• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • Walka kierowców z rowerzystsmi i pieszymi trwa (4)

    Nie rozumiecie tego, że czasem możecie sami wziąć rower lub iść na piechotę, bo może być przyjemniej, szybciej i taniej.

    Może wasze dzieci będą mogły pojechać same do szkoły, a wy zaoszczędzicie czas zamiast robić im za szofera.

    Wygodna infrastruktura miejska przynosi korzyści dla każdego. Patrzcie trochę szerzej.

    • 13 10

    • Kierowcy nie walczą z rowerzystami (1)

      Gdzie jest ta wygodna infrastruktura rowerowa ?
      Gdańsk został daleko w tyle w stosunku do innych miast w Polsce jeśli chodzi o rowery.
      DDR które zostały kiedyś zrobione wymagają już remontów, a nowych przybywa tyle co nic.

      • 0 3

      • No nie ma właśnie

        Wszystko jest pod samochody robione, a kierowcy z nikim się nie liczą jakby sami nóg nie mieli i chodników nie potrzebowali.

        Dobrze, że chcą ograniczyć ruch samochodów, jednocześnie usprawniając alternatywy.

        • 2 2

    • (1)

      Każdy ma swoje "za uszami",

      • 0 2

      • w dobrze zarządzanych miastach obowiązuje zasada większej odpowiedzialności "silniejszego"

        • 2 1

  • Miasto obetnie dotychczasowe budżety na "pieszych i rowerzystów" (1)

    I tę pustkę wypełni nowym budżetem ze ŚSPP. Czyli środków na te cele nie będzie więcej, tylko miasto mniej wyda.

    • 3 4

    • A czemu tak będzie? Bo miasto straci dotychczasowe wpływy z SPP, która funkcjonowała w miejscu nowej ŚSPP. Dotychczasowy zysk z SPP na głównym mieście mogła rozprowadzać według własnego uznania, częściowo pewnie też na pieszych. Teraz 80% z tego będzie szło na pieszych, czyli o 80% spadną im dotychczasowe wpływy.

      • 0 2

  • Juz wiem dlaczego nie lubię Gdanska (1)

    i jego nieudolnych "władz"

    • 12 6

    • przypuszczalnie nieświadomie cierpisz na samochodozę

      • 1 0

  • Wiekszosc zwolennikow aut mieszka na wioskach pod Gdanskiem (2)

    i tam płacą podatki.
    Bez sensu jest marnowanie pieniedzy na fanaberie kierowcow. Do miasta przywoza oni jedynie smrod spalin.

    • 9 14

    • i dlatego jak chcą parkować w Gdańsku to niech za to płacą

      • 4 3

    • smród spalin, hałas i zajmują przestrzeń

      • 1 1

  • Jak to jest możliwe, że numer rejestracyjny nie jest daną osobową (3)

    mimo, że urzędnik może w 5 sekund ustalić właściciela pojazdu, ale już numer IP komputera jest daną osobową dla administratora sieci?

    Chory i krytykowany przez ekspertów wyrok polskiego sądu, który nie uznał nr rejestracyjnego za daną osobową spowodował, że miasta teraz będą wymagały wpisywania nr do parkomatów. Za jakiś czas, gdy europejski sąd wyda prawidłowy wyrok, będzie znowu odkręcanie wszystkiego.

    • 5 7

    • przepisy o ochronie danych osobowych wymyslono po to aby chronic mafie (1)

      • 3 2

      • To nie płacz później jak w internecie będzie można kupić Twoje dane osobowe i wziąć kredycik.

        • 2 1

    • jeżeli jest to zaklej taśmą i się numerem nie chwal

      a to tylko po to by samochód z kamerą mógł szybko wyłapać tych co nie płacą.

      • 0 0

  • koniec (1)

    No to będzie koniec reszty sklepików w centrum.Nie ma turystów ,nie będzie też mieszkańców.Brawo!Trzeba wykończyć małych przedsiębiorców .

    • 9 9

    • Stara śpiewka lobby samochodowego

      A potem zawsze się okazuje, że jest na odwrót i handel kwitnie

      • 4 2

  • Złodzieje (1)

    Dlaczego nie 100 zł za godzinę?

    • 9 5

    • zgadzam sie buraki w blachosmrodach sa takimi szkodnikami ze powinni płacic i 100 zł za godzine

      • 2 1

  • Znowu przesladujecie kierowców !!! (3)

    Czemu to oni mają finansować, kasa ewentualnie na budowe parkingów dla aut.

    • 16 10

    • Jak sa parkingi to i gak parkujecie obok na trawniku aby nie placic 3zl

      • 3 2

    • Chwascie takich jak ty powinno sie eliminowac z miasta .

      • 2 2

    • kierowcy generują koszty, które powinni pokrywać

      inaczej to mamy to co mamy: kierowcy sami sobie przeszkadzają zajmując przestrzeń miejską za darmo przez co najmniej 8 godzin w pobliżu miejsca pracy i kolejne kilkanaście w pobliżu domu.

      • 2 0

  • Jak są rozliczane "kolejne" godziny parkowania? (1)

    Czy jeśli 3 razy przyjadę do centrum i będę parkować za każdym razem godzinkę, to zapłacę 3 x 5,50zł, czy jednak kolejne przyjazdy będą mnie kosztowały już 6,60zł i 7,90zł?

    Jeśli licznik się "zeruje" to wystarczy w aplikacji kończyć i zaczynać od nowa parkowanie i tym sposobem płacimy za każdą godzinę tyle samo?

    • 7 1

    • nie bądz taki sprytny

      nie po to zainwestowali w samochód z kamerą za miliony. Możesz tak robić ale co godzinę musisz samochód przestawić.

      • 0 0

  • To zdecydowanie za mało ,trzeba wprowadzic jak w krajach zachodnichj oplaty za jazde wmiescie blachoszrotami

    I wtedy kasy nie bedzie brakowało ,jednocześnie wyeliminuje złom z ulic i zmniejszy się zatrucie powietrza spalinami!

    • 4 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane