• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Katarzyna Moritz
23 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Właśnie uprawomocniło się pozwolenie na budowę kolejnej kładki w Gdańsku, łączącej Długie Pobrzeże z Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Nie będzie ona zbyt mocno ingerować w krajobraz, a jej sterownia - w przeciwieństwie do kładki na Ołowiance - będzie schowana.



Czy pozostałe mosty w historycznym centrum Gdańska także powinny być otwierane?

"W tym miejscu trzeba minimalizować ingerencję w strukturę dawnego miasta, stąd pomysł, żeby kładka 'zniknęła' z akcentu urbanistycznego, stała się bardziej rzeźbą, przestrzennym dodatkiem, biżuterią miejską niż użytkowym przedmiotem technicznym" - mówią o swym projekcie architekci z londyńskiego Studia Bednarski.

Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Wygląd kładki św. Ducha to kompletne przeciwieństwo niedawno uruchomionej kładki na Ołowiankę. Ta ostatnia ma olbrzymią sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka.

Inwestorem, który stworzy kolejną kładkę w Gdańsku nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów, choć warto zaznaczyć, że inwestycja zostanie zrealizowana w ramach formuły partnerstwa prywatno-publicznego.

W związku z tym, że kładka ma inną, unikalną w Polsce konstrukcję obrotową i niemal nie będzie ingerować w istniejące nabrzeża, nie musiano występować o pozwolenia związane z jej budową ani do Urzędu Morskiego w Gdyni, ani też do gdańskiego magistratu, a jedynie do Urzędu Wojewódzkiego - gestora kanału Motławy.

- 30 maja wojewoda wydał pozwolenie na budowę, które uprawomocniło się w czwartek. Na tej podstawie możemy kontynuować proces przygotowawczy dla budowy. Na podstawie zaaprobowanego przez wojewodę projektu powstanie projekt wykonawczy - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria. - Te prace mają potrwać kilka tygodni, we wrześniu chcemy wszcząć procedurę przetargową na pozyskanie wykonawcy. Na przełomie września i października ruszamy z budową kładki.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
Ma ona być oddana do użytku na przełomie 2018 i 2019 roku. Będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Podświetlana wieczorami wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy. Wyspa będzie też elementem zabezpieczającym kładkę. Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

- Kładką będzie sterować przygotowana do tego osoba wyposażona w kamery. Sterownia z dużym prawdopodobieństwem powstanie po stronie Długiego Pobrzeża. Nie wykluczamy, że z tego miejsca będzie się też dało sterować zwodzeniem mostu Stągiewnego, mimo że obie konstrukcje będą się od siebie różnić technologicznie - zapowiada Kurbiel.
Most Stągiewny do 2019 roku ma być przebudowany na modłę z 1937 roku i tak jak wtedy ma być zwodzony pionowo. Ma on umożliwić ruch jachtów w marinie, która ma powstać wzdłuż ul. Szafarnia.

Czytaj też: Rozpoczyna się budowa hotelu i mieszkań na Wyspie Spichrzów

Obecnie na terenie budowy Granarii stawiane są ściany szczelinowe, w grudniu planowane jest zakończenie stanu tzw. "zero" i z początkiem nowego roku zaczną wyłaniać się budowane obiekty. W pierwszej kolejności powstają apartamenty z częścią usługową i hotel z 230 pokojami.

Prace związane z budową hotelu i mieszkań mają zakończyć się na przełomie lat 2018 i 2019. Cała inwestycja Granarii, czyli konsorcjum Immobel oraz Multibud, powinna być zrealizowana do końca roku 2024 i łącznie kosztować ok. 400 mln zł.

Kładka na Ołowiankę wieczorową porą



Otwarcie kładki na Ołowiankę.

Opinie (190) 5 zablokowanych

  • (3)

    Mosty i przeprawy nad wodą nadają miastom położonym nad rzeką uroku. Jednak trzeba pamiętać, że 'co za dużo to nie zdrowo', a szczególnie kiedy obiekty budzą kontrowersje estetyczne. Trzeba by mądrze przeanalizować, które kładki (i gdzie) należy odtworzyć bądź zbudować jako wcześniej nieistniejące.

    • 34 3

    • Jakiej byś nie zbudował to zawsze się znajdą tacy co będą twierdzić, że powinni inną zrobić

      • 3 4

    • A byłeś w Wenecji, Amsterdamie, Pradze, Hamburgu, Paryżu, Londynie, Rzymie....,

      • 1 4

    • Właśnie

      Też sądzę, że może być przegięcie. Szczególnie w nowatorskim dizajnie

      • 7 1

  • Sterownia z dużym prawdopodobieństwem powstanie po stronie Długiego Pobrzeża.

    to jeszcze nie wiadomo?

    • 7 4

  • ale po co skoro most jest 20 metrów dalej, już ta na Ołowianke nie bardzo miała sens a ta to wcale (5)

    • 56 12

    • aby skrócic droge o prawie 0,5km (1)

      most nie jest 20m a 240m dalej, czyli aby dostać się na koniec wyspy, idąc od Żurawia trzeba by przejść ok 0.5km... po drugie kładka zredukuje ruch pieszy na tym odcinku

      • 7 8

      • asinus - sprdlaj

        ośle

        • 1 2

    • (1)

      Postrzeganie odległości przez Januszów w Golfach na przykładzie dystansu 250 m:
      - parking: 20 kilometrów => trzeba zaparkować pod drzwiami
      - przejście dla pieszych: 10 metrów => niepotrzebne, najlepiej zlikwidować wszystkie
      - kładka: 20 metrów => po co? z Grażyną i tak tam nie pójdziemy

      • 9 2

      • właśnie lepiej schowajmy rzekę pod ziemie aby ludzie przechodzili sobie gdzie chcą

        • 13 2

    • 500 metrów idziesz spacerem, bo po to jesteś w Gdańsku, 7 minut

      a teraz powiedz mi ile minut będziesz czekał na jej otwarcie. I gdzie te korki będą staly, chyba do połowy św. Ducha

      • 0 0

  • (2)

    Po co kolejna kładka?

    • 46 10

    • By wydac wasza kase

      • 4 1

    • Proponuję nazwę

      Kładka Deweloperka

      • 3 0

  • Bedzie sie otwierac automatycznie ? Super to bedzie mozna sieprzejechac na zamykanej otwieranej kladce ?

    bo kto bedzie pilnował czy ktos na niej stoi czynie ?

    • 5 4

  • Wręcz niewiarygodne (2)

    To wszystko jak petarda. Ufam, że to wszystko co się dzieje w tej wartości dodatniej nie będzie mierzeniem sił na zamiary w sferze finansów miasta. Tak nawiasem to siłownia na obecnej kładce myślę, że powinna być obudowana w cegle jaką ma w tle z Ołowianki

    • 13 3

    • Z tą cegłą to już przesada. Trzeba zachować to co cenne ale trzeba też budować nowe

      Po nas też ma coś zostać dla przyszłych pokoleń

      • 4 1

    • Kładka św. Ducha w odcieniu ceglanym lepiej wkomponowywałby się w otoczenie niż jasna.

      • 3 1

  • Jeszcze jeden BUDYŃBRIDGE

    Może służyć również jako wodna karuzela po podczepieniu "taksówek" pływających Motławą.

    • 18 17

  • głupie

    • 11 9

  • Skąd wy macie na to wszystko pieniądze? (4)

    • 16 2

    • Wiesz bo w Gdańsku to deweloper buduje kładkę dla mieszkańców a nie jak w Gdyni Szczurek buduje parking podzemny dla dewelpera

      I jeszcze nazywają to budową parku

      • 12 2

    • Gdynia tez....... (1)

      Gdańsk jest dużym miastem ,parosetletnia historia od co. Ja tam lubię Gdynię, u Was taki spokój.

      • 2 1

      • Parosetletnia?

        Historia Gdańska liczy już sobie 1020 lat.

        • 2 0

    • z Twojej kieszeni

      • 0 1

  • kladki to bzdura (8)

    Trzeba sie zdecydowac a nie wywalac bez sensu pieniadze. Mozna zamknac Gdansk dla jachtow i budowac mosty. Marine przeniesc na zbieg martwej wisly z motlawa. Kladka i tak ogranicza plywanie a na dodatek ogranicza ruch pieszych. Pieniadze wywalone w bloto i ogromny koszt utrzymania. PS Amsterdam zamknal rzeki i ludzie znalezli sposob, plywaja barki pod mostami

    • 26 16

    • napisał expert... (1)

      • 2 2

      • ma racje.

        • 0 0

    • Amsterdam to kanały. Motławie trzeba hołdu tradycji

      • 5 0

    • Amsterdam niczego nie zamknął, Holendrzy są związani z wodą a budyń jej nienawidzi. (2)

      • 5 4

      • Przecież nie potrafi pływać to jak ma lubić wodę. (1)

        • 0 0

        • serio nie potrafi?

          w sumie to się nie dziwię :D

          • 0 0

    • MRG - a trojmiasto.pl bije im jeszcze brawo i wpisuje sie w klamliwymi wizaualizacjami w propagande zlodziejskiego ratusza.

      miejska rada glupcow

      • 3 2

    • tu zapobiegli temu. 1,5m przeswitu i jedynie dmuchany materac przeplynie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane