• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

PKP PLK wybrała wariant kolei na północ Gdyni. Zakłada on budowę dwutorowej linii od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód oraz rozbudowę istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków. Na trasie powstanie sześć przystanków i trzy stacje kolejowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Północna Kolej Aglomeracyjna ma odciążyć zakorkowaną dziś północ Gdyni. Tysiące mieszkańców dzielnic czekają na rozwiązanie, które pozwoli im zrezygnować z aut i przerzucić się na pociągi.

Inwestycja jest w planach od lat. Ma być finansowana z funduszy europejskich na lata 2021-2027.

PKP PLK właśnie wybrała wariant przebiegu trasy. Propozycji było sześć. Od końca 2020 roku były prowadzone konsultacje w tej sprawie.

6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię 6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię

Ostatecznie kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac:

  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi

Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:

  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko

Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.


Zadowolone są władze Gdyni optujący za wybranym wariantem, roboczo nazwanym W2.

- Za wersją drugą, przy której obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia, stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Po wybraniu wariantu następnym krokiem będzie pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma.

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja prac budowlanych w ramach projektu pn. "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii" uzależniona jest od dostępności środków finansowych w unijnej perspektywie na lata 2021-2027 - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Koszt inwestycji w planowanym wariancie może wynieść nawet 800 mln zł.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (398) 10 zablokowanych

  • (5)

    Gratulujemy wybrani wariantu turystycznego, gdzie aby dojechać do Pogórza trzeba będzie pojechać aż do Chyloni

    • 35 6

    • I tak szybciej niż przez port. Wbrew pozorom.

      • 4 10

    • Kolej (1)

      Tory pójdą z Chyloni,ale pociąg może przyjechać nawet z Zakopanego...

      • 2 7

      • naprawdę nie rozumiesz

        o co w tym chodzi?
        Te pociągi na tory SKM nie wjadą, a na pewno nie za darmo.
        Na torach PLK nie będzie dla nich miejsca, podobnie jak między Wrzeszczem a Głównym Gdańskiem.

        • 6 0

    • I wybranie nierealnego projektu który zablokuje cała inwestycje (1)

      Przecież wystarczyłoby odnowić tory które są na odcinku do Oksywia, łącznie z peronem który tam już urzędował. A przecież dobudować tory na Mosty można w innym terminie.

      • 5 0

      • blockerem jest Hutnicza

        bez wiaduktu bez szans.

        • 5 0

  • (1)

    Kiedy makieta z kolejki elektrycznej Piko hahahahaha

    • 20 2

    • Piko bello znowu wygram wybory

      • 2 0

  • Kolej (1)

    Ta trasa tak powstanie jak obwodnica przez witomino. Sukcesów życzę.

    • 58 6

    • Spokojnie. Jeszcze z 12 przetargów i budowa ruszy z kopyta :)

      • 10 1

  • (1)

    Ile kosztuje cala kolej a ile by kosztowal tunel, nawet maly tylko dla rowerow, pod portem?

    • 15 7

    • Nie chcemy mieć małego

      Tunelu

      • 0 0

  • Hahahahahaha szczerbaty w formie jak zwykle

    • 11 1

  • Trolle, czytajcie ze zrozumieniem: (11)

    Realizacja "uzależniona jest od dostępności środków finansowych w unijnej perspektywie na lata 2021-2027". To oznacza, że: a) marszałek wojewódzki musi to zadanie wpisać do kontraktu terytorialnego, oraz b) musi być na to kasa unijna. Jedno i drugie jest wysoce niepewne, gdyż co do kasy z UE to powszechnie wiadomo, zaś marszałek wojewódzki pała żądzą wybudowania kolejnej, drugiej już kolei w Gdańsku.
    Gdynia wraz z powiatem puckim wywalczyła przebieg w tym kształcie, i chwała im za to. Wariant preferowany przez marszałkowo był jawną kpiną (kto pamięta wersje trasy z konsultacji, ten wie o czym mowa).

    • 37 8

    • ciekawe, rok temu podobnie przedstawiano inny wariant" (10)

      "To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki"

      Swoją drogą, znacznie sensowniejszy.
      Wariantów tych już "ostatecznych i uzgodnionych" było w ch***...
      I każdy z pełnym poparciem (acz bez budżetu) wszystkich świętych, co w tym "entuzjazmie inwestycyjnych" chcą się ogrzać...

      • 7 2

      • Tak, ale rok temu nie wiedziano jeszcze, (9)

        że przejście nową linią kolejową wzdłuż Janka Wiśniewskiego i dalej przez kolejową stację portową jest w praktyce niewykonalne. Stąd obecnie planuje się przejazd przez Chylonię. Poza tym wszystko jest tak jak było.

        • 2 6

        • Nie wiedziano? (7)

          Nie wiedziano o "głębokiej orce" i planach portu i kolei?
          No litości...
          Jaki "gospodarz" ma taką wiedzę o powierzonym terenie...?!!
          I nie mów mi, że to tajne albo poza kompetencjami. Przedstawiciele miasta zasiadają w organach portu...

          • 6 0

          • Może wreszcie dotrze do Ciebie, że budowa kolei na północ to nie inwestycja miasta. (6)

            To inwestycja PLK, dla której finansowanie ma zapewnić samorząd wojewódzki. Analizy i konsultacje były zamówione przez PLK za pieniądze z funduszy RPO, których gestorem jest samorząd wojewódzki. Zaś zainteresowane gminy i powiaty były jedynie konsultowane w tej sprawie. I wykonały bardzo dobrą robotę, nalegając na wybór optymalnych wariantów. A to że wariant się zmienił bo konsultant wraz z PLK zaktualizowali są wiedzę? To się zdarza. Skończ z tą tanią polityczną propagandą, bo kompromitujesz swego mocodawcę swoją totalną niekompetencją.

            • 2 5

            • i mający za to zapłacić samorząd ma bezwolnie dawać kasę, pozwalając inwestorowi zastępczemu na dowolne kształtowanie zakresu?!! (2)

              Takie cuda to tylko w Gdyni...

              • 5 0

              • PLK to nie jest inwestor zastępczy, właścicielem torów będzie Skarb Państwa reprezentowany tutaj przez kolej. (1)

                A co do wyboru wariantu, to widocznie PLK są uprawnione żeby to zrobić. A Gdynia ma z tym tyle wspólnego, co Pcim i Wąchock.

                • 0 1

              • idz do Rumi i Wejherowa na korepetycje

                A jak za niskie progi, to do Kolei Slaskich. Zobaczysz, ze da sie...
                Tulko trzeba umiec i chciec.
                Zaden z tych warunkow w gdynskim czy pomorskim samorzadzie nie jest spelniony.

                • 0 0

            • brakiem kompetencji raczej wykazuje się UM (w obu rozwinięciach) (2)

              i jeszcze z tego czynią cnotę...

              • 5 0

              • To prawda, poziom kompetencji Urzędu Marszałkowskiego pozostawia bardzo wiele do życzenia. (1)

                • 0 0

              • Miejskiego tez...

                Patrzac chociazby na to, jak sobie z takimi zadaniami radza zarzady "malego Trojmiasta"...

                • 0 0

        • raczej obecnie się wie, że kontynuacji nie będzie

          więc po co komplikować bieżące prace.

          Ad'acta i czekajcie wyborcy na Godota...

          • 1 0

  • Co za glupota! (6)

    " Tysiace mieszkańców czeka na porzucenie aut na rzecz pociągów"?? Co to bzdury? Może to są te same tysiące, co chciały lotniska?
    Przecież tym bedzie jeździć może garstka ludzi, a za chwilę zostanie wszystko zamknięte, bo okaże się nierentowne. W dzisiejszych czasach, gdzie królują buspasy, szybko i tanio dojedzie się do centrum Gdyni.
    Szykuje się kolejne zmarnotrwienie pieniędzy, które mogłyby sfinansować naprawdę potrzebne inwestycje. No ale widocznie znów chodzi o to, żeby ktoś przytulił poważną kasę...

    • 12 33

    • wynika z tego że w Gdyni z SKM korzysta garstka ludzi? te ważne inwestycje to parking w Centrum, Trasa Kaszubska by więcej aut wprowadzić do miasta no i koniecznie nowe drogi?

      • 6 1

    • Ludzie jeżdżą do pracy w Sopocie i Gdańsku

      Na centrum Gdyni świat się nie kończy. Autobus zatrzymujący się co kilkaset metrów nie jest żadną alternatywą dla samochodu. Na buspasach może co najwyżej nadrobić to, co stracił na przystankach. Szybka komunikacja szynowa w dużym mieście to podstawa.

      • 19 0

    • No nie koniecznie (1)

      Jak by to lepiej zorganizować, to
      Miało by sporo sensu. Szczególnie potrzebne są duże parkingi typu P + R na krańcowych stacjach i zgranie z lokalną komunikacją autobusową

      • 5 0

      • Niestety

        Parkingów nie będzie, bo nie ma gdzie ich zrobić, a szkoda

        • 2 0

    • (1)

      Tak samo gadali, gdy ogłoszono busowę lini PKM.

      Parę miesięcy temu jechałem PKMką z Kartuz do Gdańska.
      Już w samych Kartuzach pociąg się zapełnił. Połowa drogi do Gdańska w klimatach jaki panuje w wakacyjnych pociągach Chojnice - Gdynia Główna - Hel.

      • 3 0

      • chojnickie klimaty na linii przez Tczew panują cały rok

        szczególnie w weekendy.

        • 1 0

  • Państwowa inwestycja za 800 mln złotych (2)

    Ale nasi dzielni samorządowcy i ich fani dalej pewnie będą wyliczać ile im rzekomo zabrał rząd.

    • 19 4

    • (1)

      To tylko plany wyprany móżdżku pisowski. Tak zbudują jak mieszkania + i milion elektrycznych aut. Ja ci obiecam, że wygrasz w lotto 10 baniek. Wierzysz ?

      • 1 5

      • tak jak kilkaset baniek

        do gdańskich inwestycji...

        Gdyńskie móżdżki samorządności mają tanią wymówkę na pusty budżet i brak skuteczności.

        • 6 0

  • Gdynia - miasto z morza i makiet

    I tyle w temacie

    • 33 1

  • Bardzo smaczne

    Ludzie przecież to kiełbasa wyborcza to tylko obiecanki przecież nie długo wybory

    • 22 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane