- 1 Nowy projekt 120-metrowego wysokościowca (211 opinii)
- 2 Strzały podczas domowej awantury (59 opinii)
- 3 Gdynia ma nowego skarbnika (59 opinii)
- 4 Poważny wypadek w Gdyni. Lądowało LPR (155 opinii)
- 5 Trwa protest ws. pyłu nad Gdańskiem (113 opinii)
- 6 Ważą się losy linii kolejowej do Wiczlina (137 opinii)
Kolej Metropolitalna: mały krok w stronę ważnego projektu
Krok w stronę powstania Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie. Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na studium wykonalności projektu.
- Faktycznie, jest to jedna z opcji, którą bierzemy pod uwagę. - mówi Paweł Wróblewski, pełnomocnik marszałka województwa ds. kolei metropolitalnej.
Studium ma kosztować ok. 2,5 mln zł. Wspólnie zapłacą za nie Gdańsk, Gdynia, Urząd Marszałkowski i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Na przygotowanie dokumentacji zwycięzca przetargu będzie miał 10 miesięcy. Urząd będzie jednak chciał mieć niektóre części opracowania już wcześniej, aby całą procedurę budowy kolei przyspieszyć.
- Przetarg na budowę odbyłby się wówczas w przyszłym roku - dodaje Paweł Wróblewski.
Wciąż nie wiadomo jednak, kto zapłąci za jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych na Pomorzu. Pomorscy samorządowcy twardo walczą o wpisanie przedsięwzięcia na tzw. listę indykatywną, która gwarantuje unijne pieniądze bez potrzeby walki o nie w konkursach. Jak na razie działania te kończyły się niepowodzeniem, ale szansa ciągle istnieje. Kolejna decyzja w tej sprawie w ministerstwie rozwoju regionalnego być może będzie znana w lipcu.
Dokładny koszt budowy Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej trudny jest do oszacowania. Inwestycja może równie dobrze kosztować 500 mln zł, jak i przekroczyć 1 miliard zł.
Opinie (141) 1 zablokowana
-
2008-06-30 13:29
(1)
tramwaj ??? Puknijcie się w głowę. Będzie jechał godzinę. Idiotyczny pomysł idioty.
- 0 0
-
2008-06-30 14:36
Nie mów tak brzydko o prezyd.Gdańska
- 0 0
-
2008-06-30 13:36
przetarg na studium (3)
czegoś nie rozumiem... dlaczego urzędnicy odpowiedzialni za transport i planowanie infrastruktury transportowej razem z PKP nie wiedzą jak ma przebiegać trasa, co ma jechać po torach i gdzie się zatrzymać tylko wywalają 2,5 bańki za opracowanie takiego know how? to na czym sie etatowy urzędnik zna i za co kasę bierze?
- 0 0
-
2008-06-30 14:44
to jest bardzo dobre pytanie! (1)
za co biorą kasę w urzędzie miejskim, skoro nie znają potrzeb transportowych miasta i danych terenowo-geodezyjnych? Map czytać nie umieją? W ogóle czytać nie umieją? Skąd toto jest? Czyim znajomym jest firma, która opracuje studium i ilu tam pracuje urzędasów 'po godzinach'?
- 0 0
-
2008-06-30 14:58
urzednicy są od zatwierdzania działają na mocy kodeksu postepowania administracyjnego, nie są od wymyślania wymyśla ktoś inny zeby Oni mogli zatwierdzić bądź nie ;)
- 0 0
-
2008-06-30 15:01
właśnie po to robi sie studium wykonalności zeby wybrac wariant najbardziej opłacalny i najbardziej możliwy do zrealizowana w ramach posiadanego terminu i budzetu. Żeby nie wydać kasy na cos co okaze sie totalnie nietrafione. A po drugie zeby móc startować o środki unijne trzeba takowy dokument posiadać. Nie można sobie ot tak wymyślić inwestycji i ją realizować bez zbadania czy ma ona sens czy nie.
- 0 0
-
2008-06-30 13:44
zejdzcie na ziemie
- 0 0
-
2008-06-30 13:46
zejdzcie na ziemie !!!
W austrii na euro dokładano tylko trybuny, tutaj kolej na lotniska! Kogo ta kolej ma zabierac z lotnika , w samolocie jest 100 osob a w kolejce 500, moze raz dziennie z 5ciu samolotów :)
- 0 0
-
2008-06-30 13:47
do realnie myślących (2)
Inwestycja może pochłonąć od 500mln do miliarda. Taki błąd?! rozumiem pomylić się o 1-2mln złoty w skali miliarda, ale nie o 500mln. Chyba że to tak ma wyglądać?! Rozpiszą na przetarg na 500mln, wyjdzie 1000mln a ludzie i tak zapłacą?
- 0 0
-
2008-06-30 15:07
czytać uważnie należy (1)
właśnie na tym polega stworzenie studium wykonalności. Powstaje kilka wariantów osiągnięcia tego samego celu. Koszty poszczególnych wariantów mogą znacząco się różnić - w zależności od przebiegu trasy czy rodzaju środka transportu. Dlatego taka rozbieżność ponieważ na razie znane są przybliżone koszty poszczególnych wariantów. To właśnie Studium wykonalności wskaże który ostatecznie jest najbardziej opłacalny i możliwy do zrealizowania. I wcale nie musi to być ten finansowo "najtańszy"
- 0 0
-
2008-06-30 15:08
mia bądź moją żoną:P ładnie i czytelnie to wyjaśniłaś:)
- 0 0
-
2008-06-30 13:47
Za 2,5mln zł potwierdzą rzecz oczywistą... (1)
Mianowicie taką, że TKM ma sens tylko jako rozbudowa linii Gdynia Gł- Gdańsk Osowa (magistrala węglowa) z dobudowaniem 500m torów do Rębiechowa.
TYLKO TAKI WARIANT ma małą szansę na realizację przed EURO2012.
Mrzonki o wykorzystaniu nasypów z Wrzeszcza są kompletną utopią w kontekście kosztów i terminów.
Z tym że w takim wariancie GDYNIA GŁÓWNA staje się centrum przesiadkowym dla pasażerów SKM, PKP oraz TKM do Rębiechowa i Babich Dołów, a Gdansk prędzej położy Baltic Arenę niż się na coś takiego zgodzi... Niestety...- 0 0
-
2008-06-30 14:11
A Gdyni to będzie na rękę? Jeżeli TKM będzie w stanie dojechać z Gdyni do Rębiechowa w kilkanaście minut to jaki sens ma budowanie lotniska w Babich Dołach?
- 0 0
-
2008-06-30 13:53
przekraczamy miliardy
"równie dobrze kosztować 500 mln zł, jak i przekroczyć 1 miliard zł"
albo 1 miliard pięćset mln
strach pomysleć, o ile się pomylą
na szczęście to kolejne mrzonki- 0 0
-
2008-06-30 14:03
TKM to nie tylko polaczenie z lotniskami ale z dzielnicami
- 0 0
-
2008-06-30 14:07
TKM to nie tylko polaczenie z lotniskami ale z dzielnicami
polaczenie Gornego Tarasu (miedzy innymi Rebiechowo, Klukowo, Osowa,Barniewice, Owczarnia, Chwaszczyno, Kack- w tych dzielnicach bedzie mieszkalo kikaset tysiecy mieszkancow- docelowo KASZUBY ) ktorzy MUSZA , BEDNA musieli dojezdzac do pracy, do szkol, do szpitali , do urzedow do City - Gdansk, Sopot, Gdynia. . Bez kolei Trojmiasto sie zapcha . TKM to olbrzymia szansa dla calego Trojmiasta.
- 0 0
-
2008-06-30 14:32
TKM?;-)
Ktos juz kiedys uzyl tego sformulowania..;-)Taki pewien Maly Czlowiek..Pod A tak na marginesie-kiedys-jak to sie zwyklo mowic dzisiaj-"tow.Gierek",postanawiajac zostawic Polske Murowana,zaplanowal nitke SKM z Oksywia.Gloria Victis.I na pohybel (...)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.