• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: mały krok w stronę ważnego projektu

js
30 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 12:18 (30 czerwca 2008)
Wizja powstania w Trójmieście Kolei Metropolitalnej nabiera realnych kształtów. Wizja powstania w Trójmieście Kolei Metropolitalnej nabiera realnych kształtów.

Krok w stronę powstania Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie. Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na studium wykonalności projektu.



Kolej Metropolitalna powstanie

Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi 7 sierpnia. Studium wykonalności dokłądnie określi trasę, którą pojedzie TKM, zbada gdzie powinny powstać poszczególne stacje np. przy hipermarkecie Auchan czy Ikea. I najważniejsze: wybierze najbardziej opłacalny wariant jeśli chodzi o środek transportu. O ile bowiem wiadomo, że z Gdyni na lotnisko pojedzie pociąg, o tyle z Gdańska do Rębiechowa być może przyjdzie nam pojechać tramwajem.

- Faktycznie, jest to jedna z opcji, którą bierzemy pod uwagę. - mówi Paweł Wróblewski, pełnomocnik marszałka województwa ds. kolei metropolitalnej.

Studium ma kosztować ok. 2,5 mln zł. Wspólnie zapłacą za nie Gdańsk, Gdynia, Urząd Marszałkowski i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Na przygotowanie dokumentacji zwycięzca przetargu będzie miał 10 miesięcy. Urząd będzie jednak chciał mieć niektóre części opracowania już wcześniej, aby całą procedurę budowy kolei przyspieszyć.

- Przetarg na budowę odbyłby się wówczas w przyszłym roku - dodaje Paweł Wróblewski.

Wciąż nie wiadomo jednak, kto zapłąci za jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych na Pomorzu. Pomorscy samorządowcy twardo walczą o wpisanie przedsięwzięcia na tzw. listę indykatywną, która gwarantuje unijne pieniądze bez potrzeby walki o nie w konkursach. Jak na razie działania te kończyły się niepowodzeniem, ale szansa ciągle istnieje. Kolejna decyzja w tej sprawie w ministerstwie rozwoju regionalnego być może będzie znana w lipcu.

Dokładny koszt budowy Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej trudny jest do oszacowania. Inwestycja może równie dobrze kosztować 500 mln zł, jak i przekroczyć 1 miliard zł.
js

Opinie (141) 1 zablokowana

  • jak ma na imię ta pani ze zdjęcia?

    Ta co idzie po peronie? Chyba się zakochałem:)

    • 0 0

  • Pobudowali domy na wioskach a teraz tramwajów w Baninie się zachciało (1)

    Kiełpino? Banino?

    tam krowy mam. Nie będzie tramwaj krów mych straszył. Wyjdem z obory i będę miał przystanek tramwajowy? SKANDAL.

    • 0 0

    • Hehe

      Jeszcze wiele lat po tym jak się wprowadziłem na Morenę na trawnikach pasły się krowy i konie. I to nawet więcej niż obecnie w Baninie.

      Co do komunikacji szynowej, to nie ma żadnego sensu jej robić w Baninie. Dojazd busem do przystanku przy lotnisku w zupełności by wystarczył. Wówczas dałoby się też pewnie zrobić kursy częściej niż co godzinę.

      Póki co plus dla ZTM za przedłużenie linii 126 do Żukowa. Tylko po co ZKM ściga się z PKSem? Dla pasażerów lepiej byłoby, gdyby kursy rozkładały się równomiernie a nie co godzinę jadą oba razem. Konkurencję ktoś tu chyba źle postrzega. No i dlaczego nie ma kursu 126 z Wrzeszcza o godz. 17:00? O tej porze ludzie wracają z pracy i mają do wyboru tylko PKS albo czekanie na 126 do 18:00. Kto taką bzdurę wymyślił?

      • 0 0

  • a może by tak najpierw porządnie usprawnić SKM !!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • To nie jest rozmowa o modernizacji skm tylko wiekszej idei scalajacej petla Trojmiasto - CALE- (2)

    i Kaszuby. Modernizacja wagonow czy peronow to kwestia uboczna . Cel jest strategiczny dla Pomorza - stworzenie i scalenie jednego organizmu Trojmiasta i jego infrastuktury- a nie taktyczny - modernizacja dotychczasowej trasy.

    • 0 0

    • Uważam,że się Pan myli.Ponieważ nikt z Gdańska do Gdyni nie będzie jechał przez Kolbudy i Zukowo .Doskonale wiadomo,że cały (1)

      ciężar przewozów i tak będzie spoczywał na SKMce.A dzisiejsza SKM to żenada i tyle !

      • 0 0

      • przyszlosc Trojmiasta to tereny za Obwodnica Szanowny Panie, miliony metrow

        kwadratowych ziemi do zabudowy mieszkaniowej jak rowniez uslugowej. Zatem w przyszlosci moze i grubo ponad milion mieszkancow. W Dolnym Tarasie nie ma juz prawie gdzie budowac - z jednej strony morze z drugiej las. To o tych mieszkancach prosze myslec . Modernizacja skm to przy problemie zatkania Trojmiasta nie jest duzy problem. Modernizacja moze nastapic przy okazji budowy TKM. Pozdrawiam

        • 0 0

  • pomyślcie o Kartuzach

    tam tylko towarowe przychodzą, więc infrastruktura jest OK.

    • 0 0

  • Ludzie !!! Rodacy!!! pomóżcie mi w to uwierzyć, że cokolwiek powstanie do 2012r.

    • 0 0

  • jakoś to będzie:D

    • 0 0

  • Pięknie by było

    • 0 0

  • Pięknie by było

    ale przy aktualnych władzach Gdańska i województwa, nie ma na to szans. przecież oni nawet Wyspy Spichrzów nie potrafili zagospodarować.
    pewnie skończy się tak, że rozbudują linie z Gdyni do Osowej i dalej do Rębiechowa, a z Wrzeszcza dalej ludzie będą się tłukli autobusikiem...

    • 0 0

  • Super...

    Mieszkańcy górnego tarasu czekają aby zostawić swoje samochody i móc przesiąść się do kolejki metropol.... Warunki: 1. nie będą jeździć rzadziej niż raz na 30min 2. będzie można wozić rowery latem 3. z głową zostaną zrobione przystanki 4. parkingi przy stacjach, aby można było zostawić samochody lub inne pojazdy którymi się do stacji kolejki będzie dojeżdżać z okolicznych wiosek
    Gorąco popieram.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane