenci z MENA. Znajomość polskiego nie jest wymagana.
- 2 1
-
2023-09-11 01:49
No i fajniusio.po co szwed ma sie czuc jak u siebie skoro moze czuc sie jak w afryce heheee
- 0 0
-
2023-09-10 11:19
jestem ciekaw kto dba o stan techniczny
jesli janusz biznesu polski czu ukrainski posiada flote kilku samochodów, ubezpieczenie, przeglady, czy kierowca ma prawko.....kto to weryfikuje?
- 9 0
-
2023-09-10 11:25
niech kierowcy bez prawka
z gruzji czy ukrainy sie przyzwyczaja do mnie:))) pozdrawiam tłumokow szos na morenie
- 4 0
-
2023-09-10 11:33
City Taxi Drajwer (2)
Praca na Taksówce to ciężki kawał chleba, cena musi być adekwatna, to transport door to door, nawet w nocy. Jak chcecie oszczędzać i korzystać z szarej strefy to nie dziwwcie się że gwałcą i walą nożami i na drzewie wykazujecie. A ubezpieczyciel cztery litery Wam haha
- 6 5
-
2023-09-10 13:30
Napisz to jeszcze raz
Ale tym razem w języku polskim.
- 3 0
-
2023-09-11 03:08
Nie pisz city, bo ukradliście [podszyliście się] pod innych.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.