• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Klaster morski

M.W.
9 listopada 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Europejska gospodarka morska coraz częściej przegrywa konkurencję. "Morze żywi i bogaci" głównie Japończyków czy Koreańczyków. Aby ten stan rzeczy zmienić wymyślono klaster. W sposób nieformalny klastry istniały zawsze. Są to sieci firm, organizacji, stowarzyszeń, agend samorządowych i rządowych powiązanych ze sobą, uczelni i instytutów badawczych. A więc klaster morski obejmuje porty, stocznie, armatorów (Marynarkę Wojenną, firmy żeglugowe i osoby prywatne) rybaków i przetwórców ryb, organizatorów sportów i turystyki wodnej, firmy zagospodarowujące dno morskie (wydobywcze, pogłębiające i refulujące), usługodawców i kooperantów.

Aby jednak ta ogromna liczba różnorodnych podmiotów efektywnie współpracowała i wymieniała informacje, konieczna jest ogranizacja, która wszystkie te podmioty ogarnie, opracuje jasne zasady przepływu informacji i sposób oceny gospodarczej efektywności działań. Klastry, jako pewne sformalizowane struktury istnieją w świecie od kilkunastu lat. Taką organizację ma np. port w Rotterdamie, albo (spoza sektora morskiego) zespół podmiotów odpowiedzialnych za telekomunikację w metropolii Helsinki.Wczoraj w Gdańsku odbyła się konferencja na temat organizacji Polskiego Klastra Morskiego.

Wiceminister infrastruktury ds. gospodarki morskiej Witold Górski mówił o założeniach polityki morskiej państwa i o wynikających z niej uwarunkowaniach dla organizacji Polskiego Klastra Morskiego. O holenderskich doświadczeniach mówili zagraniczni goście konferencji - Henk Merkus z Ministerstwa Transportu, Prac Publicznych i Spraw Morskich, Bas Janssen z portu Rotterdam i Niko Wijnolst prezes sieci Dutch Maritime Network.

Program prac przy organizacji Polskiego Klastra Morskiego omówił ekspert Krajowej Izby Gospodarki Morskiej Witold Wacławik-Narbutt.

- Klaster najkrócej można zdefiniować jako sieć. Dziś ta nasza morska sieć jest porwana. Dlatego trudno się dziwić, że wydostaje się z niej bardzo dużo ryb. Nasze działania mają na celu ponowne połączenie rozerwanych elementów w jedną całość i zwielokrotnienie przez to odnoszonych korzyści - powiedział współorganizator konferencji, prezes Fundacji Naukowo-Technicznej "Gdańsk" Bogdan Sedler.
Głos WybrzeżaM.W.

Opinie (15)

  • porty

    Jeszcze kilkanascie lat temu na redzie Gdanska i Gdyni oraz w portach cumowalo pelno statkow. A teraz? Pustki. Moze 3-4 statki. Po prostu sa tak duze koszta pobytu statku w naszych portach ze wiele firm wybralo port w Hamburgu i cale poludnie a takze polskie firmy wlasnie z uslug tamtegop portu korzystaja.
    Czy nie lepiej obnizyc ceny uslug portowych do takiego poziomu zeby sciagnac klientow???

    • 0 0

  • znów ten Gdańsk

    najbardziej mi smutno że to nie w mojej kochanej Gdyni, Panie Prezydencie proszę jak najszybciej podjąć kroki aby przejąć tę inicjatywę z Gadńska do Gdyni!
    A jak się nie uda to chociaż zablokować! Gdańsk to wolne miasto, a Gdynia jest szybka i nowoczesna. Zatem wszelkiego rodzaju inicjatywy powinny mieć miejsce w Gdyni, a nie na zaścianku metropolii.

    • 0 0

  • do ja

    Widac ze jestes kompletnie niepowazny!!!
    Badzmy realni! W rzeczywistosci nie ma juz zadnego podzialu pomiedzy naszymi miastami. Jest jedno miasto!
    Poniewaz wszystkie 3 miasta sa polaczone ze soba i tylko tabliczki na ulicach pokazuja gdzie sa te fikcyjne granice, tym bardziej miasta te powinny scisle wspolpracowac. Zwlaszcza w sferze przemyslu i szkolnictwa morskiego!

    • 0 0

  • KIm pan jest panie Sedler???

    Co to za Fundacja????? do wyciagania kasy..prawda?

    • 0 0

  • CLUSTER czy RITTER KLOSTER

    hi hi aby rozwoj sie nie skonczyl na budowie tzw infrastruktur pod ekspansje niemieckiej ekonomii i tych pokrzywdzonych wypedzonych; nawet bez stworzenia miejsc pracy i bez polskiego kapitalu no i... bez opodatkowania.

    mimo to klaster z mego punktu widzenia to moze jedyny model efektywnego zarzadzania ktory moze sie oprzec dominacji z za granicy.

    ten twn klaster morski ktory jest naprawde inteligentnym pomyslem musialby sie sterowc ekonomicznymi zasadami - zyskiem.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane