• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna potrzebna także na zachodzie Gdyni

Lechosław Dzierżak
25 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

- Najwyższy czas pomyśleć o dalszym rozwoju kolei w Trójmieście. Gdynia Zachód będzie powstawała jeszcze przez wiele lat i zanim kolej będzie potrzebna i opłacalna, jeszcze wiele czasu minie. Jednak miejsce na nią trzeba zarezerwować już teraz, aby uniknąć w przyszłości konieczności wyburzeń - pisze nasz czytelnik, pan Lechosław.



Wiele się teraz mówi o powstającej właśnie Kolei Metropolitalnej, łączącej centrum Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie oraz górnym tarasem Trójmiasta (Osowa, Wielki Kack, Karwiny). Powstała również linia do stadionu PGE Arena i Amber Expo. Wiele się mówi o powstaniu kolejnej linii na lotnisko w Kosakowie. Gdańsk mocno inwestuje w rozwój sieci tramwajowej. Wszyscy mają dosyć stania w korkach. Nikt nie ma wątpliwości - transport szynowy jest dobry dla rozwoju miasta.

Czytaj także: Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Dlatego najwyższy czas pomyśleć o dalszym rozwoju kolei w Trójmieście. Powstaje właśnie ogromne osiedle na terenach Gdyni Zachód. Ilość terenów przeznaczonych pod zabudowę wielorodzinną jest zatrważająca, ale i również bardzo potrzebna dla rozwoju miasta. Jednak pewne jest, że po zabudowaniu całego terenu siłą rzeczy osiedla te będą borykały się z problemami komunikacyjnymi. Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej nie wystarczy. Rozwiązaniem mogłaby być kolej i jest to możliwe.

Gdynia Zachód będzie powstawała jeszcze przez wiele lat i zanim kolej będzie potrzebna i opłacalna, jeszcze wiele czasu minie. Jednak miejsce na nią trzeba zarezerwować już teraz, aby uniknąć w przyszłości konieczności wyburzeń. Dlatego wnioskowałem o wpisanie do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni budowę torów na trasie Osowa - Dąbrowa - Wiczlino - Gdynia Centrum.

Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską i Rdestową i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Dzięki takiemu połączeniu tereny Gdyni Zachód będą jeszcze bardziej atrakcyjne. Mieszkańcy tych terenów bez problemu będą mogli dojechać w różne zakątki Trójmiasta bez stania w uciążliwych korkach - pojadą szybkim, cichym i nowoczesnym szynobusem.

O wpisanie linii do studium ubiegam się od stycznia bieżącego roku. Z moich informacji wynika, że koncepcja się spodobała gdyńskim planistom i ma dużą szansę na wpisanie do studium kierunków zagospodarowania przestrzennego, które już niedługo będzie wyłożone do wglądu.

Zobacz jak przebiegnie linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przez Gdańsk.

Lechosław Dzierżak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (246) 3 zablokowane

  • "zatrważająca ilość terenów pod zabudowę" (1)

    dlaczego zatrważajaca??? To słowo nijak nie pasuje do zjawiska, które jest bardzo pozytywne przecież. Oj, polski to trudny język.

    • 13 2

    • Już wyjaśniam...

      Dla niewtajemniczonych. Autor tego sformułowania, które oczywiście w tym kontekście pasuje jak pięść do oka, wyznaje bardzo modny ostatnio pogląd, że osiedlanie się ludzi na obrzeżach miast na nowo powstających osiedlach jest zjawiskiem ze wszech miar groźnym i niepożądanym. Zgodnie z tymi twierdzeniami migracja taka prowadzi do rozlewania się miast (sprawl), co pociąga za sobą szereg negatywnych skutków, takich jak zwiększenie kosztów budowania infrastruktury, odpływ pieniędzy z podatków do gmin ościennych, dezintegracja społeczna i inne.

      • 6 2

  • (1)

    proszę o rzetelny artykuł na temat lotniska w kosakowie na jakim etapie są prace oraz o wszystkich kwestiach prawnych takich jak sfinansowanie tej inwestycji.

    • 11 3

    • Zmarnowane pieniądze i tyle.

      • 4 3

  • Estakada Kwiatkowskiego

    Estakada wąskie gardło dużej części Gdyni. Potrzebny tunel pod torami SKM w okolicach ul. Hutniczej albo kolejka do Obłuża, bo dojechać się tam już teraz normalnie nie da.

    • 20 0

  • Po co? Lotnisko będzie. Gdynia jest tak do przodu, że plebejskiej kolei nie potrzebuje. Awionetka dla każdego!

    • 10 4

  • Gdynia XXI w.

    Dobry pomysł.Ale czy zasiedziałych włodarzy stać na takie perspektywiczne myślenie ?

    • 8 3

  • .."powstała linia do PGE.."

    ..?? przecież to dawna linia do N. Portu, zrujnowana po zamknięciu i tylko czesciowo uruchomiona, przystanek N. Szkoty to stacja-widmo...taka swoista atrakcja czy jak?? Żenada...

    • 13 2

  • Kochani! Proszę o pomoc! Jestem przedsiębiorcą i chcę zatrudnić więcej ludzi (17)

    Mam nowy zagraniczny kontrakt na długie lata. Będę miał do dyspozycji 50 tys. miesięcznie na wypłaty. I teraz mam dylemat.
    - Czy lepiej zatrudnić 10 ludzi i każdemu dać po 5 tys. zł (brutto oczywiście)? Wtedy miałbym 10 szczęśliwych pracowników.
    - Czy może lepiej zatrudnić 20 ludzi, i każdemu dać po 2,5 zł. Wtedy miałbym 20 średnio szczęśliwych pracowników.
    - A może dać po 1600 minimalną krajową, wtedy dałbym 30 ludziom pracę!

    Pracy jest dla 10 ludzi, ale wtedy będą musieli nieźle zapiep...ać i robić nadgodziny. 20 pracowników poradzi sobie z pracą bez problemu w ustawowym czasie. 30 pracowników zrobi wszystko i jeszcze będą mieli czas sobie posiedzieć, wypić kawkę czy wyjść wcześniej z pracy :)

    Błagam o pomoc - co zrobić?

    Wolałbym dać pracę 30 ludziom. Ale wtedy będą na mnie jechać że jestem sknera (kontrahent więcej kasy nie da niestety na ich wypłaty). Więc co lepiej - dać pracę większej ilości ludzi, czy mniejszej ale lepszą pensję?

    • 8 3

    • no to wpadłeś kochaniutki (2)

      rozważ wycofanie się z kontraktu lub zleć to komuś.
      10 lepiej zarabiających szybko nazwie Ciebie bandytą zniewalającym ciężko pracujących ludzi.
      20 nieco gorzej zarabiających szybko nazwie Ciebie bandytą zniewalającym ciężko pracujących ludzi.
      30 źle zarabiających szybko nazwie Ciebie bandytą zniewalającym ciężko pracujących ludzi.
      30-20 - więcej kłopotu z tymi co nic nie potrafią.
      10 - więcej uzależnienia od fochów tych co nic nie potrafią .

      • 4 1

      • (1)

        Czyli najlepiej zamknąć firmę, wyjechać do UK na zmywak, gdzie nikt mnie nie nazwie sknerą, bandytą itd... A zarobię tyle samo.

        W sumie brzmi sensownie.

        • 9 1

        • najłatwiej wpada się

          na dużych zleceniach pomijając aspekt pracowników lub błędnie zakładając, że płaca to coś tak pożądanego, że wystarczy do zmotywowania.
          Niestety tak nie jest. Nie liczyłbym na rozsądek pracownika i wspólnotę celu.
          Po latach dociekania co jest przyczyną odmiennego stanu świadomości :) niedawno po prostu odpuściłem dwa duże zlecenia. Brakuje mi już włosów do siwienia a i dobrych lekarzy do leczenia depresji nie ma zbyt wielu:)
          Płać raczej mniej, mniejszej liczbie ludzi i motywuj nieznacznie tych wyróżniających się. Zostanie więcej na straty jakie pozostali wygenerują.

          • 5 1

    • zatrudnij 12 osob i plac 4000 ... ludzie dobrze oplacani lepiej pracuja, ponadto bedzie mozna dokonac swlekcji przy wyborze pracownika/ zadanie bedzie lepiej wykonane/ jakosc i kontrahent zadowolony to bedzie dalej inwestowal i wtedy kolejne osoby zatrudnisz. jak zatrudnisz wiecej osob, to robota bedzie zle wykonana, kawy wiele wypitej i zlecen nastepnych brak.

      • 4 2

    • Dać tym dziesięciu 4000

      a resztę inwestować w firmę czyli w siebie ;)

      • 6 3

    • sam wszystko zrób będziesz miał 50000 na mc (2)

      • 5 0

      • (1)

        Super pomysł, ale bym musiał zapiep...ć na 12 etatów dziennie :)

        • 1 3

        • zatrudni roboty i automaty

          weź pożyczkę a spłaty miesięczne pewnie będą mniejsze niż ci marudni pracownicy.

          Zapewniam Cię, że Gdynia jest zaraz po Warszawie najlepiej opłacającym miastem pracowników Gdańsk trochę po niej. Do tego w Gdańsku większe bezrobocie i bieda.
          Wiec jeszcze raz radzę Robotyka chłopie a nadwyżki jakie zastana na sprawy publiczne miasta nam PO nic nie chce dać za free tylko jeszcze zabiera lub przeszkadza a jest do wybudowania całe FORUM KULTURY,....

          • 1 3

    • (5)

      No nie wiem czy ktoś może być bardzo szczęśliwy zasuwając za 5000 pln brutto.

      • 5 1

      • Nie napisałem "bardzo szczęśliwy" tylko "szczęśliwy" :) (4)

        A tak poważnie myślę że ponad 50% ludzi by było szczęśliwych, na co wskazują badania płac. Zwłaszcza na niskich stanowiskach.

        • 3 3

        • Zatrudnij 12 -14 (1)

          zróżnicuj płace. Będziesz miał paru szczęśliwych i paru trochę mniej ale jednak ciągle szczęśliwych.

          • 6 0

          • Jak mam być szczęśliwy,skoro KTOŚ ZARABIA WIĘCY???

            • 1 3

        • (1)

          Jakie badania?

          • 2 2

          • Np. to opublikowane parę dni temu na trojmiasto.pl

            Mediana w trójmieście wynosiła koło 5000. A to mediana, nie średnia.

            • 3 1

    • (2)

      5000 brutto to 3500 netto, uważasz że da radę za to utrzymać np. 4 osobową rodzinę?

      • 3 2

      • W odbytnicy się Panu poprzewracało,Panie Jerzy. Rodziny się muszą utrzymać za połowę tego czasami,a żyją. (1)

        Następny faflong,który za "ochłap 5000 brutto" nie pójdzie do roboty...

        • 1 3

        • 3500 męża i 3500 żony to już chyba niezły wynik jak na polskie warunki?

          • 1 3

  • deweloperom potrzebne są nowe tereny

    wiec budują w szczerym polu poza miastem. a co zrobic by wartość gruntów wzrosła? namówić urzędników do odpowiednich inwestycji. Sposób namawiania pozostawiam poza postem.

    • 8 1

  • Polak mądry przed szkodą?

    Czy wylewanie pomyj?

    • 5 0

  • pkm

    Dlaczego nikt nie pomyślał żeby pkm dojechało przez zaspę do stadionu a kiedyś do rafineri i dalej

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane