• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka nad torami w Oliwie. Tak ma wyglądać

Michał Brancewicz
20 października 2023, godz. 07:00 
Opinie (251)
Tak ma wyglądać kładka łącząca peron SKM Gdańsk Oliwa z Przymorzem. Tak ma wyglądać kładka łącząca peron SKM Gdańsk Oliwa z Przymorzem.

Wraca pomysł budowy kładki nad toramiMapka, która połączy peron SKM Gdańsk Oliwa z Przymorzem. Inwestor - Torus - czeka na wydanie pozwolenia na zamienny projekt, który był uzgadniany z konserwatorem. Żadne prace na razie jednak nie będą mogły ruszyć, bo trwa wpisywanie obszaru dworca w Oliwie do rejestru zabytków.



Kładka w Oliwie powinna powstać?

O planach stworzenia kładki inwestor mówił już w 2019 r., gdy rozpoczynała się budowa biurowca Format w sąsiedztwie stacji Gdańsk Oliwa. Obiekt powstał w 2021 r., ale przejście na peron SKM nie powstało.

Temat okazał się trudny.

- Kładka znajduje się na granicy dwóch terenów: kolejowego - od strony dworca - oraz miejskiego - od strony biurowca Format - mówi Edyta Korycka, dyrektor Działu Planowania Inwestycji w firmie Torus. - Uzyskaliśmy pozwolenie na budowę ze strony UM Gdańsk w styczniu 2022 r. a ze strony Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego - w lipcu 2022 r.


W przyszłości kładka będzie mogła zostać wydłużona do peronu dalekobieżnego. W przyszłości kładka będzie mogła zostać wydłużona do peronu dalekobieżnego.

Obszar dworca jest wpisywany do rejestru zabytków



Prace jednak nie ruszyły. Dlaczego?

- Obszar dworca znajduje się w układzie urbanistycznym Oliwy, w związku z czym wymagane było uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego w zakresie zejścia na peron - dodaje Edyta Korycka. - Z uwagi na przeciągające się procedury uzyskania pozwolenia konserwatorskiego konieczne stało się wykonanie projektu budowlanego zamiennego na terenie miejskim, uwzględniającego wytyczne konserwatorskie - dopasowanie stylistyki w niektórych detalach, aby dostosować cały projekt do tych wytycznych i ujednolicić wygląd przyszłej kładki.
Pod koniec września 2023 r. Torus złożył wniosek o pozwolenie na projekt zamienny kładki i jest on teraz rozpatrywany. Budowa jednak prędko się nie rozpocznie.



- W związku z toczącym się postępowaniem o wpis dworca do rejestru zabytków decyzja o pozwoleniu na budowę jest w zawieszeniu i żadne prace na terenie dworca nie mogą być obecnie realizowane. Na ten moment nie jest więc możliwe zadeklarowanie konkretnej daty rozpoczęcia prac. Jako inwestor czekamy na zakończenie procedury, co pozwoli ustalić harmonogram budowy kładki - informuje dyrektor Działu Planowania Inwestycji w firmie Torus.

Kładka jest tak zaprojektowana, że może być wydłużona



Choć w planach Torusa jest budowa kładki z zejściem tylko na peron SKM, sam projekt przygotowany został w taki sposób, aby umożliwić ewentualne przedłużenie kładki w przyszłości i wykonanie analogicznego zejścia na peron PKP, czyli dla pociągów dalekobieżnych.

Inwestycje

Miejsca

  • Torus Gdańsk, al. Grunwaldzka 413

Opinie (251) 10 zablokowanych

  • (3)

    Nie no kładka? a co ze starcami i niepełnosprawnymi? Myślę, że cykliści oraz społecznicy pro-pieszego ruchu miejskiego zgodzą się ze mną że powinno być przejście naziemne z priorytetem dla pieszych.

    • 43 36

    • I cyk +10 do potrąceń

      • 6 4

    • Chciałbym zobaczyć minę kierowczyków, gdyby dostali podobne "udogodnienia". (1)

      Po co budować rampy przed wiaduktami?

      Dajmy schody i windę!

      • 8 3

      • Super porownanie! Chcesz miec wszedzie rampy, zacznij pic benzyne.

        • 3 0

  • No jak to? Problemy dla developera? W Gdańsku? (8)

    Zaraz w tzw wolnej Polsce ktoś pójdzie siedzieć bo nie można w Gdańsku developerom przeszkadzać!

    • 26 18

    • Inwestorem jest Torus, co masz wyraźnie napisane w tekście PiSowski oszołomie. (6)

      Nieźle się musiało to twoje kochane Prawo i ZPRawiedliwość nakraść, że ich jeszcze stać wam płacić te 60 kopiejek od wPiSu.

      • 4 8

      • No i? (3)

        Torus to przecież deweloper, tyle że powierzchni komercyjnych.

        • 10 2

        • Do tego bieda w oczy mu zaglada (1)

          w związku z dużym zalamaniem rynku biurowego. Lotnisko np. się odbudowało, bo ludzie chcą latać. Ale biura świeca pustkami, bo jednak home office wygodniejszy.

          • 5 3

          • nie, nie swiecą

            • 2 0

        • I to on płaci pajacu, nie Miasto.

          • 2 0

      • (1)

        POdobno wygraliście wybory i POdobno już wam nie płacą w tej inowrocławskiej fermie trolli. Społecznie trollujesz?

        • 4 2

        • Osiem lat okradania majątku państwa mają w jeden dzień naprawić? Głupi czy o drogę pytasz?

          • 1 0

    • lecz się na swoją zawiść

      ma powstać kładka która skróci ludziom dojście na pociąg a ty narzekasz? ta kładka będzie przydatna nie tylko nowym biurowcom ale też mieszkańcy starych bloków na Śląskiej chętnie skorzystają bo będą mieć bliżej

      • 3 4

  • Po co? (3)

    W czym ma to cokolwiek pomóc?

    • 41 17

    • W sprzedaży 2 wind

      • 14 6

    • w szybszym dojściu w kierunku ulicy Śłąskiej i okolic

      każdy idący w tym kierunku oszczędzi w ten sposób kilka minut a okolica jest coraz gęściej zabudowana przez osiedla i biurowce

      • 10 9

    • kolega potrzebuje przypływu kasy, nie rozumiesz?

      • 6 2

  • A nie przejscie naziemne? (1)

    Przeciez kladki sa passe

    • 57 13

    • I uspokoić

      ruch na linii SKM...

      • 0 1

  • Po co ta kładka przecież tam są przejścia poziemne, zamiast tego proponuje zrobić kilka kładek przez ul. Grunwaldzką (2)

    • 40 23

    • poco sie głupota chwalisz (1)

      • 3 3

      • Stul p.. c..u

        • 0 2

  • Tam się aż prosi o tunel, bo tory są na nasypie (8)

    Dymać kładką podwójny dystans po schodach albo jechać dwiema windami, to już chyba szybciej będzie obejść naokoło

    • 51 12

    • Tam nie ma nasypu

      • 5 1

    • Co piłeś tak z rana? Przecież w tym miejscu jest płasko! (6)

      Oczywiście tak, tunel byłby wygodniejszy ale ma wiele wad - pierwsza główna że w ogóle nie powstanie bo jest kilka razy droższy od kładki, druga taka że przez pół roku skm prawie w ogóle by nie funkcjonowała bo zamknięcie jednego toru na czas budowy nieuniknione (wiem, da się bez zamknięcia ale to jest skm, u nich się nie da), trzecia wada to oczywiście znacznie trudniej wykonać ewentualne przedłużenie, czwarta wada to że może być zalewany i łatwiej się windy będą psuć. Poza tym ta kładka na projekcie jest piękna, rzadko w ostatnich czasach widzi się tak ładne projekty.

      • 8 6

      • budowano takie konstrukcje ostatnio... (3)

        Na Przymorzu, na Grabowku, w Leszczynkach...

        SKM stanelo?

        • 9 1

        • Tak, Grabówek i Leszczynki spowodowały duże ograniczenia w ruchu na pół roku. (1)

          A przy okazji znaczny spadek punktualności.

          • 1 2

          • stanęło?

            Nie stanęło...

            O parę minut wydłużył się czas przejazdu.
            Ale warto było...

            • 0 0

        • dokladnie niebyło zadnego probemu z skm przy budowie tunelu

          • 2 0

      • (1)

        Piękna kładka? I może jeszcze pasująca do wyglądu dworca?

        • 1 1

        • No piękna to ona nie jest

          Czy nie można zrobić smukłej, nowoczesnej pochylni?? W stylu jak nowe mosty na Motławie, jakoś Konserwator się zgodził w terenie zabytkowym i te 2 mosty są super.
          Trzeba trochę odwagi, zrobić konkurs studencki a pomysły się pojawią.
          I w ogóle ta pochylnia powinna łączyć Oliwę i Przymorze i biec ponad Grunwaldzką i torami kolejowymi

          • 2 3

  • Może nowy wojewódzki konserwator zabytków będzie mniej hamulcowym (3)

    Projekt bardzo fajny, pasujący do otoczenia i elegancko zaprojektowany szyb z windą. Mam nadzieję że teraz projekt dostanie rozpędu i zarówno PKP i wojewódzki konserwator zabytków nie będą hamulcowymi. Obecnie to tragedia beton do sześcianu.

    • 28 38

    • (2)

      to nie Malbork tylko Gdańsk Oliwa

      • 6 0

      • Rozumiem Twój sarkazm, ale do Malborka to też nie pasuje.

        • 3 0

      • Gdańsk Oliwa

        To był przystanek kolejowy dla letników, co nad morze przyjeżdżali... To-to zaprojektowane wygląda jak element architektury post przemysłowej

        • 2 0

  • Jak kładka, to od razu na oba perony (16)

    Mnóstwo ludzi dojeżdża pociągami regionalnymi, które zatrzymują się przy peronach dalekobieżnych. I teraz, jeśli powstałoby pół kładki, to wysiadając z 'regio' na przeciw niej musiałbym iść prawie cały peron do tunelu, tylko po to żeby przejść na peron SKM I znowu całą jego długość, żeby przedostać się na drugą stronę torów. Albo coś robimy, albo nie marnujmy pieniędzy na połowiczne "rozwiązania".

    • 96 11

    • (11)

      Za budowę tej kładki ma zapłacić deweloper nie miasto wiec o jakim marnowaniu pieniędzy mówisz?

      • 10 3

      • (6)

        Drugi projekt, osobne pozwolenie, dłuższe utrudnienia, dwa mniejsze zamówienia materiałów i urządzeń (windy!), ryzyko różnic w wykonaniu, spójność i w ogóle możliwość pociągnięcia tego w tym miejscu na drugi peron

        • 3 2

        • (5)

          opcja A: kładkę buduje deweloper, miasto wykłada 0 zł
          opcja B: 1/3 kładki buduje deweloper, miasto wykłada miliony na 2/3 kładki, powiększony projekt, dochodzą uzgodnienia z plk.

          to wiem co jest tańsze.

          • 3 1

          • zresztą miasto? pkp?

            to zatrzymanie projektu na lata.

            • 3 0

          • (1)

            Na co ma miasto wydać pieniądze ? To teren PKP nie miasta.

            • 2 1

            • powiedz to Rumi i innym miastom "małego Trójmiasta"

              które takie konstrukcje pod torami stawiają już masowo...

              Nie ma żadnych problemów w wejściu na teren, to się daje dogadać.
              Problem jest w tym, że miasta chcą się załapać "na drapane" i aby PLK załatwiało miejskie problemy kolejowym budżetem.

