• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest plan dla Targu Siennego

Michał Stąporek
6 lipca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 

Gdańscy radni postanowili: zabudujemy Targ Sienny. Poparli projekt konsultowany z firmą ING, odrzucili wszystkie uwagi zgłoszone przez kupców zrzeszonych w Gildii. - Holendrzy zainwestowali tyle, że nie możemy ich teraz zostawić - przekonywał radnych Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.



Na ostatniej sesji Rady Miasta, która odbyła się w zeszły czwartek, radni uchwalili m.in. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla Targu Siennego. Dopuszcza on m.in. budowę obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 2 tys. mkw.

- Plan zakłada także, że obiekty stawiane wzdłuż Wałów Jagiellońskich i Okopowej nie będą mogły przekroczyć od 12 do 28 metrów wysokości - niżej przy parku, wyżej na wysokości budynku NBP - tłumaczy Magdalena Kawa, która współtworzyła plan w Biurze Rozwoju Gdańska. - Z kolei pierzeja przy ul. 3 Maja będzie rosła w drugą stronę: przy obecnej Gildii budynki nie będą mogły przekroczyć 22, zaś przy bibliotece wojewódzkiej 29 metrów.

Właśnie przy ul. 3 Maja, a dokładnie przy budynku dyrekcji poczty będzie mógł stanąć najwyższy obiekt na tym terenie. Nie będzie mógł on jednak być wyższy niż 35 m.

Warto przypomnieć, że gdy przed czterema laty doszło do pierwszych rozmów pomiędzy władzami Gdańska a holenderską firmą ING Real Estate, która chciała inwestować w tym miejscu, koncepcja zabudowy Targu Siennego przedstawiona przez dewelopera wzbudziła wiele kontrowersji. Najwięcej krytyki wywołała - zbyt duża zdaniem wielu środowisk - wysokość zabudowy.

- Wiem, że tegoroczne ustalenia między miastem a firmą ING Real Estate dotyczyły właśnie m.in. wysokości tego najwyższego budynku - twierdzi jedna z gdańskich radnych.

Władzom Gdańska nie było łatwo przeforsować w Radzie Miasta swojej koncepcji zabudowy Targu Siennego. Projekt prawie spadł z porządku obrad: za zdjęciem go głosowało 17 radnych, za pozostawieniem o dwóch mniej - 15. Potrzebowano jednak 18 głosów, zeby projekt upadł. Jednak w ciągu kilku następnych godzin część radnych diametralnie zmieniła swoją opinię o miejskim projekcie. W głosowaniu już tylko ośmiu było przeciw.
Widok Gildii od strony torów kolejowych Widok Gildii od strony torów kolejowych

Decyzja radnych to zielone światło dla inwestycji ING Real Estate, lecz także ostateczny wyrok na znajdującą się tu halę Gildii. Reprezentująca kupców spółka, która jeszcze do końca br. będzie dzierżawić teren na Targu Siennym, złożyła siedem uwag do miejscowego planu, jednak żadnej nie uwzględniono.

- Decyzja Rady Miasta o odrzuceniu naszych uwag do planu zagospodarowania przestrzennego dowodzi, że władze miasta chcą się nas pozbyć z tego miejsca - przyznaje Sławomir Gryczka, prezes Gildii Gdańskiej. Dodaje, że prowadził już rozmowy z miastem na temat przekazaniu kupcom w dzierżawę innego terenu, w okolicach Hali Olivii. Dziś twierdzi jednak, że nawet jeśli do dzierżawy dojdzie, to ze sporym opóźnieniem i nie z winy kupców.

Co dalej z inwestycją na Targu Siennym? Miasto powinno ogłosić konkurs na zagospodarowanie tego terenu, a potem wraz z inwestorem i PKP (na tym terenie ma powstać przystanek SKM) stworzą partnerstwo publiczno-prywatne, które wybuduje tu obiekt handlowo-usługowy. Przyjęty plan dopuszcza także możliwość budowy mieszkań i hotelu.

Murowanym kandydatem na inwestora są Holendrzy. Jednak konkurs rządzi się swoimi prawami. Tymczasem w głosie Jerzego Hańczewskiego z ING nie ma już tyle entuzjazmu co kiedyś, gdy mówił o inwestycji w Gdańsku.

- Poczekam z komentarzami, aż przekonam się co do warunków zapisanych w planie zagospodarowania. Poza tym, nie należy zapominać, że ta inwestycja ciągnie się już od pięciu lat i sporo się w Gdańsku w tym czasie zmieniło.

Sytuacja zmieniła się, ale nie tylko w Gdańsku. Potężny holenderski deweloper ma problemy w Warszawie, gdzie prowadzi swoją sztandarową inwestycję Złote Tarasy. Budowa ogromnego kompleksu handlowo-usługowy jest sporo opóźniona, i nawet prawie została wstrzymana ze względu na nieprawidłowości w procesie wydawania pozwoleń na budowę.

Sławomir Gryczka z Gildii nie ma wątpliwości, że gdańska inwestycja ING - jeśli do niej dojdzie - będzie się znacznie różniła od pokazywanych kilka lat temu projektów.

- Nie zdziwiłbym się, gdyby to, co ostatecznie wybudują Holendrzy, przypominało projekty przygotowane przez nas i przedłożone jako nasze wnioski do planu odrzucone przez miasto. Jestem prawie pewny, że inwestor zabuduje o wiele mniejszy teren, niżby to wynikało z pierwotnych planów przedstawianych mediom. Nie przykryje torów kolejowych - to wiemy już dziś - i zapewne zostawi wolny plac na wysokości Bramy Wyżynnej.

Opinie (158)

  • U nas tez można

    Kraków Wrocław Poznań rozwijają się u nas troszkę Polską C pachnie. A tylko dlatego że buraki kupczyki mieszją sie do tego co do nich nie należy. popieram adamowicza, byle więcej konsekwencji i stanowczości. Gilidia była przezytkiem juz 5 lat temu. A zreszta nieźle mnie tam kiedys naciągneli. nie wiem skąd biorą ten towar ale markowy to on nie jest

    • 0 0

  • najwyższy czas coś zrobić z tym miejscem

    i choć jestem całym sercem za zachowaniem zabudowy historycznej to tam gdzie tylko można trzeba budowac nowocześnie. powinno to wytrącić argument architektom o "zacofaniu" architektonicznym miasta. A jesli chodzi o Holendrów to trzeba patrzeć np. na Szczecin, który przez debilnego Jurczyka musi płacić odszkodowania inwestorom !

    • 0 0

  • dobry projekt

    http://www.targsiennyrakowy.pl/

    • 0 0

  • ING

    Za co ci cholerni radni z prezydentem biorą kasę? Chyba za zniechęcanie kolenych poważnych inwestorów - przykład tereny postoczniowe.

    Podziwiam cierpliwość ING. Swoją drogą już widzę drogę przez mękę dewelopera z PKP, konserwatorem i innymi "przyjaznymi" inwestorom instytucjami + obowiązkowi w polsce ekoterroryści blokujący pozwolenie na budowę ops przepraszam "organizacje pożytku społecznego"...

    Gildia to bazarkowo-szczękowy przeżytek wczesnej ery polskiego kapitalizmu. Rozsądzniej byłoby zainwestować w udziały w nowym przedsięwzięciu zamiast się handryczyc nad parą biustonoszy.

    • 0 0

  • glupie to wszystko i tyle

    ej czy ich juz p****a**???? znow jakies glupie centrum handlowe albo inne pierdoly? zbudowaliby cos dla rozrywki, cos co bedzie wyrozniac miasto od innych...! jak pobudujemy same obiekty handlowe to i tak nikt nie zarobi a po 2 po cholere tego tyle?!?! poza tym wypowiedz adamowicza: "– Holendrzy zainwestowali tyle, że nie możemy ich teraz zostawić" doskonale swiadczy o tym ze nie panuje nad swoim miastem i inwestycjami! oni cos robili, on pewnie i o tym wiedzial, ale nie widzial nic dokladnie, a jak mu rzucili konkretne sprawy to wycofac juz sie nie moze....

    • 0 0

  • nie wierzcie we wszystko co pisza...

    juz wiadomo, ze stacja SKM na tym terenie nie powstanie, a to z bardzo prostego powodu: PKP dostala duze pieniadze ze ZPORR (jakby ktos nie wiedzial to z UE) na budowe w tym miejscu stacji dla szybkiego pociagu Gdansk-Wawa i zwyczajnie nie zmieszcza drugiego toru dla skm-ki. Zreszta plan skm do tczewa tez upadl. A skoro nie bedzie tam stacji skm to ING tez sie troche odechcialo robic tam potezna inwestecje, bo bardzo na ta stacje liczyli. Wladze jak zwykle mydla oczy wielka inwestycja a ja sie pytam: CO ZROBILISCIE Z WYSPA SPICHRZOW?!!! Tu bedzie tak samo.

    • 0 0

  • FAJNIE !!!!!

    FAJNIE MIESZKAC W GDAŃSKU TYLE SIE DZIEJE HEH!!!!

    • 0 0

  • przykryte tory

    w planie uwzgledniano ze tory zostana przykryte co mialo stworzyc ala metro ;) , to mialo dac duzo dodatkowego miejsca tak waznego w tej okolicy, a tu KLOPS. Czy mozna juz byc pewnym ze nie bedzie krycia torow ?? skad taka wiadomosc ??

    • 0 0

  • SKM do Tczewa....

    moze kursowac, jesli pociagi towarowe z Gdyni beda jezdzic trasa zachodnia ( kolejarze wiedza w czym rzecz ) omijajaca centrum Trojmiasta. Inwestycje ( OPARTE NA JASNYCH REGULACH ) musza byc i to, niestety, koniecznie z kapitalem i mysla rodem ze starej EU, albowiem dosc mamy przykladow rodzimej, radosnej tworczosci!!..A wesoly chlopczyk..."musi odejsc"!!

    • 0 0

  • W jaki sposób pociagi towarowe moga ominąć Gdynię?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane