• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy autobusów miejskich bez prawa do toalety

Maciej Naskręt
26 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pętla autobusowa w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna. To miejsce, w kontekście braku toalet na innych pętlach, jest rajem dla kierowców autobusów. Pętla autobusowa w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna. To miejsce, w kontekście braku toalet na innych pętlach, jest rajem dla kierowców autobusów.

Trudno wyobrazić sobie ośmiogodzinny dzień pracy bez dostępu do toalety i bieżącej wody. Tymczasem z takimi niedogodnościami muszą mierzyć się trójmiejscy kierowcy autobusów miejskich. W Gdańsku te problemy rozwiązywane są doraźnie, w Gdyni - na pół gwizdka.



Czy wyobrażasz sobie 8-godzinną codzienną pracę bez dostępu do urzadzeń sanitarnych?

Kierowcy autobusów miejskich mają dosyć pracy bez prawa do toalety. Nie ma ich na większości pętli, jeśli są to w formie przenośnych plastikowych budek. Kierowcy nie mają dostępu do bieżącej i ciepłej wody, co jest szczególnie uciążliwe w czasie zimy.

- Do pracy noszę ze sobą mydło i baniak z wodą, by myć ręce m.in. przed posiłkiem. Nie mamy miejsca, w którym można zaparzyć herbatę czy kawę - opowiada kierowca miejskiego autobusu w Gdańsku, który prosi o nieujawnianie jego imienia i nazwiska.

To, na jaki komfort może liczyć kierowca, zależy od tego, jaka linię obsługuje danego dnia. - Kierowcy, którzy kończą kurs na pętli przy ul. Jana z Kolna mają do dyspozycji toaletę i zaplecze socjalne. Co innego, jeśli kierowcy jeżdżą m.in. na tymczasową pętlę przy ul. Kolejowej lub gdy z uwagi na uroczystości przy pl. Solidarności pętla przeniesiona jest na Błędnik. Nie ma tam żadnego zaplecza sanitarnego. Podobnie jest na drugim końcu wielu linii autobusowych - dodaje.

Takich tras, na których nie ma zaplecza socjalnego, jest bardzo dużo - m.in. 106, 113, 166, 138. Przewoźnik próbuje sytuację rozwiązywać.

- Przy Akademii Muzycznej [gdzie znajduje się pętla autobusów linii 106 i 138 - przyp. red.] ustawiliśmy toaletę typu "toi-toi". Klucze do niej przekazują sobie kierowcy podczas zmiany. Zimą faktycznie nie jest to najkorzystniejsze rozwiązanie, jednak jak na razie jedyne możliwe - mówi Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Władze ZKM przyznają, że sprawa jest kłopotliwa. Budowy zapleczy socjalnych nie ułatwiają częste zmiana przebiegów linii autobusowych. - Nie stać nas na zlecanie budowy pawilonów socjalnych w sytuacji, gdy zmieniane są linie autobusowe, a wraz z nimi niejednokrotnie przenoszone są pętle. Ponadto w grę wchodzą prawa własności do gruntu pod taki pawilon i dodatkowo serwis sprzątający. To wszystko kosztuje, dlatego poprzestajemy na rozwiązaniach tymczasowych - przyznaje Izabela Kozicka-Prus

Wielu kierowców autobusów miejskich jest przekonanych, że ustawianiem toalet powinien zajmować się Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. - W końcu to on jest organizatorem przewozów - mówią.

Co na to władze ZTM? - Zakres naszych kompetencji nie obejmuje budowania pomieszczeń socjalnych dla operatorów lub wynajmowania dla nich toalet przenośnych - mówi Jarosław Zając, kierownik sekcji Usług Przewozowych. - Na obecną chwilę żaden operator świadczący usługi przewozowe w komunikacji miejskiej na terenie Gdańska nie zgłosił skargi na brak toalet - dodaje.

Kierowcy twierdzą, że to nieprawda. - Wiele razy poruszaliśmy ten temat. Nikt nie interesuje się naszymi potrzebami - mówią.

Nieco, ale niewiele lepiej jest w Gdyni. - Beznadziejna sytuacja jest choćby na linii trolejbusowej 26. Przy 8-godzinnej zmianie kierowca nie ma możliwości skorzystania z solidnej, ogrzewanej toalety z bieżącą wodą. Na ma jak umyć rąk, odświeżyć się. Krótki czas postoju w Gdyni - Orłowie wyklucza możliwość korzystania z toalety w tamtejszym "Klifie" - opowiada pan Tomasz, kierowca.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jako organizator przewozów, w odróżnieniu od ZTM w Gdańsku, budowę toalet wziął na swoje barki - Aktualnie mamy przygotowanych 19 punktów. Pięć jest w budowie. Trzy punkty oczekują na podłączenie. Robimy co można, by pracownikom przewoźnika ułatwić pracę - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

W sprawie kierowców autobusów miejskich w Trójmieście smuci trwająca od wielu lat bierna postawa związków zawodowych reprezentujących sprawy kierowców. Przedstawiciele organizacji przy przewoźniku przyznają, że wiedzą o problemie kierujących autobusami. Niestety, nie wykazują zainteresowania sprzeciwianiem się tej niedorzeczności.

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • Pan Zająć.....

    Niech zejdzie na ziemię.Przy Kolejowej wszystko w około obszcz......Jezdzi tylko PKS a jak dojdą inni przewożnicy to będzie koszmar.A poza tym co P.Zając kazdy ma stawiać swoją toaletę.Niech Pan weżmie przykład z Gdyni a nie czeka na zgłoszenie braku.Jak nie ma to niema i Pan o tym powinien wiedziec,że s****......w około.Kto Pana jeszcze trzyma na tym stanowisku,a tak na marginesie powinni Panu w pracy zlikwidować kibel.......

    • 9 1

  • linia22i 25

    linia 22 kierunek dworzec główny czsy przelotu trolejbusa to jakaś parodia żeby się wyrobić w czasie zapomnij i linia 25 kierunek cisowa ten co ustalał czasy przelotu niech sam spróbuje powodzenia

    • 11 0

  • W Orłowie nei trzeba klopa. Wystarczy zmienić rozkład jazdy. Sprawdzić stoperem

    ile czasu trzeba aby normalnym sposobem chodzenia przejść z punktu A do toalety, zrobić swoje, umyć ręce i wrócić.

    • 8 0

  • co to znowu za bezczelna ankieta? (2)

    "nie, taki zakład należy natychmiast zamknąć"

    O jaki zakład chodzi? Prywatny? Kto miałby go zamknąć? Totalitarne państwo? Co ma znaczyć "należy zamknąć"? A może z łaski ankietera to właściciel sam sobie zdecyduje, kiedy ma jego firma się natychmiast zamknąć? Może na jego decyzję wpłyną pracownicy, którzy odmówią pracy lub się z niej zwolnią, jeśli nie zgodzą się na oferowane w niej warunki?

    "Należy natychmiast zamknąć", dobre sobie. A co w takim razie znaczyłoby "portal Trojmiasto.pl należałoby natychmiast zdjąć z internetu"?

    • 6 5

    • zlikwidować komunikacje publiczną, bo kierowcy nie mogą siku !!

      • 0 2

    • Powiedział co wiedział !!!

      Naoglądałeś się filmu głupi i głupszy. Dawno tak głupiego komentarza nie czytałem.

      • 0 0

  • Ja pierdziu

    Gdzies w Europie,w miescie gospodarzy Ełro 2012,pojawia sie problem toalety dla kierowcy busa...smiac sie czy plakac?
    A Kozica z Prus przepycha sie z tym Jegomosciem z ZTM a w tym czasie lierowca linii 113 obsikuje krzaki na Olimpijskiej

    • 6 0

  • Niedawno natknąłem się na motorniczego, który (1)

    na pętli załatwiał się 10m od swojego tramwaju. Żenada, ale --> dla ich przełożonych.
    XXI wiek? Śmiech!

    • 15 0

    • może był z GB

      w Anglii jest przepis pozwalający kierowcom "załatwiać potrzebę" na koło swojego pojazdu

      • 3 0

  • między wierszami (2)

    "...Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jako organizator przewozów, w odróżnieniu od ZTM w Gdańsku, budowę toalet wziął na swoje barki '''

    m.in. takie różnice zdań organizatorów transportu wyjaśnia brak możliwości utworzenia wspólnego ośrodka zarządzania ruchem.

    • 5 0

    • (1)

      Ale osiągniecie, postawił pięć sztuk .

      • 0 0

      • Chciałbym i to

        W Gdańsku . Ale to Gdańsk i nie przyjmuje dobrych rozwiązań od Gdyni . Bo to kompromitacja dla Budynia wziąć przykład z Gdyni.

        • 0 0

  • pytanie??????? (3)

    ile zarabiaja kierowcy autobusow w trojmiescie wiecie????? bo nigdzie w necie nie moge znalezc tej informacji pozdrawiam

    • 0 0

    • 2 tys + premia 300 zł

      na ręke

      • 2 0

    • 2400 na ręke po 15 latach pracy

      Na dzień dobry jednemu chloptasiowi udalo sie wyciagnac rowne 2 tysiaki

      • 2 0

    • 2800 po 25 latach

      • 0 1

  • pielgrzymi

    kto przychodzi do Bazyliki Mariackiej powinien miec prawo skorzystania z toalety na plebanii dosc juz zasikanych podworek i z****nych bram wokolo

    • 3 0

  • Pracodawcy :-)))))

    Dyrekcja...no i pani tzw."rzecznik" mają co najmniej toi -toje,może i odmianę lux z papierem toaletowym,no i zapewne,jeśli zwykli tego używać na co dzień, mydło i wodę,tą do mycia rąk a nie do parzenia kawy- oczywiście.No chyba,że są z higiena "na bakier".....No bo jeśli uważają,że kierowcy i motorniczy mogą "wytrzymać" do końca pracy,albo korzystać z przydrożnych krzaków to świadczy o nich jako "pracodawcach" / dziwaczne nazewnictwo, przecież oni nie są właścicielami firmy, lecz tylko jej administratorami / jak najgorzej.Zresztą co tu dużo pisać,wystarczy popatrzeć na tabor,szczególnie jego czystośc.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane