• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest wykonawca elektryfikacji PKM, ale co z pociągami?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku. Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zelektryfikuje linię PKM i wybuduje nowy przystanek. Prace potrwają półtora roku, a realizacja kosztować będzie 48,850 mln zł. Brak wsparcia z rządowego Fundusz Inwestycji Lokalnych sprawił, że województwo pomorskie zamiast 14, zamówi dwa pociągi z możliwością rozszerzenia zamówienia, jeśli uda się pozyskać środki z innego programu.



Elektryfikacja PKM obejmie linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i  16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km

Ekologia ma dla ciebie znaczenie przy wyborze środka transportu?

Drugim elementem jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między PKM Matarnia a PKM Port Lotniczy.

Do przetargu stanęło 11 firm, ale oferty jedynie trzech mieściły się w budżecie.

Ostatecznie na wykonawcę wybrano firmę Torpol, która zaoferowała realizację obu zadań za 48,850 mln zł.

Jeśli obejdzie się bez odwołań ze strony pozostałych oferentów, umowa powinna zostać wkrótce podpisana, a od dnia jej zawarcia wykonawca będzie miał 18 miesięcy na uporanie się ze wszystkimi pracami.

Dwa pociągi za ponad 55 mln zł



Po elektryfikacji na linii PKM pojawią się pociągi elektryczne. W związku z tą inwestycją Województwo Pomorskie zamierzało kupić 14 nowych pociągów: sześć pojazdów hybrydowych oraz osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W grudniu zeszłego roku okazało się, że projekt nie uzyskał dofinansowania w ramach pierwszej edycji rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, dlatego planowany zakup obejmie jeden pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym z opcją na pięć kolejnych i jeden o napędzie elektrycznym z opcją na kolejne siedem.

Czytaj też: Znowu 0 zł dla Trójmiasta z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

Na ten cel w budżecie województwa zostały zabezpieczone środki w wysokości 55,35 mln złotych. Planowany na pierwszy kwartał 2021 roku przetarg wciąż nie został jednak ogłoszony.

Krajowy Plan Odbudowy tylko dla Intercity?



Tymczasem ze względu na zakup wspomnianych 14 pociągów został przeniesiony do Krajowego Planu Odbudowy, z którego województwo pomorskie zamierza zakupić dodatkowo 30 pojazdów elektrycznych.

Jak jednak podaje Rzeczpospolita, środki z KPO mogą zostać w całości skonsumowane na wsparcie zakupu taboru przez PKP Intercity. Państwowy przewoźnik planuje bowiem zakupić 38 piętrowych pociągów oraz 45 lokomotyw.

Dlatego Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych (ZSPK) w piśmie do ministra infrastruktury domaga się zwiększenia wsparcia na zakupy nowych pociągów z 398 mln euro do 1,5 mld euro.

Bajpas kartuski w budowie



W budowie jest natomiast tzw. bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji zarówno linii PKM, jak i 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.

Budowa 17,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.

PKM umowę na swoją część prac podpisała 22 grudnia 2020 roku, zaś PLK 26 lutego 2021 roku.

W obu przypadkach prace mają się zakończyć do końca 2022 roku.

Miejsca

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • Gdańsk buduje kolejne linie PKM (4)

    A w Gdyni kucyk radzi by smigac malowanymi kontrapasami rowerkiem w zimie i tak dalej..

    • 46 11

    • Gdańskowi buduje (1)

      Marszałek z PO a nie Gdańsk buduje. A w Gdyni tak jak w poście wyżej:)

      • 7 3

      • raczej chce budować...

        Chociaż g'woli sprawiedliwości należy przyznać, że to zasługa marszałka, że pogodził zwaśnione miasta, Gdańsk i Gdynię i wymusił budowę PKM zamiast gdańskiego tramwaju.

        Jednak ta zasługa nie powinna przesłaniać wielu lat demontażu połączeń kolejowych wewnątrz województwa i roli w tym wicemarszałka od komunikacji. Który, na szczęście, bryknął w senatory i tam robi to co lubi. Czyli nic.

        Marszałek został, a widząc przegraną na południu regionu, musi się pochylić i obiecywać.
        To kiedy rusza to obiecane połączenie do Bytowa?

        • 4 1

    • Jak Gdańsk buduje?? To gdańskiej budują, PKP i pan marszałek.

      • 2 1

    • Urodziłeś się i**otą, czy to efekt wychowania?

      A nie, to zwykły trolling

      • 0 0

  • pikus w caloksztalcie za taki szmal.....................

    • 3 1

  • Firoga to pomyłka (5)

    przystanek widmo na zlecenie Intela

    • 35 4

    • Tak może być, szczególnie jak przyjmie się model pracy zdalnej/mieszanej, co w branży IT jest chyba najmniej odczuwalne.

      • 13 0

    • Wyobraź sobie, że oprócz intela jest tam Klukowo, które zamieszkuje kilka tysięcy osób. (2)

      • 3 13

      • Kilka tysięcy? Dobre :D

        • 15 1

      • to juz lepiej Karczemki zrobic, osiedle z zabudowa wielorodzinna, a klukowo to rozległy teren gdzie i tak kazdy ma po 2 suvy w garazu i nie bedzie z PKM korzystal

        • 12 0

    • Dali 3 stare dolary to wymagaja

      Chcieli rozbudowac centrum w Indiach, ale w Polsce taniej wiec zostali

      • 1 0

  • Zamiast przystanków widmo wyślijcie PKM do Gdańska Głównego! (9)

    To wstyd, żeby tylko jedna pkm dziennie jeździła na tej trasie!

    • 135 3

    • Tam też mieszkają i pracują ludzie, którzy chętnie skorzystają z przystanku firoga

      • 6 8

    • koncertowo spieprzona "wcinka" na Zaspie (4)

      i do dzisiaj nieunormowane relacje z SKM, nie pozwalają na takie połączenie.
      Bo po głównej magistrali nie pozwala jej wyczerpana przepustowość.

      • 12 6

      • (1)

        Wąskim gardłem jest Wrzeszcz. Od Politechniki jest miejsce na trasie torów do Stadionu, ale między Białą a Zatora-Przytockiego są tylko cztery tory. Rozwiązaniem mogłoby być zbudowanie tunelu pod nasypem, ale czy to jest w ogóle technicznie możliwe?

        • 4 0

        • Rozwiązaniem byłaby estakada na tym odcinku.

          • 1 0

      • Łatwo jest wydawać ostre osądy, gdy się nie zna okoliczności. (1)

        • 2 4

        • okoliczności są dobrze i powszechnie...

          znane.

          • 3 1

    • Po co Ci PKM do głownego jak masz tam EZT? pkm jest dla ludzi z kaszub

      • 4 8

    • Też jestem za tym całym sercem, ale

      mamy sytuację, że pkp plk od ponad 10 lat (czy to juz 15?) robi rózne modernizacje w okolicach Głównego i ciągle nie można bezkolizyjnie zawrócić na Głównym.
      Wszystkie te modernizacje nawet o tym nie myslały.
      Mam nadzieje, że ten nowy projekt poprawy przepustowości Tczew-gdynia uwzględnia potzrebną przebudowę Głównego, ale patrząc realistycznie, że musieliby znowu grzebać w tym samym miejscu to obawiam się że nie.

      • 1 0

    • Pociag do Dworca Glownego ?

      Panie tu jest Polska ! Co to za pomysl, jeszcze nie daj boze turysici zamiast taxowkami beda nim jezdzic albo mieszkancy centrum miasta. Wazne ze Kaszuby dobrze skomunikowane z lotniskiem

      • 3 2

  • A jak by Kościół dołożył

    aby wiernych z pobliskich wiosek do Św. Brygidy elektryczną PeKaeMką dowozić

    • 15 2

  • tlumaczenie bajpas kartuski to jakas bzdura (3)

    A ktoredy maja pojechac pociagi podczas elektryfikacji od Wrzeszcza do Kielpinka? Po co wtedy bajpas? Napiszcie od razu, ze chodzi o dodatkowe pieniadze na uruchomienie linii do Starej Pily i dalej Zukowa Zachodniego

    • 3 9

    • Ło matko, odkryłeś spisek...
      Tylko bajpas nie jest robiony na czas elektryfikacji PKMki, a na czas budowy drugiego toru i elektryfikację linii 201. Na PKMce pociągi będą po prostu jeździć odcinkami jednym torem.

      • 6 0

    • pkp plk planują na lata zamknąć linię 201!

      bajpas Kiełpinek - Stara Piła - Glincz - Kartzy umożliwi utrzymanie ruchu podczas modernizacji odcinka Somonino - Żukowo - Gdańsk Osowa.

      • 5 1

    • jeśli nawet, co co w tym złego?

      ale jesteś w błędzie, ten objazd jest wymuszony remontem i rozbudową 201.

      • 0 0

  • No i? (2)

    Pod drutem będą jeździć spalinówki? A może wyruszą do Słupska lub Malborka a EZT trafią na PKM, bo przecież koszula bliższa ciału a peowski "rozwój dyfuzyjno - polaryzacyjny" wymaga ofiar... naturalnie od "prowincji"?

    • 7 1

    • A mało eztów posiada marszałek województwa i PRy oraz SKM ? (1)

      Nie ma taboru dedykowanego TYLKO na PKM , Te same spalinówki jak napisałeś kursują tez po innych liniach.

      • 4 0

      • Ani marszałek, ani SKM nie maja nadmiaru EZT

        Te co są to jeżdża lub stanowią niezbędną rezerwę taborową

        • 1 0

  • (3)

    Oo będzie szansa zobaczyć słynny EN57-kibel na linii PKM

    • 47 4

    • NIE (2)

      Nie, bo PKM przejmie po elektryfikacji PR... dlaczego to im dano Impulsy ...

      • 1 4

      • regio też ma kible, a do tego nie zmodernizowane

        • 2 0

      • Dokładnie.

        Fascynujące jest to, że marszałek wspiera że wszystkich sił Polregio, kosztem SKM. Żeby było śmieszniej- województwo w SKM ma ok. 10 proc udziałów.

        • 0 0

  • Wstyd panie Struk, nie bądź tchorzem (3)

    Marszałek Struk boi się powołać własną spółkę jak większość bogatych województw i ostatnio nawet kujawsko- pomorskie. Poziom jak na ścianie wschodniej.

    • 15 5

    • Pan Marszalek ma to w czterech literach. jest wozony i tak limuzyna, a przynajmniej ma argumenty by psioczyc na swoich przeciwnikow politycznych.

      • 4 4

    • Tylko po co jak tory na najwazniejszej lini naleza to skm

      • 2 1

    • przecież PKM to własnie taka spółka

      Tylko że ona ma ochotę bardziej "zarządzać" niż "dostarczać"... ;)

      Ale na region to nie ma co liczyć, bo marszałek rodzinie krzywdy nie zrobi...
      Poza tym ileż to brudnej pracy?
      ZNTK trzeba by odbudować, tabor zakupić, ludzi zatrudnić...

      • 3 3

  • prokurator! (1)

    Elektryfikacja i budowa przystanku + bajpas to wyciąganie pieniędzy z budżetu miasta. NIK i prokurator.

    • 2 14

    • Przestań chrzanić, sprawdź jaki wkład w tą sprawę jest ze środków unijnych!!!!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane