• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest porozumienie w sprawie kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Zwycięska koncepcja kładki przez Motławę autorstwa firmy Ponting ze Słowenii. Zwycięska koncepcja kładki przez Motławę autorstwa firmy Ponting ze Słowenii.

Szczęśliwie zakończyły się rozmowy z firmą architektoniczną Ponting ze Słowenii, która po długich negocjacjach przyjęła twarde warunki finansowe Gdańska i będzie miała rok na sporządzenie projektu budowlanego kładki na Ołowiankę. Przeprawa powstanie jednak najwcześniej do końca 2015 roku.



Czy wierzysz, że kładka na Ołowiankę w końcu powstanie?

Słoweńscy projektanci, którzy jesienią 2012 roku wygrali międzynarodowy konkurs na projekt kładki, pod koniec lipca przyjechali do Gdańska na ostateczne negocjacje. Chodziło głównie o kwotę za wykonanie projektu budowlanego przeprawy.

Ma ona wynieść nie więcej niż 910 tys. zł, czyli dokładnie 7 proc. z wynoszącego 13 mln zł budżetu, jaki zagwarantowano na budowę kładki łączącej teren dawnego Zamczyska z Ołowianką. Początkowo Słoweńcy chcieli otrzymać nawet 80 proc. więcej.

- Po kilkumiesięcznych, niełatwych i twardych negocjacjach, dogadaliśmy się. Zostały ustalone wszystkie warunki umowy, pozostała do wyjaśnienia jeszcze kwestia polisy ubezpieczeniowej, którą trzeba przetłumaczyć na język polski. Wszystko wskazuje na to, że podpiszemy umowę około 20 sierpnia, mamy więc happy end - podkreśla zadowolony Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Przypomnijmy, że negocjacje ze Słoweńcami miały się zakończyć jeszcze w czerwcu, potem termin przesunięto do końca lipca. Kwestią sporną było wspomniane wyżej wynagrodzenie za projekt budowlany.

Kwota ta jednak wynika z zapisów rozstrzygniętego w ubiegłym roku konkursu architektonicznego. Dzięki temu zwycięzca nie tylko otrzymał 50 tys. zł głównej nagrody, ale mógł też liczyć na zamówienie z wolnej ręki na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych, kosztorysu inwestorskiego, harmonogramu prac, pełnienie nadzoru inwestorskiego.

Gdyby Gdańsk nie dogadał się z firmą Ponting, prawdopodobnie czekałby nas kolejny konkurs. W ostatnim nie było bowiem zapisu, że drugi w kolejności projekt mógł być brany pod uwagę do realizacji. To mogłoby przeciągnąć kwestię budowy kładki o kolejny rok.

- Słoweńcy mają 12 miesięcy na wykonanie projektu budowlanego. Ich podwykonawcą będzie lokalne biuro projektowe Mosty Gdańsk. To jest firma, której obecny prezes projektował most w Kwidzynie przez Wisłę. To dobrze wróży - wyjaśnia Kotłowski.

Tak ma funkcjonować kładka według projektu słoweńskiej firmy architektonicznej Ponting.



Kiedy są szanse na powstanie przeprawy? Projekt budowlany będzie gotowy za rok, czyli latem 2014 r. Z kolei jesienią 2014 r. ZDiZ planuje ogłosić przetarg na budowę kładki. To także może potrwać, więc kładka może być gotowa przed końcem 2015 roku.

Kładka, która połączy okolice ul. Zamczysko z Ołowianką, ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym Motławy.

Warta 13 mln zł inwestycja zostanie sfinansowana z budżetu Gdańska, samorządu Pomorza i przy wsparciu EDF Wybrzeże.

Alternatywna wizja kładki na Ołowiankę, która chowa się w nurcie rzeki.

Miejsca

Opinie (96) 2 zablokowane

  • Zwycięstwo kładki nad rozumem

    Tak nam potrzebna kładka jak świni siodło. Uparło się kilka osob, żeby wydać publiczne pieniądze. Mozna było na przykład postawić most na wyspę Sobieszewską, ale nie. Po co? Kto na tym zarobi?

    • 16 2

  • jakie szczęśliwie?????????????

    dla kogo???????????

    • 3 1

  • ale bajer haha

    • 0 0

  • komu służyć ma ta kladka? urzedasom, milionerom, celebryrom i kumplom budynia? My szarzy ludzie, ludzie pracy, robimy w korpo i w tesco za miche ryżu i bieda jest.

    • 8 1

  • kładka musi byc solidna i ładna

    przynajmniej tak sliczna jak na zaspie

    • 2 0

  • Zablokujcie ruch statkow i jachtow brzydka kładką a na pewno będzie starówka "orzywiona"

    PSeudoartysci zrobia jakas paskude nie pasujaca do starego miasta

    • 9 1

  • priorytety

    komu i do czego ta kładka potrzebna??!Pewnie żeby sobie nóżek zanadto nie zniszczyć nadkładając drogi z gazowni do filharmonii. Pan prezydent parę lat temu deklarował że zrobi z Gdańska rowerową Holandię, a z plątaniny miejskich pourywanych ścieżek nie dojedziesz ani do Sobieszewa, ani do Gdyni ani do tak związanej z Gdańskiem Szwajcaryi Kaszubskiej. Oj, brak tu gospodarza!!!

    • 7 2

  • Ciekawe ile prezes weźmie z tych 7%

    • 2 1

  • przez te kladke, chmielna nie ozyje, dalej po jednej stronie ulicy bedzie dziura, a po drugiej pustostany, obym sie mylil

    • 1 1

  • Będzie goo wno działać jak wszystko

    jedyne co działa to rosnące zadłuzenie i brak perspektyw

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane