• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy: uchwalcie wreszcie te przepisy

Maciej Naskręt
19 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdyby kierowcy mogli, pewnie wprowadziliby wiele zmian w przepisach prawa. Gdyby kierowcy mogli, pewnie wprowadziliby wiele zmian w przepisach prawa.

Kierowcy jeżdżący po trójmiejskich drogach oczekują zmian w prawie. Wcale nie marzy im się obniżenie kar, na przykład za przekroczenie prędkości.



Na wprowadzenie, którego rozwiązania wyczekujesz najbardziej?

Portal Trojmiasto.pl zapytał kierowców, jakie przepisy powinny być najszybciej wprowadzone przez ministerialnych urzędników lub parlamentarzystów, by jazda samochodem i jego posiadanie były bardziej przyjemne.

1. Likwidacja atrap fotoradarów

- Już 1 stycznia miały zniknąć przy drogach atrapy fotoradarów. Niestety dalej stoją one przy drogach i straszą kierowców, a ci gwałtownie na ich widok hamują - mówi pan Mariusz, mieszkaniec Niedźwiednika w Gdańsku.

Dlaczego atrapy nie zostały jeszcze zdemontowane? Nie ma przepisów wykonawczych, które ściśle określałyby zasady usuwania atrap. Istnieje jedynie projekt rozporządzenia, w którym znajduje się zapis mówiący, że atrapy mają być zdemontowane przez zarządców dróg najpóźniej do końca 2012 r. Zatem dwa lata później niż zakładano pierwotnie.

2. Wprowadzenie trzech tablic rejestracyjnych

Dla wielu kierowców sporym udogodnieniem okazałoby się też wydawanie trzech tablic rejestracyjnych. Dlaczego?

- Często podróżując samochodem montuję na jego tył bagażnik na rowery. Niestety wtedy zawsze jestem zmuszony do przekładania tablicy rejestracyjnej właśnie na bagażnik. Po za tym wielu kierowców gubi tablice rejestracyjne. Możliwość zakupu dodatkowej tablicy ułatwiłaby życie wielu osobom - mówi pan Tomasz Jaśkiewicz, mieszkaniec gdyńskiej Chylonii.

Przepis taki obowiązuje od kilku lat m.in. w Holandii. Ministerstwo Infrastruktury na razie tylko obiecuje zmiany w tym zakresie.

3. Wydawanie jednego dowodu rejestracyjnego pojazdu

Wielu kierowców dziwi też kwestia wydawania dwóch dowodów rejestracyjnych, gdy zgłaszamy zmianę właściciela samochodu w wydziale komunikacji w urzędzie.

- Najpierw dostajemy tzw. dowód rejestracyjny miękki, a ok. miesiąc później tzw. dowód rejestracyjny twardy. Nie wiem dlaczego dwa razy udajemy się do urzędu. Tę sprawę można załatwić przy jednej wizycie - mówi pan Łukasz, który niedawno nabył samochód.

4. Uregulowanie zasad jazdy po rondach

Kierowcy liczą też, że niebawem odnajdą w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym, na przykład rozdział, w którym będą zawarte informacje o tym jak jeździć po rondach.

- Uczestnicy ruchu mają problemy z przejechaniem już przez jednopasmowe rondo. Nie wiedzą choćby jak i kiedy włączać kierunkowskazy. Gdy już wjadą na rondo, na przykład wokół Targu Drzewnego w Gdańsku, od razu tracą orientację. Na drodze panuje wtedy kompletny bałagan. Ilu jest kierowców, tyle mamy sposobów pokonywania tego skrzyżowania - opowiada pan Tomasz, mieszkaniec Gdańska.

Wśród oczekiwań trójmiejskich kierowców wobec ustawodawcy były także: wprowadzanie odpowiedzialności karnej za dziury na drodze, zwolnienie z obowiązku włączania świateł do jazdy dziennej lub związanie ubezpieczenia OC z kierowcą, a nie z samochodem jak jest teraz.

Strefy ruchu w bezruchu.

Strefa ruchu, która miała uporządkować sytuację przed domami i blokami na naszych osiedlach i umożliwić karanie kierowców na drogach wewnętrznych, wciąż nie obowiązuje. Dlaczego? Nadal nie ma przepisów wykonawczych m.in. określających kształt znaku "strefa ruch". Istnieją jedynie projekty.

Inżynierowie ruchu drogowego i prawnicy podkreślają, że wiele norm dotyczących strefy ruchu stoi w sprzeczności ze starszymi przepisami zawartymi w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Nie wiadomo choćby, kto miałby opiniować ustawianie znaków przy drodze wewnętrznej znajdującej się w strefie ruchu.

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Jedna tablica rejstracyjna na cale zycie (1)

    w Szwajcarii wydawany jet numer rejstracyjny na obywatela. Przyczepia do tego czym jezdzi. To madre i wygodne. Jezeli ktos ma dwa auta np. dodatkowo terenowke, to dwoma na raz nie jezdzi.

    • 1 0

    • słabe

      lepiej mieć jedną tablicę na samochód

      • 0 0

  • a z jakiej paki mam płacić OC skoro nie posiadam własnego auta? tylko dlatego,ze jestem kierowca i jeżdżę "cudzymi"? paranoja. kolejny wydatek np. rodziców na dziecko, które ma już prawko,a nie ma auto i jest uczniem. wszyscy tylko patrzą jak na nas, obywatelach zarobić.

    • 0 0

  • 1) likwidacja wszystkich fotoradarów. Prawdziwych, atrap, mobilnych, ręcznych, wszystkich
    2) zamiana ograniczeń prędkości na "sugerowaną prędkość" na nawierzchni suchej i osobno na oblodzonej. Likwidacja co najmniej połowy postawionych już znaków drogowych. Pozostawienie znaków istotnych, np. informujących o krzywiźnie zakrętu czy bliskości szkoły,
    3) likwidacja nakazu jazdy ze światłami w dzień,
    4) likwidacja przymusu ubezpieczenia (PRZYMUSU, nie samego ubezpieczenia. Kto chce, ten się ubezpieczy),
    5) likwidacja przymusu zapinania pasów bezpieczeństwa (PRZYMUSU, nie samych pasów. Kto chce, ten się zapnie),
    6) likwidacja wielu innych absurdalnych, gwałcących wolność i nie działających zakazów, włącznie z kompletnie ignorowanym zakazem rozmowy przez telefon podczas jazdy,
    7) likwidacja, tak na oko, połowy biurokracji, a nawet więcej,
    8) likwidacja większości opłat, haraczy, podatków, winiet. Pieniądze z nich i tak są rozkradane i marnowane. Gdyby nie były, pierwsze co byłoby naprawione, to dziury na drogach,
    9) odpowiedzialność karna za zaniedbania w remontach dróg,
    10) wprowadzenie kapitalizmu w miejskim transporcie ludzi. Obecnie albo trzeba zapisać się do taksówkowej mafii, albo do ZTMu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane