• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: mały krok w stronę ważnego projektu

js
30 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 12:18 (30 czerwca 2008)
Wizja powstania w Trójmieście Kolei Metropolitalnej nabiera realnych kształtów. Wizja powstania w Trójmieście Kolei Metropolitalnej nabiera realnych kształtów.

Krok w stronę powstania Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie. Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na studium wykonalności projektu.



Kolej Metropolitalna powstanie

Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi 7 sierpnia. Studium wykonalności dokłądnie określi trasę, którą pojedzie TKM, zbada gdzie powinny powstać poszczególne stacje np. przy hipermarkecie Auchan czy Ikea. I najważniejsze: wybierze najbardziej opłacalny wariant jeśli chodzi o środek transportu. O ile bowiem wiadomo, że z Gdyni na lotnisko pojedzie pociąg, o tyle z Gdańska do Rębiechowa być może przyjdzie nam pojechać tramwajem.

- Faktycznie, jest to jedna z opcji, którą bierzemy pod uwagę. - mówi Paweł Wróblewski, pełnomocnik marszałka województwa ds. kolei metropolitalnej.

Studium ma kosztować ok. 2,5 mln zł. Wspólnie zapłacą za nie Gdańsk, Gdynia, Urząd Marszałkowski i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Na przygotowanie dokumentacji zwycięzca przetargu będzie miał 10 miesięcy. Urząd będzie jednak chciał mieć niektóre części opracowania już wcześniej, aby całą procedurę budowy kolei przyspieszyć.

- Przetarg na budowę odbyłby się wówczas w przyszłym roku - dodaje Paweł Wróblewski.

Wciąż nie wiadomo jednak, kto zapłąci za jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych na Pomorzu. Pomorscy samorządowcy twardo walczą o wpisanie przedsięwzięcia na tzw. listę indykatywną, która gwarantuje unijne pieniądze bez potrzeby walki o nie w konkursach. Jak na razie działania te kończyły się niepowodzeniem, ale szansa ciągle istnieje. Kolejna decyzja w tej sprawie w ministerstwie rozwoju regionalnego być może będzie znana w lipcu.

Dokładny koszt budowy Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej trudny jest do oszacowania. Inwestycja może równie dobrze kosztować 500 mln zł, jak i przekroczyć 1 miliard zł.
js

Opinie (141) 1 zablokowana

  • (1)

    tramwaj ??? Puknijcie się w głowę. Będzie jechał godzinę. Idiotyczny pomysł idioty.

    • 0 0

    • Nie mów tak brzydko o prezyd.Gdańska

      • 0 0

  • przetarg na studium (3)

    czegoś nie rozumiem... dlaczego urzędnicy odpowiedzialni za transport i planowanie infrastruktury transportowej razem z PKP nie wiedzą jak ma przebiegać trasa, co ma jechać po torach i gdzie się zatrzymać tylko wywalają 2,5 bańki za opracowanie takiego know how? to na czym sie etatowy urzędnik zna i za co kasę bierze?

    • 0 0

    • to jest bardzo dobre pytanie! (1)

      za co biorą kasę w urzędzie miejskim, skoro nie znają potrzeb transportowych miasta i danych terenowo-geodezyjnych? Map czytać nie umieją? W ogóle czytać nie umieją? Skąd toto jest? Czyim znajomym jest firma, która opracuje studium i ilu tam pracuje urzędasów 'po godzinach'?

      • 0 0

      • urzednicy są od zatwierdzania działają na mocy kodeksu postepowania administracyjnego, nie są od wymyślania wymyśla ktoś inny zeby Oni mogli zatwierdzić bądź nie ;)

        • 0 0

    • właśnie po to robi sie studium wykonalności zeby wybrac wariant najbardziej opłacalny i najbardziej możliwy do zrealizowana w ramach posiadanego terminu i budzetu. Żeby nie wydać kasy na cos co okaze sie totalnie nietrafione. A po drugie zeby móc startować o środki unijne trzeba takowy dokument posiadać. Nie można sobie ot tak wymyślić inwestycji i ją realizować bez zbadania czy ma ona sens czy nie.

      • 0 0

  • zejdzcie na ziemie

    • 0 0

  • zejdzcie na ziemie !!!

    W austrii na euro dokładano tylko trybuny, tutaj kolej na lotniska! Kogo ta kolej ma zabierac z lotnika , w samolocie jest 100 osob a w kolejce 500, moze raz dziennie z 5ciu samolotów :)

    • 0 0

  • do realnie myślących (2)

    Inwestycja może pochłonąć od 500mln do miliarda. Taki błąd?! rozumiem pomylić się o 1-2mln złoty w skali miliarda, ale nie o 500mln. Chyba że to tak ma wyglądać?! Rozpiszą na przetarg na 500mln, wyjdzie 1000mln a ludzie i tak zapłacą?

    • 0 0

    • czytać uważnie należy (1)

      właśnie na tym polega stworzenie studium wykonalności. Powstaje kilka wariantów osiągnięcia tego samego celu. Koszty poszczególnych wariantów mogą znacząco się różnić - w zależności od przebiegu trasy czy rodzaju środka transportu. Dlatego taka rozbieżność ponieważ na razie znane są przybliżone koszty poszczególnych wariantów. To właśnie Studium wykonalności wskaże który ostatecznie jest najbardziej opłacalny i możliwy do zrealizowania. I wcale nie musi to być ten finansowo "najtańszy"

      • 0 0

      • mia bądź moją żoną:P ładnie i czytelnie to wyjaśniłaś:)

        • 0 0

  • Za 2,5mln zł potwierdzą rzecz oczywistą... (1)

    Mianowicie taką, że TKM ma sens tylko jako rozbudowa linii Gdynia Gł- Gdańsk Osowa (magistrala węglowa) z dobudowaniem 500m torów do Rębiechowa.
    TYLKO TAKI WARIANT ma małą szansę na realizację przed EURO2012.

    Mrzonki o wykorzystaniu nasypów z Wrzeszcza są kompletną utopią w kontekście kosztów i terminów.

    Z tym że w takim wariancie GDYNIA GŁÓWNA staje się centrum przesiadkowym dla pasażerów SKM, PKP oraz TKM do Rębiechowa i Babich Dołów, a Gdansk prędzej położy Baltic Arenę niż się na coś takiego zgodzi... Niestety...

    • 0 0

    • A Gdyni to będzie na rękę? Jeżeli TKM będzie w stanie dojechać z Gdyni do Rębiechowa w kilkanaście minut to jaki sens ma budowanie lotniska w Babich Dołach?

      • 0 0

  • przekraczamy miliardy

    "równie dobrze kosztować 500 mln zł, jak i przekroczyć 1 miliard zł"

    albo 1 miliard pięćset mln

    strach pomysleć, o ile się pomylą
    na szczęście to kolejne mrzonki

    • 0 0

  • TKM to nie tylko polaczenie z lotniskami ale z dzielnicami

    • 0 0

  • TKM to nie tylko polaczenie z lotniskami ale z dzielnicami

    polaczenie Gornego Tarasu (miedzy innymi Rebiechowo, Klukowo, Osowa,Barniewice, Owczarnia, Chwaszczyno, Kack- w tych dzielnicach bedzie mieszkalo kikaset tysiecy mieszkancow- docelowo KASZUBY ) ktorzy MUSZA , BEDNA musieli dojezdzac do pracy, do szkol, do szpitali , do urzedow do City - Gdansk, Sopot, Gdynia. . Bez kolei Trojmiasto sie zapcha . TKM to olbrzymia szansa dla calego Trojmiasta.

    • 0 0

  • TKM?;-)

    Ktos juz kiedys uzyl tego sformulowania..;-)Taki pewien Maly Czlowiek..Pod A tak na marginesie-kiedys-jak to sie zwyklo mowic dzisiaj-"tow.Gierek",postanawiajac zostawic Polske Murowana,zaplanowal nitke SKM z Oksywia.Gloria Victis.I na pohybel (...)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane