- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (439 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (143 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia przepytało kandydatów na prezydenta Gdyni o plany dotyczące infrastruktury rowerowej. Aleksandra Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusz Szemiot z Koalicji Obywatelskiej zdradzają, jakie mają pomysły na usprawnienie ruchu rowerowego w Gdyni oraz jakie programy będą kontynuować, a które zakończą. Niektóre odpowiedzi mogą zaskoczyć.
- Czy podtrzyma Pani/Pan finansowany z budżetu miasta i środków zewnętrznych program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych i rowerów cargo?
- Czy przywróci Pani/Pan funkcję Oficera Rowerowego - osoby koordynującej działania mające na celu rozwój komunikacji rowerowej - obecnie faktycznie zlikwidowaną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?
- Czy przywróci Pani/Pan funkcjonowanie Gdyńskiej Rady Rowerowej, którą - mimo obowiązku wprowadzonego przez Zarządzenie Prezydenta - całkowicie zaprzestano zwoływać.
- Czy przywróci Pani/Pan pulę środków w budżecie ZDiZ na remonty istniejących dróg rowerowych, zabraną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?
- Czy dokończy Pani/Pan projekt budowy drogi rowerowej na dolnym odcinku ulicy Wielkopolskiej?
- Czy dokończy Pani/Pan budowę drogi rowerowej przy Parku Centralnym?
- Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego ze Śródmieścia na Obłuże?
- Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego?
- Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż ulicy Hutniczej do granicy z Rumią?
- Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego między Dąbrową a Wiczlinem?
Wszystko o wyborach samorządowych: wyniki głosowania z 7 kwietnia i programy tych, którzy wciąż walczą
Publikujemy odpowiedzi Aleksandry Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusza Szemiota z Koalicji Obywatelskiej na 10 pytań zadanych przez przedstawicieli stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. W większości przypadków kandydaci dodali także komentarze do krótkich odpowiedzi.
Czy podtrzyma Pani/Pan finansowany z budżetu miasta i środków zewnętrznych program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych i rowerów cargo?
Aleksandra Kosiorek: Nie.
Przy obecnej wiedzy na temat braku realnej zmiany zachowań komunikacyjnych wskutek tych programów nie rekomendowałabym utrzymania tego programu. Znamy osobiście kilka osób, które uzyskały dopłatę do zakupu rowerów elektrycznych i są bardzo zadowolone, bo zapłaciły mniej niż zamierzały, ale nie znane są nam żadne dane pokazujące realną zmianę zachowań wywołaną tymi programami.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Projekt dotyczący rowerów elektrycznych ma wymiar głównie PR-owy - tu wszystko będzie zależało od wielkości dopłat ze strony miasta i dostępności środków zewnętrznych. Lepiej wydać środki na infrastrukturę służącą wszystkim niż na dopłaty dla nielicznych. Jednak jeśli będą one finansowane zewnętrznie, nie ma powodu programu ograniczać.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Rowery na sprzedaż: Gdańsk, Gdynia, Sopot
Czy przywróci Pani/Pan funkcję Oficera Rowerowego - osoby koordynującej działania mające na celu rozwój komunikacji rowerowej - obecnie faktycznie zlikwidowaną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?
Aleksandra Kosiorek: Tak.
Tak, powinna być osoba kompleksowo zajmująca się koordynacją działań związanych z komunikacją rowerową - nazewnictwo jest tu kwestią drugorzędną.
Tadeusz Szemiot: brak jednoznacznej odpowiedzi.
Jeśli chodzi o nazewnictwo, to niekoniecznie musi to być oficer rowerowy. Nam zależy na spójnym i konsekwentnym rozwoju sieci dróg rowerowych. Mam wątpliwości, czy ta funkcja sprawdziła się w strukturze miasta. Z tego, co pamiętam, była pełniona przez jednego z radnych. Będę szukał formuły, dzięki której będziemy mogli najpierw postawić przed sobą konkretny cel do osiągnięcia w zakresie udziału roweru w transporcie ogółem i go zrealizować. Rozumiem, że kluczem do tego jest spójna infrastruktura rowerowa, niekonfliktogenna, bezpieczna, zachęcająca do użytkowania jej przez wszystkich użytkowników rowerów - od najmłodszych do najstarszych.
Czy przywróci Pani/Pan funkcjonowanie Gdyńskiej Rady Rowerowej, którą - mimo obowiązku wprowadzonego przez Zarządzenie Prezydenta - całkowicie zaprzestano zwoływać.
Aleksandra Kosiorek: Tak.
Przypomnę, że GRR powstała z inicjatywy i pracowała kilka lat pod kierownictwem jednego z członków Gdyńskiego Dialogu i widzimy wielką wartość w jej funkcjonowaniu jako miejsca mądrej, merytorycznej dyskusji i tworzenia opinii, stanowisk i rekomendacji.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Środowisko rowerowe jest najbardziej kompetentne do wspierania radą działań w zakresie infrastruktury rowerowej.
Czy przywróci Pani/Pan pulę środków w budżecie ZDiZ na remonty istniejących dróg rowerowych, zabraną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.
Nie znamy powodu odebrania tych środków - jeśli jedynym powodem był poziom zadłużenia miasta i kłopoty finansowe, to przywrócenie tej puli, choć zasadne i konieczne, może odbyć się po analizie realnej sytuacji finansowej miasta i po zmianach, bądź na poziomie budżetu, bądź - sytuacji finansowej Gdyni.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Utrzymanie istniejącej infrastruktury jest znacznie tańsze niż jej budowa od nowa. Do tej pory praktyką było zrzucanie wydatków na infrastrukturę rowerową na budżet obywatelski.
Czy dokończy Pani/Pan projekt budowy drogi rowerowej na dolnym odcinku ulicy Wielkopolskiej?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.
Domkniecie wszystkich kluczowych odcinków dróg rowerowych głównej osi komunikacyjnej powinno być oczywistym priorytetem. Ważne, by decyzje o konkretnych projektach przebywały transparentnie i w dialogu.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Rozumiem oczekiwania części mieszkańców w sprawie innego poprowadzenia tej drogi, ale też rozumiem argumenty dotyczące funkcjonalności drogi - skakanie z jednej na drugą stronę ulicy po prostu spowodowałoby obecność rowerzystów na chodniku.
Czy dokończy Pani/Pan budowę drogi rowerowej przy Parku Centralnym?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.
Okolice Parku Centralnego wymagają kompleksowego przeglądu i racjonalnej przebudowy. To połączenie powinno być dokończone i spójne.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Poprowadzimy ją zgodnie z pierwotnym projektem, likwidując memiczny fragment na jezdni. Szkoda, że trzeba będzie wydać dwa razy pieniądze na to samo, ale tu mamy po prostu błąd projektowy do naprawienia.
Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego ze Śródmieścia na Obłuże?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.
Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi
Uważam, że należy w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż ulicy Hutniczej do granicy z Rumią?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.
Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.
Tadeusz Szemiot: Tak
Ulica Hutnicza pójdzie do remontu - nie tylko w zakresie dot. drogi rowerowej.
Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego między Dąbrową a Wiczlinem?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi
Jest oczywiste, że każdy z przywołanych odcinków jest istotny, ale chciałabym poznać powody (odrzucam złą wole), dla których nie był do tej pory realizowany. Czy były to przeszkody natury finansowej czy zupełnie innej.
Tadeusz Szemiot: Tak. Jest taki plan.
Opracował:
Miejsca
Opinie (338) 3 zablokowane
-
2024-04-19 23:43
Kosiorek to pacynka. Gdynia potrzebuje mądrego prezydenta.
Głosujcie mądrze.
- 0 3
-
2024-04-20 00:39
(1)
Jeżeli pojawi się prezydent który uporządkuje ruch rowerowy i przywróci mu funkcje podstawowa czyli rekreację to będę na niego głosował reszta pomysłów w typie ograniczenia komunikacji miejskiej i samochodowej możecie sobię między bajki włożyć
- 1 1
-
2024-04-20 12:52
rower to w dobrze zarządzanych miastach nie tylko i nie głównie rekreacja i sport
rower w dobrze zarządzanych miastach to przede wszystkim TRANSport. Paradoksalnie - to wiele korzyści także dla osób korzystających z samochodów.
- 1 0
-
2024-04-20 00:44
Tylko konie
Wprowadzić transport konny tylko koń jest ekologiczny i można go pomalować na zielony by zadowolić zielonych a rowerzyści mogą po drodze zbierać końskie łajno w celu ogrzewania mieszkań też będzie ekologicznie
- 2 1
-
2024-04-20 13:27
Szemiot na każde pytanie odpowiada TAK
Trzeba było go zapytać czy przestał już się znęcać nad kotami w piwnicy
- 1 0
-
2024-04-21 11:48
Kompromis
Rowerzyści to powinna być alternatywa, a nie budowanie ich infrastruktury kosztem zmotoryzowanych. Dlaczego - bo nie zawsze i nie każdy może korzystać z roweru, a zabieranie dróg czy parkingów z przeznaczeniem ich na rowery, to dyktatura mniejszości ale za to bardzo głośnej.
- 0 1
-
2024-04-21 22:07
(1)
Po co rozbudowa infrastruktury rowerowej, skoro rowerzyści i tak jeżdżą środkiem ulicy.
- 0 0
-
2024-04-26 09:50
by przestali?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.