• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

Maciej Korolczuk
3 lipca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Seria kolizji i wypadków, do jakiej doszło w ostatnich tygodniach sprawiła, że GAiT-owi może zabraknąć tramwajów do wypełniania kontraktu dla Zarządu Transportu Miejskiego. Seria kolizji i wypadków, do jakiej doszło w ostatnich tygodniach sprawiła, że GAiT-owi może zabraknąć tramwajów do wypełniania kontraktu dla Zarządu Transportu Miejskiego.

- GAiT musi przejść głęboką restrukturyzację, bo sytuacja, z jaką mamy do czynienia, to efekt wieloletnich zaniedbań. Potrzebne jest zdecydowane działanie miasta, bo wszyscy w firmie widzimy, że tak dłużej być nie może. A cierpimy na tym nie tylko my, ale też, a może przede wszystkim, pasażerowie - mówi o sytuacji w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje jeden z kierowców.



Po artykułach, w których opisywaliśmy przyczyny i skutki ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów, skontaktował się z nami jeden z kierowców GAiT. W obszernej rozmowie opowiada o sytuacji wewnątrz firmy, o płacach, systemie pracy i problemach trapiących topniejącą z miesiąca na miesiąc i coraz bardziej sfrustrowaną załogę.

Nasz rozmówca chce pozostać anonimowy. Pod rozmową do poruszanych kwestii odnosi się prezes GAiT Maciej Lisicki.

Czy ostatnie kolizje i wypadki tramwajów w krótkim czasie to efekt pecha, czy czegoś innego?

- Moim zdaniem ostatnie zdarzenia i wypadki na torach to efekt bałaganu organizacyjnego, finansowego, kompetencyjnego, przepracowania i przemęczenia rozkładami jazdy. ZTM doskonale wie, że GAiT boryka się ogromnym brakiem kierowców i motorniczych. I zacieśnia rozkłady skracając czasy wyrównawcze na przystankach końcowych. To powoduje nawarstwianie się opóźnień, w wyniku czego przepadają nam przerwy. Krótko mówiąc, kierowca przyjeżdża na przystanek końcowy i musi od razu odjeżdżać. Tematem nr 1 w firmie nie są kolizje i wypadki, bo działy się poważniejsze rzeczy, a odpowiedzialni za to co się dzieje spokojnie siedzieli i jedli kanapki. Dużo poważniejszym problemem są ludzie i struktura zatrudniania w firmie.



Jak ona wygląda?

- Przy okazji badań okresowych w przetargu wynika, że w biurach pracuje aż 112 osób! Kierowcy żartują, że statystyki są większe, a na krzesłach siedzą panie, które w dokumentach widnieją jako pracownik fizyczny warsztatowy. Gołym okiem widać, że jest tam ich zdecydowanie za dużo.
 
Wy tymczasem przy wsparciu związków zawodowych zwracacie uwagę, że brakuje rąk do pracy. Począwszy od kierowców i motorniczych, a skończywszy na mechanikach.

- Związki zawodowe w GAiT istnieją, ale ich bycie ogranicza się do trwania, a nie działania. Niby powstają jakieś pisma w różnych sprawach, głównie na temat podwyżek płac, ale nic z tego nie wynika. W tym samym celu odbywają się spotkania z zarządem czy prezydentem miasta. Efekt jest ten sam - brak efektów. A ludzi do pracy ubywa z zastraszającym tempie.

Ostatnim przykładem mogą być mechanicy którzy zostali wysłani do Mercedesa w związku z dostawą autobusów tego producenta.

- Gdy zobaczyli, jakie warunki pracy i przede wszystkim płace oferują im autoryzowane serwisy - z miejsca wszyscy się zwolnili z GAiT.

Ilu ludzi brakuje w GAiT do sprawnej obsługi wszystkich linii?

- Na dzień dzisiejszy może brakować nawet 100 pracowników. Przez deficyt pracowników dużym problemem jest też praca w czasie wolnym. Chcąc nie chcąc, każdy kierowca ma w grafiku narzucone 20-30 nadgodzin miesięcznie. Dopiero co minęło półrocze, a wielu kierowcom już kończy się dopuszczalny roczny limit nadgodzin!
 
Ile osób tak pracuje zamiast odpoczywać?

