• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest porozumienie Gdańska i Gdyni. Dostaniemy na inwestycje 820 mln zł

Patryk Szczerba
17 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kompromis między prezydentami Gdyni i Gdańska cieszy, ale kłótnia o kształt związku ZiT może być zapowiedzią sporów, jakie Paweł Adamowicz i Wojciech Szczurek będą toczyć o konkretne inwestycje realizowane z nowych funduszy. Kompromis między prezydentami Gdyni i Gdańska cieszy, ale kłótnia o kształt związku ZiT może być zapowiedzią sporów, jakie Paweł Adamowicz i Wojciech Szczurek będą toczyć o konkretne inwestycje realizowane z nowych funduszy.

Kompromis między prezydentami Gdańska i Gdyni: 36 gmin i powiatów z województwa pomorskiego podpisze porozumienie o utworzeniu związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Dzięki temu otrzymamy 820 mln zł, które będziemy mogli wydać na ważne dla całego regionu inwestycje w latach 2014-2020.



Czy wypracowana formuła porozumienia jest odpowiednia?

ZIT-y mają pomóc w zagospodarowaniu unijnych pieniędzy przeznaczonych na rozwój największych polskich aglomeracji. Wyodrębnione w ramach wojewódzkich programów unijnych mają za zadanie pilnować tego, by nie dublować inwestycji w pobliskich samorządach, a zamiast tego je koordynować.

Sęk w tym, że powstanie ZIT dla aglomeracji Trójmiejskiej wymagało porozumienie prezydentów Gdańska i Gdyni. A o to nie było łatwo. Osią sporu był kształt wymaganego przez UE tworu. Prezydent chciał, by powstał z porozumienia Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego z Nordą. Na to nie chciał się zgodzić prezydent Gdyni, który proponował, by wszystkie gminy podpisały odrębne porozumienie.

Na kompromis poszedł prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i porozumienie zostanie zawarte na zasadach proponowanych przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka, ale i marszałka pomorskiego Mieczysława Struka. Ten ostatni przekonywał, że GOM i NORDA zrzeszają zbyt wiele gmin oddalonych od centrum metropolii, by włączanie ich do porozumienia miało sens.

Zdaniem marszałka województwa dopiero teraz rozpocznie się jednak prawdziwa praca.

- Obaj prezydenci podali sobie ręce, jest wola do współdziałania i już w przyszłym tygodniu zabieramy się ostro do konkretnych zadań. Nareszcie możemy przejść do rzeczowej pracy nad strategią i projektami ZIT - deklaruje Mieczysław Struk.

Swojego zadowolenia z przyjętego porozumienia nie kryje też prezydent Gdyni.

- Kompromis ma to do siebie, że każdy musi trochę ustąpić. Kształt porozumienia, który choć nie jest optymalny, to jednak całkiem dobry. Nasze stanowisko, konsekwentnie utrzymywane od listopada, obroniło się swoją merytoryczną jakością. To dobrze, że obszar metropolitalny będzie miał rozmiary wynikające z rzeczowych wskaźników i potrzeb - przekonuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

- Najważniejsze jest, że osiągnęliśmy porozumienie. Teraz musimy zabrać się do pracy, czyli stworzyć strategię rozwoju metropolii, a następnie wskazać konkretne inwestycje, z które będziemy w jej ramach finansować - mówi Paweł Adamowicz, który jako prezydent największego miasta, będzie prezesem związku. Sekretariatem ZIT-u także będzie kierował Gdańsk, ale jego finansowanie spadnie na barki Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Jak będzie wyglądał trójmiejski związek ZIT?

Powstanie rada ZIT, w której zasiądą przedstawiciele 36 gmin i powiatów, a także przedstawiciele trójmiejskich uczelni wyższych i organizacji pozarządowych. Będzie też sześcioosobowy zarząd związku, w którym oprócz prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu znajdą się jeden przedstawiciel powiatów wejherowskiego i puckiego, jeden z powiatów gdańskiego, tczewskiego i nowodworskiego oraz jeden z powiatu kartuskiego i kościerskiego. Decyzje mają być podejmowane jednogłośnie.

Z zarządu projekty będą trafiać do rady ZIT. Decyzje na temat strategii i kryteriów wyboru projektów, podobnie jak w przypadku zarządu, mają być podejmowane jednogłośnie lub przy 75-procentowej większości głosów.

Już we wtorek mają rozpocząć się analizy zgłoszonych już 59 projektów, które opiewają na kwotę 4,2 mld zł. Część z nich trafi do programu centralnego, którym zawiaduje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Reszta ma być rozpatrywana na poziomie Regionalnego Programu Operacyjnego w województwie.

Ważna jest też strategia, która ma być gotowa do końca maja 2014 r. Przygotowują ją eksperci reprezentujący samorządy, organizacje pozarządowe, uczelnie a także Urząd Marszałkowski. Za silne strony metropolii uznali oni m.in. rozbudowujący się ośrodek akademicki, dużą liczbę przedsiębiorców, lotnisko oraz nadmorskie położenie. Wśród priorytetów do rozwoju konieczne jest zapewnienie spójności transportowej metropolii, poprawienie warunków edukacji, przyciągnięcie studentów oraz wspieranie gospodarki morskiej, a także przyciąganie inwestorów z branży usług około biznesowych.

Oficjalnie porozumienie wszystkich 36 gmin ma zostać podpisane dopiero w lutym, gdy skończą się ferie zimowe. Część samorządowców będzie bowiem przybywała w najbliższym czasie na urlopie.

Miejsca

Opinie (200) 9 zablokowanych

  • Razem można więcej i tym powinniśmy się kierować!!! (1)

    Po ca 2 lotniska wystarczy jedno i porządne i i duże.

    • 12 13

    • 100 mln w Gdyni to pikus

      te "duze" juz pochlonelo 500 mln i ssie dalej
      w naszym interesie byloby, aby nie ssalo juz wiecej kasy - chocby pod pretekstem, ze jest drugie w Gdyni

      • 12 4

  • A gdzie jest Jacek z Sopotu??? (3)

    Nie widzę go na zdjęciu

    • 11 2

    • a po co miał byc , od dawna trzyma z budyniem . Sopot się nie stawia :) (1)

      • 9 2

      • Karnowski dba o to aby bylo o nim cicho do wyborow

        za sprawa nagrania Julkego zbt dlugo bylo glosno

        • 6 1

    • cosik mi się zdaje

      Powiesił się lub zastrzelił z łuku.

      • 0 1

  • (2)

    Już to widzę jak Gdynia, albo OPAT albo nic. Liberum veto

    • 10 7

    • nie ma wyjscia

      Tusk wpisal OPAT na 158 miejscu na listę projektów... morskich

      ci z Mumio by nie wymyslili nic dowcipniej

      • 6 3

    • I teraz pomyśl, jakby Gdynia była w GOM, to o OPACIE decydowały by Tczew i inne miasta z Powiśla.

      • 0 2

  • Zebracy!

    wywalane podatki w kosmos i zebractwo = duch czasow

    • 5 0

  • fajnie

    to czas na droge, lub tunel pomiedzy terminalami lotnisk Gdansk-Gdynia. Zgodnie tak...

    • 4 2

  • stawiam na rozsuwany dach nad PGE Arena

    za jakieś 400 mln
    reszta pójdzie na wiadukt w Osowej dla kolei metropolitalnej i na jakies 3 baseny (znaczy w Gdansku na boisko, bo Budyn nie chce basenow)

    • 16 3

  • 820 mln...

    w Gdansku starczyłoby na 1 stadion...
    w Gdyni na 10

    • 10 7

  • Brawa dla Struka (1)

    tam gdzie odpowiada za wszystkie gminy całego Pomorza przyznał rację Gdyni - jaki sens jest wciągać dometropolii GOM'owe gminy znajdujace sie 200 km od 3miasta?

    • 14 7

    • takich nie ma

      • 2 0

  • Fak

    • 2 0

  • A jednak można - gratulacje.

    jak wyżej

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane