- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (41 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (164 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Kary ZKM dla gdyńskich przewoźników. Zastrzeżenia do punktualności i czystości
W ostatnich dniach sprawdziliśmy kary nakładane przez ZTM Gdańsk na przewoźników funkcjonujących w mieście. Tym razem przyglądamy się Gdyni.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni nadzoruje kilku przewoźników wożących pasażerów. Są to trzy spółki miejskie: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Do tego dochodzi kilku mniejszych prywatnych przewoźników: BP Tour, PKS Gdynia, GRYF i Meteor.
By pasażerowie byli zadowoleni, potrzebna jest kontrola ze strony ZKM Gdynia. Metodą dyscyplinowania przewoźników - podobnie jak w Gdańsku - są kary umowne, nakładane na przewoźników za uchybienia i zaniedbania w trakcie realizacji kursów.
Blisko 550 tys. zł kar
Podobnie jak w przypadku Gdańska, dane, o które wystąpiliśmy do ZKM, objęły 10 pełnych miesięcy 2021 r. (do końca października) oraz cały rok 2019 i 2020.
Przez 10 miesięcy minionego roku ZKM Gdynia nałożył w sumie kary w wysokości blisko 550 tys. zł. w trzech kategoriach:
- niewykonanie kilometrów
- niewłaściwe parametry techniczno-użytkowe
- niewłaściwe świadczenie usług
Najwięcej kar za niewykonywanie kilometrów, czyli brak kursów
Najwięcej kar dotyczy niewykonywania kilometrów, czyli sytuacji, w której autobus danego przewoźnika nie kursuje. Z kwoty 261 tys. zł aż 155 tys. zł naliczono do listopada firmie BP Tour.
170 tys. zł przewoźnicy muszą zapłacić za niewłaściwe parametry użytkowe. Najwięcej do kasy ZKM wpłaci firma Meteor - blisko 60 tys. zł.
Ok. 111 tys. zł kar do listopada uzbierało się przewoźnikom z powodu niewłaściwego świadczenia usług. Najwięcej zapłacą przedstawiciele PKT Gdynia - blisko 23 tys. zł.
Co ciekawe, w 2020 roku suma kar z całego roku wyniosła tylko 435 tys. zł. W 2019 roku, a więc ostatnim pełnym przed pandemią koronawirusa, który spowodował wiele zmian w funkcjonowaniu ZKM Gdynia, było to aż 725 tys. zł.
Najczęstsze uchybienia w jakości usług
Co przeważa wśród uchybień w najbardziej interesującej pasażerów kategorii, czyli jakości obsługi?
Do października 2021 roku najwięcej kar naliczono przewoźnikom za:
- opóźnienia odjazdu z konkretnego przystanku - 25 tys. zł,
- przyspieszone odjazdy - 15 tys. zł,
- brak czystości wewnątrz oraz na zewnątrz pojazdu - 14 tys. zł.
W 2020 roku zestawienie wyglądało podobnie, choć na pierwszym miejscu wśród uchybień były przyspieszone kursy, na drugim brak czystości, a dopiero na trzecim opóźnienia.
Można założyć, że było to związane z rozwijającą się pandemią i brakiem ruchu na drogach, co mogło być zaskoczeniem dla części kierowców. Autobusy kursowały niezgodnie z rozkładem, nie spóźniając się, ale często przyjeżdżając za szybko.
W 2019 roku wśród uchybień dominował brak czystości (blisko 40 tys. zł kar), na kolejnym miejscu był zbyt szybki odjazd z przystanku. Podium zamknął brak właściwego oznaczenia liniowego pojazdów.
Ogółem wśród częstych przewin pojawiają się tez niezalogowanie do systemu Tristar, techniczne usterki w autobusie i niesprawny monitoring.
ZKM Gdynia: perfekcyjna kontrola działa
Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczą, że duża suma wynika z drobiazgowości w kontroli i wypracowanemu przez lata systemowi, który sprawdza się.
- Skala nakładanych kar nie wynika z jakiejś szczególnie niskiej jakości usług, tylko przeciwnie - z dbałości o nią poprzez stałą i usystematyzowaną kontrolę. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - niezależny od operatorów organizator usług przewozowych - powstał już w 1992 r. i jest jedną z najdłużej działających tego typu jednostek w kraju. Przez te wszystkie lata, by usługa była jak najwyższej jakości, do perfekcji dopracowano procedury kontroli i nakładania kar za uchybienia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Jak wskazuje, kary dla przewoźników pojawiają się w momencie, gdy autobus czy trolejbus nie wyjadą na ulice, ale pozostają bez wpływu na pasażerów.
- W przypadku braku kursu pojazdu danego operatora, Centrala Ruchu ZKM włącza pojazd rezerwowy innego. Finalnie kurs jest więc wykonywany, tylko że pojazdem należącym do innej firmy. Poza garstką miłośników komunikacji miejskiej, pasażerowie nie zdają sobie nawet z tego sprawy - dodaje Gromadzki.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2022-01-14 07:20
akurat Gdynia ma wzorcowy sposób kursowania (6)
opóźnienia są niewielkie /a ws do Warszawy czy nawet Wrocławia to nieomal ideał/ ... jedynie czystość budzi wątpliwości szczególnie w trolejbusach, które zbyt często wyjeżdżają na trasę brudne i uświnione /ws do Warszawy to i tak miodzio/
- 31 21
-
2022-12-05 16:36
Autobus 171 - codzienne opóźnienia 30-40 min
Autobus s - codzienne opóźnienia 8 min
Czas oczekiwania między 1 a 2 autobusem 20-30 min
Wolę warszawskie metro- 0 0
-
2022-01-14 19:36
Nie no litości "Gdynia to ideał przy Warszawie", w Warszawie w niedziele wczesnym rankiem, metro mam co 6 minut, nie muszę patrzeć na zegarek. Tutaj co....30 minut i to przez cały weekend, rzeczywiście ideał
- 2 0
-
2022-01-14 16:40
na komunikacje gdynska nie narzekam,,, zapraszam na gdanska 117.... o jest dramat (1)
albo nie przyjezdza ...np rano o 5.20 nie ma .. jak mozna do czgos takiego dopuscic...
- 1 0
-
2022-01-15 22:18
Obserwator
117 obsługuje Bp tour. Kursy wypadają z winy przewoźnika
- 0 0
-
2022-01-14 10:24
To chyba R nie kursujesz... Jak w godzinach popołudniowych przyjedzie co druga to będzie już dobrze!
- 2 4
-
2022-01-14 09:38
Porównując jakość KM pomiędzy GD i GA
I zestawiając to z karami, widać komu tu w ogóle (nie) zależy
- 1 1
-
2022-01-14 07:55
Przecież wiadomo ze prywatny przewoźnik ma skupiać się na generowaniu swego zysku, a wykonywana działalność poprzez zlecenia na obsługę miejskich linii to tylko narzędzie do tego celu. Kogos dziwi kombinowanie i jechanie po kosztach, typu zatrudnianie skacowanych kierowców z przypadku oraz jednej inwalidki z mopem i miotla hah?
- 10 9
-
2022-01-14 07:34
Podobało mi się gdy w szczycie pandemii przyjeżdżały na przystanek 2 autobusy tej samej linii jeden po drugim :) (7)
Nosiło to już znamiona komfortowej podróży. Można powiedzieć że poziom średnio obłożonego PKS.
Niestety poziom podróży w ZKM w mieście jest najniższy. To nie dotyczy tylko Gdyni. Autobusy są nieraz przeładowane, nawet jeśli siedzisz to ktoś nad tobą wisi. Prywatności zero, komfortu zero, miejsca na nogi niewiele.
W ogóle zastanowiłbymNosiło to już znamiona komfortowej podróży. Można powiedzieć że poziom średnio obłożonego PKS.
Niestety poziom podróży w ZKM w mieście jest najniższy. To nie dotyczy tylko Gdyni. Autobusy są nieraz przeładowane, nawet jeśli siedzisz to ktoś nad tobą wisi. Prywatności zero, komfortu zero, miejsca na nogi niewiele.
W ogóle zastanowiłbym nad likwidacją miejsc stojących.
Zamiast tego można wydzielić miejsce na rowery, wózki dziecięce, zrobić więcej szerszych foteli dla ludzi starszych którzy nieraz zlewają się w jedną masę.
Obok numeru linii powinna się wyświetlać ilość wolnych miejsc. I wtedy opłata za przejazd będzie mieć już jakieś uzasadnienie, mogą nawet podnieść.
Problemem też jest hałas. Kierowcy ZKM nie reagują na to.
No i fakt że w Gdyni autobusy, zwłaszcza te kierujące się po godzinach pracy na północ - toną w korkach. Ale to już nie wina autobusów tylko nadmiaru samochodów i faworyzowania przez mieszkańców idei "jedna osoba w jednym aucie".- 18 25
-
2022-01-14 16:24
Frustat
Ktoś nie znający realu napisał swoje wypociny,Gdynia ma super komunikację,wszędzie dojedziesz, na czas i na miejsce. Piszący nie ma racji.
- 4 0
-
2022-01-14 08:00
Dwa autobusy? Nie dotyczyły to autobusów w godz szczytu- X, K (2)
X i K z Morska Estakada kierunek Kacze Buki jeden krótki autobus. Każdy na każdym 'jest. Masakra! Ten dramat trwa cały czas.
A soboty porażka. Powrót z Kacze Buki dużo pracowników kończy o 14:00. K dopiero 14:36!!!!!- 7 0
-
2022-01-14 12:12
(1)
No i, to długo? Można spokojnie piwo wypić, albo przeczytać coś interesującego w telefonie, cokolwiek żeby zabić czas i szybko zleci
- 5 0
-
2022-12-05 16:41
Jak się przesiadasz, możesz w ten sposób zarobić nawet godzinkę, półtorej
3 dodatkowe godzinki, zyskane w ciągu dnia na czytanie interesujacych wiadomości stojąc na mrozie, super
- 0 0
-
2022-01-14 07:41
Dawno takich bredni (2)
Nie czytałem. Nawet nie chce mi się merytorycznie odpisać.
- 13 5
-
2022-01-14 18:04
To cechuje tych bez merytorycznej wiedzy (1)
- 0 3
-
2022-01-14 22:39
Nie umiesz czytać
Ze zrozumieniem?
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.