- Dziennie takich kierowców jest nawet kilkudziesięciu. Przy czym trzeba dodać, że praca w dni wolne jest nieopłacalna. Dlaczego? Bo im więcej nadgodzin, tym niższa premia uznaniowa. Pula na pensje jest stała, a nawet ostatnio coraz mniejsza, więc aby komuś dołożyć, to najpierw trzeba komuś zabrać. W efekcie coraz mniej osób wyraża chęć do pracy w dzień wolny.



Ale urlopy chyba dostajecie?

- Wciąż wielu kierowców ma niewykorzystane urlopy za 2016 r. Były im odwlekane przez pracodawcę, bo brakowało rąk do pracy. Warto wiedzieć, że urlop kierowcy w okresie letnim przypada raz na 5 lat i decyduje o nim firma, a nie pracownik. Zasada jest prosta: z roku na rok urlop przesuwa się co 5 miesięcy. Jeśli w roku 2017 mam zaplanowany w styczniu, to w 2018 będę mógł dostać wolne w czerwcu. Od urlopu do urlopu minie zatem aż 17 miesięcy. Przy takiej metodzie planowania, kolejny urlop letni przypadnie w... sierpniu 2023!
 
To skoro tak dużo pracujecie i macie godzinowe stawki, to pewnie sporo zarabiacie?

- Stawki wyjściowe wynoszą od 13.50 zł brutto za godzinę dla zaczynającego karierę, do tego jest premia uznaniowa. A doświadczeni kierowcy mają 14,50 - 16zł brutto, premie uznaniową i dodatek stażowy. Wspomniana premia uznaniowa jest określana na zasadach, których nikt nie potrafi wyjaśnić. Co za co dostaje i dlaczego? Można ją też stracić bez większego powodu. Np. gdy przemęczony kierowca spowoduje kolizję. Jest wówczas pozbawiany premii uznaniowej, nagrody rocznej, podwyżki pensji, a także jest obciążany naprawą autobusu. W przypadku nowego Mercedesa Citaro koszt lusterka może wynieść kilka tys. zł., a przedniej kompletnej lampy - nawet kilkanaście tys. Dodam tylko, że autobusy nie posiadają ubezpieczenia AC.

Próbowaliście o tym rozmawiać z władzami miasta?

- Tak, były takie próby. Gdy podczas rozmów z prezydentem Adamowiczem zwrócono uwagę, że firma jest pod względem pensji niedofinansowana, w odpowiedzi usłyszeliśmy, że pieniądze są w firmie, tylko trzeba je znaleźć. To gdzie one są? W zmianie logo i nazwy firmy? W tych lożach wynajętych na stadionie? Pytanie to należałoby zadać władzom GAiT.
 
Niskie pensje są jedyną przyczyną, dla której nie chcą przychodzić do firmy nowi kierowcy?

- Nie tylko. Brakuje nie tylko ludzi, ale i sprzętu. Brakuje mechaników, elektromechaników i nie ma na czym pracować. W magazynach brakuje części zamiennych, a jak są, to są to tanie zamienniki, lub części są wykręcane z pojazdów, które nie nadają się do jazdy, np. z powodu wypadków, kolizji lub poważnych awarii. Awarie w pojazdach to codzienność i walka o przetrwanie. Bywa, że w ciągu jednej zmiany kierowca wymienia nawet kilka pojazdów. Oczywiście, jeśli jest na co zamienić.



A jak nie ma?

- To czeka się na swoją kolej, jeżdżąc z usterką. Może też zgłosić postój, jeśli dalsza jazda jest niemożliwa. Zdarza się też, że pojazdy z usterkami wyjeżdżają na trasy, a deska rozdzielcza świeci się jak choinka. Mówimy między sobą, że dopóki świeci się coś na żółto, to można z tym jeździć, a jak czerwona to do bazy. Słynne jest też polecenie dyspozytorów wydawane przez radiotelefon, gdy wystąpi jakaś usterka: "zresetuj!".

Pomaga?

- Rzadko. Kierowca wówczas gasi silnik, cofa kluczyk stacyjki na poziom 0. I uruchamia ponownie, licząc że to coś da. Brak ludzi i sprzętu sprawia, że wiele napraw usterek jest odwlekanych w nieskończoność. W żadnym wypadku nie należy za to winić mechaników i elektromechaników, bo ci ludzie naprawdę każdego dnia czynią cuda. Proszę sobie wyobrazić, że w nocy bywają przypadki, gdy do naprawy jednemu mechanikowi przypada od kilku do nawet kilkunastu autobusów! I ma na to zaledwie kilka godzin.
 
Ale mimo wszystko jacyś chętni do pracy jednak się zgłaszają?

- Firma stoi pod ścianą. Nowi pracownicy nie mogą doczekać się terminu spłaty kursu na prawo jazdy na autobusy, które odpłatnie organizuje GAiT. Bywają tacy, że pomimo zobowiązania - porzucają pracę.

To prawda, że wracają do pracy kierowcy wylani z pracy za alkohol?

- Tak. Co prawda pijani raczej nie jeździli, bo na dyspozytorni nie dostali kluczyków. Gdy po dmuchnięciu w alkomat okazywało się, że są "wczorajsi", było to traktowane jako próba podjęcia pracy. Firma szła im na rękę i rozwiązywano ich umowy o pracę, ale nie dyscyplinarnie, lecz za porozumieniem stron. Niewykluczone, że właśnie po to, by dać zostawić sobie furtkę do ich ponownego zatrudnienia.

Nie wystawia to najlepszego świadectwa zakładowi pracy.

- Mało tego! Ci ludzie, o których powrót teraz tak bardzo zabiega firma, potrafią stawiać warunki! Np. dany kierowca oznajmia, że zgodzi się wrócić, ale będzie jeździł tylko rano. Albo inni przypadek - przychodzi młody niedoświadczony kierowca do pracy i pierwszego dnia oświadcza, że będzie jeździć, ale tylko jednym konkretnym modelem autobusu, na przykład nowym Mercedesem Citaro. Jeśli go nie dostanie, to idzie do domu.
 
I co?
- I poszedł do domu.
 
Jakie widzi pan wyjście z tej sytuacji?

- Ja jestem tylko kierowcą, są mądrzejsi ode mnie, by się z tym uporać. GAiT musi przejść głęboką restrukturyzację. Jak widać wymiana prezesa na wiele się zdała, bo regres firmy postępuje z miesiąca na miesiąc. Być może nowego prezesa zszokowała sytuacja, którą zastał w tej firmie. Poza tym wymianie uległ tylko prezes, a pozostali czyli pani wiceprezes, dyrektorzy oraz kierownicy zostali wciąż ci sami. A jak już wspomniałem na początku rozmowy, sytuacja z jaką mamy obecnie do czynienia, to efekt wieloletnich zaniedbań. Potrzebne jest zdecydowane działanie miasta, bo wszyscy w firmie widzimy, że tak dłużej być nie może. A cierpimy na tym nie tylko my, ale też, a może przede wszystkim, nasi pasażerowie.

Maciej Lisicki, prezes GAiT:

Maciej Lisicki, prezes GAiT. Maciej Lisicki, prezes GAiT.
o brakach kadrowych:
- W tej chwili na ogół brakuje nam od 20, do 30 kierowców. To ogólnokrajowy problem, nie tylko GAiT, bo wszędzie brakuje kierowców, bo wielu z nich wyjechało do pracy na Islandię, do Szwecji czy na Wyspy Brytyjskie. Rotacja pracowników trwa nieustannie, w skali roku zmienia się ok. 7-8 proc. załogi w grupie kierowców. To rotacja na normalnym poziomie.

o zasadach zatrudnienia:
- Przestrzegamy wszystkich wymogów wynikających z kodeksu pracy. Mamy regularne kontrole Państwowej Inspekcji Pracy. Ostatnia, sprzed miesiąca nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Nasi pracownicy mają pakiety socjalne, a średnie zarobki są wyższe od średniej krajowej. Niewiele firm przewozowych w kraju ma tak stabilną sytuację jak nasza.

o zarobkach:
- Średnio nasi kierowcy w skali roku zarabiają 22 zł brutto na godzinę. W tę kwotę wliczane są premie oraz nagrody. Wyjściowa stawka waha się od 13,5 zł do 15,5 zł. Nasza konkurencja płaci za godzinę nieco więcej - ok. 18 zł, ale co z tego, skoro nie ma nic ponadto? Pod tym względem jesteśmy atrakcyjniejsi i bardziej konkurencyjni.

o restrukturyzacji:
- Niedawno została powołana specjalna komisja, której celem jest opracowaniem projektu restrukturyzacji w firmie. Głównym jej zamierzeniem jest wypracowanie w ramach 10-letniej umowy z miastem większych środków na funkcjonowanie firmy, a w tym także na wynagrodzenia dla pracowników. Na dziś, nic więcej nie mogę powiedzieć.

o urlopach pracowników:
- Zgodnie z przepisami każdy pracownik z niewykorzystanym urlopem z 2016 r. może go wykorzystać do końca września 2017 r. Co do zasady, to urlopy swoim pracownikom zatwierdzają ich przełożeni. To chyba normalne?

o usterkach taboru:
- Zasada jest jedna: jeździmy sprawnymi i bezpiecznymi pojazdami. O poleceniach dyspozytorów czy migających kontrolkach na desce rozdzielczej nie wiem.

o zatrudnianych byłych pracownikach, którzy wcześniej zostali zwolnieni za alkohol:
- Był jeden chłopak, który próbował podjąć pracę będąc pod wpływem alkoholu. Miał trudną sytuację rodzinną i życiową. Nalegał, bym dał mu drugą szansę. Zgodziłem się, ale powiedziałem, że może się do nas zgłosić dopiero po roku przerwy. Czy się zgłosił? Nie wiem. W tej firmie pracuje 1,4 tys. osób. Jako prezes nie mam o wszystkich wiedzy.

Miejsca

Opinie (497) ponad 10 zablokowanych

  • Czas na oszczędzanie! (4)

    Pozostaje pytanie na co jeszcze stać Gdańsk i całe Trójmiasto. Zamiast utrzymywać GAiT powinni przeprowadzać konkursy i dopuścić firmy które oferują lepszy i sprawny tabor. Można również dopuścić nowego operatora tramwajów. Tabor będzie udostępniał GAiT a motorniczy będzie pochodził z innej firmy. Jeżeli tabor nie będzie sprawny, łatwiej będzie niezależnemu operatorowi powiedzieć, że nie będzie narażał swój personał.

    Miasto przyzwyczaiło ludzi, że z każdego przystanku odjeżdża autobus bez przesiadki do każdego celu. Między czasie zbudowano dalsze trasy tramwajowe i autobusowe. Czas na cięcia usług. Niech ludzie przesiadają się a nie wożą własną d*pę przez całe miasto, tylko żeby się nie przesiadać. Nie znam inne miasto, w którym tyle pociągów, tramwajów i autobusów kursuje równolegle do siebie.

    Wystarczy autobus Niedźwiednik - Brętowo PKM – Mateblewo. Wystarczy autobus Radarowa – Port Lotniczy PKM – Matarnia PKM – Budowalnych – Bysewo – Kosmonautów - Matarnia PKM – Radarowa
    Koniec kursowanie autobusów równolegle do SKM/PKM albo tramwajów

    • 6 11

    • Mądrego to i miło posłuchać

      • 0 2

    • Z tramwajami jest to samo kursują stadami, a wystarczy zrobić więcej przesiadek na pętlach, to absurd, że tramwaj ma trasę na godzinę w jedną stronę

      • 1 2

    • Tak właśnie zrobiono na linie podmiejskie, obsługiwane przez PKS Gdańsk i Warbus (1)

      Ale tylko do końca tego roku. W przyszłym wchodzi nowa firma "BP Tour", która wygrała przetarg. Problem w tym, że już się boję, jak to będzie, bo firma ta zaoferowała stawkę wręcz dumpingową według przedstawicieli pozostałych oferentów, a do tego firma ta nie ma żadnego doświadczenia w komunikacji miejskiej, dotychczas zajmowała się tylko przewozami turystycznymi. Najprawdopodobniej to zakończy się kolejnym skandalem.

      • 2 0

      • no i jak wygląda koniec warbusa?Autobusy a raczej wraki jeżdżące z usterkami kwalifikującymi się do zabrania dowodów rejestracyjnych kursy wypadające z rozkładu kierowcy z łapanki także z grzeszkami alkoholowymi ten BP to będzie to samo, jak ktoś oferuje jazdę za takie pieniądze za wozokilometr to sorry coś za coś nowe autobusy będą ładne tylko przez parę miesięcy potem to będzie taka sama ruina jak warbus bo jaki serwis można wykonać na wynajętym placu?Oczywiście autobusów tyle samo co brygad rezerw brak bo i po co przecież to kosztuje a przetarg po taniości wygrali

        • 2 1

  • (5)

    Zatrudnić Ukrainców będzie taniej

    • 3 15

    • (3)

      Ukrainiec chce zarobić 4-6 tysięcy na rękę, pracować po 11-12 godzin dziennie przez trzy miesiące i wrócić do domu wydać kasę. W nosie ma ubezpieczenia, umowy i składki. Dobra kasa za akordową prace i do domu. A za 650-750 dolarów miesięcznie ręką nie kiwnie. Plus bariera językowa, szkolenia na przewóz osób, to nie przejdzie.

      • 0 1

      • (2)

        Oni nie chcą wracać, tam jest wojna

        • 0 1

        • (1)

          Wojna jest u Ciebie w głowie. Wracają i inwestują. Gdyby nie chcieli wracać, przyjeżdżaliby z rodzinami. A przyjeżdża jedna osoba zarobić kasę i wraca.

          • 1 1

          • Siedzą z rodzinami, reszta nielegalnie, lub z nieważnymi wizami

            • 0 0

    • a po co nam te dziady w Polsce Polacy mają żyć dobrze i zarabiać a nie obce elementy tu sprowadzać byle nie dać swojemu zarobić trochę lepiej kasa jest tylko za dużo nieudaczników ją przejada

      • 2 0

  • Zlikwidować tramwaje na Zaspie, w miejscu torów prosi się aż o bus pas

    • 5 8

  • GAiT? (4)

    Po co właściwie powstał GAiT skoro dalej funkcjonują ZTM i ZKM? Odpowiedź nasuwa się sama. Trzeba było utworzyć kolejną armię urzędasów i obstawić najwyższe stanowiska swoimi kolegami.

    • 19 3

    • Popieram. Idealnym przykładem jest ww. prezes GAiT, który pełnił funkcję wiceprezydenta Gdańska. Nepotyzm i nic więcej.

      • 2 1

    • ZKM to teraz GAiT

      Zmienili nazwę w tym roku.

      • 2 0

    • (1)

      ZTM to miejski twór zarządzający komunikacją w Gdańsku nie tylko GAiT ale wszystkimi przewoźnikami nie masz pojęcia o czym piszesz to może nie pisz wcale

      • 0 0

      • A to po co w takim razie jest MZKZG?!?!? Zeby zarzadzac Gdanskiem i Gdynia itp? Przeciez nawet biletow wspolnych nie ma, a to co jest to dostepnosc.... Wiekszego bur..lu komunikacyjnego nigdzie nie widzialem

        • 1 0

  • Panu prezesowi przedstawic statystyki dotyczace strat dla firmy z tytulu niezaplaconych wozokilometow spowodowanych przez awaryjnosc " sprawnego"taboru!!

    • 9 2

  • Komisja?? (1)

    Zapraszamy tą specjalną komisję na wydział 271, będą mieli pełne ręce roboty !!!

    • 7 0

    • tę specjalną komisję

      • 1 2

  • PO

    Może jakiegoś Michała zatrudnili i Donalda stąd problemy

    • 4 5

  • A na zajezdni tam to dopiero jest wyzysk człowieka (3)

    Drążcie ten temat.Niech ludzie się wszystkiego dowiedzą.

    • 16 1

    • A co tam się dzieje... (1)

      • 0 0

      • Gruby Pawełek dubie w nosie i donosi na wszystkich, a jak ktoś mu podpadnie to da mu najgorszy pojazd

        • 6 0

    • ale na której ,bo są trzy

      • 0 0

  • To Lisek dołożył się do zabrania nam biletów rodzinnych.

    • 11 0

  • (6)

    Kierowcy autobusów zamiast zająć się jazdą to smsy piszą, a to stwarza zagrożenie

    • 1 19

    • (2)

      Zagrożeniem poważnym są kierowcy samochodów i piesi nie patrzący i przelazacy na czerwonym. Tego nie widzisz?!

      • 7 2

      • (1)

        Widzę tylko kierowców autobusów piszących smsy podczas jazdy

        • 2 8

        • Każdy widzi co chce widzieć i nic poza tym.

          • 6 1

    • (2)

      Pisza...do dyspozytora ze sie auto sypie i zeby kombinowal z podmianka. Na radio oficjalnie sie tego nie zglasza zeby nikt nie slyszal co sie z tymi zlomami dzieje

      • 3 2

      • to niech piszą poza jazdą, tofgrozi spowodowaniem wypadku- nie uczono tego w ZTM ? (1)

        • 0 0

        • kup slownik

          Tofgrozi?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane