• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch

Mirek, kierowca autobusu elektrycznego
21 listopada 2023, godz. 19:00 
Opinie (482)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Gdańsk kupił 18 nowych autobusów elektrycznych za 62 mln zł. Zdążył już też naliczyć pierwsze kary za niewystarczający zasięg baterii. Gdańsk kupił 18 nowych autobusów elektrycznych za 62 mln zł. Zdążył już też naliczyć pierwsze kary za niewystarczający zasięg baterii.

Gdy przyjdzie zima, autobusy elektryczne będą musiały walczyć ze śniegiem i mrozem, koła będą się ślizgały przy ruszaniu, więc ich zasięg jeszcze szybciej zmaleje. A za kilka lat, gdy kondycja baterii spadnie, będzie jeszcze gorzej. Taką mamy ekologię, gdzie zamiast jednego autobusu potrzeba dwóch, co oznacza większe zatrucie środowiska - pisze pan Mirek, kierowca autobusu elektrycznego w Niemczech.



Oto jego list:

Czy kupując samochód, ma dla Ciebie znaczenie, jakie paliwo będziesz do niego tankować?

Przeczytałem na Trojmiasto.pl artykuł o problemach z autobusami elektrycznymi w Gdańsku i jestem zaskoczony naiwnością spółki transportowej.

Każdy, kto choć interesuje się motoryzacją, wie, że to, co obiecuje producent, jeśli chodzi o zasięg pojazdów (spalinowych oraz elektrycznych), często mija się z prawdą.

Testy są zawsze prowadzone w warunkach optymalnych (płaska nawierzchnia, sucho, bez wiatru itp.). W przypadku samochodów elektrycznych również temperatura powietrza jest ważna (optymalna to ok. 20 st. C).



Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Jestem kierowcą autobusu i pracuję w Niemczech, tam również stawia się na autobusy elektryczne, obecnie są kupowane tylko "elektryki".

Długość dziennych zadań w miejscu, gdzie pracuję, wynosi ok. 250 km, są również zadania większe - wynoszące powyżej 300 km. W związku z tym, że deklarowany zasięg często wynosi od 250-350 km, tak też zostały dostosowane długości dziennych zadań przypadających na jeden pojazd.

Wygląda to tak, że wcześniej jeden pojazd o napędzie spalinowym pokonywał dziennie ok. 250 km. Teraz ten dystans jest podzielony na pół. Jeden elektryk jeździ od godz. 5, ale tylko do godz. 13. Resztę przejmuje drugi pojazd. Pierwszy dojeżdża do przystanku końcowego i zjeżdża do zajezdni na ładowanie, a drugi wjeżdża w jego miejsce.

Oczywiście taka zmiana wiąże się ze zmianą planów pracy dla kierowców, ale dla pasażerów jest to niezauważalne.

Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku

Następna sprawa dotyczy ogrzewania w autobusach. Nie wiem, jak to wygląda w MAN-ach. Ja jeżdżę mercedesami, w których ogrzewanie jest na olej opałowy i nie ma nic wspólnego z zużyciem prądu.

To, jak zmienia się zasięg elektryka, widać na zdjęciach. Nowy autobus o przebiegu tylko 275 km, w którym zasięg pokazuje 356 km, przejeżdża 67 km, a zasięg spada o 109 km.

  • Po naładowaniu do pełna zasięg baterii teoretycznie wynosi 356 km.
  • Tymczasem po przejechaniu 37 km poziom naładowania baterii spada o 63 km.
  • A po pokonaniu kolejnych 30 km (w sumie 67 km) poziom baterii spadł, jakby autobus pokonał 109 km.
Dodam, że jeśli przyjdzie zima, niższe temperatury, auta będą musiały walczyć ze śniegiem, błotem pośniegowym, koła będą się ślizgały przy ruszaniu itp., to zasięg będzie jeszcze szybciej malał. A za kilka lat, gdy kondycja baterii spadnie, to jeszcze bardziej.

Taką mamy ekologię, gdzie zamiast jednego autobusu, potrzeba dwóch, co oznacza większe zatrucie środowiska, bo zamiast jednego, trzeba wyprodukować dwa pojazdy.

Mirek, kierowca autobusu elektrycznego

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (482) ponad 10 zablokowanych

  • He he he (4)

    To tyle w temacie elektrycznych pojazdów XD

    • 111 9

    • A ja jestem bardzo zadowolony. Mój wybór moja trafna decyzja. Super furmanka.

      • 2 18

    • (1)

      Hybryda to chyba optymalne co dotyczy napędów elektrycznych i jedyny sens stosowania takich.

      • 6 6

      • Ale po co taka komplikacja

        Podwójny napęd?

        • 7 2

    • Naped elektryczny jest super, tylko baterie do d.

      • 1 0

  • Dulkiewicz i banda wydała pieniądze w błoto? Ja w szoku, to do niej niepodobne! (3)

    • 121 11

    • Elektryki

      Nie zgadzam się z tą opinią, to jest bardzo bardzo podobne.

      • 4 4

    • elektryk Leszke zadowolony

      • 1 0

    • Morawiecki nakazał

      PiS przegłosował ustawę o elektromobilności

      • 4 2

  • (4)

    W Gdansku to samo. Zasieg 300, a po przejechaniu 50km zasieg spada do 120km. Ogrzewanie to fikcja, nie mozna ustawiac temperatury wiec ciagle jest zimno, nawet po wlaczeniu ogrzewania na olej napedowy. Autobus powolny, nie da sie jechac zgodnie z rozkladem. Do tego tak zle wywazony przez baterie na dachu, ze ciagle sie buja. Dramat

    • 144 5

    • Autobusy 2-3 razy droższe i połowę mniej wydajne (2)

      Komunikacja będzie więc okrojona do jakiś 20% obecnej. Na szczęście już wprowadzamy ograniczenia dla aut by to skompensować :)

      • 33 0

      • Za takie decyzje powiniej być kryminał. (1)

        • 40 0

        • przecież ogół id..tów akceptuje taką politykę w 90% id..ci głosują za tym 4 partyjnym układem morawiecki wynegocjował w brukseli a trzaskowski wdraża strefy no go dla spalinowej motoryzacji rączka w rączkę jak sztafeta

          • 7 0

    • Ciekawe co będzie gdy któryś

      się kiedyś na zakręcie położy na osobówkę

      • 13 1

  • Skoro przedmiot zamówienia w przetargu jest inny niż deklarowany, (6)

    to należy go zwrócić i wystąpić do oferenta o zapłatę kary umownej. Nikt nie każe miastu trzymać tych autobusów, skoro nie spełniają wymaganych ustaleń.

    • 157 1

    • (2)

      Sek w tym, ze to urzednicy wymyslili, ze ponoc jest 400km zasiegu. Max pokazuje w pelni naladowany 325km ale to fikcja

      • 24 0

      • No to gdzie sęk? (1)

        Skoro został dostarczony pojazd o innym rzeczywistym zasięgu, to należy go wymienić na taki spełniający ustalone właśnie przez urzędników wymogi.

        • 22 0

        • Da sie zrobic 260km ale po plaskim, a Gdansk to jazda w gore i w dol i tak caly dzien

          • 17 0

    • Gdziś podawali że dotawca zapłacił karę... chyba z 40 tys zł? xD Poprawcie mnie jeśli sie mylę? (2)

      • 12 0

      • Te 40 tys. to chyba każdorazowo za brak deklarowanegogo zasięgu podczas kursu.

        • 4 2

      • Taaa Man sie usmial, kontrakt na 60milionow i 40tys kary

        • 15 0

  • (7)

    ślepa uliczka motoryzacji w końcu dobiega końca

    • 144 8

    • I tu sie mylisz nie znasz potegi przemysłu motoryzacyjnego elektryki dopiero sie rozpedzaja i dzieki doplatom tez! (4)

      Mało tego to jest najlepszy Deal jaki kiedy kolwiek wymyślili! Kazdy bedzie musiał kupowac nowe auto co 5 lat uzywanych nie bedzie bo sie nie oplaca wymieniac czy nawet regenerowac baterii Zyski firm motoryzacyjnych wzrosna o milion procent w szczególności w Polsce gdzie 90% ludzi ma auta 15 letnie

      • 12 29

      • (3)

        Elektryki to już przeszłość, jeszcze będą je podgrzewać bo producenci dobrze na tych bublach zarabiają (wyprodukują i sprzedadzą jednego za cene trzech normalnych a i do serwisu wszystkie wracają za przeglady płacić bo to już cena prestiżu). Już nie długo większość rozumnych ludzi się pokapuje że zostali nabici w elektryka. A pozostałe jednostki będą zaciskać zęby, nie będą grzać, liczyć ciągle liczyć i zasięg i grosiki i będą mówić że są zadowoleni no bo jak się przyznać że tyle hajsu psu w pod ogon

        • 30 5

        • (2)

          Elektryki dopiero się rozwijają, zapamiętaj to. Kiedyś zrozumiesz. To czego jest koniec to spalinówki.

          • 4 37

          • bo tu nie chodzi o to, żeby

            złapać króliczka, tylko żeby go goooooonić!:) bo już w 1899r. samochód elektryczny pobił rekord prędkości przekraczając 100km/h!!! rewelacja! znaczy się, elektryki będą się tak szybko rozwijać jeszcze z dwieście lat......;)

            • 9 1

          • ale to nie jest elektryk

            musi być ładowany.era prawdziwych elektryków dopiero nadejdzie,będą napędzane energią wiatru :))

            • 1 0

    • Oby

      Nikt za tym elektro szajsem nie zapłacze.

      • 7 1

    • nie bój nie bój. za 20 lat będziesz miał do wyboru rower albo nogi

      a na wakacje to pojedziesz sobie na rodos pod miastem

      • 4 0

  • Na bogato (2)

    Najważniejsze, że jest eko, a że ten pojazd jest zasilany węglem, to już jest nie istotne

    • 110 6

    • (1)

      Już bardziej eko są parowozy, zawsze można wrzucić jakieś drewko albo biomasę albo biogaz dać

      • 14 2

      • Ale one te parowozy są niemodne i palacz ubrudzone błeeee

        • 0 0

  • Dopiero teraz (2)

    zacznie się problem, bo przyszedł mróz :(

    • 110 3

    • Są rowery Mevo! Będziecie mogli się przesiąść i jechać rowerem ;) (1)

      Zadbali o to wasi włodarze ! Ci co tak się troszcz o .... Interesy kolegów ;) a obywateli mają daleko .....

      • 3 0

      • I to elekrtycznym ;)

        • 0 0

  • Kiedy wreszcie Gdańsk będzie wydawal mądrze poieniadze Pani Prezydent? (5)

    • 123 4

    • hahahahhaa

      Jak bym slyszal Strasburgera:)

      • 16 3

    • kabaret "Ani mru mru" sie tym zajmie

      • 10 2

    • Gdy pójdziesz na wybory i nie zagłosujesz znów na PO (2)

      • 27 8

      • (1)

        Na pis tym bardziej nie zagłosuję,

        • 11 16

        • No to się głupio nie pytaj.

          • 18 5

  • (5)

    Trochę drogie te lewackie fanaberie. No ale naród wybiera, to ma...

    • 169 7

    • Wystarczy by pasażerowie w czasie jazdy pedałowali i wytwarzali prąd (1)

      Zdrowo też będzie!

      • 32 1

      • Nie, najlepiej żeby szli za autobusem i wpychali go pod górkę ;)

        A z góry, to będą mogli nawet pobiec za jim

        • 0 0

    • Spadaj konfiarzu

      • 4 34

    • Nie rozumiesz słów to ich nie używaj ich lewaku ha ha ha

      • 4 0

    • ano ludziska

      majom takie władze na jakie se zasłużyły, he,he.....

      • 2 0

  • (22)

    Taka prawda, że to jeszcze potrzebuje czasu i pieniędzy by się sprawdziło.. Nie mamy ani jednego i drugiego. Tu trzeba jasno powiedzieć tym poleceniom z góry Nie. W takiej formie. To już lepiej zamiast tych autobusów kupić nowe czy podwyższyć kierowcą pensje itd Na wiele bardziej potrzebniejsze rzeczy można by to wydać.

    • 434 21

    • (4)

      Elytkom z davos powiesz nie, na pewno hahaha

      • 21 8

      • (2)

        Jesteśmy takimi samymi ludźmi jak oni. Nic nie musimy.

        • 24 0

        • Nic nie musisz ale podatek lub opłatę będziesz musiał zapłacić. Wszystko dla twojego dobra.

          • 0 0

        • my ludźmi

          oni pod

          • 0 0

      • Im raczej trzeba powiedzieć, że nie będą mieli komu zostawić tego co nakradli.

        • 0 0

    • Np. na jeszcze więcej rowerów (8)

      heh żartowałem :)

      • 6 0

      • (7)

        Rowery są spoko, najefektywniejszy napęd

        • 6 7

        • ludzie obudźcie się (3)

          Juhuu... będziem jeździć rowerami w zimę przy "-12oC"-

          • 10 2

          • A kiedy u nas było -12? (2)

            To chyba przed covidem ostatnio. No ale niech się trafią dwa takie dni

            W pozostałe 363 dni można jeździć rowerem :)

            • 2 25

            • W listopadzie mamy idealną rowerową pogodę

              Większości dni +3 stopnie, szaruga i wiatr. Wymarzone warunki do jazdy, tylko rowerzystów nie widać. Oni chyba jesienią i zimą odlatują do Afryki, jak bociany.

              • 27 3

            • Temperatura nie jest przeszkodą

              W jeździe rowerem najbardziej przeszkadza wiatr i deszcz. A tego jest u nas pod dostatkiem przez 3/4 roku.
              Lubię pojeździć rowerem dla zdrowia i rozrywki, ale ten rodzaj transportu nie nadaje się na co dzień.

              • 15 2

        • Nikt ci nie zabrania

          • 2 0

        • (1)

          juz sie pakuje na rower z 3 dzieci elo

          • 6 0

          • Dzieci? W tych czasach?!

            Trza se było kupić kota ;)

            • 0 1

    • A jak FALA wplynie na zasieg pojazdow? (3)

      Przecież kasowniki chodzą na prąd.

      • 20 3

      • Na baterie

        • 4 0

      • (1)

        To zmienią na zasilanie olejem opałowym, jak ogrzewanie.

        • 2 1

        • Na wungiel, na wungiel!

          • 0 0

    • KierowcĄ?

      Dramat...

      • 14 1

    • Świetny pomysł

      Zamiast nawych autobusów, podwyższyć kierowcą pensje

      • 1 1

    • hahaha

      popychadła są zbyt tępe by powiedzieć nie... za to chetnie wykonują polecenia - czesc za darmo (totalny odpad bez zdolnosci analizy) czesc za kase (skorumpowany odpad). Sorry ale musze juz konczyc - wsiadam do corsy gonić lud boży za brak szmaty na fejsie.

      • 1 1

    • A ja proponuję

      rozwiązanie podobne do kiedysiejszych galer: w takich autobusach, przy każdym miejscu dla pasażera zamontowana będzie dźwignia, którą pasażer będzie wajchować w trakcie podróży, co będzie powodowało doładowywanie baterii na bieżąco. Rozwiązanie to daje ogromne oszczędności dla przewoźnika w postaci braku stacji ładowania. Wyżej wymienione dźwignie wyposażone będą w liczniki wachnięć na okoliczność kontroli biletów (kanar na podstawie liczby wachnięć, określonych w regulaminie przewoźnika, wykonanych przez pasażera określi czy pasażer słusznie okazał bilet z 60% zniżką, czy brakuje wachnięć i bilet ma być pełnopłatny czyli mandat) czyli dla pasażerów oszczędność około 80 zł miesięcznie. Seniorzy i renciści zwolnieni z opłat. Kto chce szuka rozwiązań, kto nie chce szuka wymówek.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane