• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopotliwe skrzyżowanie w Oliwie

Rafał Borowski
1 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Schemat poruszania się skrzyżowaniem ul. Kołobrzeskiej z al. Grunwaldzką, rozrysowany przez naszego czytelnika. Wbrew pozorom, nie jest on prawidłowy. Jadący od strony Przymorza może zająć dowolny pas jezdni w stronę Wrzeszcza, o ile ustąpi pierwszeństwa uczestnikowi ruchu znajdującemu się z prawej strony. Schemat poruszania się skrzyżowaniem ul. Kołobrzeskiej z al. Grunwaldzką, rozrysowany przez naszego czytelnika. Wbrew pozorom, nie jest on prawidłowy. Jadący od strony Przymorza może zająć dowolny pas jezdni w stronę Wrzeszcza, o ile ustąpi pierwszeństwa uczestnikowi ruchu znajdującemu się z prawej strony.

Wymuszanie pierwszeństwa podczas skręcania z ul. Kołobrzeskiej w al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska w Oliwie - oto problem, który niemal każdego dnia obserwuje nasz czytelnik. Ekspert z zakresu prawa o ruchu drogowym wyjaśnia, że podczas wjeżdżania na jezdnię w stronę Wrzeszcza można zająć dowolny pas ruchu, bez względu na to, z którego pasa rozpoczęliśmy manewr. Zawsze należy jednak pamiętać o tym, że pierwszeństwo ma kierowca jadący z naszej prawej strony.



Czy często spotykasz się na drodze z wymuszaniem pierwszeństwa?

Z naszą redakcją skontaktował się pan Tomasz, który w drodze do pracy każdego dnia pokonuje skrzyżowanie przy Hali Olivii.

- Czy mógłbym prosić o poruszenie na łamach portalu Trojmiasto.pl tematu skrętu w lewo z ul. Kołobrzeskiej w al. Grunwaldzką w kierunku Gdańska? Jest tam sytuacja, gdzie z dwóch pasów do skrętu robią się cztery pasy - jeden do zawracania i trzy do kontynuowania jazdy w kierunku Wrzeszcza. Niemal codziennie mam tam sytuację, że osoby zajmujące lewy pas do skrętu na ulicy Kołobrzeskiej wciskają się na środkowy pas oznaczony jako 2 na załączonym niżej rysunku, a nawet na skrajny prawy - zapytał nasz czytelnik.
Postanowiliśmy poprosić specjalistów z zakresu prawa o ruchu drogowym o rozwianie wątpliwości osób, które nie są przekonane, jak prawidłowo pokonywać wspomniane skrzyżowanie. Zresztą, opisany przez pana Tomasza problem można zaobserwować w wielu innych miejscach na mapie Trójmiasta.

- Do wskazanej sytuacji zastosowanie mają przepisy art. 22 Ustawy prawo o ruchu drogowym. Stanowią one przede wszystkim obowiązek zachowania szczególnej ostrożności podczas zmiany kierunku jazdy oraz pasa ruchu. W przedstawionej sytuacji kierujący wyjeżdżający z ul. Kołobrzeskiej ma prawo zająć pas 1, 2, 3 lub 4. Oznakowanie poziome - czyli linia przerywana - zezwala kierującemu na wybranie "dowolnego" pasa ruchu - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku.
Możliwość zajęcia dowolnego pasa nie zwalnia jednak kierowców z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności. Pierwszeństwo zawsze przysługuje bowiem uczestnikowi ruchu, który znajduje się z naszej prawej strony. Tłumacząc w bardziej obrazowy sposób, zanim zajmiemy wybrany pas, należy zawsze obrócić się przez prawe ramię.

- Jest jednak jeden warunek niezwykle istotny, zawarty w par. 22 ust. 4 PoRD - "Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony" - dodaje Roman Nowak.
W godzinach szczytu oczywiście trudno będzie zająć dowolny pas al. Grunwaldzkiej, gdy po naszej prawej stronie ciągnie się sznur samochodów. Jeśli jednak będziemy wykonywać manewr późnym wieczorem - gdy ruch na drogach jest niewielki - nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby poruszać się zgodnie z instrukcjami dyrektora PORD.

Na koniec warto wspomnieć o sankcjach, które grożą kierowcom za zignorowanie omawianych przepisów.

- Należy odnieść się do przepisów ogólnych, które mówią, że kierujący ustępuje pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się po prawej stronie. W przypadku nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu podczas zamiany pasa ruchu, kierujący musi liczyć się z mandatem karnym w wysokości 250 zł i 5 punktami karnymi. W przypadku, gdy dojdzie do kolizji, jej sprawca zostanie ukarany mandatem w wysokości 450 zł i 6 punktami karnymi - uzupełnia nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Opinie (337) 5 zablokowanych

  • Trzecie słyszę.

    Korzystam z tego skrzyżowania niemal codziennie. Teraz dowiedziałem się, że jest cyt. kłopotliwe. Może to i prawda, pod warunkiem że ktoś ma kłopoty z czytaniem znaków.

    • 5 1

  • Dlaczego podstawowe przepisy stanowią problem dla dzisiejszych kierowców. (1)

    Podobna sytuacja jest w Gdyni po wjeździe pod wiadukt na Wzgórzu Maksymiliana, gdy skręcamy w stronę Riviery. Z 2 pasów robią się 3 czy 4 pasy i 80% kierowcó nie potrafi się zachować. Jeśli nie ma pasów naprowadzających, które nakazują wjazd na dany pas (a takich nie ma), to ten z prawej ma pierwszeństwo w tym sensie, że nie może wjechać na "nasz" zewnętrzny lewy jeśli tam jedziemy, ale może zająć wszystkie inne. My jadąc lewą, możemy zająć bezpiecznie lewy zewnętrzny, ale każdy inny możemy zająć jeśli komuś nie zajeżdżamy drogi. A u nas szeryfowie wjeżdżają na lewy bo lewy "szybszy" a potem pchają się na prawy bo tak im się wydaje...

    • 1 0

    • przepisy stanowią problem dlatego, że przepisy są problemem.

      Ani Twoja, ani zaprezentowana w artykule interpretacja nie jest prawidłowa, bo nie jest oparta o przepisy prawa.

      Prawo tego nie definiuje jasno, w związku z tym pozostają tylko zwyczaje i czekanie na wyroki sędziów.

      • 0 0

  • Zastanówcie się nad jednym

    Załóżmy, że jestem w tym miejscu (w ogóle w Trójmieście) pierwszy raz w życiu. Jadąc Kołobrzeską chcę skręcić w lewo i widzę po znakach, że mogę to zrobić z dwóch pasów. A czy jest w tym momencie/miejscu gdzieś informacja ile jest pasów na Grunwaldzkiej? Nie ma! Mam jedynie pewność, że skoro mogę skręcić w lewo z dwóch, to na Grunwaldzkiej też są minimum dwa. Wniosek: Prawy z Kołobrzeskiej zajmuje na Grunwaldziej pas nr 1, a lewy zajmuje pas nr 2. Pas numer 3 jak i 4 (do zawracania) są tylko bonusami, dodatkowym miejscem na rozładowanie dużego natężenia ruchu. Może je zająć auto z obu pasów z Kołobrzeskiej jeśli oczywiście ustąpi pierwszeństwa innym. Czyli w praktyce prawy tylko na prawy (nr 1), a z lewego na pozostałe. A ekspert z PORDu na szkolenie!!!

    • 7 0

  • "zanim zajmiemy wybrany pas, należy zawsze obrócić się przez prawe ramię". (2)

    w zapiętych pasach?

    • 2 2

    • No. A co? (1)

      Mam drugi z kolei samochód ze skutecznymi czujnikami martwego pola oraz pojazdów nadjeżdżających sąsiednimi pasami, a mimo to oglądam się przez ramię przy zmianie pasa. Tak samo jak od 24 lat. Także przez lewe ramię robię rzut oka. Przy szerokim kącie widzenia zajmuje to ułamek sekundy. Pasy nie mają tu nic do rzeczy, w niczym nie krępują.

      • 2 2

      • 10 lat codziennej jazdy, ostatni raz zmieniając pas obróciłem się przez ramię chyba na egzaminie na prawko. Teraz w sumie jeżdżę sportowym samochodem niemal bez szyb z tyłu że względu na kształt nadwozia. Żadnej nawet najmniejszej stłuczki. Wystarczy mieć dobrze ustawione lusterka i tyle, nie trzeba sobie ukręcać szyi.

        • 1 1

  • tyle interpretacji ilu kierowców (1)

    Przepisy mówią jasno:
    1. Skręcając, o ile nie ma pasów prowadzących, można wjechać na dowolny pas ruchu, pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa.
    2. Pierwszeństwo na skrzyzowaniach dróg ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony.
    3. Zmieniając pas ruchu należy ustąpic pierwszeństwo pojazdom poruszającym się po pasie na który zjeżdżamy.

    Stosując się do powyższych stwierdzeń, pojazd jadący ul Kołobrzeską lewym pasem może bez problemów wjechać na pas 3 i 4. Chcąc wjechać na pas 1 lub 2 musi ustąpić pojazdom jadącym od Kołobrzeskiej prawym pasem. Pojazd jadący ul Kołobrzeską prawym pasem może wjechać bez problemów na pasy 1 i 2. Na czystą logikę pas nr 1 zarezerwowany jest dla tych jadących prawym a 3 jadących lewym od Kołobrzeskiej.

    Oczywiście za każdym razem należy zachować ostrożność. Nawet mając pierwszeństwo, nie można wymuszać wypadku.

    PS: nie ma już obowiązku zajmowania najbliższego pasa podczas skręcania. Przepis ten został zniesiony.

    • 0 4

    • Jak doszedłeś do tego że jadący prawym pasem do skrętu ( środkowym na kołobrzeskiej) może wjechać na pas nr 2 na grunwaldzkiej?
      Nie a czego takiego jak prawy/lewy pas - to typowy błąd ( bo jaky ta zasada miała być stosowana dla 3 lub większej ilości pasów). Jest pierwszy od prawej, drugi od prawej etc...
      WIęc skręcający z ulicy 2-jezdniowej w 3 jezdniową, poruszajacy sie pasem pierwszym od prawej musi zajac pierwszy od prawej etc...inaczej wykonuje manewr zmiany pasa, co moze zrobić pod warunkiem że ten jest pusty.
      To jest analogiczne do jazdy na wprost - gdy np droga 2 jezdniowa zmienia się w 4 jezdniową to ten z prawej może zająć prawy pas, a ten z lewej ma do wyboru 3 pozostałe - chyba że oznaczenia mówią inaczej.

      • 1 0

  • Z prawego na prawy !

    Tylko i wyłączenie a nie będziesz miał nigdy stłuczki... teraz dalej lewy do środkowego i lewego... dziękuję i pozdrawiam

    • 6 2

  • A moze tylko pouczenie

    Co ?

    • 0 1

  • biedni ci nasi niepełnosprytni kierowcy

    teraz wolno wam już jeździć mevowerem, jak nie dajecie rady furze, wiecie to?

    • 1 0

  • Nieuki drogowe

    wszędzie tam gdzie jest linia przerywana, możesz zając i zmieniać na dowolny pas ruchu, o ile nie jest on zajęty przez inne pojazdy.

    • 1 0

  • dlaczego w wiekszości znaków "Zakaz zawracania" jest zamiast "Zakaz skrętu w lewo"

    Zakaz zawracania nie zakazuje Skrętu w lewo a w absolutnej większości nie ma warunków do skrętu w lewo i czasem myli przyjezdnych

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane