• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zostanie wyburzona

Maciej Korolczuk
19 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Za kilka lat kładka na Zaspie ma zniknąć. Obecna konstrukcja jest kłopotliwa dla pieszych, osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami. Za kilka lat kładka na Zaspie ma zniknąć. Obecna konstrukcja jest kłopotliwa dla pieszych, osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami.

Urzędnicy są zdecydowani wyburzyć kładkę na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Spośród trzech wariantów wybrano ten najbardziej radykalny, ale i najdroższy. Cały proces wyburzenia kładki i wybudowania czterech przejść dla pieszych w poziomie chodnika ma być rozłożony na kilka lat, by miasto udźwignęło go finansowo.



Czy to dobrze, że kładka na Zaspie zostanie wyburzona?

O planach gdańskich urzędników dotyczących wyburzenia przeskalowanej i szpecącej kładki dla pieszych informowaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Wówczas pod uwagę brane były trzy koncepcje: częściowego wyburzenia kładki, całkowitego pozbycia się jej albo przekształcenia w ogrody, wzorem High Line, dawnej linii kolejowej w Nowym Jorku.

W ankiecie naszym czytelnikom najbardziej do gustu przypadł ten ostatni pomysł. Głos na niego oddało 34 procent osób.

Dziś już wiemy, że nie zostanie on zrealizowany, bo kładka nie dość, że musiałaby przejść gruntowny i kosztowny remont, to jeszcze jej konstrukcja musiałaby być dodatkowo wzmocniona, by móc tam zasadzić drzewa, krzewy i ustawić na niej meble miejskie.

Jak może wyglądać przejście w poziomie chodników nad łącznicami al. Jana Pawła II z Rzeczypospolitej. Jak może wyglądać przejście w poziomie chodników nad łącznicami al. Jana Pawła II z Rzeczypospolitej.
W ostatnich miesiącach nad koncepcją zmian na kładce pracowało więc biuro projektowo-konsultingowe Pont Projekt z Gdańska. Pod uwagę brano głównie albo częściowe, albo całkowite rozebranie kładki i wybudowanie na nasypach czterech przejść dla pieszych (dostępnych także rowerzystom) w poziomie istniejących chodników. Oba warianty są kosztowne i na ich realizację potrzeba czasu. Nawet kilku lat.

Wyburzanie kładki podzielone na etapy



- Zdecydowaliśmy się na wariant zakładający całkowite wyburzenie kładki - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W środę odbyła się pierwsza rada techniczna, w skład której weszli nasi inżynierowie, specjaliści od ruchu, "mostowcy" i projektanci. Zdecydowaliśmy, że nie ma sensu dalej utrzymywać kładki w obecnym kształcie. Problem w tym, że jej całkowite wyburzenie i wybudowanie czterech przejść przerzuconych nad jezdnią, ale w poziomie chodnika, jest kosztowne. Trzeba więc całą operację podzielić na etapy, by miasto mogło te wydatki uwzględnić w budżecie.
Teraz urzędnicy będą potrzebować kilka tygodni, a może miesięcy na przygotowanie etapowania inwestycji. W pierwszym roku ma zniknąć część kładki i powstać pierwsze przejście na nasypie. Cała operacja ma potrwać kilka lat. O kosztach na razie trudno mówić. Mają zostać oszacowane w najbliższym czasie.

Najpierw wymiana schodów



Zanim kładka przejdzie gruntowną metamorfozę, urzędnicy chcą, a w zasadzie muszą doprowadzić do stanu używalności prowadzące na nią schody. A te znajdują się obecnie w fatalnym stanie technicznym i stanowią zagrożenie dla pieszych. Stopnie są wyeksploatowane, konstrukcja jest przerdzewiała i zdekompletowana. Przedmiotem ogłoszonego właśnie przetargu jest demontaż i wykonanie nowych schodów wejściowych na kładkę od strony ul. Zbigniewa Burzyńskiego oraz od strony Parku im. Jana Pawła II.

Zamówienie podzielono na dwa etapy. W pierwszym wykonawca będzie miał 12 tygodni na wykonanie jednych schodów. Następnie prace zostaną przeprowadzone na schodach nr 2 (wykonawca będzie miał na to ok. 20 tygodni). Wykonawcę remontu schodów poznamy pod koniec lipca. Umowa ma zostać podpisana do końca sierpnia. Remont ruszy po wakacjach. Nowe schody mają być gotowe wiosną 2019 r.

Opinie (730) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda (2)

    Dla mnie ta kładka to symbol dzieciństwa, powinna być zabytkiem, a tu ja wyburzą. Płakać się chce.

    • 93 35

    • Ty tak na serio? Chcesz płakać z powodu tej kładki? (1)

      • 9 11

      • Szkoda

        Z powodu likwidacji symbolu, czego? Młodości. Oraz z powodu że ktoś to robi z lenistwa bo mu się nie chce konserwować

        • 2 2

  • A po co to komu ?

    • 6 33

  • Urzedasy... (4)

    Zapytajcie mieszkancow czy tego chca...

    Ile wydaliscie na remont tej kladki kilka lat temu?

    • 88 15

    • sporo (2)

      fakt.pl/wydarzenia/polska/trojmiasto/sa-pieniadze-na-remont-kladki-na-gdanskiej-zaspie/386qlxp
      trojmiasto.pl/wiadomosci/Zaspa-nowe-windy-do-starej-kladki-n47857.html

      • 10 2

      • 2011 (1)

        Projekt całkowitego remontu jest już gotowy. W jego ramach wzmocniona zostanie konstrukcja, wyremontowane będą m.in. wszystkie schody i zainstalowane nowe balustrady - wylicza dyrektor gdańskiego ZDiZ Mieczysław Kotłowski.

        • 15 1

        • A potem całą ją zburzą

          • 1 0

    • mieszkańcy składali swoje uwagi ale raczej nikogo to nie interesowało

      wszystkie trafiły do szuflady/niszczarki wszak "miejscy inżynierowie i mostowcy" wszystko wiedzą najlepiej i nikt im nie będzie nic sugerował co mają robić

      • 2 1

  • I po co to burzyć? Bo jakas parowa nie lubi po schodach chodzić? Kladka to symbol tego miejsca, znak rozpoznawczy...

    • 83 30

  • (34)

    I znowu przejście dla pieszych i światła które będą działać 24h na dobę.
    Ostatnia taka prosta na blokowiskach.
    Szkoda.

    • 102 30

    • ped**arze wniebowzieci

      • 13 14

    • Tak ma być, zbliżamy się do strefy zamieszkania. To jest normalne w cywilizowanym świecie. (29)

      • 16 13

      • (7)

        Nie ma co tu dyskutować z ludźmi o wielkości mózgu krewetki. Debile chcą autostrad w mieście, żeby mogl zasuwać TDI z 99 roku. Czytając komentarze tutaj nie dziwię sie, że Pomorze w wielu kwestiach Jest zacofane w stosunku do Dolnego Śląska czy Małopolski.

        • 19 12

        • (6)

          No wroclaw jest tak rozwiniety ze stoisz w jeszcze wiekszych korkach. Chce dojechac szybko i sprawnie z punktu a do b z dwojka dzieci do przedszkola i zrobic zakupy po pracy. Czym mi radzisz dojechac autobusem rowerem czy tramwajwm wodnym. W poszanowaniu mam jak to sie robi zagranica bo zagranica ma dobrze rozwinieta komunikacje miejska, przedszkola sa blisko domow a do marketow dobre drogi a nie jak u nas gdzie zeby dojechac z jednej dzielnicy do drugiej masz praktycznie tylko jedna trase. A do przedszkola musisz jechac przez pol miasta

          • 7 9

          • (5)

            ja sobie kupilem mieszkanie w takim miejscu, ze do pracy dojezdzam komunikacja szybciej niz autem, a przedszkole mam 5 minut piechota z domu. Wroclaw akurat zmaga sie z beznadziejna komunikacja podobnie jak Gdansk ( niskie naklady finansowe), najlepiej rozwiniete miasta pod tym wzgledem to Krakow i Warszawa ( i najwiecej z budzetu w tych miastach idzie na komunikacje). W Krakowie nastapil zdecydowany wzrost uzytkowania komunikacji przez mieszkancow, po wprowadzeniu priorytetow dla komunikacji miejskiej, sa plany budowy podziemnego tramwaju w przeciagu max 5 lat, bo nie da sie juz przyspieszyc taktu na obecnych szlakach ( takt 3 minuty)

            • 8 1

            • (4)

              Fajnie ze sobie kupiles jak wszyscy sobie kupia w tym samym miejscu to co zrobisz bedziesz sie cisnal w teamwaju.

              • 1 3

              • w mieście małych odległości (3)

                nie przeciętych "autostradami" wszędzie dotrę wygodnie pieszo lub rowerem (rowerem wspomaganym elektrycznie).

                Jak będę chciał jechać dalej, wsiądę do SKM.

                Robię tak od 50 lat.

                Samochód tylko na dalsze wyjazdy, nie po mieście.

                • 3 2

              • (2)

                Trójmiasto miasto małych odległości?. Poważnie?

                SKM z Gdańska Południe do np. Karwin? Poważnie?
                Rowerek z Gdańska na Chełm, Piecki, Matarnię, Łostowice, Osowę czy Chwaszczyno, Pruszcz, Kolbudy?

                A próby budowy mieszkań czy biur na dolnym tarasie wywołują tak wiele kontrowersji i protestów. Bo ….

                • 3 3

              • poważniej niż ci się wydaje (1)

                Trójmiasto jest typową policentryczną aglomeracją połączoną komunikacją szynową.

                Te twoje przykłady skrajnie położonych osiedli niczego w tym temacie nie zmieniają.

                Każda inwestycja wywołuje kontrowersje. To jest w żywym mieście normalne. Sztuką jest rozwiązywanie sporów a nie rozstrzyganie ich na korzyść jednej ze stron: zwykle: zmotoryzowanych.

                • 1 3

              • To nei są skrajne przypadki. To jest zwykłe życie, a nie puste teorie "specjalistów" od siedmiu boleści.

                • 2 0

      • (14)

        A jak chcesz poruszać się po mieście? Tramwajem, który co światła musi stać i czekać, czy autobusem po zatkanych ulicach?

        • 12 4

        • (13)

          Priorytrtyzacja komunikacji miejskiej. Mówi Ci to coś? Czyli: 1. Komunikacja 2. Pieszy 3. Rower 4. Transport indywidualny. Dziś jest wszystko odwrotnie

          • 11 9

          • (4)

            Komunikacja miejska z priorytetem stania na każdym przejściu dla pieszych.
            Pieszy - powodzenia na dojście pieszo choćby z Zaspy do pracy np. w Oliwie.
            Rower - popatrz na aktualne statyski, szczególnei teraz w lipcu przy deszczach czy też w zimie. Czarowanie rzeczysitosci jej niepomoże.

            • 14 7

            • (3)

              na tym polega priorytet. Tramwaj/autobus sam przelacza swiatla przed przejsciem/skrzyzowaniem gdy rusza, wiec ma priorytet 1 ( dziala w Krakowie np). Pieszy ma wydluzony czas na przejscie przez skrzyzowanie i tez moze przyspieszyc zapalenie zielonego swiatla - priorytet 2. Nie ma innej drogi, nie da sie budowac autostrady w centrum miast, pomimo poszerzania ulic, korki sie nie zmniejszaja. Dwa, komfort zycia w miescie z autostradami jest okropny

              • 4 2

              • (2)

                To co piszesz jest sprzeczne ze sobą. Albo priorytet tramwaj/autobus albo pieszy.
                Do tego Rzeczpospolitej nie leży w centrum Gdańska.

                • 2 2

              • Owszem, sprzeczne (1)

                Ale co najwyzej dla kogos, kto umie liczyc tylko do dwóch.

                • 3 0

              • To jest prosta, tramwaj nei moze ruszyć dopóki trwa cykl dla pieszych. Cyklu tego nie można skrócić, bo priorytetem ma być pieszy. Więc tramwaj czeka i czeka i czeka. A każde 15s na przystanek daje kilka minut dłuższa drogę do pracy/domu. No i przepustowość torowisk maleje.

                • 5 1

          • Kolejność nie taka co trzeba najpierw rower(wszak dla nich rozwalają linie kolejowe) potem pieszy(spychany na bok przez rowerzystów) potem komunikacja( przyjeżdża lub nie) na koniec transport indywidualny(zwężanie i utrudnianie na maksa czyli im większe korki tym lepiej dla wszystkich) a w gruncie rzeczy chodzi o to aby zawsze mógł wygrać rowerzysta

            • 3 3

          • priorytetyzacja mobilności miejskiej. Mówi Ci to coś? (6)

            Czyli: 1. komfort i bezpieczeństwo pieszych
            2. komfort i bezpieczeństwo rowerzystów i innych niezmotoryzowanych
            3. Transport zbiorowy (najlepiej szynowy)
            4. dostawy do sklepów i lokali gastronomicznych
            5. car sharing i car pooling
            7. prywatny samochód (ale parkingi w centrum płatne!)
            Dziś się to głosi teoretycznie, ale wdrażanie rzadko konsekwentne.

            • 5 2

            • (5)

              Rower w Gdańsku jako alternatywa komunikacji miejskiej to jedna wielka ściema.

              • 2 1

              • (4)

                Mam do roboty 10km. Autobusami zajmuje mi to godzinę. Rowerem połowę tego.

                • 1 0

              • (3)

                No i?
                Jak pada śnieg, deszcz to też rowerem do pracy i po pracy?

                • 2 1

              • oczywiście, dlaczego nie? (1)

                jak pada to nawet na spacer nie wyjdziesz? Tylko współczuć.

                • 0 0

              • Na spacer wyje, ale jazda rowerem po śniegu czy w padającym śniegu to proszenie się o kłopoty ze zdrowiem. Każdy lekarz to potwierdzi.

                • 1 0

              • Owszem, zimą i w deszcz i w upały. Po prostu codziennie przez cały rok.

                Wolę się nieco zgrzać na rowerze niż przemarznąć na przystankach i potem ugotować lub dalej zamarzać w autobusie, przy akompaniamencie kichających i kaszlących ;)

                • 0 0

      • Więcej przejść naziemnych to więcej wypadków. (4)

        • 9 4

        • Jasne idioto (3)

          Najwięcej wypadków jest na obwodnicy, a przejścia żadnego.

          • 7 10

          • (1)

            Ale kretynie zadnego z udzialem pieszych

            • 6 4

            • niestety, zdarzają się także

              im mniej samochodów i ich prędkość w mieście redukowana bardziej, tym wszystkim bezpieczniej.

              • 0 3

          • Ty sobie nawet nie zdajesz sprawy kim jestes

            Dlatego tak często wyzywasz innych - bo tak często nie rozumiesz o czym mowia.

            • 0 1

      • Podasz moze jakieś przykłady z cywilizowanego świata. Dotyczące osiedli mieszkaniowych położonych tak z 3-4 km od Centrum

        • 0 1

    • Jakie światła. Będą przejścia NAD jezdniami, w poziomie chodnika. (2)

      Czytać ze zrozumieniem!

      • 3 0

      • (1)

        Nie, przez Rzeczypospolitej przejście musi być ze światłami na poziomie ulicy. Te nad jezdniami bedą nad łącznicami do JPII.

        • 3 0

        • A to sory...

          nie czytałem ze zrozumieniem... :(

          • 1 0

  • Czekamy jeszcze na zakopanie tunelu przy dworcu (3)

    • 63 25

    • (2)

      ....I jeszcze radzę zwężenie do jednego pasa.

      • 24 1

      • A pół nie wystarczy?

        • 12 0

      • wystarczy do dwóch. Tak by pas ruchu dla rowerów wszedł

        • 8 6

  • To powinno być wysadzone lata temu (2)

    Jak zwykle, głosują kierowcy, którzy obawiają się, że nowe przejścia narusza święta przepustowość, najwyższe dobro.

    • 43 62

    • mieszkancy Przymorza to wciaz w wiekszosci patola (1)

      najczesciej dopiero drugie pokolenie miastowych, pierwsze ktore stac na samochod. Musza sie odbic za lata upokorzen i dojazdow w kufajach rowerami na stocznie :)

      • 7 16

      • patol z przymorza

        Podobnie jak każdej innej dzielnicy, włącznie z Twoją

        • 3 0

  • 50 kmh (25)

    I zmniejszenie predkosci z v max 70 do v max 50kmh, skoro przejscie w poziomie.
    W 21 wieku likwiduje sie przejscia skrzyzowania kolizyjne, zastepujac je bezkolizyjnymi. Ale nie w Polsce.

    • 95 23

    • pudło (8)

      jest dokładnie odwrotnie. bezkolizyjne wielopoziomowe skrzyżowania to cecha autostrad a nie miejskich ulic. na zachodzie już dawno to wiedzą. w polsce jak w lesie.

      • 18 22

      • przejścia kolizyjne - będą ginąć ludzie (4)

        ale lewactwo to nie obchodzi

        • 19 17

        • W Polsce giną wszędzie, nawet na przystankach i chodnikach.

          • 15 2

        • To kierowcy zabijają pieszych (2)

          Ludzie sami nie "giną".

          • 14 12

          • (1)

            Bo wlaza na czerwonym pod kola

            • 9 9

            • Zwłaszcza ci na chodniku, poboczu lub przystanku. Tam są non-stop czerwnoen światła.

              • 5 0

      • (2)

        Gdzie na zachodzie?

        • 2 1

        • Kubusiu, naprawdę nie potrafisz korzystać z Googla? (1)

          we wszystkich dobrze zarządzanych miastach.

          • 2 3

          • Podaj konkretny przykład.

            • 1 0

    • "W 21 wieku likwiduje sie przejscia skrzyzowania kolizyjne, zastepujac je bezkolizyjnymi" (13)

      Masz rację, eliminuje się ruch samochodowy, przez co piesi nie mają z nimi kolizji. Tak wyglądają miasta na zachodzie i tak będą - wcześniej czy później - wyglądać miasta w Polsce. Na szczęście to nie takie dekle jak Ty o tym decydują.

      • 10 14

      • (12)

        I czym ten ruch samochodowy ma zostać zastąpiony np w Trójmieście?

        • 18 5

        • (1)

          Autobusami i rowerami hehehe

          • 5 2

          • Te rowery to zarty

            • 7 3

        • Ale (1)

          W cywilizowanych miastach jest metro

          • 8 2

          • No to najpierw wybudujmy metro

            • 2 4

        • kolejką SKM np. do Nowego Portu :) (3)

          • 6 2

          • (2)

            Nie będzie SKM w tym kierunku. To już wiemy.

            • 4 0

            • to była ironia (1)

              likwidują wszystko co się da, aby zachęcić do "porzucenia samochodów na rzecz alternatywnych środków komunikacji"

              • 3 1

              • Powiem więcej, nawet jak sie wybudowało PKM, to sie okazuje ze to nie jest komunikacja dla Gdańszczan ale dla regionu.

                • 3 1

        • SKM z dodatkowym torem do Pruszcza/ Tczewa (3)

          wygodnymi dojściami do obu krańców peronów wszystkich stacji SKM dla pieszych i rowerzystów.

          wraz z wygodnym systemem wypożyczalni rowerów na stacjach SKM.

          W listopadzie br. rozpocznie się w Trójmieście rewolucja w myśleniu o sposobach poruszania się po nim.

          • 0 3

          • (2)

            Ta rewolucja. W listopadzie?
            Do SKM rowekiem, a później rowerek do kolejki? Albo lepiej, rowerek do autobuseu, autobusem do SKM, bo pada deszcz albo śneig albo jest za zimno albo za ciepło.

            • 4 1

            • Do SKM pieszo lub rowerem (zostawionym na parkingu, niekoniecznie branym na pokład) (1)

              po przyjeździe do stacji docelowej pieszo lub rowerem MEVO.

              Proste jak konstrukcja cepa.

              • 0 4

              • No dobrze - pieszo choćby z SKM Zaspa do powiedzmy Szpitala na Zaspie?
                A moze rowerem, gdy się jest chorym?
                Albo jeszcze lepiej rowerem na Chełm z SKM/PKM?

                • 2 0

    • Przejście w poziomie chodnika

      nie jezdni!!!

      • 3 0

    • nie ma skrzyżowań bezkolizyjnych

      są tylko pseudobezkolizyjne, na których często zdarzają się karambole.

      Regularnie zakorkowane w wielu miastach Polski i świata.

      • 1 2

  • (2)

    Widzę że biała farba się przydała,jak wyburzą to co będziecie malować?

    • 11 3

    • zaczęli remont ale nie skończyli

      więc lepiej zlikwidować - ot takie myślenie leśnych dziadków z zdiz

      • 5 1

    • taka gdańska gospodarność

      • 0 1

  • wyburzyć zlikwidować tam niepotrzebny przystanek i nie robić żadnych przejść i tak tam nikt nie chodzi (4)

    • 24 49

    • Niepotrzebny przystanek? (1)

      Sam jesteś niepotrzebny.
      Mieszkam na Jana Pawła, to niby gdzie mam iść żeby wsiąść do tramwaju? Na pętlę?

      • 7 0

      • do wrocławia

        • 0 1

    • tabletki odstawione?

      może ironia?

      • 1 1

    • Ja chodzę codziennie i wiele innych osób, na pewno wiecej niż na Startowej czy przy przystanku Żwirki.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane