• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Wyspę Spichrzów przypłynęła do Gdańska

Katarzyna Moritz
23 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Główny element obrotowej kładki przypłynął z Elbląga do Gdańska.

W piątek przypłynął do Gdańska holownik z głównym elementem obrotowej kładki, która połączy Długie Pobrzeże z północną częścią Wyspy Spichrzów. Przeprawa zostanie zamontowana na istniejącej już, specjalnej wyspie, zbudowanej na środku Motławy . Kładką przejdziemy jednak najwcześniej jesienią.



Będziesz korzystał(a) z nowej kładki?

Wyspa, która powstała na środku Motławy między Wyspą Spichrzów, a Długim Pobrzeżem, od dawna czekała na zwieńczenie, czyli obrotowy element kładki św. Ducha.

W czwartek w elbląskim porcie, nastąpił załadunek kładki na specjalny ponton, który holownik Hetman pchał rzeką Elbląg, Nogatem, Szkarpawą i Martwą Wisłą do Gdańska. Operacja nieco się przeciągnęła, ale nic dziwnego, gdyż chodzi o sporą konstrukcję, która ma 50 metrów długości, 4,5 metra szerokości i waży ok. 180 ton.

Kładka zostanie nasunięta



- Do montażu kładki w Gdańsku nie będziemy używali dźwigu, będzie ona nasuwana przy pomocy systemu hydraulicznego, po tym, jak ponton stanie równolegle do wyspy. Ta operacja będzie trwała kilka godzin, po czym kładka zostanie przymocowana do wyspy. Mamy nadzieję, że w piątek uda się zsunąć konstrukcję na wyspę z pontonu - wyjaśnia nam Jacek Wenta z Midroc Rodoverken Production, firmy, która zleciła wykonanie kładki elbląskiej firmie Metal Service Center na zlecenie inwestora z firmy Granaria Development Gdańsk.
Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton. Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton.

Konstrukcja powstawała w Elblągu od zera



- Wykonaliśmy ją w trzech częściach w hali, potem elementy przetransportowaliśmy na nadbrzeże i scaliliśmy. Prace trwały pół roku, przy kładce pracowało czasami 30 osób. Musieliśmy wykonać specjalny 40-tonowy stelaż, by uzyskać kształt wymyślony przez projektanta. Po wykonaniu konstrukcji, prace rozpoczęły inne firmy, które wykonały balustrady, nawierzchnię kładki i elementy ozdobne - opowiada Witold Polakowski z firmy MSC portalowi Portel.pl.
Kładka św. Ducha powstaje na zlecenie oraz za środki spółki Granaria Develpment Gdańsk, powołanej w formule partnerstwa prywatno-publicznego między miastem a firmami Immobel i Multibud. Gdańsk wniósł do spółki grunty na Wyspie Spichrzów, a partnerzy wybudują na nich mieszkania, hotel i lokale usługowe oraz zrealizują inwestycje tzw. celu publicznego. Jest nią m.in. wspomniana kładka.

Kiedy będzie można przejść się nową kładką?



- W związku z awarią, która miała miejsce na Długim Pobrzeżu, wstrzymane zostały prace związane z budową podpory dla kładki, co spowoduje, że jeżeli kładka w najbliższych dniach będzie posadowiona, to i tak nie będzie mogła podlegać obrotowi - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu Granarii.
Kładka będzie czekała na wykonanie podpory po stronie Długiego Pobrzeża oraz montaż elementów nośnych, systemów sterowania, oświetlenia oraz na prace wykończeniowe.


- Prace wykończeniowe mają potrwać do końca października i wtedy kładka będzie uruchomiona. W międzyczasie będziemy procedować prace administracyjne, czyli wnioskowanie pozwolenia na użytkowanie, tak żeby zgodnie z dyspozycją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego definitywnie oddać ten obiekt do dyspozycji właściciela czyli miasta - wyjaśnia Kurbiel.
Powstanie kładki zostało zapowiedziane jeszcze w 2015 roku. Projekt został wyłoniony w międzynarodowym konkursie, który wygrało Studio Bednarski z Londynu.

Obrotowa konstrukcja będzie otwierać się w czasie dwóch minut od zgłoszenia operatorowi. W razie awarii kładki będzie możliwość przesunięcia jej siłą ludzkich rąk (po przyczepieniu lin do konstrukcji) w czasie do 15 min.

Zmiana trasy tramwaju wodnego linii F5



W piątek i sobotę, 23 i 24.08.2019 r., ze względu na prace związane z budową kładki przewidywane są czasowe ograniczenia żeglowności pomiędzy Mostem Zielonym a północnym cyplem Wyspy Spichrzów.

W tych dniach dla tramwaju wodnego linii F5 (relacja: Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno) wyłączone z użytkowania będą przystanki "Żabi Kruk" oraz "Zielony Most".

Przystankiem początkowym i końcowym dla tramwaju wodnego linii F5 w tych dniach będzie przystanek - nabrzeże "Targ Rybny". Rozkłady rejsów pozostają bez zmian.

Opinie (358) ponad 10 zablokowanych

  • Szara strefa

    Fajnie ale kiedy wyplyna melexy czyli nasza szara strefa?

    • 0 4

  • Da sie ? Da sie (4)

    Motorowka z Elblaga bez przekopu w 1.5 godziny jestem w Gdansku po jaka cholere ten przekop ?

    • 13 12

    • Jak to możliwe

      Jak na Szkarpawe jest ograniczenie prędkości 12 km/h

      • 3 2

    • przekop jest dla gawiedzi z pis.

      podobnie jak jakies tam lotnisko w środku pola z dala od cywilizacji.

      • 4 5

    • Przede wszystkim przekop skróci drogę do morza z Elbląga o ok 100 km. Nie będziemy zdani na łaskę Rosji, która juz wielokrotnie blokowała ruch statków po Zalewie i port w Elblągu, dodatkowo pobierają opłaty za odprawy i wizy, niepewność ruchu statków zniechęca potencjalnych inwestorów. Natomiast nad Rzeką Elbląg znajdują się liczne zakłady ciężkiego przemysłu metalowego-General Electric produkujące turbiny energetyczne, Siemens, Kromet, Maag Gear produkujący przekładnie przemysłowe dla kopalni, cementowni i cukrowni, fabryka łożysk ślizgowych i elementów do budowy wiatraków, 3 odlewnie żeliwa i staliwa, producenci armatury okrętowej i cystern Stokota, producent agregatów na biomasę, browar Elbaski- 1 z największych w Polsce. Firmy produkujace stalowe konstrukcje wielkogabarytowe i zbiorniki na plyny i materiały sypkie jak MSC i Proxmus, Metal Expert, Eltech, W porcie jest utwardzony plac, obrotnica dla statków, elewator zbożowy, Mariny dla jachtow, nabrzeża pasazerskie można z Elbląga przez jezioro Druzno i Kanał Elbląski dopłynąć do Ostródy i Iławy a także do Wisły przez Szkarpawę. Nad Rzeką Elbląg są też firmy zajmujące się przeladunkiem węgla i sprowadząjace torf do Pasłęka, także jest co wozić, a po przekopie znajdą się nowi inwestorzy w okolicy. Kiedyś Elbląg był portem morskim, gdzie produkowano niszczyciele, torpedowce, promy kolejowe i inne jednostki jak małe okręty podwodne ,,seehund'' wyprodukowano tutaj też ponad 5 tys. parowozow, a elbląska stocznia była siedzibą koncernu Schichau- Werke, który był także właścicielem Stoczni Gdańskiej i Piławskiej. Wtedy się opłacało produkować to i w przyszłości przemysł może się rozwijać na tych terenach oczywiście w innej skali i formie. Dlatego przekop jest potrzebny i korzystny dla gospodarki. A lotnisko w polu to pobudowały akurat władze województwa, które są z PO-PSL.

      • 4 2

    • poco kanał sueski, kanał panamski....

      zawsze można opłynąć.

      • 2 0

  • moje miasto kwitnie jak miło i to wbrew pis. (1)

    Trollom pis antygdańskim oczywiście i tak się to nie podoba zgodnie z linią partii niszczącej ludzi o odmiennych poglądach.

    • 16 15

    • Jesteś tak ograniczony czy hejtujesz za pieniądze?

      Skoro krytyki od hejtu nie odrróżniasz?

      • 6 4

  • Uuuu, emilie się przeorganizowaly. (2)

    Ale PiS pikuje, a podobno minister ma medal dostać. Pewnie medal misiewicza

    • 13 9

    • A co ma pis to kładki? Musisz wciskać sw9j polityczny hejt? (1)

      No tak, idą wybory to trzeba pohejtować.

      • 4 6

      • kładka do pisu nie ma nic, ale piS do kładki już ma.

        poczytaj.

        • 3 2

  • Opóźnienie kładki straszne, a Dulkiewicz z Karnowskim chodzą po knajpach i piją sobie bez ochrony. Widziałem. (5)

    • 13 18

    • Bo tylo to POtrafia chyba?

      • 4 8

    • Ty z Kacprem łoisz tanie wina w piwnicy

      • 3 3

    • (1)

      Zamnij się swoją rodziną .

      • 2 1

      • coś insynuujesz?

        • 0 0

    • A moze histori sie uczy, bo po tym co wyczynia to chyba słabo ją zna ona?

      • 0 0

  • Troll jest Ryzy Bolce. Pozdrawiam (3)

    • 1 9

    • Jakie zioło Kacpe przyniósł? (1)

      Macie niezły odjazd?

      • 4 1

      • Tegoroczna Nagroda Emi od Herszta i jego Żołnierzy wędruje do... Ośmiornicy z Ministerstwa Sprawiedliwości

        • 0 0

    • uściskaj prezesa.

      pochyl się.

      • 1 0

  • Jest mega super :-)

    • 0 6

  • Po co przekop przez mierzeje? (3)

    skoro barka z konstrukcja 50m doplynela do Gdanska z Elblaga to po co jest wykonanie przekopu przez mierzeje z kosztami siegajacymi na poczatek 1mld zl, a docelowo pewnie z 5mld (poszerzenie i poglebienie toru oraz przebudowa portu w Elblagu)???

    • 15 14

    • Lubisz się kłaniać ruskim? Ja nie.

      • 7 3

    • Po co most w Sobieszewie ?

      • 4 1

    • Po to, żeby większe konstrukcje mogły tam być produkowane, poza tym w Elblągu produkuje się kilkusettonowe turbiny energetyczne i dzięki przekopowi będzie je można dostarczać bezpośrednio do portów bałtyckich i północnych Niemiec i Francji. Turbiny z Elbląga idą na cały świat w tym do USA czy Chin i Malezji i przekop usprawni i ułatwi ich transport. Poza tym są tutaj inne firmy nad rzeką Elbląg i w okolicy produkujące ponadgabaryty właśnie jak MSC, Midroc, Proxmus co produkuje duże filtry przemysłowe i też je wysyła wodą do Niemiec. Produkuje się tutaj też wielkie zbiorniki na materiały sypkie i płynne i są 3 odlewnie żeliwa i staliwa produkujące odlewy o masie ponad 60 ton. Dodatkowo po przekopie ruszy ruch turystyczny, bo na Zalewie są wyremontowane przystanie w ramach pętli żuławskiej. Teraz na Zalew mogą wpływać jednostki tylko polskie i rosyjskie, a z innych krajów muszą mieć zgodę wydawaną w Moskwie i zgłosić to trzeba 15 dni przed planowanym wypłynięciem na Zalew i nie wiadomo czy taka zgoda będzie. W dodatku przekop rozwinie przeładunki zboża i soji oraz torfu i materiałów budowlanych, keramzytu piasku formierskiego do odlewni i pasz dla lokalnego przemysłu.

      • 3 0

  • (7)

    Frajerstwo pod developerow A mieszkancy jeżdżą po ohydnych drogach,chodzą po nieremontowanych nigdy chodnikach,jeżdżą najgorsza komunikacja w kraju, że Pani są betonem z kazdej strony

    • 17 9

    • (6)

      Ohydne to są kłamstwa które wypisujesz!
      Gdansk się zmienia i to bardzo pozytywnie. Odkąd tu zamieszkałem wyremontowano i zbudowano wiele nowych dróg i chodników oraz ścieżek rowerowych, wybudowano wiele rożnego rodzaju budynków, które spełniają funkcje mieszkaniowe, handlowe, sportowe, kulturalne lub służą turystom, którzy chętniej niż przed Laty przyjeżdzają do Gdańska.
      Odkąd mieszkam w Gdańsku na plus zmieniła się komunikacja, są nowe połączenia autobusowe, nowe linie tramwajowe a kolejne są w budowie.
      Miasto się ożywiło, rozwinęło pod każdym względem i oby tak dalej!

      • 6 6

      • Tylko skąd korki na drogach? (4)

        • 3 0

        • (3)

          Korki stad, ze ludzie stali się wygodni i wolą wieźć swoj tyłek w samochodzie zamiast skorzystać z komunikacji. Większość samochodów poza kierowcą nie wiezie nikogo. Potem zapychają nasze drogi tworząc korki w których tez niestety autobusy stoją. Poza tym emitują ogromne ilości spalin, które mają niszczący wpływ na otoczenie i ludzi. No i jeszcze narzekają na korki które sami powodują. Utrudniają tez funkcjonowanie mieszkańcom nie zmotoryzowanym bo muszą gdzieś te auta zaparkować i zastawiają chodniki i przejścia. I narzekają na opłaty parkingowe, które są wyższe niż bilet. I narzekają na drogie paliwo a przecież można kupić bilet miesięczny i jeździć komunikacją co jest tańsze.
          Generalnie zamiast narzekać i wszystko krytykować czasem lepiej zmienić styl życia, nawyki, przyzwyczajenia, sposób myślenia...

          • 0 4

          • (2)

            Na Stogi nie można dojechać rowerem,remont przeciągnie się pewno jeszcze ze dwa lata,tramwaj jeździ do Przeróbki,planowanym jest ponowny remont mostu Siennickiego,także nie wypisuj nieprawdy,to jest Twoja wyimaginowana wizja Gdańska,rzeczywistość wygląda inaczej.

            • 2 0

            • (1)

              Remonty są zawsze uciążliwe ale remontuje się po to, żeby było lepiej. To nie wyimaginowana wizja Gdańska miasto się zmieniło i nadal zmienia na plus. A wszyscy narzekający ze nie ma dróg, ze wszystko co nowe jest złe i niepotrzebne, ze komunikacja najgorsza, ze korki największe, ze miasto najbrzydsze, ze się kończy, upada... wszyscy co tak mówią to zwyczajnie sr*ją we własne gniazdo.

              • 0 2

              • Samouwielbienie bezkrytyczne jak w CCCP i w klapę po 200 medali .

                • 2 0

      • Jak rowerem dojechać do Wisłoujście? Tylko samochodem tunelem pod Martwą Wisłą.

        Żeby dostać się rowerem to skorzystać z pomocy Latającego Holendra? Sam wypisujesz ohydne kłamstwa.

        • 2 0

  • A jeszcze niedawno Gdańsk kończył się na Motławie:)

    Teraz rzeka jest znów osią miasta wokół której wszystko się dzieje. To jakby nasz rynek, którego nie mamy:) Mój ulubiony widok w mieście jest z końca wyspy na rzeke, Ołowiankę i Żurawia...Kocham to:)

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane