• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • Jeśli nie zbuduje się linii kolejowej od Oruni do osiedli Gdańsk Południe
    to mało kto się przeciądzie z samochodu na projektowany tramwaj i mieszkańcy Gdańska będą nadal odczuwali coraz większe uciążliwości wywołane nadmiarem ruchu samochodów w mieście. Budowa linii kolejowej do południowych dzielnic Gdańska jest dużo ważniejsza niż budowa trasy tramwajowej (a co gorsza: kolejnej arterii ruchu samochodowego) łączącej Gdańsk Południe z Wrzeszczem. Coraz więcej ludzi pracuje w biurowcach w okolicach stacji Gdańsk Przymorze Uniwersytet, więc trzeba zwiększać częstotliwość ruchu SKM na całym odcinku Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.

    • 3 2

  • To ja jeszcze wyjaśnię że rezerwa terenowa ciągnęła się przez teren ETI ale kochane władze miasta zgodziły się by ją zabudować.

    • 3 0

  • Dzieki 20 letniemu "wspoldzialaniu" samorzadu z UE mamy tak rozwalone miasto i bałagan planistyczny

    Pisze wspoldzialaniu bo byly to pr-owe i pozorowane dzialania. W rzeczywistosci prywata deweloperska rzadzila preszydentem i obecna rowniez rzadzi.

    • 4 0

  • nikt nie neguje konieczności rozwoju komunikacji
    ale proponowane rozwiązanie przez Dolinę Królewską jest najgorszym z możliwych.

    Klasyczne urzędnicze "jak zrobić aby nie zrobić a zarobić"...

    Ale ludzie się przyzwyczają... Lub oleją i dalej będą jeździć samochodami.
    A kasa w odpowiednich kieszeniach...

    • 7 0

  • (2)

    ul. Nowa Politechniczna
    A gdzie jest ta ulica? Bo widzę tylko tory i ścieżkę rowerową?
    Miało być tak pięknie, a znowu projekt ograniczony do minimum. Dzięki tej atrapie którą planują wykonać, ul. Nowa Politechniczna już nigdy nie powstanie.

    • 3 0

    • (1)

      I bardzo dobrze. Nie potrzebujemy więcej samochodów w centrum ale transportu publicznego.

      • 1 1

      • to trzeba bylo nie sprzedawac terenow miasta w kazdej mozliwej lokalizacji

        to bys miał znakomita komunikacje i zero zakorkowania.

        • 1 0

  • Puscic tramwaj w srodek Akademii Medycznej w jakims podziemnym tunelu..i pozniej wpiac w Aleje Zwyciestwa.

    • 1 0

  • Linia jest potrzebna przez ul. Wileńską. Jak coś się stanie na Jaskowej, wszystko stanie w kierunku Wrzeszcza, a tak pojedziesz linią tramwajową. Druga sprawa nie ma żadnej komunikacji z wilenskiej do Politechniki. Trzeba pieszo. Ja wiem można się przejść, ale babcia też ma się przejść? Ostatnia sprawa to brak ścieżki rowerowej w kierunku Politechniki, nie na jej również na nowej ul. Sobieskiego

    • 4 4

  • Swietokrzyska

    mysle ze bardziej potrzebna jest nowa swietokrzyska a nie politechniczna

    • 5 1

  • w końcu zagospodarować rezerwę terenową

    od Trzech Lip pod wiaduktem Rakoczego obok Sądu do Myśliwskiej a potem do Kartuskiej i Al. Adamowicza już są płyty, to na co czekają Miasto???

    • 5 1

  • Czyja to radosna twórczosc tramwaj przez waska uliczke Boh.Getta. ?Juz teraz samochody z dostawami do Lewiatana maja problem z wjazdem , nie mówiąc o śmieciarce , pogotowiu ratunkowemu. W czasie większej ulewy ulica zalana, samochód nie przejedzie , tylko zostaje ponton.Mieszkańcy z budynków Grunwaldzka 26 i 26a będę zagrodzeni o parkowaniu własnych samochodów mogą zapomnieć. Dlaczego trasa tramwajowa nie biegnie koło UCK. Brakuje parkingu obok szpitala tramwaj ułatwiłby dostanie sie do kliniki .

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane