• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: eksperci Unii biorą sprawy we własne ręce

rb
28 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku. Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku.

Studium wykonalności, czyli dokument mówiący o tym jak i za ile najkorzystniej wybudować Trójmiejską Kolej Metropolitalną, powinno być gotowe już wiele miesięcy temu. Wciąż nie jest, ale wygląda na to, że Unia Europejska postanowiła wziąć sprawy we własne ręce.



Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym. Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym.
Rok temu Urząd Marszałkowski, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły opracowanie trzech różnych wariantów kolei. Problem w tym, że kilka miesięcy później, na życzenie Gdańska, dorzucono jeszcze kolejne - pisze "Polska Dziennik Bałtycki"

Trzy najstarsze warianty zakładały, że między Wrzeszczem a Rębiechowem powstanie: w pierwszym - wyłącznie linia tramwajowa, w drugim - niezelektryfikowana linia kolejowa, w trzecim - zelektryfikowana linia kolejowa.

Dopiero po kilku miesiącach prac, jeden z inwestorów - Gdańsk - zażądał uwzględnienia nowego wariantu kolejowo-tramwajowego, czyli takiego, w którym po 3-kilometrowym fragmencie linii między ul. Wita Stwosza i Rakoczego, będą mogły kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje.

Czy wierzysz w powstanie Kolei Metropolitalnej?

Problem w tym, że konsorcjum IVV, które wygrało przetarg na opracowanie studium, zakończyło prace nad trzema pierwotnymi wariantami. Za dotychczasową pracę firma dostanie 1,338 mln zł. IVV jednak uznało, że przystąpienie do dalszych prac wymaga aneksowania umowy i dodatkowej zapłaty.

- Mieliśmy już wynegocjowane wstępne warunki, ale 15 grudnia, w ostatnim dniu obowiązywania umowy z IVV, czyli w ostatnim momencie, w którym można było podpisać aneks do umowy, IVV zażądała większych pieniędzy i dłuższych terminów - mówi reporterowi "Polski Dziennika Bałtyckiego" Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Województwa w Urzędzie Marszałkowskim. - To nie było możliwe nawet fizycznie, taka decyzja wymaga bowiem zgody m.in. rad miast i sejmiku województwa. Umowa z IVV została zatem zakończona.

Studium na razie nie ma, ale powstać musi, choćby po to, by móc wystąpić o decyzję środowiskową i lokalizacyjną. Teraz pojawiła się szansa, że dokument powstanie - i to za darmo - przy pomocy ekspertów unijnej agendy JASPERS [Joint Assistance to Support Projects In European Regions - Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów].

- Przedstawiciele JASPERS deklarują, że sami dokończą studium. Tuż po Nowym Roku spodziewamy się ostatecznej decyzji w tej sprawie. Jeśli będzie pozytywna, zaoszczędzimy pieniądze. JASPERS nie oczekuje bowiem wynagrodzenia za pracę, dostaje pieniądze z Komisji Europejskiej. Na wszelki wypadek, przygotowujemy jednak przetarg na dokończenie studium i będziemy gotowi go w styczniu ogłosić - dodaje Rudziński.

Główny inwestor KM, czyli Urząd Marszałkowski wciąż utrzymuje, że budowa linii z Wrzeszcza do Rębiechowa rozpocznie się pod koniec 2011 r.
rb

Opinie (191) 4 zablokowane

  • 7-my wariant Kolei MetroIdalnej :)

    Będę współpracował z expertami z Umii !!! Mój 7 wariant kolei zakłada ścieżkę rowerową obok trasy kolejowej!!! Tym razem się uda i ścieżka nie skończy się w połowie drogi tak jak sławna ścieżka na ul. Spacerowej :DDDDD A tak serio to zastanawiam się jakie są priorytety i wytyczne z UE jeżeli chodzi o inwestycje...

    • 6 0

  • dajcie spokój z tym tramwajem

    zaangażowanie się w tramwaj daje niepotrzebne opóźnienie KM
    wystarczy aby przy lotnisku zrobić dodatkową bocznicę gdzie pociąg zawróci i dzięki temu na odcinku z gdańska do lotniska bedzie mógł kursować co 10 minut a resztę trasy wg potrzeb czyli jak wyjdzie w praktyce bardzo rzadko

    i nad czy tu deliberować- robić nie gadać!!!

    • 1 0

  • Te koleje to (P)orazka (O)bywatelska

    cvzy ktos madry,a nie przy korycie jeszcze ich popiera??

    • 5 5

  • A WOGÓLE TO LOTNISKO PRZENIEŚĆ DO GDYNI

    wszędzie na świecie takie atrakcje buduje się z dala od miast. nie chcemy w mieście tego bałaganu
    eksmisja na prowincję pożądana

    • 5 1

  • Wariant z tramwajami będzie oznaczał że częstotliwość kursowania pociągów będzie ograniczona przez jeżdżące po tej samej trasie wolniejsze tramwaje. Częstotliwość co 15 minut jest dobra na niedzielne poranki, nie na godziny szczytu, i wcale nie trzeba wydawać miliona żeby to wiedzieć.

    Zapewniam was, bo uruchomieniu KM w pobliżu jej trasy wyrosną nowe osiedla jak grzyby po deszczu, i zacznie się szukanie winnego: kto o tym wcześniej nie pomyślał. A winny się nie znajdzie bo urzędasy zawsze są kryte.

    • 7 0

  • Zostało 2,5 roku a jesteśmy w fazie nadal obiecanek!!!

    Każde wybudowane połączenie czy to kolejowe czy tramwajowe czy też drogowe poprawia warunki przemieszczania się po mieście. Ale już 2,5 roku słyszymy tylko obiecanki a w sprawie usprawnień komunikacyjnych nic się nie dzieje z bardzo drobnymi wyjątkami . Ktoś tu napisał że 70% czasu należy poświęcić na różnego rodzaju projekty i uzgodnienia to znaczy że jeszcze mamy czas. Więc podniecajmy się super wizjami i wirtualnymi podróżami po Trójmieście bo w rzeczywistości też jak tu już ktoś napisał zaczną coś usprawniać jak się już pieszo nigdzie nie uda dotrzeć. Jak dla mnie to te już 2,5 roku zostały bezpowrotnie zmarnowane na wizjonerstwo a czas sobie odchodzi i buduje obraz nieudolnej władzy samorządowej w Trójmieście . I co do Gdańska to akurat ta koncepcja z budową wszelkiej maści muzeów przed drogami ma sens i na pewno przyciągnie turystów - do rogatek miasta i będą zawracali zniesmaczeni brakiem możliwości dojazdu do wymarzonego muzeum .

    • 8 1

  • Należy

    wymienić całą załogę ratusza, koniec żartów

    • 10 0

  • "za darmo"

    • 0 0

  • dlaczego brak praktycznych informacji

    na przykład czy linia między Wrzeszczem a Rębiechowem będzie jedno czy dwutorowa?

    Czy będzie powiązana z linią tramwajową projektowaną na Morenę od strony Kartuskiej?

    Czy w ramach KM przewidywane jest stworzenie strzeżonych i darmowych parkingów dla rowerów? (których z resztą ciągle brakuje przy stacjach SKM)?

    • 4 0

  • kolejka

    te wszystkie dyskusje sa niczemu nie potrzebne. brakuje jednego decyzji a tu tylko bają nam ambaje, dyrdymały opowiadaja a wszystko po to by kolesie zarobili.
    rzygać sie chce tak jest ze wszystkim : jakis niepotrzebny stadion - kto go bedzie utrzymywał?, jakies ECS ? - po co i dla kogo?, muzeum II wojny- tego to nie rozumiem ? sa prtzecież ważniejsze psrawy dla mnieszkańców : drogi i ulice, zapchana niewydolna obwodnica, brak komunikacji z prawdziwego zdarzenia z Gdańskiem Południe, rejonem Pruszcza, Kartuzami etc., co z wyspami spichrzów i sobieszewską, gdzie jest tunel pod motławą etc. etc. etc.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane