• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

Maciej Korolczuk
3 lipca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Seria kolizji i wypadków, do jakiej doszło w ostatnich tygodniach sprawiła, że GAiT-owi może zabraknąć tramwajów do wypełniania kontraktu dla Zarządu Transportu Miejskiego. Seria kolizji i wypadków, do jakiej doszło w ostatnich tygodniach sprawiła, że GAiT-owi może zabraknąć tramwajów do wypełniania kontraktu dla Zarządu Transportu Miejskiego.

- GAiT musi przejść głęboką restrukturyzację, bo sytuacja, z jaką mamy do czynienia, to efekt wieloletnich zaniedbań. Potrzebne jest zdecydowane działanie miasta, bo wszyscy w firmie widzimy, że tak dłużej być nie może. A cierpimy na tym nie tylko my, ale też, a może przede wszystkim, pasażerowie - mówi o sytuacji w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje jeden z kierowców.



Po artykułach, w których opisywaliśmy przyczyny i skutki ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów, skontaktował się z nami jeden z kierowców GAiT. W obszernej rozmowie opowiada o sytuacji wewnątrz firmy, o płacach, systemie pracy i problemach trapiących topniejącą z miesiąca na miesiąc i coraz bardziej sfrustrowaną załogę.

Nasz rozmówca chce pozostać anonimowy. Pod rozmową do poruszanych kwestii odnosi się prezes GAiT Maciej Lisicki.

Czy ostatnie kolizje i wypadki tramwajów w krótkim czasie to efekt pecha, czy czegoś innego?

- Moim zdaniem ostatnie zdarzenia i wypadki na torach to efekt bałaganu organizacyjnego, finansowego, kompetencyjnego, przepracowania i przemęczenia rozkładami jazdy. ZTM doskonale wie, że GAiT boryka się ogromnym brakiem kierowców i motorniczych. I zacieśnia rozkłady skracając czasy wyrównawcze na przystankach końcowych. To powoduje nawarstwianie się opóźnień, w wyniku czego przepadają nam przerwy. Krótko mówiąc, kierowca przyjeżdża na przystanek końcowy i musi od razu odjeżdżać. Tematem nr 1 w firmie nie są kolizje i wypadki, bo działy się poważniejsze rzeczy, a odpowiedzialni za to co się dzieje spokojnie siedzieli i jedli kanapki. Dużo poważniejszym problemem są ludzie i struktura zatrudniania w firmie.



Jak ona wygląda?

- Przy okazji badań okresowych w przetargu wynika, że w biurach pracuje aż 112 osób! Kierowcy żartują, że statystyki są większe, a na krzesłach siedzą panie, które w dokumentach widnieją jako pracownik fizyczny warsztatowy. Gołym okiem widać, że jest tam ich zdecydowanie za dużo.
 
Wy tymczasem przy wsparciu związków zawodowych zwracacie uwagę, że brakuje rąk do pracy. Począwszy od kierowców i motorniczych, a skończywszy na mechanikach.

- Związki zawodowe w GAiT istnieją, ale ich bycie ogranicza się do trwania, a nie działania. Niby powstają jakieś pisma w różnych sprawach, głównie na temat podwyżek płac, ale nic z tego nie wynika. W tym samym celu odbywają się spotkania z zarządem czy prezydentem miasta. Efekt jest ten sam - brak efektów. A ludzi do pracy ubywa z zastraszającym tempie.

Ostatnim przykładem mogą być mechanicy którzy zostali wysłani do Mercedesa w związku z dostawą autobusów tego producenta.

- Gdy zobaczyli, jakie warunki pracy i przede wszystkim płace oferują im autoryzowane serwisy - z miejsca wszyscy się zwolnili z GAiT.

Ilu ludzi brakuje w GAiT do sprawnej obsługi wszystkich linii?

- Na dzień dzisiejszy może brakować nawet 100 pracowników. Przez deficyt pracowników dużym problemem jest też praca w czasie wolnym. Chcąc nie chcąc, każdy kierowca ma w grafiku narzucone 20-30 nadgodzin miesięcznie. Dopiero co minęło półrocze, a wielu kierowcom już kończy się dopuszczalny roczny limit nadgodzin!
 
Ile osób tak pracuje zamiast odpoczywać?

- Dziennie takich kierowców jest nawet kilkudziesięciu. Przy czym trzeba dodać, że praca w dni wolne jest nieopłacalna. Dlaczego? Bo im więcej nadgodzin, tym niższa premia uznaniowa. Pula na pensje jest stała, a nawet ostatnio coraz mniejsza, więc aby komuś dołożyć, to najpierw trzeba komuś zabrać. W efekcie coraz mniej osób wyraża chęć do pracy w dzień wolny.



Ale urlopy chyba dostajecie?

- Wciąż wielu kierowców ma niewykorzystane urlopy za 2016 r. Były im odwlekane przez pracodawcę, bo brakowało rąk do pracy. Warto wiedzieć, że urlop kierowcy w okresie letnim przypada raz na 5 lat i decyduje o nim firma, a nie pracownik. Zasada jest prosta: z roku na rok urlop przesuwa się co 5 miesięcy. Jeśli w roku 2017 mam zaplanowany w styczniu, to w 2018 będę mógł dostać wolne w czerwcu. Od urlopu do urlopu minie zatem aż 17 miesięcy. Przy takiej metodzie planowania, kolejny urlop letni przypadnie w... sierpniu 2023!
 
To skoro tak dużo pracujecie i macie godzinowe stawki, to pewnie sporo zarabiacie?

- Stawki wyjściowe wynoszą od 13.50 zł brutto za godzinę dla zaczynającego karierę, do tego jest premia uznaniowa. A doświadczeni kierowcy mają 14,50 - 16zł brutto, premie uznaniową i dodatek stażowy. Wspomniana premia uznaniowa jest określana na zasadach, których nikt nie potrafi wyjaśnić. Co za co dostaje i dlaczego? Można ją też stracić bez większego powodu. Np. gdy przemęczony kierowca spowoduje kolizję. Jest wówczas pozbawiany premii uznaniowej, nagrody rocznej, podwyżki pensji, a także jest obciążany naprawą autobusu. W przypadku nowego Mercedesa Citaro koszt lusterka może wynieść kilka tys. zł., a przedniej kompletnej lampy - nawet kilkanaście tys. Dodam tylko, że autobusy nie posiadają ubezpieczenia AC.

Próbowaliście o tym rozmawiać z władzami miasta?

- Tak, były takie próby. Gdy podczas rozmów z prezydentem Adamowiczem zwrócono uwagę, że firma jest pod względem pensji niedofinansowana, w odpowiedzi usłyszeliśmy, że pieniądze są w firmie, tylko trzeba je znaleźć. To gdzie one są? W zmianie logo i nazwy firmy? W tych lożach wynajętych na stadionie? Pytanie to należałoby zadać władzom GAiT.
 
Niskie pensje są jedyną przyczyną, dla której nie chcą przychodzić do firmy nowi kierowcy?

- Nie tylko. Brakuje nie tylko ludzi, ale i sprzętu. Brakuje mechaników, elektromechaników i nie ma na czym pracować. W magazynach brakuje części zamiennych, a jak są, to są to tanie zamienniki, lub części są wykręcane z pojazdów, które nie nadają się do jazdy, np. z powodu wypadków, kolizji lub poważnych awarii. Awarie w pojazdach to codzienność i walka o przetrwanie. Bywa, że w ciągu jednej zmiany kierowca wymienia nawet kilka pojazdów. Oczywiście, jeśli jest na co zamienić.



A jak nie ma?

- To czeka się na swoją kolej, jeżdżąc z usterką. Może też zgłosić postój, jeśli dalsza jazda jest niemożliwa. Zdarza się też, że pojazdy z usterkami wyjeżdżają na trasy, a deska rozdzielcza świeci się jak choinka. Mówimy między sobą, że dopóki świeci się coś na żółto, to można z tym jeździć, a jak czerwona to do bazy. Słynne jest też polecenie dyspozytorów wydawane przez radiotelefon, gdy wystąpi jakaś usterka: "zresetuj!".

Pomaga?

- Rzadko. Kierowca wówczas gasi silnik, cofa kluczyk stacyjki na poziom 0. I uruchamia ponownie, licząc że to coś da. Brak ludzi i sprzętu sprawia, że wiele napraw usterek jest odwlekanych w nieskończoność. W żadnym wypadku nie należy za to winić mechaników i elektromechaników, bo ci ludzie naprawdę każdego dnia czynią cuda. Proszę sobie wyobrazić, że w nocy bywają przypadki, gdy do naprawy jednemu mechanikowi przypada od kilku do nawet kilkunastu autobusów! I ma na to zaledwie kilka godzin.
 
Ale mimo wszystko jacyś chętni do pracy jednak się zgłaszają?

- Firma stoi pod ścianą. Nowi pracownicy nie mogą doczekać się terminu spłaty kursu na prawo jazdy na autobusy, które odpłatnie organizuje GAiT. Bywają tacy, że pomimo zobowiązania - porzucają pracę.

To prawda, że wracają do pracy kierowcy wylani z pracy za alkohol?

- Tak. Co prawda pijani raczej nie jeździli, bo na dyspozytorni nie dostali kluczyków. Gdy po dmuchnięciu w alkomat okazywało się, że są "wczorajsi", było to traktowane jako próba podjęcia pracy. Firma szła im na rękę i rozwiązywano ich umowy o pracę, ale nie dyscyplinarnie, lecz za porozumieniem stron. Niewykluczone, że właśnie po to, by dać zostawić sobie furtkę do ich ponownego zatrudnienia.

Nie wystawia to najlepszego świadectwa zakładowi pracy.

- Mało tego! Ci ludzie, o których powrót teraz tak bardzo zabiega firma, potrafią stawiać warunki! Np. dany kierowca oznajmia, że zgodzi się wrócić, ale będzie jeździł tylko rano. Albo inni przypadek - przychodzi młody niedoświadczony kierowca do pracy i pierwszego dnia oświadcza, że będzie jeździć, ale tylko jednym konkretnym modelem autobusu, na przykład nowym Mercedesem Citaro. Jeśli go nie dostanie, to idzie do domu.
 
I co?
- I poszedł do domu.
 
Jakie widzi pan wyjście z tej sytuacji?

- Ja jestem tylko kierowcą, są mądrzejsi ode mnie, by się z tym uporać. GAiT musi przejść głęboką restrukturyzację. Jak widać wymiana prezesa na wiele się zdała, bo regres firmy postępuje z miesiąca na miesiąc. Być może nowego prezesa zszokowała sytuacja, którą zastał w tej firmie. Poza tym wymianie uległ tylko prezes, a pozostali czyli pani wiceprezes, dyrektorzy oraz kierownicy zostali wciąż ci sami. A jak już wspomniałem na początku rozmowy, sytuacja z jaką mamy obecnie do czynienia, to efekt wieloletnich zaniedbań. Potrzebne jest zdecydowane działanie miasta, bo wszyscy w firmie widzimy, że tak dłużej być nie może. A cierpimy na tym nie tylko my, ale też, a może przede wszystkim, nasi pasażerowie.

Maciej Lisicki, prezes GAiT:

Maciej Lisicki, prezes GAiT. Maciej Lisicki, prezes GAiT.
o brakach kadrowych:
- W tej chwili na ogół brakuje nam od 20, do 30 kierowców. To ogólnokrajowy problem, nie tylko GAiT, bo wszędzie brakuje kierowców, bo wielu z nich wyjechało do pracy na Islandię, do Szwecji czy na Wyspy Brytyjskie. Rotacja pracowników trwa nieustannie, w skali roku zmienia się ok. 7-8 proc. załogi w grupie kierowców. To rotacja na normalnym poziomie.

o zasadach zatrudnienia:
- Przestrzegamy wszystkich wymogów wynikających z kodeksu pracy. Mamy regularne kontrole Państwowej Inspekcji Pracy. Ostatnia, sprzed miesiąca nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Nasi pracownicy mają pakiety socjalne, a średnie zarobki są wyższe od średniej krajowej. Niewiele firm przewozowych w kraju ma tak stabilną sytuację jak nasza.

o zarobkach:
- Średnio nasi kierowcy w skali roku zarabiają 22 zł brutto na godzinę. W tę kwotę wliczane są premie oraz nagrody. Wyjściowa stawka waha się od 13,5 zł do 15,5 zł. Nasza konkurencja płaci za godzinę nieco więcej - ok. 18 zł, ale co z tego, skoro nie ma nic ponadto? Pod tym względem jesteśmy atrakcyjniejsi i bardziej konkurencyjni.

o restrukturyzacji:
- Niedawno została powołana specjalna komisja, której celem jest opracowaniem projektu restrukturyzacji w firmie. Głównym jej zamierzeniem jest wypracowanie w ramach 10-letniej umowy z miastem większych środków na funkcjonowanie firmy, a w tym także na wynagrodzenia dla pracowników. Na dziś, nic więcej nie mogę powiedzieć.

o urlopach pracowników:
- Zgodnie z przepisami każdy pracownik z niewykorzystanym urlopem z 2016 r. może go wykorzystać do końca września 2017 r. Co do zasady, to urlopy swoim pracownikom zatwierdzają ich przełożeni. To chyba normalne?

o usterkach taboru:
- Zasada jest jedna: jeździmy sprawnymi i bezpiecznymi pojazdami. O poleceniach dyspozytorów czy migających kontrolkach na desce rozdzielczej nie wiem.

o zatrudnianych byłych pracownikach, którzy wcześniej zostali zwolnieni za alkohol:
- Był jeden chłopak, który próbował podjąć pracę będąc pod wpływem alkoholu. Miał trudną sytuację rodzinną i życiową. Nalegał, bym dał mu drugą szansę. Zgodziłem się, ale powiedziałem, że może się do nas zgłosić dopiero po roku przerwy. Czy się zgłosił? Nie wiem. W tej firmie pracuje 1,4 tys. osób. Jako prezes nie mam o wszystkich wiedzy.

Miejsca

Opinie (497) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    "Jako prezes nie mam o wszystkich wiedzy"... No proszę , a to nie po to jest prezes żeby wszystko ogarniał i za to brał stosowną pensję? Wygląda na to, że tzw szeregowy pracownik stawia lepszą diagnozę - to może on na prezesa, bo ma, zdaje się, lepszy ogląd sytuacji niz prezes, który na pewno nie czeka na urlop tak długo jak kierowca...

    • 30 0

    • Dokładnie!

      • 6 0

  • wypowiedzi prezesa... (1)

    haha.... a to dobre! Proponuję żeby pan prezes sam zaczął jeździć jako motorniczy tramwaju i tak codziennie pracował, czasem bez przerw i w stresie w tym jakże sprawnym taborze!

    • 34 0

    • Więcej.... żeby on zaczął chociaż jeździć do pracy jako pasażer pojazdów firmy, którą zarządza

      • 6 0

  • Po przeczytaniu artykułu można odnieść następujące spostrzeżenia

    Potrzebna jest restrukturyzacja firmy - wszyscy o niej mówią :) Tabor i pracownicy topnieją w oczach czyli źle lub bardzo źle funkcjonuje marketing w firmie natomiast wydawane są pieniądze na nazwy tramwajów, logo firmy itd..Zamiast koordynacji zarządu organizuje się spotkania z zarządem a nawet prezydentem miasta - czy to usprawni wewnętrzne kłopoty firmy ? Kierowcy i motorniczy są przepracowani a powinni być zrelaksowani mieć czas na kanapkę,głęboki oddech i siusiu. Rozjazdy zwrotnicowe są do kontroli na terenie całego miasta. "im więcej nadgodzin, tym niższa premia uznaniowa." a nie powinno być na odwrót ? "im więcej nadgodzin tym większa płaca " ??? Pracownik bez urlopu to pracownik przepracowany ze stłumionymi złymi emocjami. Tak zwana "uktyta karma" która może wybuchnąć w postaci buntu przeciwko dyrektorom spółki. Brakuje mechaników ?? No cóż to także zależy od firmy -rynek pracy jest trudny.

    Brakuje mechaników, elektromechaników i nie ma na czym pracować. W magazynach brakuje części zamiennych, a jak są, to są to tanie zamienniki, lub części są wykręcane z pojazdów, które nie nadają się do jazdy, np. z powodu wypadków, kolizji lub poważnych awarii.

    - to może firma mercedes albo VOLVO tudzież SOLARIS pomoże zorganizować warsztat autobusowy - przecież monterzy producenckie mają większe doświadczenie - dla producenta autobusów taka firma jak ZTM czy GAiT to żyła złota powinni pieścić i głaskać . a nie...walka o przetrwanie brak narzędzi (?! o zgrozo)

    Drogocenny autobus to nie samochód, w samochodzie osobowym można jeździć na pomarańczowej lampce ale w autobusach gdzie liczy się bezpieczeństwo pasażerów ?? przejazd do pętli zgłoszenie do dyspozytorium/oholowanie i koniec jazdy wstawiamy drugi pojazd - tak powinno być

    Kilka godzin dla elektromechanika to także pomyłka z założenia bo prace naprawcze najczęściej trwają 4-8 godzin - to powinno być stałe założenie warsztatowe by ludzie naprawiający mieli spokój i czas na zastanowienie reperacji - czy ludzi to roboty ? tak rozumują nasi włodarze ???

    Kierowca autobusu po pijaku nie powinien prowadzić pojazdu tak jak każdy inny kierowca. Niech lepiej weźmie taksówkę i wróci do domu przespać się po imprezie.

    Dlaczego młodego kierowcę autobusu który jeździł tylko CITARO potraktowano śmiechem (?) - człowiek powiedział prawdę - musiałby trochę pojeździć i poćwiczyć na innych autobusach jeżeli oczywiście by chciał - to tak jak z każdym innym samochodem - nie znam samochodu, wsiadam pierwszy raz więc muszę się nauczyć nawet jeśli jestem bardzo doświadczonym kierowcą. Muszę po prostu zaznajomić się z nowym urządzeniem - potrzebna jest wyrozumiałość i cierpliwość.

    • 21 0

  • Byłem kiedyś na rozmowie o pracę

    Niestety nie mam żony, dzieci, kredytu i ogólnie noża na gardle, więc uznany zostałem za niezdolnego do pracy jako motorniczy. Padały dokładnie pytania o te kwestie, a gdy odpowiedziałem, że nie mam żony i dzieci na utrzymaniu to usłyszałem pytanie, czy "jestem rokujący". Cokolwiek to miało znaczyć. Na szczęście dla mnie to było tak, że chciałem tam pracować, a nie musiałem.

    • 23 1

  • Przecież były zmiany !!! Jak zwykle najważniejszą zmianą była zmiana nazwy na GAiT . Po co się pytam ? Poza tym czas skończyć z tymi fikcyjnymi połączeniami łączonymi pomiędzy dzielnicami . One przeszkadzają i powodują korki gdyż i tak tramwaje się spóźniają i wychodzi z tego kicha ! Lepiej było jak tramwaje miały bezpośrednie połączenia od np. N.Portu do Jelitkowa czy N. Portu na Stogi itp. Ludzie wtedy nie cisną się na przystankach tramwaje nie stoją np. 2 na jednym przystanku i jest normalnie. Żaden tramwaj nie czeka na inny by zabrać pasażerów z innego pojazdu. Co do składów można zamówić tańsze wersje bez wypasu typu miękkie siedzenia które wchłaniają zarazki od śmierdzieli siedzących w mokrych gaciach a także bez klimatyzacji bo tych naprawdę gorących dni w roku jest zaledwie kilka więc da się wytrzymać jadąc np. 30 minut.

    • 14 5

  • Pan kierowca powinien uważać czego sobie życzy: bo może się spełnić (1)

    Przy wszystkich restrukturyzacjach najbardziej obrywa szeregowy pracownik: jemu to się przy okazji rewolucji nigdy nie poprawi. Nawet jak wywalają kogoś u władzy w spółce, to taka osoba dostaje złoty spadochron: ci na samym dole muszą radzić sobie sami.

    • 21 0

    • czego przykładem jest Lisicki, Bojanowski

      • 1 0

  • identycznie jest w stoczni, akademii medycznej, policji, ochronie mienia, oświacie itd.
    Hit: "Bo im więcej nadgodzin, tym niższa premia uznaniowa."

    • 15 2

  • ZTM

    Po co jest ten ZTM ?
    Dla czego motorniczy i kierowca ma płacić za błędy ZTM który się spóźnił z przetargiem na linię podmiejskie ?
    Dla tego ZTM ukarał GAiT kwota 50 tyś zl za nie wykonanie kursów a GAiT zmniejszył premię kierowców i motorniczych za nie wykonanie kursów ponieważ nie pojechali niesprawnym autobusem albo tramwajem ????

    • 22 3

  • Wozic setki ludzi za 2tys? Nie dziwie sie ze nie ma chetnych. Zreszta wszedzie tak jest ze malo miejsowych pracuje.

    • 22 0

  • Pozostaje znowu zmienic nazwe i logo.

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane