• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowca komunikacji czy prywatnego auta - kto częściej jest winny stłuczki?

Szymon Zięba
24 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W ostatnich latach doszło do ponad 1,4 tys. stłuczek z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej. Zdjęcie ilustracyjne. W ostatnich latach doszło do ponad 1,4 tys. stłuczek z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej. Zdjęcie ilustracyjne.

Winę za stłuczki z pojazdami komunikacji miejskiej w Gdańsku częściej ponoszą inni uczestnicy ruchu - wynika z danych Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Wzięliśmy pod lupę dane przewoźnika od 2019 roku. W tym czasie doszło do 1472 incydentów drogowych. Kierowcy prywatnych pojazdów złamali przepisy i doprowadzili do zderzenia z autobusem lub tramwajem w 942 przypadkach.



Ile punktów karnych masz na swoim koncie?

Z gdańskiej komunikacji miejskiej codziennie korzystają tysiące osób. Dlatego tak ważna jest nie tylko szybka, ale przede wszystkim bezpieczna podróż.

Zdarza się niestety, że jeżdżące po gdańsku autobusy i tramwaje, biorą udział w kolizjach, a nawet wypadkach. Informują nas o tym na bieżąco czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Do jednego z najpoważniejszych incydentów w Gdańsku z udziałem tramwaju doszło w piątek, 5.03.2021 r., na ul. Kartuskiej. Ze wstępnych ustaleń służb wynikało, że auto osobowe wjechało na przejazd w chwili, gdy przejeżdżał tamtędy tramwaj.

Kilka dni później na ul. Spacerowej czołowo zderzył się autobus oraz samochód osobowy. Śmierć na miejscu poniosła jedna osoba. W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojazd komunikacji miejskiej należał do operatora BP Tour, który również świadczy usługi przewozowe na terenie Gdańska.


Kto częściej jest sprawcą stłuczek na miejskich drogach?



Wyżej przedstawiliśmy najpoważniejsze zdarzenia z udziałem komunikacji miejskiej w Gdańsku w 2021 r. Każdego miesiąca dochodzi jednak średnio do kilkudziesięciu stłuczek z udziałem autobusów i tramwajów. Kto częściej ponosił za nie winę? Sprawdziliśmy to analizując dane GAiT, właściciela wszystkich tramwajów i części autobusów kursujących po ulicach miasta.

Z danych przewoźnika wynika, że od 2019 roku do 19.03.2021 r., doszło w sumie do 1167 stłuczek z udziałem autobusów. 682 z nich spowodowali inni kierowcy:

Autobusy:
  • 2019 - 727 zdarzeń drogowych, 427 z nich spowodowali inni kierowcy;
  • 2020 - 350 zdarzeń drogowych, 199 z nich spowodowali inni kierowcy;
  • 2021 - 90 zdarzeń drogowych, 56 z nich spowodowali inni kierowcy.

Statystycznie dużo rzadziej winę za stłuczki ponoszą motorniczowie. W tym samym czasie odnotowano bowiem 305 różnych zderzeń, a inni uczestnicy ruchu spowodowali je w aż 260 przypadkach.

Tramwaje:
  • 2019 - 164 zdarzenia drogowe, 136 z nich spowodowali inni kierowcy;
  • 2020 - 117 zdarzeń drogowych, 101 z nich spowodowali inni kierowcy;
  • 2021 - 24 zdarzenia drogowe, 23 z nich spowodowali inni kierowcy.

Szczegółowa statystyka stłuczek z udziałem komunikacji miejskiej, z rozbiciem na poszczególne miesiące, znajduje się na dole tekstu.

Prawie 350 tys. na naprawy taboru ze stłuczek



Jak tłumaczy Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT, koszty napraw pokolizyjnych czy powypadkowych spowodowanych przez innych użytkowników ruchu drogowego pokrywane są z OC sprawcy.

W przypadku zdarzeń spowodowanych przez motorniczych koszty napraw tramwajów pokrywane są z Casco taboru szynowego.

Ubezpieczenia - oferty firm z Gdańska, Gdyni i Sopotu



- Natomiast koszty napraw autobusów w przypadku zdarzeń spowodowanych przez kierowców autobusów wyniosły: w 2019 roku - 146 800 zł, w 2020 - 184 935 zł, a w 2021 roku - 17 400 zł - wylicza Anna Dobrowolska.
Jeżeli kierowca lub motorniczy jest sprawcą zdarzenia ponosi sankcje dyscyplinujące oraz odpowiedzialność materialną wynikającą z Kodeksu pracy.

Tak wyglądał wypadek na ul. Kartuskiej, do którego doszło na początku marca 2021 r.



Zdarzenia, w których uczestniczyli kierowcy autobusów GAiT:


2019 rok:
  • styczeń: 57, z czego 33 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 63, z czego 40 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 60, z czego 33 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego
  • kwiecień: 58, z czego 30 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • maj: 52, z czego 25 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • czerwiec: 73, z czego 39 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • lipiec: 58, z czego 36 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • sierpień: 67, z czego 46 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • wrzesień: 62, z czego 31 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • październik: 69, z czego 46 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • listopad: 53, z czego 35 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • grudzień: 55, z czego 33 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego

2020 rok:
  • styczeń: 36, z czego 21 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 48, z czego 26 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 30, z czego 12 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • kwiecień: 27, z czego 13 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • maj: 22, z czego 14 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • czerwiec: 28, z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • lipiec: 30, z czego 21 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • sierpień: 28, z czego 18 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • wrzesień: 29, z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • październik: 27, z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • listopad: 22, z czego 13 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • grudzień: 23, z czego 16 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego

2021 rok:
  • styczeń: 32, z czego 20 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 44, z czego 27 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 14, z czego 9 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego

Zdarzenia, w których uczestniczyli motorniczowie:


2019 rok:
  • styczeń:, 14, z czego 11 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 16 z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 16 z czego 13 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • kwiecień: 12 , z czego 8 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • maj: 18, z czego 14 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • czerwiec: 16, z czego 13 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • lipiec :11, z czego 10 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • sierpień: 9, z czego 8 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • wrzesień: 10, z czego 8 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • październik: 14, z czego 13 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • listopad: 19, z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • grudzień: 9, z czego 8 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego

2020 rok:
  • styczeń: 15, z czego 15 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 13, z czego 11 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 6, z czego 5 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • kwiecień: 6, z czego 4 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego
  • maj: 5, z czego 5 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • czerwiec: 9, z czego 7 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • lipiec: 14, z czego 12 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • sierpień: 11, z czego 9 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • wrzesień: 10, z czego 9 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • październik: 9, z czego 8 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • listopad: 11, z czego 9 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • grudzień: 8, z czego 7 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego

2021 rok:
  • styczeń: 11, z czego 10 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • luty: 9, z czego 9 spowodowanych przez innych uczestników ruchu drogowego
  • marzec: 4, z czego 4 spowodowane przez innych uczestników ruchu drogowego


Miejsca

Opinie (209) ponad 20 zablokowanych

  • A jaki z tego wniosek? Ano, żaden. (8)

    Jak policzymy ilość samochodów w stosunku do ilości pojazdów komunikacji miejskiej na drogach to mamy jedną statystykę. Jak porównamy liczbę kilometrów przejechanych dziennie przez autobusy i tramwaje do liczby kilometrów przejechanych przez samochody to mamy inną. Wnioski? Chyba oczywiste. Skoro jeżdzi wielokrotnie więcej samochodów niż pojazdów komunikacji miejskiej to ich kierowcy zgodnie z rachunkiem prawdopodobieństwa muszą powodować więcej kolizji.

    • 7 4

    • no oczywiście. Ale do takich analiz trzeba mieć wiedzę :-)

      • 3 1

    • Tylko ze autobus jezdzi średnio 300 km dziennie po mieście. Poza tym jest dlugi, szeroki i ciężki przez co znacznie trudniej się nim kieruje a autobusy często jeżdżą po ciasnych osiedlach. Trzy to fakt że kierowca autobusu średnio jezdzi dziennie 9 godzin co przy charakterze pracy sprawia że ostatnie 2-3 h pracuje juz na dużym zmęczeniu.

      • 4 3

    • skoro jesteś w stanie coś policzyć, to liczbę, a nie ilość (1)

      • 0 0

      • Masz rację.

        Liczba dla policzalnych, ilość dla niepoliczalnych. Mój błąd. Tak jak w angielskim much i many.

        • 0 0

    • (1)

      a czemu to przeliczasz na "ilość pojazdów"?
      Przeliczaj to na ilość przewiezionych osób na kilometr

      • 2 2

      • Czyli co?

        Przy statystyce kolizji mam liczyć pasażerów? A jakie to ma znaczenie dla wypadkowości?

        • 1 0

    • Taki, że zatrważająco dużo jest kolizji i wypadków spowodowanych przez pojazdy komunikacji miejskiej.

      • 2 2

    • Zapomnieliście o czymś

      W mieście są również kolizje tylko między samochodami. Trzeba więc porównać udział kolizji spowodowanych przez autobusy do wszystkich kolizji w mieście.

      • 0 0

  • Tylko GWE (3)

    Jakby wprowadzono wizy dla mieszkańców powiatu wejherowskiego liczba wypadków znalazłaby o 80%

    • 15 7

    • znajdź mózg zanim coś napiszesz

      • 2 3

    • 100% prawdy

      Stop Gwatemali w 3miescie

      • 2 0

    • kilka razy widziałem straszne rzeczy z udziałem 6 liter: BMW + GDA

      • 2 0

  • Kto? Sebixy w szrotach typu audi , vw golf itd

    po dragach

    • 11 1

  • Morał

    Morał z tego taki " nie stawiaj roweru koło otwartej lodówki " (-:

    • 4 0

  • Słoiki

    • 4 1

  • Ranking ciezki do ustalenia ale...

    Pierwsza trojka:
    -Taksowkarze zrzeszeni
    -kierowcy z GWE
    -lyse kurduple z BMw

    • 12 0

  • Słoiki a kto!!!!

    • 4 1

  • Xxxx

    Kolizja albo wypadek. Stłuczka to jest nie profesjonalne określenie

    • 4 0

  • 83% kierowców nie ma punktów? (2)

    to pokazuje jak bezkarni są kierowcy i jak pobłażliwe dla bandytów drogowych jest państwo polskie.

    Oczywiście wszyscy tu wsiedli na motorniczych i kierowców autobusów pomijając że 95% wypadków powodują kierowcy prywatni. jak zwykle kierofczyki bez winy

    • 10 2

    • Piszesz głupoty (1)

      Weż sobie chłopczyku kalkulatorek do rączki i policz zanim zaczniesz pisać swe herezje. Kierowcy ponoszą winę za 63% wypadków jakie miały miejsce. 63% to nie 95% jak piszesz, a 2/3. Tak żebyś to jeszcze bardziej zrozumiał DWA wypadki na TRZY to wina kierowców.

      • 0 1

      • do mnie bardziej przemawia statystyka z tramwajami.

        • 1 0

  • Niech zrobią statystki prywatne auta kierowane przez M albo K vs tramwaj.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane