- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (432 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (127 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (271 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Kierowcy z tego kraju powodują najwięcej kolizji w Trójmieście
Najwięcej kolizji w Gdańsku, Gdyni i Sopocie popełniają Polacy. I nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ to naszych rodaków jest najwięcej na drogach. Następni w kolejności są obywatele Ukrainy i Białorusi - bo to dwie największe mniejszości narodowe w Trójmieście. Policyjne statystyki przeczą popularnemu mitowi, jakoby nasi sąsiedzi ze Wschodu stali za większością stłuczek w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.
Oczywiście to bujda na resorach, a psychologowie tłumaczą, że takie przekonanie bierze się stąd, że gorsze wspomnienie mocniej "wbija" się w ludzką pamięć. Ile razy zdarzyło się nam bowiem przyjść do domu i rzucić na dzień dobry "ale dziś miałem dobry dzień - od razu jak wszedłem na przystanek, podjechał mój tramwaj"?
Ten przydługi wstęp, tłumaczący w olbrzymim uproszczeniu mechanizmy rządzące naszą psychiką, można odnieść do kolejnego stereotypu, który przewija się w komentarzach w Raporcie z Trójmiasta, a który dotyczy stłuczek czy wypadków.
Praktycznie pod każdym wpisem dotyczącym incydentu drogowego, pada pytanie o narodowość sprawcy, a przy okazji sugestia, że to na pewno "przybysz ze Wschodu". Dalej kolejna insynuacja: na pewno z kupionym prawem jazdy.
Choć z ksenofobicznymi uproszczeniami nie powinno się dyskutować, postanowiłem zrobić wyjątek i wziąć na tapet dane z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. Zapytałem funkcjonariuszy o narodowość sprawców kolizji z 2023 roku. Oto grafiki dla Trójmiasta, które powstały na podstawie danych policji:
Kolizje z podziałem na narodowość w Gdańsku
Kolizje z podziałem na narodowość w Gdyni
Kolizje z podziałem na narodowość w Sopocie
Dane czarno na białym pokazują, że za lwią część stłuczek odpowiadają Polacy. I nie ma w tym nic dziwnego: jest nas przecież najwięcej w Trójmieście. Drudzy w kolejności są Ukraińcy. Czy to oznacza, że są "gorszymi kierowcami"?
W 2022 roku w stolicy Pomorza i okolicach przebywało około 200 tys. osób z tego kraju. Zakładając, że rok później nawet połowa z nich opuściła Trójmiasto czy Polskę w ogóle, średnia drogowych stłuczek nadal wypada porównywalnie do tej wyłącznie "polskiej".
Tylko polskie prawo jazdy w taksówkach
Oczywiście wśród Ukraińców czy Białorusinów - podobnie jak wśród Polaków - znajdą się kierowcy lekkomyślni, nieodpowiedzialni czy też pospolici kryminaliści, którzy wsiadają "za kółko" po pijanemu czy bez uprawnień.
Sama narodowość nie ma na to wpływu. Na koniec warto zaznaczyć, że w celu ukrócenia wszelkich podejrzeń co do legalności uprawnień "wschodnich" praw jazdy wykorzystywanych np. w taksówkach, ustawodawca planuje zmiany, które będą wymuszały na takich osobach posiadanie polskiego dokumentu.
Opinie (403) ponad 50 zablokowanych
-
2024-04-17 07:16
Nalezaloby podać ilość stłuczek i wypadków z podziałem na narodowości pod wpływem alkoholu i narkotykow.
- 24 1
-
2024-04-17 07:16
hehehe
Ale obłuda
Dajcie dane procentowe na tę sama ilość kierowców danej nacji.
I podajcie dane dotyczące alko, narkotyków i lewych kwitów (jeśli ktoś to weryfikuje).
Bo, że globalnie Polacy przodują to chyba oczywiste dla każdego średnio myślącego.- 34 1
-
2024-04-17 07:17
Opinia wyróżniona
No i padł mit (15)
- 53 325
-
2024-04-17 07:22
Mit to twoje rozgarnięcie.
- 23 5
-
2024-04-17 08:04
(7)
no wg mnie nie, wręcz przeciwnie. Nie miałem takiego zdania wcześniej, ale jeśli co 10 wypadek powodowany jest przez ukrainców, to jest to bardzo bardzo dużo, biorąc pod uwagę że stanowią tutaj mniejszość.
- 58 4
-
2024-04-17 08:11
to zależy od tego jaki procent mieszkańców gdańska stanowią Ukraińcy. Jeśli też 10%, to jest to normalna statystyka, a jeśli więcej to będzie oznaczało że powodują mniej kolizji niż Polacy
- 8 2
-
2024-04-17 08:11
Skoro w Gdańsku 1/4 mieszkańców to Ukraińcy, co 10 wypadek oznacza bardzo bezpieczną jazdę. (5)
- 8 29
-
2024-04-17 08:33
1) czy na pewno 25% 2) ilu z nich to dorośli 3) ilu ztych dorosłych ma prawo jazdy (4)
Nawet jeśli baza to 25% to okaże się że zdecydowanie mniej niż 10% to dorośli Ukraińcy z prawkiem...
- 6 3
-
2024-04-17 08:56
Ilu z Polaków to dorośli? Ilu z tych dorosłych ma prawo jazdy? (2)
Nie ma jakiś szczególnych powodów dla których Ukraińcy mieliby mieć więcej dzieci i mniej praw jazdy.
A już na pewno nie dwa razy więcej i dwa razy mniej.- 2 5
-
2024-04-17 09:06
Jak nie ma powodów? Przecież nie wypuszczali mężczyzn w wieku poborowym o ile nie mieli minimum 2 dzieci (1)
Oficjalnie znaczna część uchodźców z UA to był kobiety z dziećmi - dzieci prawka nie mają a twoje 25% podbijają. Dla tego istotne jest zadanie pytanie - jaka jest proporcja do liczby kierowców z prawem jazdy, którzy jeżdzą po drogach Trójmiasta. Bez tej informacji, te wykresiki można wywalić do kosza, a tezy że obywatele PL "przodują" są wręcz żenujące.
- 2 5
-
2024-04-17 09:37
Tak tak. A na Uberze jeżdżą wróżki zębuszki :)
Jeszcze powiedz że w Polsce nie przekracza się prędkości, bo prawo zabrania.
A to, że Polacy będą przodować jest oczywiste. Mamy młodych kierowców, którzy uczą się jeździć, mamy emerytów co nie ogarniają itp. Przyjezdni zazwyczaj przechodzą etapy ze słabą jazdą u siebie w kraju.- 6 1
-
2024-04-17 13:04
W Gdańsku (mieście) liczba Ukraińców nie przekracza 15%
- 1 2
-
2024-04-17 08:06
mit o tym że potrafisz logicznie wnioskować (1)
te dane nic nie mówią - powinni pokazać proporcję/statystykę na np 10 tys obywateli danego kraju
- 55 3
-
2024-04-17 11:24
trudno takie dane zdobyć, bo ukraincy czesto maja obywatelstwo polskie
- 1 9
-
2024-04-17 08:53
A gdzie policja?
Gdzie policja z kontrola prędkości? Stanu technicznego, praw jazdy, trzeźwości? Ciągle kontrolę spowodują że będzienidj wypadków. I nieuchronność kary... Czyli radary. Wszędzie na świecie są i działają a u nas....
- 10 1
-
2024-04-17 10:28
Jedyne co padło to poziom "dziennikarstwa"
Trudno się bardziej skompromitować i pokazać, że nie rozumie się statystyki niż zrobił to autor artykułu. Wstyd i śmiech na sali.
- 44 2
-
2024-04-17 11:52
No właśnie się potwierdził (1)
W Gdańsku oficjalnie jest 580 tys. mieszkańców, z czego 20 tys. to obcokrajowcy, czyli Polacy stanowią 96,5% mieszkańców a tylko 81,5% wypadków.
Czyli Polacy jeżdżą bezpieczniej niż cudzoziemcy.- 24 4
-
2024-04-17 13:02
Ale niestety autor tego artykułu nie uważał na lekcji matematyki jak była nauka o procentach.
- 23 1
-
2024-04-17 07:17
ech (2)
"posiadanie polskiego dokumentu" - a jak wygląda procedura wydania takiego dokumentu? pewnie to zwykła wymiana fałszywego na legitny... więc to niczego nie rozwiąże.
- 33 1
-
2024-04-17 07:25
(1)
Pewnie tak
Wiadomo, że tam kwity bez problemu się kupuje i nie tylko prawo jazdy.
Powinni mieć egzaminy tak jak Polacy, testy mogą byc nawet w ich języku.- 10 2
-
2024-04-17 08:08
ilu Polakow jezdziło,,turystycznie"po zezwolenie do jazdy?,bo prawemjazdy ciezko to nazwac!!
- 1 7
-
2024-04-17 07:18
Obce narorowości to jedna strona medalu (6)
Ale jest też druga: nasi tzw ziomale z warmińsko-mazurskiego lub zachodnio-pomorskiego. No i jeszcze okoliczne wiochy za Wejherowem, Puck itp. Ci ludzie jeżdżą w mieście tak jak u siebie na głębokiej prowincji. Jestem kierowcą z blisko 35 letnim stażem. Wiem co piszę.
- 24 7
-
2024-04-17 07:20
Bije od ciebie (2)
wiochą mentalną.
- 6 8
-
2024-04-17 07:58
ale napisał prawdę
- 11 2
-
2024-04-17 08:41
Czyżbym poruszył czułą strunę?
- 3 0
-
2024-04-17 07:48
Wszyscy źli i tylko ty jeden dobry
Tak, tak, dopisz coś jeszcze o bosych Antkach i jak to twoi przodkowie zakładali Gdańsk w 997 i szkoda, że prawdziwych gdańszczan już nie ma
- 7 2
-
2024-04-17 08:18
(1)
hahahha jakiś alkoholik z obsikanej kamienicy pisze coś o prowincji :D Z "miasta", które nie ma nawet podjazdu do Poznania, Wrocławia nie mówiąc o Krakowie czy Warszawie. Pisze gość z "miasta", w którym zamordowano prezydenta, na oczach całej Polski! Pisze z "miasta", gdzie menele, robią sobie grilla w samym centrum. Pisze z "miasta", gdzie gwiazdą jest kizo, edzio i wielki bu :D Z "miasta", do którego jego dziadkowie trafili wagonami... Weź się obudź chłopie i idź do psychologa. Gdańsk to jest sosnowiec północy, z wszelkiej maści patologią i twoje wycie na tym portalu nic nie zmieni.
P.S. W porównaniu z miastami Europy czy świata nawet wypadacie gorzej... Ale zawsze możecie rywalizować np. z Puckiem hahahaha- 2 3
-
2024-04-17 08:39
Powtarzam, NIE jestem z Gdańska
A ty masz kompleksy.
- 0 2
-
2024-04-17 07:19
Polskie kierowczyki. (1)
Trzeba jeszcze zalać asfaltem lasy, trawniki, plażę, wyburzyć domy i zrobić po 100 pasów jedną stronę. Ale to i tak będzie im mało.
I jeszcze wszystko ma być za darmo, tzn. nie za darmo ale dla nich za friko.- 6 24
-
2024-04-17 17:17
Córka leśnika to chyba jeździ na rowerku
Bez siodełka. Z tego powodu wnioskuję jej ból d..y w stosunku do zmotoryzowanych. Weź się za pracę to i Ciebie będzie stać na auto I się tak nie spinaj bo Ci żyłka pęknie.
- 0 0
-
2024-04-17 07:19
10% w Gdańsku (1)
Biorąc pod uwagę jak wiele Ukraińców, zwłaszcza kobiet, nie ma samochodów, to dramatyczna statystyka. Kupione prawko, jazda pod wpływem czy niestabilność emocjonalna?
- 64 13
-
2024-04-17 07:44
No tak, bo miejscowi na pewno wszyscy mają, wszyscy jeżdżą samochodem i nie są dziećmi.
- 4 2
-
2024-04-17 07:22
Policzcie procenty wypadków np. Ukraińców od ich ilośći w trójmieście tj. 200 tys. (4)
- 25 1
-
2024-04-17 07:43
Masz dane sam policz (1)
Dla ułatwienia:
6285/761495 = 0,8% nawet zakładając 1M mieszkańców Trójmiasta i okolic, to daje okolice 0,6%
590/200000 = 0,3%- 0 0
-
2024-04-17 11:26
Zle liczysz, bo Ukrainiec z polskim obywatelstwem
wpada do worka z obywatelami polski
- 2 0
-
2024-04-17 09:42
Trzeba liczyć kierowców, nie mieszkańców. Poza tym po Gdańsku jeżdżą mieszkańcy całej okolicy a nie tylko Gdańszczanie
- 2 0
-
2024-04-17 09:47
U nas aż tak dużo ich nie ma. Ale w takim Wrocławiu?
Przed napaścią Rosji na Ukrainę we Wrocławiu mieszkało 100 tys. Ukraińców. Obecnie jest ich ponad 200 tys.- 1 1
-
2024-04-17 07:22
Niestety ale jeżdżą jak u siebie. (2)
Od tych 2-3 lat moja zasada ograniczonego zaufania jeszcze bardziej się ograniczyła i polecam to innym. Nie wiadomo który kierowca ma prawo jazdy z chipsów i odwali coś dziwnego.
- 84 7
-
2024-04-17 07:48
Mówisz o Polakach?
Prawda, tragicznie jeżdżą.
A spróbuj jechać przepisowo, to Cię jeszcze otrąbią.- 6 12
-
2024-04-17 08:27
masz rację, a najgorzej to gda, gd, gsp, ga i GWE, gdzie nie spotkasz to jeżdżą jak u siebie tragicznie
- 1 1
-
2024-04-17 07:23
(1)
Mam już dosyć wybielania i tłumaczenia zachowań tego bratniego narodu.
- 51 3
-
2024-04-17 12:30
Bratni to on jest, ale do jakiejś środkowo-azjatyckiej nacji.
Wybielanie i ocieplanie wizerunku Ukraińców są tak niskie i niesmaczne, że powodują wręcz odwrotny skutek.- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.