              • 0 0

          • Najtaniej jest nie zrobić nic (1)

            Chodzi o to, żeby zrobić mądrze, zamiast drogo, długo i brzydko i bez sensu.
            Deweloper chce zrobić ponad pół (no bo kładka plus zejścia, więc nie 1/3) - spoko, dogadujemy się na projekt na całość i finansujemy resztę. Uzgodnienia z PLK niech robi ten, kto robi to lepiej (z doświadczenia wiem, że prywatnemu jakoś łatwiej to idzie, jak choćby w przypadku Forum było). Da się. Tylko nie można zakładać, że "będzie źle i nie warto".

            • 1 1

            • to nie zalozenie.

              To widac golym okiem.
              Tam w ogole nie powinno byc kladki, tylko tunel jak na Przymorzu.

              • 2 1

      • No to jest właśnie patologia (3)

        Mamy PKP, które powinno odpowiadać za dojście na perony a kładkę buduje właściciel biurowców. No ale może PKP nie zauważyło, że trochę się zmieniło w okolicy przez ostatnie 150 lat?

        • 5 8

        • (2)

          a właśnie że nie.

          pkp niech się zajmuje pociągami. czyste, często i punktualnie.

          a infrastrukturą miejską czyli dworcami, dojściami, kładkami powinno zawiadywać miasto, najlepiej rękami i pieniędzmi inwestorów, którzy/których klienci będą z tej infrastruktury korzystać.

          • 3 5

          • Dworce perony i kładki są częścią infry liniowej

            • 2 0

          • Perony należą do PKP

            (PLK i SKM) i to dopiero byłoby zamieszanie jakby nie należały do kolei.
            Swoją drogą spróbuj cos powiesić w tunelu pod peronami - powodzenia z dogadaniem się z PKP.

            • 1 0

    • Może przejść na drugą stronę torów tunelem tak jak jest obecnie.

      • 2 3

    • Ważne że developer będzie zadowolony. Pasażerowie nie muszą.

      • 3 1

    • Przy Metropolii też jest tylko na jeden peron (1)

      i luz

      • 0 2

      • ale tam sa dwa tunele

        • 3 0

  • ale brzydka. (1)

    już wiem że nie będę z niej korzystać

    • 36 20

    • Spokojnie, to tylko wizualizacja, nie odzwierciedla rzeczywistości. Dla przykładu na drzwiach od windy nie ma kartki "awaria dźwigu".

      • 4 0

  • Co ze zdewastowanym tunelem w Oliwie ? (7)

    Sciagniete częsciowo płytki ze ścian, wygląda jak w Bangladeszu.

    Kacper

    • 71 3

    • (3)

      Zapytaj się konserwatora. Teraz na koniec specjalnie będzie wpisywał do rejestru

      • 14 11

      • Czemu nie położa tych płytek z powrotem ? (2)

        • 8 1

        • Bo te co skuli są niszczone a nowe są nowe a nie zabytkowe. (1)

          • 12 0

          • Nie są zniszczone, są zatrzymane przez policję w kontenerach.

            Kucie zostało zatrzymane tego samego dnia. Podjechało 20 radiowozów i była akcja. Wiem bo ekipa szwagra akurat je skuwała.

            Janusz

            • 3 3

    • Bezmyślność ciąg dalszy.

      No właśnie , a co konserwator ustalił w kwesti zerwanej barbarzyńsko zabytkowej okładziny z glazury? No i ten śmierdzący dziwny dworzec, a na pętli po obu stronach budy , taki Polski bałagan architektoniczny.

      • 24 0

    • władze gdańska zrobią przejście przez tory naziemne oni się lubują w takich przejściach a tunel no cóż zasypać razem z tymi zdewastowanymi kaflami .cCzego się nie tkną to zniszczą tunel w oliwie palma w parku oliwskim tak samo masakra

      • 7 7

    • dwie pisowskie organizacje (PKP i konserwator)

      dyskutują kto zawinił.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane