• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan

Katarzyna Moritz
31 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku. Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku.

Centrum Hewelianum nie zapomina o dawnym pomyśle utworzenia kolejki linowej na Górę Gradową zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Stacja początkowa nie byłaby jednak przy Dworcu Głównym PKP, jak planowano pierwotnie, a przy Bramie Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska.



Czy podoba ci się pomysł budowy kolejki linowej na Grodzisko?

Pomysł budowy kolejki linowej pojawił się już w 2005 roku. Miała ona być najlepszym środkiem dla połączenia Grodziska ze Śródmieściem Gdańska ze względu na brak dogodnej drogi dla pieszych. Koszt wybudowania szacowano wówczas na ok. 5 mln zł, a sześcioosobowe wagoniki pokonujące około 50 m różnicy poziomów miałyby w ciągu godziny przewozić ok. 600 osób.

Czytaj też: Kolej na Forty

W ramach przygotowań przedprojektowych przeprowadzono wówczas prace studialne w postaci studium krajobrazowego przebiegu kolei linowej. Zakładało ono dwie ewentualne lokalizacje dolnych stacji: w okolicach Dworca Głównego PKP lub przy Bastionie św. Elżbiety.

Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle

Od tamtego czasu jednak nic się w tej sprawie nie działo. Niemniej rozwijające się sukcesywnie na Grodzisku Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle. W związku z tym na najbliższą sesję Rady Miasta Gdańska (31 marca) wpłynie uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Plan ma dotyczyć w szczególności dopuszczenia rekonstrukcji nieistniejących obiektów historycznych, a także zgody na wprowadzenie funkcji usługowych i zapisu umożliwiającego realizację kolejki linowej na Górę Gradową wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Obowiązujący do tej pory plan miejscowy powstał w 2001 roku.

- Obecnie próbujemy robić badania krajobrazowe dla tej inwestycji, którą w przyszłości chcielibyśmy zrealizować. Istnieje też potrzeba dostosowania nowego planu do tego, co już mamy i naszych dalszych potrzeb rozwojowych. Dopuszczenie zapisu w planie dotyczącego kolejki będzie otwarciem dla szerszych możliwości i zwiększeniem naszej atrakcyjności - podkreśla Małgorzata Maroszek, kierownik działu inwestycji i zieleni w Centrum Hewelianum. - To, czy dana inwestycja będzie realizowana, zależy też od wielu instytucji, z którymi musimy ją uzgodnić. Na pewno w grę nie będzie wchodzić poprzednia lokalizacja, która budziła wiele kontrowersji. Robiliśmy badania usytuowania kolejki raczej w stronę Bramy Oliwskiej. Jesteśmy też na etapie rozmów z konserwatorem zabytków, który musiałby to zaakceptować.

Projekt z 2005 roku kolejki linowej na fort Grodzisko na Górze Gradowej.


Centrum Hewelianum chce, żeby nowa lokalizacja kolejki nie przechodziła przez tereny zabudowane, a znajdowała się na obszarach będących własnością miasta czy Skarbu Państwa i by w jak najmniejszym stopniu zasłaniała panoramę miasta. W ramach współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie i na podstawie koncepcji, które powstały w 2005 r., obecnie brany jest pod uwagę inny typ kolejki, czyli pojedynczy wózek.

Ponadto górna stacja miałaby być schowana i nie byłaby odrębną budowlą, żeby, zgodnie z zaleceniami konserwatora, zbytnio nie ingerować i zachować historyczny charakter dawnego fortu.

Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku. Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku.
Kiedy kolejka miałaby powstać? Centrum nie chce podawać konkretnych terminów, samo procedowanie nowego planu miejscowego może bowiem potrwać półtora roku.

Nie byłaby to pierwsza kolejka linowa w dziejach miasta. Już w pierwszej połowie XVII wieku zaprojektowano i zbudowano pierwszą kolej linową w Gdańsku do celów transportowych podczas budowy umocnień Biskupiej Górki. Jej projektantem był znany gdański architekt Adam Wijbe.

Kultura zawita do Redity Napoleońskiej

To nie jedyne plany rozwojowe Hewelianum. Trwa bowiem konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej rewaloryzacji i adaptacji obiektów zespołu Redity Napoleońskiej zobacz na mapie Gdańska wraz z budową współczesnych obiektów kubaturowych i rekonstrukcją Bramy Południowej, której obecnie w ogóle nie ma, a pierwotnie była podobna do Bramy Północnej, która w zeszłym roku została odrestaurowana.

Konkurs ma doprowadzić do wyłonienia autora lub autorów dokumentacji projektowej na bazie zwycięskiej koncepcji architektonicznej.

  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
Redita Napoleońska to jeden z najcenniejszych obiektów zespołu fortu i jednocześnie potężna (z kazamatami artyleryjskimi ze strzelnicami), pięcioboczna budowla. Powstała w latach 1811-1812. Do jej zespołu należy m.in. przeciwskarpa Redity Napoleońskiej czy wartownia Bramy Północnej.

Założenia konkursu zakładają, że miałyby tam być realizowane w przyszłości szeroko rozumiane funkcje kulturalne.

- W Redicie jest dobra akustyka, obiekt jest otwarty na miasto, można ciekawie zagospodarować także jej dziedziniec. Konieczna byłaby budowa przy niej nowych obiektów, które przejęłyby np. funkcje techniczne. Zostawiliśmy sporą dowolność projektantom i liczymy na interesujące prace - podkreśla Maroszek.
Koncepcje architektoniczne mają być złożone przez uczestników konkursu do połowy maja. Ewentualny termin realizacji zależeć będzie od ostatecznego projektu i od kosztorysu.

Miejsca

Opinie (226)

  • Te brednie słyszałem już pod koniec lat 90 ubiegłego wieku (11)

    nadal plany plany a w Gdyni kolejka jeździ bez planów i ściemniania na portalach i w gazetkach miejskich.
    Centrum hevelianum dla turystów jest atrakcyjne tylko z powodu panoramy miasta którą można zobaczyć wspinając się tam. Jako muzeum z tymi zniszczonymi i niesprawnymi ekspozycjami jest porażką. A nawet sprawne ekspozycje wydają się nudnawe i zrealizowane według wzorców z ubiegłego wieku. To co było ciekawe dla dzieciaków urodzonych w latach 90 jest nudne i wtórne dla współczesnych dzieci. Moze pora przewietrzyć etaty muzealne tylu mamy młodych sprawnych historyków przy tym bezrobotnych?

    • 29 15

    • Czy aby na pewno (8)

      Byłeś tam i widziałeś czy tak ci się wydaje. Moim zdaniem to jedna z najciekawszych propozycji spędzenia wolnego czasu a dzieciaki zawsze chętnie tam jadą. Może nie zauważyłeś że wystawa przy krzyżu to są manekiny i mają prawo się nie ruszać.

      • 8 6

      • Jesteś lewakiem czy nie potrafisz liczyć? (7)

        Najciekawsza? W czym ta ciekawość się objawia bo wybacz ale pomysł nie ma racji bytu z powodów ekonomicznych. nawet rozrzutny biznesmen nie zainwestuje w to grosza. Za to ludzie ciekawi chętnie za cudze pieniądze zbudują wiele absurdów.
        Zauważyłem że wystawa w centrum Hevelianum która ma się ruszać i nie tylko jest uszkodzona w jakimś stopniu. Dotyczy to całej ekspozycji ! Każdego eksponatu z osobna.
        A to o czym piszesz akurat było ciekawe ale już jest nudne. Muzeum ma zarabiać minimum na media i sprzątanie a hevelianum nawet na to nie zarabia. A mieszkańcy nie muszą utrzymywać trupa bo ktoś jest ciekawy. Za dużo tych trupów z bezproduktywnymi pracownikami do utrzymania w Gdańsku.
        Kolejne są zbędne.
        W centryum Gdańska brud smród dziury takie że nawet w sportowym obuwiu można się potknąć ale my kolejkę będziemy budować :-).

        • 7 5

        • - No dzięki Ci... orzeszku łuskany - warknęła wiewiórka - kawa zbędna...

          Jeśli jeszcze tego nie wiesz albo Ci umyka: sympatie polityczne nie zwalniają z logicznego myślenia ani tym bardziej - trzeźwej oceny. A przynajmniej nie powinny.
          Jasne? No, żeby mi to było po raz (przed)ostatni...

          • 4 3

        • (5)

          Nie cierpię takich ludzi jak ty!
          Weź się i coś zrób jak jest Ci tak źle.
          Nie widzisz pozytywnych zmian w Gdańsku, to się przeprowadź, proponuję Warszawę, tam jest PIĘKNIE!
          PS. Współczuję Twojej rodzinie życia z takim pesymistą.

          • 2 5

          • Bez przesady z tym pesymistą;) (4)

            Pozytywne zmiany w mieście widać, to prawda. Problemem jest zachowanie równowagi pomiędzy inwestowaniem w kolejne tzw. wizytówki i atrakcje turystyczne (tak aby nie przeobrazily się w wydmuszki) a doinwestowaniem wreszcie miejsc, które od lat popadają w zapomnienie... A konrast pomiędzy jednym a drugim rzuca się woczy:/
            Odnośnie kolejki: za prywatną forsę - bardzo chętnie. Za naszą - bez entuzajazmu...

            • 6 0

            • (3)

              Za naszą, jeśli później miałaby zarabiać? Czemu nie? Myślę, że to będzie trafiona inwestycja, która bardzo szybko się zwróci, jeśli bilety będą w przystępnej cenie.

              • 1 3

              • koszty jakie ponosi Gdańsk przy jakiejkolwiek inwestycji są (2)

                zawsze tak duże,że taka kolejka budowana dla miasta począwszy od projektu a skończywszy na uruchomieniu to byłyby krocie.Trzeba dodać do tego obsługę,przeglądy i ogólne koszty utrzymania to ceny byłyby zaporowe no chyba,że na gòrze zamiast Hevelianum były McDonald z mini galerią bałtycką.

                • 5 1

              • (1)

                Bez przesady.

                • 1 2

              • ech Ty moja gdańszczanko :)

                od 1976 :*

                • 2 2

    • ta w Gdyni mi się podoba - tylko trzeba postać w kolejce

      • 1 3

    • Młodzi sprawni i dyspozycyjni historycy czekają na propozycje z IPN.

      • 2 4

  • Trójmiasto górską stolicą północy!

    • 18 4

  • Wolne Miasto Gdańsk (3)

    Szybka Gdynia

    • 16 15

    • W Gdańsku najpierw inwestycje w infrastrukturę a później głupoty. W Gdyni tylko głupoty ;) (2)

      • 2 6

      • (1)

        a kolejka to co to jest, no infrastruktura właśnie

        • 3 4

        • To błazaenada nie kolejka

          Jedna z kilku inwestycji w Gdyni i prawie wszystkie to PRowe popierd**ki.

          W Gdańsku sam tunel jest droższy niż to wszystko z Gdyni razem wzięte. A przecież w Gdańsku jest jeszcze cała masa innych inwestycji

          • 2 4

  • coscie sie ze szczurkiem na lby pozamieniali ? (3)

    • 17 10

    • na szczęście nie (2)

      • 3 2

      • na szczescie dla gdyni (1)

        • 3 2

        • No tak cały Gdańsk zazdrości Gdyni. Tylko czego? Inwestycyjnego marazmu?

          • 2 3

  • Najlepszą oceną pomysłu jest brak (2)

    chęci wybudowania takiego czegoś przez prywatnych inwestorów.
    Myślę że najlepiej będzie jeśli przyjdzie bogaty Kowalski i powie tak " wybuduję atrakcję, zrobię bilety po 2 zł, ja zarobię, ludzie będą mieli uciechę..."
    Ogłoście ,, nagłośnijcie taki pomysł kolejki, i zobaczymy ilu przyjdzie chętnych inwestorów. A pieniążki publiczne można wydać o wiele pożyteczniej .

    • 26 4

    • w tym przypadku to bogaty Górski lub Günter

      • 1 0

    • uważaj bo zaraz urzędas jakiś wyskoczy ...

      że nie samym chlebem i winem człek żyje!

      i że są inwestycje, którymi otwiera się oczy niedowiarkom ... resztę pewnie znacie.

      • 1 0

  • Jak czytam o kolejkach linowych do czegoś co ma wysokość półtora piętra to mam przed oczami amerykańskich grubasów na wzmocnionych skuterach.

    • 33 4

  • Most (1)

    A ja mam lepszy pomysł , wybudujmy most wzdłuż wisły.

    • 30 4

    • Most

      Oczywiście samym środkiem rzeki

      • 5 1

  • Moim zdaniem to fajny pomysł

    podoba mi się bardzo realizacja pomysłu w Gdyni, więc na Grabową też się sprawdzi

    • 11 26

  • Kolejny miś za setki milionów (3)

    A dzieciaki chodzą do szkoły na 2 zmiany w przepełnionych klasach bo na nic nie ma kasy. Potem się dziwią ze ludzie sa wkurzeni i dają się omamić ułudą "dobrej zmiany"

    • 29 7

    • W Gdańsku ciągle powstają nowe szkoły w Gdyni właśnie 15 zamknięto (2)

      • 1 2

      • dodaj szkoły prywatne

        • 0 0

      • Nie pitol, wiem do jak przepełnionej szkoły chodzi mój syn na dwie zmiany

        w-f na korytarzu, te sprawy. Nikt nie twierdzi że szkoły się nie budują, ale co z tego jak powstało 5 nowych szkół przez 20 lat a w międzyczasie zamknięto 20 ?

        • 0 0

  • czy w głupich pomysłach musimy doganiać Gdynię? (3)

    • 18 10

    • To raczej Gdynia próbuje robić to co u nas (2)

      ale że mają mało kasy to budują tylko to co najbardziej niepotrzebne bo wiedzą, że Gdańsk nigdy nie wybuduje tego w pierwszej kolejności bo są ważniejsze inwestycje. A później dumni że pierwsi postawili. Tylko, że Gdynia przez to popada w ruinę bo na najpotrzebniejsze rzeczy kasy brak..

      • 3 6

      • tak sobie tłumacz

        • 2 3

      • Gdańsk to jest taki Łęcki z Lalki Bolesława Prusa.

        Popatrzcie jestem na salonach a to,że tone w długach i sprzedaje co się jeszcze da to nie ważne.Ważne żeby się pokazać.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane