- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (445 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (24 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (176 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?
Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.
Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.
Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.
Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?
Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.
W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.
- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.
- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo
Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.
- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.
Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.
WiFi w pendolino w 2019 r.
To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.
Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.
Opinie (430) ponad 10 zablokowanych
-
2018-04-02 11:05
NIGDY
- 2 0
-
2018-04-02 11:14
Nigdy
- 1 0
-
2018-04-02 11:30
a dlaczego TYLKO 30%?
- 0 0
-
2018-04-02 11:31
Pendolino jest za drogie.
Powinny ceny biletów być tańsze.- 5 4
-
2018-04-02 11:33
W latach 90 Intercity Neptun (2)
Jeździłem prawie co tydzień Gdańsk-Warszawa Intercity jechał trochę ponad 3 godziny, szok jaki wykonaliśmy skok cywilizacyjny przez 20 lat podróż skróciła się o pół godziny, pewnie przez mniejszą ilość przystanków:) Za to miliardy wydane, Nowak ma pewnie kilka nowych zegarków i wszystko gra
- 8 8
-
2018-04-02 12:24
Głupi, głupszy, pisowiec (1)
- 3 4
-
2018-04-02 19:21
jeśli fakty nie pasują do teorii
tym gorzej dla faktów...
- 0 1
-
2018-04-02 11:37
Szkoda, że nie ma ekspresowych połączeń do Wrocławia przez Poznań. (8)
- 6 1
-
2018-04-02 11:38
Są - tylko poszukaj malkontencie (5)
- 0 3
-
2018-04-02 14:40
Dlaczego musisz kogoś nazwać? (3)
Podziel się opinią. Trzymaj się tematu. Co ci zrobił obcy człowiek, że musisz mu naubliżać?
- 0 0
-
2018-04-02 14:55
to świadczy że ktoś jest niemotą a ponoć ma kompter... (2)
istnieje takie pojęcie jak analfabetyzm funkcjonalny...
- 0 0
-
2018-04-02 20:43
Lepiej "niemotą" niż chamotą. (1)
Manier w odróżnieniu od "komptera" nie da się kupić. Sposób rozmowy i język to wartości, z którymi się człowiek rodzi i rozwija w atmosferze domu. "Kultura jest wrodzona albo nabita". Co do takich efektownych pojęć jak "analfabetyzm funkcjonalny" polecam "Poranek kojota" i lekcję udzieloną panu Mariano Italiano.
- 0 0
-
2018-04-03 11:52
Anka - to taka Dominika od psychonalityka
Czy śnią Ci się czasem pożary...?
- 0 0
-
2018-04-02 16:44
nie ma. nawet jak sa w rozkładzie
Dzięki rozgrzebaniu magistrali pomiędzy Koscianem a Lesznem.
- 2 0
-
2018-04-02 19:18
Masz pociągi PIAST, HEWELIUSZ, MIESZKO
Składy z nowymi wagonami i lokomotywa EP09 EU07A z Vmax 160 km/h
- 1 0
-
2018-04-02 20:49
Dziękuję za informacje i przepraszam za zamieszanie.
Jeżdżę tą trasą często i od bardzo wielu lat. Znam połączenia i pociągi. Ponieważ przedmiotem artykułu jest pendolino, pozwoliłem sobie na taką życzeniową uwagę o stałych połączeniach w standardzie 200 km/h. Takie " a have a dream" Zwykły skrót myślowy, a tu tyle emocji. Jeszcze raz dziękuję i przepraszam.
- 1 0
-
2018-04-02 11:42
Jak Tusk zostanie premierem
- wkrócej niż wkrótce
- 1 4
-
2018-04-02 11:46
Wg danych PKP PLK - prędkość 160 km/h odbywa się na 15 odcinkach o łącznej długości 220,50 km
przy czym najdłuższy to odcinek od Nasielska do Działdowa ok. 68 km,
reszta linii jest posieczkowana, a prędkości w wielu miejscach spadają do 90 - 110 km/h,
kilka miliardów zeta i parę lat robót poszło w dym,
biorąc pod uwagę profil linii - v=200 km/h uda się jedynie wprowadzić od Nasielska do Działdowa,
jaki zysk w minutach? 2 -3 minuty?
jakie koszty?
pomiędzy Tczewem a Gdańskiem zapomnijcie - pospólstwo podniesie jazgot że od hałasu krowy przestały się nieść a kury wymarły...- 6 2
-
2018-04-02 12:40
A mnie martwi co innego (1)
Dlaczego Honda na pierwszym zdjęciu wjechała na skrzyżowanie skoro Ci jadący na wprost mają zielone ? Pozdrawiam
- 2 0
-
2018-04-02 13:27
Trzecia faza żółtego...
- 1 0
-
2018-04-02 12:46
Szybko sie wyleczylem
Warszawa-Gdynia, przylecialem z walizka ktora pozostawilem jak inni podrozni w miejscu wyznaczonym, bylo ich wiecej bo inni podrozni tez mieli bagaz ale miescily sie. Na jednym z przystankow wszedl konduktorzyna i oznajmil ‘zabierac walizki’ bo wchodza rowery. Nie wiem czy koleje pobieraja dodatkowa oplate od rowerow ale zrobilo sie ciekawie, bo gdzie niby gdzie (ja i inni) mam ta walizke wziasc? To byl ostatni raz jak skorzystalem z ich uslug.
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.